Mirage`s Venner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 87
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mirage`s Venner

Tenkte at det er på tide at Mirage høytalerne får sin egen "fan" tråd. Er jo noen på forumet som har disse høytalerne da særlig som bakhøytalere. Selv har jeg komplett oppsett og føler vel at jeg har funnet den lyden jeg vil ha nå ihvertfall, men blir jo aldri ferdig med og oppgradere Jeg digger at lyden ligger i hele rommet og ikke bare mellom høytalerne.

Så her er det bare å diskutere hva som passer ilag m.m.

Fyr løs!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Omd-15

Har nå gått til innkjøp av ett par Mirage OMD-15

Fikk beskjed at eg kun trengte å koble til 2 av 4 (1 av 2) terminaler, da eg har en monoblokk den skal brukes.
    eg trengte ikke tenke på BiWire.

Monoblokken er en Midgard Oberon 6.1.

Noen som har erfaring med dette?

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, etter at jeg var hos en 'luring' i Trøndelag og kjøpte et par OMD-15 + en OMD C2 har jeg blitt frelst av omnipolar-teknologien til Mirage. Vel, egentlig startet det med at jeg kjøpte et par Omnisat V2 som bakhøyttalere i den ikke alt for store leiligheten jeg bro i nå. Hadde SVS-MTS-01 frontrekke.

Men, som sagt ble jeg litt fascinert av konseptet og etter litt om og men og krangling med meg selv kjøpte jeg ny Mirage-frontrekke og angrer ikke et sekund (PS: Noen som trenger noen SVS-høyttalere?). Ikke lenge etter dette kjøpte jeg et par OS3-sat som har fått jobb som presence-høyttalere i stua mi. Etter et tips fra en viss 'luring' på at det var billigsalg på OMD-5 fra Vanns i USA har jeg bestilt et par av disse som nå er på vei med JetCarrier - dette er bakhøyttalerne som er ment å matche OMD-15. Regner med oppdatering og nye bilder i jan/feb.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spacefrog
    Har nå gått til innkjøp av ett par Mirage OMD-15

Fikk beskjed at eg kun trengte å koble til 2 av 4 (1 av 2) terminaler, da eg har en monoblokk den skal brukes.
    eg trengte ikke tenke på BiWire.

Monoblokken er en Midgard Oberon 6.1.

Noen som har erfaring med dette?
    Det stemmer at du ikke behøver å biwire.

Du har vel to monoblokker? Det må du ha for å få stereosignal. Den ene monoblokken skal drive høyre høyttaler, mens den andre driver venstre.
    Hver av monoblokkene må få respektive signal fra forforsterkerens "pre-oututgang."
    Dersom du har èn kabel (+ og -) fra monoblokken til høyttaleren bruker du kun to av de fire inngangene, men lar metallskinnene være.

(Dersom du velger å bi-wire eller bi-ampe må du fjerne metallskinnene.)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Det stemmer at du ikke behøver å biwire.

Du har vel to monoblokker? Det må du ha for å få stereosignal. Den ene monoblokken skal drive høyre høyttaler, mens den andre driver venstre.
    Hver av monoblokkene må få respektive signal fra forforsterkerens "pre-oututgang."
    Dersom du har èn kabel (+ og -) fra monoblokken til høyttaleren bruker du kun to av de fire inngangene, men lar metallskinnene være.

Har 1x Monoblokk per høyttaler ja.
    Gleder meg til å få disse i hus.. hentes idag.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose

Er det ikke slik for de fleste høyttalere??? :grin:

Bruker selv 3x200w fra Emotiva og dette fungerer veldig greit, selv kun med en kabel pr høyttaler.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Er det ikke slik for de fleste høyttalere??? :grin:
    Jo, slik er det for de fleste høyttalere. Jeg svarte bare på spørsmålet fra Spacefrog om noen hadde erfaring med biwiring.

Newcomer Tesnev sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Os3

Noen som har erfaring med OS3 serien i 5.1 oppsett sammen med en Onkyo TR707 forsterker?
    skal brukes stort sett til film og TV

Gjenstår bare å trykke bestill nå :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mirage OMNI55CH

Noen som har erfaring med disse?? Ser de selger dem på Elkjøp nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørdt på 350 som er en mindre utgave-dette var årsaken til at jeg idag sitte med OMD høytalerne... Men anbefaler deg å lytte på de hvis du har mulighet før du kjøper ikke alle som liker at lyden av de.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Jeg har fått et par spørsmål på PM angående dette med å bestille Mirage OMD-høyttalere på tilbud fra Vanns.com. De shipper ikke direkte til Norge (eller andre steder enn USA). Derfor må man benytte JetCarrier, Air and Sea freight forwarding from USA to Norway, Sweden & Denmark. - som gir deg en adresse i USA du bestiller varer til, så vil de igjen frakte pakkene til Norge for deg når de har mottatt dem.

PS: Mine OMD-5 ligger akkurat nå hos JetCarrier med status "Mailbox" (dvs, de har mottatt den men ikke lastet den på fly/båt til Norge). Regner med de shippes i løpet av dagen / kvelden i dag.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var mine OMD-5 ankommet med Posten. Kosta 2.300 (Vanns) og 1.500 (jet carrier, mva, frakt) totalt. Eneste lille minus et at disse henges rett på veggen og kan ikke vendes, slik man kan med V2 og OS3-sat som monteres i en slags brakett. Men uansett, dette er omnipolare høyttalere så jeg regner med lyden spres godt nok uansett. Også ser de jo evig mye bedre ut!

Bilder følger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veggfester

Hvis du ønsker å vinkle OMD-5 høytalerene dine så selger Vanns noen veggfester fra Omnimount som skal passe i skruehullene. OmniMount 20.0 W Black - 1001080BK 20.0 lb capacity black single speaker wall mount Installation hardware included at Vanns.com
    Jeg vurdere å bestille et par selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stolt eier av et par OS3SAT som figuererer som bakhøytallere.

Newcomer Ghostman1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornøyd eier av OMD-5 og C1
    Ålreit at alle som skal se film har god lyd, ikke bare en!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal vel helst ikke vinkle dem for mye heller, ødelegger visst perspektivet og de sprer jo lyden rimelig bra uansett (i motsetning til å ha "bokhyllekasser" på bakveggen).

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående Mirage C2 (senter) så synes jeg det nesten er unødvendig med "dialogue lift" funksjonen man kan få med Yamahas presence. C2'en løfter lydbildet såpass at det nesten oppleves som dialog kommer fra skjermen og ikke rett under (slik jeg opplevde det med min gamle SVS MCS-01).

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har hørdt på 350 som er en mindre utgave-dette var årsaken til at jeg idag sitte med OMD høytalerne... Men anbefaler deg å lytte på de hvis du har mulighet før du kjøper ikke alle som liker at lyden av de.
    Er vel riktig at man bør sette seg inn i hva man ønsker av lyd

Alle refleksjonshøytalere vil gi noe spesiell lyd.(å man har mange ulike typer og hvordan de sprer og simmulerer)

ulike problem ved spredning om man ikke er obs på at man får det ved spredningshøytalere.....

***Problem med refleksjon er de som ønsker den ekte stereo lyden og gjengivelse der en refleksjonshøytaler vil "ødelegge" lydbilde til å bli en form for fake surround med 2 høytalere/3D lyd opplevelse
    (noen etter pris på at stereo lyden mister sitt stereo preg , andre hater det men stort sett egner ikke all lyd som spennes seg fra klassisk til div rock å bli simmulert til en lyd det ikke var i utgangspunktet)
    Bra da er fronthøytalere man har bryter til å velge mellom direkte lyd og simmulert lyd for da har man valg

***Problem er der man spiller 2 kanals lyd og bruker lyd programmer på reciver til å lage simmulert surround (5.1 , 7.1) for en refleksjonshøytaler vil simmulere den allerede simmulerte surroundlyden (bisvermen er løs å det summer)

***Problem er der man har ekte surround på dvd , bd som er laget som lydinformasjon til det som skjer på skjermen (rettningsfortellende lyd og allerede bra overlappingslyd mellom de ulike høytalere)
    En ekte suround blir ved refleksjonshøytalere mere diffuse lyd å gir mindre direkte informasjon da refleksjon går ut på å spre lyden til en fake surround opplevelse

Skal jeg anbefale så bør ikke front og center være refleksjonshøytalere men surround eller surround back kan godt egne seg for mange lytterom og ønsket lyd

Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Man skal vel helst ikke vinkle dem for mye heller, ødelegger visst perspektivet og de sprer jo lyden rimelig bra uansett (i motsetning til å ha "bokhyllekasser" på bakveggen).
    En refleksjonshøytaler er laget for refleksjoner å da må man sette den opp så den yter det (enhver produsent viser til oppsett av den enkelte høytaler) , man kjøper ikke refleksjonshøytalere om man ikke utnytter hva de er laget for.......da får man elendig lyd

Bokhylle høytalere (bakveggen) er vel de som har 7.1 høytalere eller til nød noen få som setter opp ved 5.1
    Man setter skjelden opp bokhøytalere på bakvegg i 5.1 da surround er hovedsakelig en sidehøytaler.

Selvfølgelig kan man sette høytalere hvor man vil men er målet å utnytte lyden slik den er laget på disc bør man holde seg innenfor grenser,mål for utnyttelse (ellers blir lydbilde feil og missvisende)
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k
    unødvendig med "dialogue lift" funksjonen man kan få med Yamahas presence.
    Blir kanskje unødvendig om meningen er å spre lyd over alt men en precence vil ha helt annen lyd og informasjon å gi (med eller uten dialog lift) en å kjøre center lyd med en refleksjonshøytaler for den sprer ut all lydinfo som liggeri en centerkanal (noe ikke precense gjør)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skjønner hvor du vil. Men disse høyttalerne fra Mirage sprer/reflekter ikke lyden slik at den retningsbestemte informasjonen på et 5./7.1.spor "viskes" ut i merkbar grad. Sitter man i "sweet spot" er det ikke store forskjellen fra normale fremadpekende høyttalere, men det er når man beveger seg litt rundt i rommet, sitter i et hjørne av sofaen osv at man virkelig har glede av disse høyttalerne.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne tråden! Var heldig og fikk byttet elektrostatene jeg hadde mot et par Mirage OM-8 :-D Må si jeg virkelig er fornøyd med disse. Jeg har hatt både B&W, Klipsch, Acoustat(elektrostater), og nå disse. Ingen av nevnte kandidater kan måle seg med disse, syntes JEG!

Må jo være noe spesielt med Mirage? De går jo kjelledypt i bassen, da med litt "juks" da dem er aktive ;-) Men det var lyden jeg falt for. Åpenheten, og en skikkelig fremtredende diskant. Det eneste jeg kan sette fingeren på er vel mellomtonen, og det er vel fordi jeg er vandt med B&W sin mellomtone.

Noen som har noen forsterker anbefaling til disse?

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •