Kjøpe SSD disk, tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer xExisioNx sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe SSD disk, tips?

Får starte med at jeg er litt usikker på hvor denne tråden passet best, så tok en kjangs å slengte den inn her.

Skal kjøpe meg en SSD disk , der ønsket er å få en så god disk som mulig for pengene (håper på max 1000).

Bruksområdet er i hovedsak at jeg nå går 4 semester maskin ingeniør, og nå begynner vi med teknisk tegning, da tenker jeg å få installert inventor/autocad lignende programmer som vi får fra skolen.
    Pc'n min er helt sikkert kraftig nåkk ennå (2år) til å kjøre disse uten problemer selv uten SSD, men har litt julepresang penger som har lyst å bli brukt, og SSD vil jo gi en god ytelse økning i både oppstartstid,(litt gaming) og helt sikkert en god del vis vi skal ha tunge tegneprogrammer.

Har selv funnet MPX.no - Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB
    Crucial RealSSD C300 med 64gb til 895.

Så spørsmålet blir om det finnes en bedre til samme pris.
    Ønsker og bestille kjapt.

Så takker for tips på forhånd

Mvh Morten S

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xExisioNx
    Får starte med at jeg er litt usikker på hvor denne tråden passet best, så tok en kjangs å slengte den inn her.

Skal kjøpe meg en SSD disk , der ønsket er å få en så god disk som mulig for pengene (håper på max 1000).

Bruksområdet er i hovedsak at jeg nå går 4 semester maskin ingeniør, og nå begynner vi med teknisk tegning, da tenker jeg å få installert inventor/autocad lignende programmer som vi får fra skolen.
    Pc'n min er helt sikkert kraftig nåkk ennå (2år) til å kjøre disse uten problemer selv uten SSD, men har litt julepresang penger som har lyst å bli brukt, og SSD vil jo gi en god ytelse økning i både oppstartstid,(litt gaming) og helt sikkert en god del vis vi skal ha tunge tegneprogrammer.

Har selv funnet MPX.no - Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB
    Crucial RealSSD C300 med 64gb til 895.

Så spørsmålet blir om det finnes en bedre til samme pris.
    Ønsker og bestille kjapt.

Så takker for tips på forhånd

Mvh Morten S
    Lesehastigheten var jo enormt rask på disken du har funnet der. ellers så har du jo intel sine x-25M disker som vinner test etter test.. koster litt mer, men mye god kritikk.. for ennå raskere disker må du over til pci-e ssd'er lesehastigeter på 600MBs, og skrivehastigheter på 4-500MBs er vel "standarden" (ps: kun stasjonere pcer, og enkelte hovedkort)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intel. Er det noe du definitivt ikke vil skal være ustabilt så er det harddisken.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Intel. Er det noe du definitivt ikke vil skal være ustabilt så er det harddisken.
    ?? Mener du at Corsair og Cruical sine er dårligere på det området?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja en stabil disk er jo å foretrekke, disse er jo også relativt nye.
    Hoved argumentet jeg ga meg selv for crucial vs intel var jo at de har en disk med akkoratt passe størrelse. Intel har jo 40gb (litt lite) og 80gb(litt dyrt iforhold til hva jeg trenger).

Men men, vis det ikke dukker noen opp i tråden med gode ord for crucialen, går jeg nokk for intel 40gb fra dustin til 700 der får jeg bracket inkl, så sparer meg 2-300.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    ?? Mener du at Corsair og Cruical sine er dårligere på det området?
    Jeg har hatt problemer med Corsair SSD og PSU. Crucial har jeg ikke testet.

Da jeg valgte Intel til min siste maskin så var egentlig valget enkelt: Når du bestiller en bærbar PC med SSD fra fabrikk så sitter det ALLTID Intel i dem. Det må være en grunn til det.

Corsair sitt eget firmware oppdateringsprogram klarte ikke en gang å finne disken. Enten er kompatibiliteten dårlig, eller så er feilfrekvensen høy. Det er nok av folk som sliter med å få installert OS på både Crucial, Corsair og OCZ.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Ikke kjøp SSD basert på et teoretisk tall om Mb/s.
    Det er latency som er hele vitsen med SSD!

Når du ser disker med "enorme" båndbreddekapasiteter, har de ofte elendig latency, som igjen gir deg følelsesn av at disken er treg!

Men, det som er viktig, er at du kjøper en disk med TRIM.
    Du bør jo også kjøpe en disk som har plass til OS og programvare.

Ikke kjøp SSD for å få mer FPS i gaming, du vil neppe få mer enn 1 fps mer, som du ikke vil merke. Du vil også tjene minimalt på oppstart av OS og programvare.
    Du vil tjene en del på batch-prosessering (t.d. photoshop), swap ned på disk går jo selvsagt raskere (pc inn/ut av sleep), m.m.

Tyngre programmer kan også gå noe raskere, men ikke tro at du får en "helt ny maskin". Den vil dog., føles mer "snappy", spesielt om du har en disk med TRIM. Om du kjøper en gammel SSD uten trim, vil den degraderes ganske raskt. Den eneste måten å "fornye" ytelsen vil da bli å tømme disken og formattere den.

Men det er som sagt "fikset" med TRIM-funksjon, i OS som støtter trim.

Les gjerne her:
    PC Perspective - Long-term performance analysis of Intel Mainstream SSDs

Du bør også google etter benchmarks, kanskje etter +benchmark +ssd +"prosessoren du har". Husk en bærbar vil alltid ha mye dårligere ytelse enn en stasjonær med "samme cpu" (det er aldri samme cpu, selv om de heter nesten det samme).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Hei,
    Ikke kjøp SSD basert på et teoretisk tall om Mb/s.
    Det er latency som er hele vitsen med SSD!

Når du ser disker med "enorme" båndbreddekapasiteter, har de ofte elendig latency, som igjen gir deg følelsesn av at disken er treg!

Men, det som er viktig, er at du kjøper en disk med TRIM.
    Du bør jo også kjøpe en disk som har plass til OS og programvare.

Ikke kjøp SSD for å få mer FPS i gaming, du vil neppe få mer enn 1 fps mer, som du ikke vil merke. Du vil også tjene minimalt på oppstart av OS og programvare.
    Du vil tjene en del på batch-prosessering (t.d. photoshop), swap ned på disk går jo selvsagt raskere (pc inn/ut av sleep), m.m.

Tyngre programmer kan også gå noe raskere, men ikke tro at du får en "helt ny maskin". Den vil dog., føles mer "snappy", spesielt om du har en disk med TRIM. Om du kjøper en gammel SSD uten trim, vil den degraderes ganske raskt. Den eneste måten å "fornye" ytelsen vil da bli å tømme disken og formattere den.

Men det er som sagt "fikset" med TRIM-funksjon, i OS som støtter trim.

Les gjerne her:
    PC Perspective - Long-term performance analysis of Intel Mainstream SSDs

Du bør også google etter benchmarks, kanskje etter +benchmark +ssd +"prosessoren du har". Husk en bærbar vil alltid ha mye dårligere ytelse enn en stasjonær med "samme cpu" (det er aldri samme cpu, selv om de heter nesten det samme).
    Er enig med den da, men vil påpeke at enkelte spill (FSX spesielt) vil dra stor nytte av en rask hdd.. Load tider i spill vil også droppe mye, da harddisk har mere å si en hvor raskt internett man har.. (ganske way off topic, men....)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt problemer med Corsair SSD og PSU. Crucial har jeg ikke testet.

Da jeg valgte Intel til min siste maskin så var egentlig valget enkelt: Når du bestiller en bærbar PC med SSD fra fabrikk så sitter det ALLTID Intel i dem. Det må være en grunn til det.

Corsair sitt eget firmware oppdateringsprogram klarte ikke en gang å finne disken. Enten er kompatibiliteten dårlig, eller så er feilfrekvensen høy. Det er nok av folk som sliter med å få installert OS på både Crucial, Corsair og OCZ.
    Jøss, da må jeg være flink :P. 4 maskiner bak meg med Cruical sin disk og 2 med Corsair. Nada problemer etter 3 måneder iallefall..

Men for all del, Intel sine fungerer også (kjøpte dem i starten).

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Microplex.no har tilbud på Intel sin X25-M 80gb SSD - har selv denne disken og den er knall.
    Skal man ha SSD så vil jeg si TRIM er veldig viktig, så ikke ytelsen dropper over tid.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intel SSD = Teh shit. Ingen over, ingen ved siden.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode tips her, og de fleste i favør intel . Var den som er planen også, tenker jeg bestiller i kveld, men må nesten tenke litt på om dt holder med 40 eller om jeg skal kjøre på med 80.
    Når jeg ser på Os disken min nå + programmer, så har jeg brukt 38,5gb. Men da har dama Installert The Sims + masse expansions som tar 12gb.
    Så dvs at jeg trenger ca 30gb+-.
    Sko hatt en mellomting! :P.

Var noen her som skrev at jeg kanskje fikk 1fps bedre i gaming, men spilling er nederst på listen over grunn for ssd.
    nr 1 er jo at jeg skal installere autocad, inventor og lignende tegneprogrammer (får nåkk litt boost)
    nr 3 Overall pc ytelse, oppstart tid og lignende. (2 år gammel, og har en ganske dårlig intern fra før)
    nr 2 Jeg kommer til å få en helt nyinstallert pc.
    nr 4 gaming og alt annet.
    Og vis jeg går for 40gb tror jeg at oppgraderingen er verd 750kr.

Så takker for alle tips.

Edit: Er det noe spesielt jeg må gjøre for å få koblet til en intel ssd og få installert windows på denne, i forhold til en vanlig hdd?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, plug and play

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Du vil også tjene minimalt på oppstart av OS og programvare.
    Litt usikker på om jeg er helt enig med deg der. Med SSD starter jeg en del viktige applikasjoner på langt under halve tiden av en 5400RPM disk. OS booter også svært raskt. Uten oppstartapplikasjoner kjørte jeg full restart av windows 7 premium på under 15 sekunder. Jeg merker også at maskinen omtrent aldri lagger.

Slik jeg har forstått det ligger hovedfordelen med SSD i IOPS og aksesstid. 5400 og 7200 RPM disker ligger jo typisk i området 50-100 IOPS, mens aksesstiden som regel er over 9ms. Intel SSD X25 G2 fra 120GB og oppover skal ha 35 000 IOPS og en aksesstid på 0,065ms. Det betyr at SSD er ekstremt raskt på småfiler (Random read write) mens på store filer (Sequential read write) er ikke SSD spesielt raske.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er verdt å bruke litt tid her: Solid State Drives (SSD) - The Corsair Support Forums

Spesielt "Win 7 tips and tweaks."

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er verdt å bruke litt tid her: Solid State Drives (SSD) - The Corsair Support Forums

Spesielt "Win 7 tips and tweaks."
    Ja, eller her:
    Welcome to Corsair

Q: "What settings do I need to adjust in my system BIOS for optimal SSD performance? "
    A: "Enabling AHCI in your BIOS is the only setting we recommend adjusting for optimal SSD performance."

Q: "Do I need to tweak my operating system to get my Corsair SSD drive to run at optimal performance?"
    A: "No settings within your operating system need to be adjusted for a Corsair SSD drive to run at optimal performance."

edit: glemte det vesentligste...

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intel-disken som jeg leser flere anbefaler er for øvrig godt over ett år nå og minst én generasjon eldre enn de øvrige diskene på markedet. Intel kommer sannsynligvis ganske snart med nye modeller som erstatter de gamle traverne deres, men inntil disse slippes sjønner jeg ikke helt poenget med å kjøpe Intel SSD.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den siste intel disken som er ca et år gammel og den satte virkelig nytt liv i min laptop selv om den bare har sata-150.

Anbefaler den, eller om du gidder å vente så kommer en v3 modell snart.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på om jeg er helt enig med deg der. Med SSD starter jeg en del viktige applikasjoner på langt under halve tiden av en 5400RPM disk. OS booter også svært raskt. Uten oppstartapplikasjoner kjørte jeg full restart av windows 7 premium på under 15 sekunder. Jeg merker også at maskinen omtrent aldri lagger.

Slik jeg har forstått det ligger hovedfordelen med SSD i IOPS og aksesstid. 5400 og 7200 RPM disker ligger jo typisk i området 50-100 IOPS, mens aksesstiden som regel er over 9ms. Intel SSD X25 G2 fra 120GB og oppover skal ha 35 000 IOPS og en aksesstid på 0,065ms. Det betyr at SSD er ekstremt raskt på småfiler (Random read write) mens på store filer (Sequential read write) er ikke SSD spesielt raske.
    Støtter denne. Jeg byttet til SSD i min bærbare PC i fjor høst og opplever det samme som Snickers. Altså alle vanlige oppgaver (oppstart, restart, start av programmer) oppleves mye raskere med SSD. Det blir nesten irriterende å bruke en PC uten SSD, selv nye PCer med bedre spesifikasjoner en min (som er over 2 år gammel). Omtrent ikke lagging. Du kan starte ett eller annet program (e-post, nettleser) med èn gang oppgavelinjen er synlig, du slipper å vente på MSN, virusprogram, ad aware og hva annet som skal starte opp.
    Småting som gjør byttet vel verdt.

Jeg bruker forøvrig en Crucial RealSSD 128 Gb disk og har ikke hatt problemer med denne. Bruker den i en DELL XPS 1530.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Intel-disken som jeg leser flere anbefaler er for øvrig godt over ett år nå og minst én generasjon eldre enn de øvrige diskene på markedet. Intel kommer sannsynligvis ganske snart med nye modeller som erstatter de gamle traverne deres, men inntil disse slippes sjønner jeg ikke helt poenget med å kjøpe Intel SSD.
    Husk at Intel sine SSD har aksesstid på 0,065ms mot Corsair sin 0,1ms. Jeg tok et raskt søk på tester, ytelsesindex osv. Det kan se ut til at den mest vesentlige forskjellen på de ulike SSD-ene ligger i random write, altså skriving av småfiler. Det kan nok også forklare hvorfor Intel i brorparten av tilfellene får høyere rating i Windows enn de andre, til tross for at de ikke ser like spenstige ut på papiret.

En annen faktor som ser ut til å gå igjen er at det er mange med OCZ, Corsair og Crucial som får omtrent samme score som med platedisk, altså rundt 5,9. Av de ratingene jeg fant på Intel ligger de stort sett på 7,5-7,8. På Corsair er spredningen større, men det er ganske få over 7 faktisk. De raskeste jeg fant så ut til å være dyre OCZ-disker i raid som ligger på 7,8 og 7,9.

Det er nok ingen tvil om at man kan få supre resultater med de fleste merker, men som med all annen hardware så er det noen merker som er mer "skuddsikre" og bedre på de parametrene vi ikke ser så mye til. De som bygger servere vet alt om dette.

Jeg så også noen lekkasjer vedrørende Intel G3. Det kan se ut til at de er inne på noe. De tar et par lange skritt på hhv skrivehastighet og levetid. I og med at det er såpass close race mellom Corsair Force og Intel S25M G2 så skal det bli spennende å se noen seriøse tester av G3 snart. G3 får også skriveminne som tåler strømavbrudd. Jeg vet ikke om Corsair har dette.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •