Abrahamsen Audio tråden - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 20 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 397
    Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Er det alvor at 1 x V4 er bedre enn 2 x V4 i bridge? Og hvorfor?
    Mot 8ohm høyttalere så er nok bridge "bedre" enn 1x V4. Men er høyttaleren av BW sorten, som vandrer ifra 8-3 ohm (alt avhengig av hvor høyt du spiller tror jeg), da liker ikke Abrahamsen seg i bridgemode!

Abrahamsen er god til å lage stereoblokker som også låter veldig bra i stereo!

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp sitt tilbud er ikkeoppgraderte enheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har god erfaring med V. 6 Dac'en til Abrahamsen? Tenkte å kjøpe denne og koble den opp mot min cd6002 fra Marantz.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Mot 8ohm høyttalere så er nok bridge "bedre" enn 1x V4. Men er høyttaleren av BW sorten, som vandrer ifra 8-3 ohm (alt avhengig av hvor høyt du spiller tror jeg), da liker ikke Abrahamsen seg i bridgemode!
    !
    Og dette har du testet?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil abrahamsen forsterkeren være kraftig nok til å trekke monitor audios GS 20??? og er det noen som har noen til salgs? send pm

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er lydkarakteren i V4.0 i forhold til Parasound A21?
    Dette er det flere som ønsker svar på! Rimelig raskt hvis det er mulig

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fagerheim
    Dette er det flere som ønsker svar på! Rimelig raskt hvis det er mulig
    Spurte dynaBel som selger begge. De klarte heller ikke svare. Hvem andre selger Abrahamsen foruten Elkjøp, Fatsound og ECM selv?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Og dette har du testet?
    Abrahamsen selv som "frarådet" meg å bruke 2xV4 på Dali helicon 800mk2 pga dem er 4ohm (da bridgemode).

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva da med Klipsch RF63? Ryktes at de dipper endel nedover...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva da med Klipsch RF63? Ryktes at de dipper endel nedover...
    RF 83 har en min impedans på 3,6 ohm.Sikkert ikke langt unna på RF 63.
    Når du brokobler så halverer du dempingsfaktoren og impedansen.Forsterkeren "ser" da 1,8 ohm.
    Abrahamsen som de fleste andre anbefaler ikke belastning under 2 ohm.
    På så lave impedanser mister forsterkeren kontroll og fatning og kan fort ende opp med brente diskanter.

Dette blir jo mye teori og hva som skjer i praksis blir ofte noe annet.Det er på få frekvenser at den dipper ned i 3,6/1,8 ohm og du skal mest sannsynlig spille j..... høyt over lang tid.

Har selv brokoblet en Onkyo receiver på Focal Electra 946 og B&W 803.Begge disse går veldig lavt i impedans.Turde ikke å gjøre det for lenge,ca 20 min høyt av gangen og fikk aldri problemer med det.Dette er jo en simpel receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sonus faber

Hei, jeg er ganske ny på forumet her, lærer mye nyttig her. Er det noen avdere som har testet Abrahamsen med Sonus Faber og har evt. erfaringer?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Abrahamsen selv som "frarådet" meg å bruke 2xV4 på Dali helicon 800mk2 pga dem er 4ohm (da bridgemode).
    Det kan jeg ikke skjønne. Dvs si at du ville hatt en effekt på 2x560 watt til Daliene. Greit at dempingsfaktoren går ned i bridgemode, men 2 stk V4.0 ville hatt null problem med å drive Helicon. Hvor bra match det ville vært skal jeg ikke uttale meg om. Mine GS60 var og er nok fortsatt selv om jeg ikke har de selv 6 ohm, og det var ikke noe som helst pusteproblemer der. Vet at Helicon ikke er den mest lettdrevne høyttaleren i verden, har hatt de selv, men at V4.0 skulle ha problemer med de nekter jeg og tro. Tror Herr Abrahamsen må revurdere rådet til deg:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg ikke skjønne. Dvs si at du ville hatt en effekt på 2x560 watt til Daliene. Greit at dempingsfaktoren går ned i bridgemode, men 2 stk V4.0 ville hatt null problem med å drive Helicon. Hvor bra match det ville vært skal jeg ikke uttale meg om. Mine GS60 var og er nok fortsatt selv om jeg ikke har de selv 6 ohm, og det var ikke noe som helst pusteproblemer der. Vet at Helicon ikke er den mest lettdrevne høyttaleren i verden, har hatt de selv, men at V4.0 skulle ha problemer med de nekter jeg og tro. Tror Herr Abrahamsen må revurdere rådet til deg:-D
    GS 60 går ikke under 5 ohm på min,så du vil ikke oppnå noe under 2,5 ohm i brokoblet.Stor forskjell på det.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    GS 60 går ikke under 5 ohm på min,så du vil ikke oppnå noe under 2,5 ohm i brokoblet.Stor forskjell på det.
    Vil ikke oppnå noe under 2,5 ohm? Hva mener du med det?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke oppnå noe under 2,5 ohm? Hva mener du med det?
    Hvis minste impedans er 5 ohm,så halverer du impedansen når du brokobler og får derfor ikke lavere impedans enn 2,5 ohm.
    GS60 er en vesentlig lettere last enn Dali Helicon 800 og div modeller fra B&W.
    F.eks min Parasound har ingen problemer med å drive GS60,men får problemer mot f.eks Focal Electra 946 og B&W 803 D og diskantene kan ryke.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis minste impedans er 5 ohm,så halverer du impedansen når du brokobler og får derfor ikke lavere impedans enn 2,5 ohm.
    GS60 er en vesentlig lettere last enn Dali Helicon 800 og div modeller fra B&W.
    F.eks min Parasound har ingen problemer med å drive GS60,men får problemer mot f.eks Focal Electra 946 og B&W 803 D og diskantene kan ryke.
    At GS 60 er lettere last enn Helicon vet jeg. Det jeg ikke skjønner er at 2 stk V4.0 på 4 ohm høyttalere med en effekt på 2x560 watt skulle få problemer?

Vil de få problemer med tungdrevne høyttalere uansett kun fordi de er bridget?

Fint hvis noen kunne forklare det slik at det er lett forståelig.

Hvis det er tilfellet så kommer ihvertfall ikke jeg til å brokoble på tungdrevne høyttalere.

Og et spørsmål til, hvordan finner man impedansekurven til en høyttaler?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva er er "relativt stiv strømforsyning"? Tatt fra et annet forum...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At GS 60 er lettere last enn Helicon vet jeg. Det jeg ikke skjønner er at 2 stk V4.0 på 4 ohm høyttalere med en effekt på 2x560 watt skulle få problemer?

Vil de få problemer med tungdrevne høyttalere uansett kun fordi de er bridget?

Fint hvis noen kunne forklare det slik at det er lett forståelig.

Hvis det er tilfellet så kommer ihvertfall ikke jeg til å brokoble på tungdrevne høyttalere.

Og et spørsmål til, hvordan finner man impedansekurven til en høyttaler?
    Jeg har kun erfaring med brokobla Nad-er.Der 2 stk Nad 216 oppgitt til 400 i 8 ohm brokoblet brant diskantene på noen Dali 850.
    Jeg hadde også en Meridian 5x200 ekte watt brokoblet til 2x500w+1x200w til senter.Denne ble varm og slo seg av etter en stund på jevnt høyt i brokoblet,og måtte bruke Biltema vifte bak racket.Dette var på Focal Electra 946 som går lavt i impedans.
    Det spilte hinsides høyt,MEN kontra vanlig 200w modus låter det langt dårligere.Med en hissig topp og lite bunndrag i bassen.Denne hadde en enorm strømforsyning på totalt 2200 VA,så wattene blir nok reelle,men det blir mye mindre kontroll og ro når man brokobler.

Tungdrevne med tanke på følsomhet i db er noe annet enn vanskelige å drive pga impedans.Dynaudio er vel mest kjent for å være ekstremt tungdrevne i db og tunge å drive pga impedans.

Når du skriver 2x560 w ( i 4 ohm ? ) får det meg til å undre om det er reelle watt.Strømforsyninga må da være temmelig stor for å klare dette.Ikke for å disse Abrahamsen,det virker bare lite sannsynlig for en 2x70 watter å ha en strømforsyning på f.eks 1500 VA når en Parasound 2x250 til 25000 kr (Halo A21) watter har 1200 VA.
    Da ville i tilfelle dette være imponerende,men likevel ikke være i reelle watt mot f.eks en Krell som er oppgitt til 560 watt i 4 ohm.

Man finner ikke impedans på alle høyttalere.Men med litt research,så kan man være heldig.
    Stereophile og hometheatermag.com er 2 stk som måler impedans,frekvenskurve,fase osv.
    Der ser man også at f.eks KLIPSCH smører tykt på i forhold til oppgitt følsomhet i db.F.eks basskassene til Monitor Audio holder langt i fra det de oppgir.Ikke mer dypbass i de enn mange gulvstående når de oppgir 18 hz og 16 hz.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å kunne bruke en brokoblet forsterker på 4 ohms høyttalere må forsterkeren være stabil som dovrefjell i 2 ohm i stereo! Jeg har brukt brokoblede NAD og Rotel i 15 år og aldri hatt problemer, men holdt meg til 8 ohms last.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun erfaring med brokobla Nad-er.Der 2 stk Nad 216 oppgitt til 400 i 8 ohm brokoblet brant diskantene på noen Dali 850.
    Jeg hadde også en Meridian 5x200 ekte watt brokoblet til 2x500w+1x200w til senter.Denne ble varm og slo seg av etter en stund på jevnt høyt i brokoblet,og måtte bruke Biltema vifte bak racket.Dette var på Focal Electra 946 som går lavt i impedans.
    Det spilte hinsides høyt,MEN kontra vanlig 200w modus låter det langt dårligere.Med en hissig topp og lite bunndrag i bassen.Denne hadde en enorm strømforsyning på totalt 2200 VA,så wattene blir nok reelle,men det blir mye mindre kontroll og ro når man brokobler.

Tungdrevne med tanke på følsomhet i db er noe annet enn vanskelige å drive pga impedans.Dynaudio er vel mest kjent for å være ekstremt tungdrevne i db og tunge å drive pga impedans.

Når du skriver 2x560 w ( i 4 ohm ? ) får det meg til å undre om det er reelle watt.Strømforsyninga må da være temmelig stor for å klare dette.Ikke for å disse Abrahamsen,det virker bare lite sannsynlig for en 2x70 watter å ha en strømforsyning på f.eks 1500 VA når en Parasound 2x250 til 25000 kr (Halo A21) watter har 1200 VA.
    Da ville i tilfelle dette være imponerende,men likevel ikke være i reelle watt mot f.eks en Krell som er oppgitt til 560 watt i 4 ohm.

Man finner ikke impedans på alle høyttalere.Men med litt research,så kan man være heldig.
    Stereophile og hometheatermag.com er 2 stk som måler impedans,frekvenskurve,fase osv.
    Der ser man også at f.eks KLIPSCH smører tykt på i forhold til oppgitt følsomhet i db.F.eks basskassene til Monitor Audio holder langt i fra det de oppgir.Ikke mer dypbass i de enn mange gulvstående når de oppgir 18 hz og 16 hz.
    Takk for et flott svar

V4.0 har 1000 va trafo. På de oppgraderte versjonene er strømforsyningen nær doblet fra 50 000 mikrofarad til 100 000 mikrofarad.

Mulig Helicon blir for tung last, men det ville jeg ikke vært bastant på før det var testet:-P

Side 13 av 20 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •