Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
Dette høres meget interessant ut, men dessverre er det også litt gresk for meg (og mange andre kanskje?). Jeg har mulighet til å hive inn ytterligere 4GB RAM (har Asus N73 med 8GB i dag på W7 64 med SSD + 640GB/5400, i7 740QM, 425M), og da vil vel maskinen være uendret bortsett fra et 4GB ramdrev?

Så det jeg først og fremst lurer på er hvilken gevinst jeg får av dette? Maskinen har jo utmerket respons allerede, men for eksempel når jeg revolverer store modeller i Sketchup tar det tid. Jeg merker meg også at det virker som om PC-en ikke klarer å maxe CPU. Under slike operasjoner må det være noe annet som er flaskehals, enten en eller annen bushastighet eller rett og slett skjermkortet (SU bruker open GL).

Er det forresten noen som vet om det er mulig å skifte skjermkort i en laptop på samme måte som i en stasjonær, og evt hvor man kan få tak i skjermkort til laptop?
Om du kan velge hvor den skal ha temp/scratch-område kan du allokere f.eks. 1gb til den, i en ramdisk.

Du kan teste ramdisken selv nå, med ram du har i.. Du kan opprette, aktivere, deaktivere, mens windows kjører. Ramdisken kjøres opp i windows.
Om du har x64, ville jeg ikke satt av 4gb til ramdisk, om du har 8gb.. (med mindre du f.eks. bruker mye photoshop og slikt).

I adobe kan du ha flere scratch-disker.. så om du fyller ramdisk, går den videre på de mer tradisjonelle diskene. Pagefilen kan du også ha i ramdisken.
Jeg vet at noen med MYYYE ram deaktiverer pagefil.. jeg testet det en gang, men da kræsjet pcen etter en stund. (sikkert litt minnelekkasje her og der). så man bør ha en swap/pagefil uansett :P

med x64 er det gjerne litt dumt å ha for stor ramdisk, med mindre man har sykt mye ram. men å ha feks 2gb ramdisk og så sette programmet sin tempområde på dette området, kan jo testes.

Det er svært sjeldent applikasjonene trenger mye temp å jobbe på.
Om ikke annet, kan jo folk bare laste ned den dataram ramdisk og teste å benche på den.. he he.. Jeg synes også det er morsomt å teste feks ytelsesforskjell om man jobber med photoshop på ramdisken vs disk..

Å gjøre "større" ting som å installere applikasjoner, vil kreve at man har en synkronisering mellom tradisjonell disk og ramdisk, noe som vil gå treegt ved oppstart og derfor være irritasjonsmoment.