Onkyo klubben - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 33 av 54 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 1072

Tråd: Onkyo klubben

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker for hjelpa! Skal sjå omeg får tak i loddeutstyr.

På tonekontrollen kan eg skru opp/ned diskant og bass på front, senter og surround. I tillegg kan eg skru opp/ned bass på subwooferen. Det er det eg ikkje skjønar. Er ikkje alt suben spelar bass? Eller er det slik at den justeringa der aukar/senker nokre frekvensar? For dersom suben er delt på feks 80hz, og satt til eit visst nivå, kor mykje kan ein då regulera med opp/ned på suben på tone control...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Takker for hjelpa! Skal sjå omeg får tak i loddeutstyr.

På tonekontrollen kan eg skru opp/ned diskant og bass på front, senter og surround. I tillegg kan eg skru opp/ned bass på subwooferen. Det er det eg ikkje skjønar. Er ikkje alt suben spelar bass? Eller er det slik at den justeringa der aukar/senker nokre frekvensar? For dersom suben er delt på feks 80hz, og satt til eit visst nivå, kor mykje kan ein då regulera med opp/ned på suben på tone control...
    Bare prøv å juster opp og ned til du finner det du synes blir best. Hvis alt bare blir krøll er det ikke værre enn å kjøre audyssy på nytt
    tone controllen er et slags volum justering. Stiller du sub kanalen til +4 spiller den altså 4db høyere enn hva audyssy er justert til i forhold til resten av oppsettet ditt. Tone kontrollen "legges oppå" EQ kan man si. Når alt på tonecontrol står i 0 er det kun eq (speaker settings) som spiller inn på lyden
    (Slik er det ihvertfall på min 3008. Om det er annerledes på din forsterker kan jeg ikke uttale meg om.)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig aldri testa å stilla subben med tone control. No står suben på -15 i level calibration. Dette gir meg nok av bass. Om eg skrur opp eller ned på tone control eller level calibration er hipp som happ sånn sett? Det er kun level calibration av suben eg kan gjera med fjernkontrollen utan å gå inn i menyen, så eg har kun brukt den...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

7.1

Litt spørsmål igjen

Har no kopla til 7.1 med surround back, og lurer på kva instillingar eg ske bruka...

Reknar med at når ein BluRay er med 7.1, så køyrer receiver det formatet BluRayen er på viss eg brukar Direckt feks?

Men alle dei filmane som er 5.1, kan jo receiver "omkoda" til 7.1. Kva instillingar brukar eg då? Dersom eg trykkjer på THX knappen feks. kjem det opp ei heil røys med moglege DTS valg. DTS+Pro LogicII, DTS Nei Cinema, DTS Neo Music osv. Kva skal eg velja? Og kva er dei forskjellige formata? Er det nokon av dei som køyrer det originale 5.1 lydsporet som normalt, men supplerer med dei to bakerste kanalane?

Håpar nokon kan forklara meg litt, då eg er uvand med alt anna enn DD 5.1...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komlo, du bör sätta volym (gain) fysiskt på subben till 50% eller en del mindre innan du kör rumkorreksjon. Målet är att det skall stå +-0 på sub i receivern, inte -15 som du har det nu.

Frekvensknotten på subben sätter du till max, oavsett.
    Du har en otroligt fin kino förresten. Har tittat i tråden länge utan att kommentera. Nydeligt!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hyggelitilbakemelding

No står subben på -10. Og skrur den litt opp på film, og mykje opp på musikk av og til. Tenkte eg skulle kjøra ny RK når eg har fått hengt opp alle høgtalarane, og stilla subbane litt ned. No står Epikane på ca. halvt, og Klipschane godt under halvt.

Nokon som kan hjelpa meg med forrige spørsmål forresten?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det är olika från receiver till receiver, men det skall stå i manualen vilket program du skall köra för att mixa upp 5.1 till 7.1. En del receivers kopierar bakkanalerna så att du i praktiken får 4 st surround. Testa med en film som har tydliga surroundeffekter och se vilket som låter bäst.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt eg kunne lesa meg fram til i brukarmanualen er THX ultra 2, som er best for 7.1 kanals. Testa dette, men syns frontar og senter låt mindre fint enn om eg bruker Direct på det originale lydsporet... Litt vanskeleg å prøva seg fram utan display, då eg ikkje veit kva instilling er har under film. Er det instilling som held det originale lydsporet heilt likt, men supplerer med 2 ekstra kanalar?

Utifrå manualen var det ikkje lett å forstå kva som er best av DD ex, DD plus osv. Det sama med DTS... For meg er alt dette ein jungen. Og kva som er PCM kilde, multiplex osv og ikkje, har eg ikkje peiling på. Forstår rett og slett ikkej skiten

Kva gjer andre folk?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som forstår seg på dette?

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv og bruk PLz viss du har Front High eller PLx viss du har extra
    Surround back.Jeg bruker aldri THX innstillingene,da får jeg dårlig lyd.
    THX moduse er vel ment for THX klare høyttalere viss du har det.Trykk på MOVE/TV knappen og
    prøv
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Newcomer joaksle sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vell "melde meg inn" jeg også. Hatt en Onkyo TX-NR 709 en god stund nå og vært veldig fornøyd.
    Men, jeg har litt spørsmål.
    Jeg har 2x Klipsch RF-82 til front og 2x random høyttalere til surround.
    Innstillingene er følgende etter en ny kalibrering idag:
    Front- Full Band
    Surround- 60 Hz
    LPF of LFE: 120 Hz (har ikke peiling hva dette gjør?)
    Speaker distance ser greit ut.
    Level calibration syns jeg ikke er bra, frontene ble stilt til -10dB og surround til 7,5dB. Volumet blir jo betydelig lavere, og jeg må fort opp på -20dB på receiveren for å få normal lyd. Stilte deretter front til 0dB og surround til 4,5dB. Har noen noe mening på dette?

Og ja, jeg har lest manualen, men det hadde vært så greit med deres mening og forklaringer også da det ofte er så mye lettere å forstå

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joaksle
    Kan vell "melde meg inn" jeg også. Hatt en Onkyo TX-NR 709 en god stund nå og vært veldig fornøyd.
    Front- Full Band
    Surround- 60 Hz
    Level calibration syns jeg ikke er bra, frontene ble stilt til -10dB og surround til 7,5dB. Volumet blir jo betydelig lavere, og jeg må fort opp på -20dB på receiveren for å få normal lyd. Stilte deretter front til 0dB og surround til 4,5dB. Har noen noe mening på dette?

Og ja, jeg har lest manualen, men det hadde vært så greit med deres mening og forklaringer også da det ofte er så mye lettere å forstå
    Du bør ikke kjøre fronthøyttaleren Full Band da du har en ikke så alt for kraftig
    receiver,del alt på mellom 60-80hz.Skal du endre på level bør du ha en lyd-trykk måler får og få riktig level.Alle høyttaleren skal være 75db,men du kan
    jo stille centeren noen db mer opp,det samme med sub.
    LPF of LFE skal stå på 120hz.Du bør også tenke på en effektforsterker til front
    Lyd trykk måler selges her-AVshop.no / RadioShack Digital LydmÃ¥ler
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Du bør ikke kjøre fronthøyttaleren Full Band da du har en ikke så alt for kraftig
    receiver,del alt på mellom 60-80hz.Skal du endre på level bør du ha en lyd-trykk måler får og få riktig level.Alle høyttaleren skal være 75db,men du kan
    Går ikke an å stille på fronthøyttalerene uten at jeg huker av at jeg har en sub koblet til, noe som jeg ikke har. Men ville nå tro dette gikk helt fint ettersom utgangene på 709'en er på 170 W og RF-82'ene 150W?
    Men kanskje jeg går til innkjøp av en effektforsterker snart ja, etter jeg har kjøpt meg ett tårn SVS Takker for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv og bruk PLz viss du har Front High eller PLx viss du har extra
    Surround back.Jeg bruker aldri THX innstillingene,da får jeg dårlig lyd.
    THX moduse er vel ment for THX klare høyttalere viss du har det.Trykk på MOVE/TV knappen og
    prøv
    Takker for svar! Irriterer meg over at eg syns det er dårlegare lyd på dei modusane som inkluderer surround back, enn det originale lydsporet...

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ikke an å stille på fronthøyttalerene uten at jeg huker av at jeg har en sub koblet til, noe som jeg ikke har. Men ville nå tro dette gikk helt fint ettersom utgangene på 709'en er på 170 W og RF-82'ene 150W?
    Men kanskje jeg går til innkjøp av en effektforsterker snart ja, etter jeg har kjøpt meg ett tårn SVS Takker for svar!

Watt-tallene får du bare se bort i fra. Så lenge de kjører uten sub, må du kjøre frontene full range. Etter at SVS-tårnet er på plass er det bare å endre til 80Hz på frontene og resten, etter ny romkorreksjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dina Klipsch är nog mycket enklare att få upp i 75db än dina surrounds, och det ser självklart också rumkorrektionen och sätter nivå därefter.

Distans ska inte bara vara ok, den skall vara på 5cm riktig. Är den ute på viddarna är det en reflektion eller två den mäter efter och det är inte bra.

Resetta korrektionen, sätt front på full range, gör detsamma på surround och kör en ny korrektion efter manualen. Onkyo har en EQ som jag tror du måste slå på vid alla ljudingångar så det kan vara en ide att se på den.

Tycker du fortfarande den gör fel anbefaller jag en ljudmätare så kan du mäta ljudnivå manuellt. Du kommer säkerligen uppleva det samma som korrektionen på receivern.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Front- Full Band
    Surround- 60 Hz

Klipchene dine er veldig følsomme i forhold til bakhøyttalerne dine, så derfor kompenserer forsterkeren med å guffe opp bakhøyttalerene og dempe frontene. Romkorreksjonen ser veldig lik ut hos meg, men det kommer av store fronter og pittersmaåe bakhøyttalere. frontene ble kalibret til -10 -12, men jeg satt de til 0 og -2 og justerte opp alt annet +10

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blæh!
    Klipchene dine er veldig følsomme i forhold til bakhøyttalerne dine, så derfor kompenserer forsterkeren med å guffe opp bakhøyttalerene og dempe frontene. Romkorreksjonen ser veldig lik ut hos meg, men det kommer av store fronter og pittersmaåe bakhøyttalere. frontene ble kalibret til -10 -12, men jeg satt de til 0 og -2 og justerte opp alt annet +10
    Jeg mente -7,5dB Men ja, jeg gjorde som deg jeg også å stilte alt opp ett par hakk, ble mye bedre da. Sålenge dette ikke er skadelig :-D Beklager min noobhet, haha!

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett kjapt spørsmål bare. Ser du har PA 2-160 effektforsterker. Fornøyd med denne? :-D

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett kjapt spørsmål bare. Ser du har PA 2-160 effektforsterker. Fornøyd med denne? :-D
    Kjempe fornøyd:-D

Side 33 av 54 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •