Audio Physic Klubben. No Loss Of Fine Detail

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 91
    Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audio Physic Klubben. No Loss Of Fine Detail

Ser det ligger diverse tråder på spesifikke merker ute her.
    Men ingen på Audio Physic generelt.
    Så, jeg starter en tråd der vi kan diskutere alt om Audio Physic generelt.

Audio Physic

Jeg personlig har for en liten stund siden anskaffet meg et par Scorpio.
    Som gav meg et utrolig løft i lyden hjemme.
    Dette ble fort litt dyrere enn planlagt da diverse annet utstyr måtte oppgraderes. Men jeg angrer ikke et sekund.

Men, nyskjerrigheten er et dilemma for meg. Allerede etter en liten mnd med Scorpio, så sikler jeg etter større modeller av denne tyske hærligheten.

Huff Huff..... :wink:

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt ut fra vegg burde scorpio plasseres? Ser den har bassport bak og ettersom det visstnok skal være tilbud på denne i helga blir det kanskje kjøp.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yara II Superior

Jeg var innom Oslo HifiCenters messe i går, og hørte på et par Audio Physic Yara II Superior. De imponerte med spilleglede og design (høy waf-faktor) og er hermed en kandidat. Nå på tilbud til 11995,- (13995,- i høyglans finish)

Yara II Superior

Spørsmålet er om jeg skal satse på denne eller ProAc Studio 140. Noen som har noen pro/cons å bidra med?
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hjelper vel deg lite, men jeg ble bergtatt av audio physic på fredag, tilbudet ohc kjører er jo også særdeles bra.

Endte selv opp med et par scorpio 2.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt inn en bestilling på Scorpio II jeg også. Har ergret meg lenge over at jeg ikke slo til på tilbudet Pioneer hadde for ett år siden på sin S-3EX. Nå er dette omsider glemt. En langt høyere WAF-faktor på Audio Physic høyttalerene gjør heller ikke noe. Så får tiden vise om jeg klarer å få dem til å låte bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yara II Superior

Hei HilRam,

jeg har hatt disse i ca to måneder nå og er veldig fornøyd. Proc 140 har jeg ikke kjennskap til bortsett fra omtale, og disse skal være gode. Her har du imidlertid en link til test av Yaraene:

http://www.lydogbilde.no/index.php?c...stid=3682&p=62

Ellers har også Stereoplay testet disse i en stor gruppetest av høytalere rundt 20 000, og disse gikk av med seieren foran blant annet Canton og T+A. Du finner sikker denne på nett også. Dette kan jo bygge oppunder det "psykiske" ved at du "vet eksperter mener du har en god høytaler".

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Hvor langt ut fra vegg burde scorpio plasseres? Ser den har bassport bak og ettersom det visstnok skal være tilbud på denne i helga blir det kanskje kjøp.
    Jeg spurte de på OHC om det samme da jeg kjøpte mine Scorpio.
    Minst 30cm var svaret. De bør ha adskillig mer plass til sideveggene.

Selv har jeg satt de 30cm fra bakvegg og 1,5 meter fra sideveggene.
    Det er ca. 2,5 meter mellom dem og 3,5 meter til lytteposisjon.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å se at Audio Physic begynner å blomstre også her på AVF.
    Kimba. Flott om du kan legge opp en presentasjon med bilde av de forskjellige modellene i første innlegg
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mtp på vinkling, hvor mye skal til? Akkurat nå har jeg såpass at yttersidene på begge ht står i linje fra lytteposisjon. De blir endel av trekanten om det er lettere å forstå. Må tilte hodet til siden for å se yttersidene.

Har såvidt latt de få spille noe så det er fortsatt rimelig dårlig lyd, men samtidig kan man merke noe av potensialet disse har. Stod vel 3 dagers innspilling iflg dokumentasjonen som fulgte med, så får håpe det løsner såpass fort.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AP vinkles normalt ganske mye før det sitter, men dette er individuelt fra rom til rom. Har du testsporet "7 drums left right" så forenkler det prosessen endel siden trommeslagene skal treffe på bestemte steder i rommet. Uttrekkfra vegg må man bare prøve seg frem til. Bassen skal ikke være boomete, men smatidig gå så dypt som mulig
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei AP klubben!

Jeg har kommet over et par med AP Step høyttalere, og lurer på noen saker i den forbindelse. Jeg er i utgangspungtet tilhenger av stativhøyttalere, og denne blomstringen av AP her på forumet har gjort at jeg har fått opp øynene for dette merket.
    Hvordan vil dere karakterisere disse høyttalerne lydmessig?
    Jeg har en XTZ 10.16 sub som jeg er svært fornøyd med, så den vil nok inn til videre gjøre jobben sammen med dem om jeg skulle ende opp med AP Step.
    Min musikk er i sjanger Thomas Dybdal, Melody Gardot, Chris Jones etc etc.
    De vil, om jeg kjøper, erstatte mine XTZ 99.21. Stuen de skal spille i, kan dere se på "min hjemmekino". Avstand til sweetspot er ca 3,5-4 meter, alt etter hvor langt ut fra veggen jeg setter dem.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det er stativutgaven og ikke gulvstående Step du har i siktet.
    APs klare styrke er i mellomtone/diskantområdet hvor de er svært gode. Step har vært med en stund, så bestykning og kabinett varierer noe fra generasjon til generasjon.
    Fysisk kassevolum er ikke så veldig stort, men de skal jobbe ned til hvertfall 55Hz før de begynner å rulle av. Bassen kan vel kalles kjapp, tørr og tight
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Har du testsporet "7 drums left right" så forenkler det prosessen endel siden trommeslagene skal treffe på bestemte steder i rommet.

Hvor kan dette sporet fåes tak i?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborgs testplate for hifiklubben har denne og flere testspor. Må være noen i nærheten av Asker som kan gi deg en kopi da det er mange som har denne. Legg ut en forspørsel på forumet
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.kringlyd.no - /kalibrering/

ligger på kalibrerings cden, er vel 14 slag, men samme 7 bare loopet.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Sjekkes ut i øyeblikket!

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frysa
    Hei HilRam,

jeg har hatt disse i ca to måneder nå og er veldig fornøyd. Proc 140 har jeg ikke kjennskap til bortsett fra omtale, og disse skal være gode. Her har du imidlertid en link til test av Yaraene:

Test av Audio Physics Yara II Superior Gulvhøyttaler - Tester - Lyd og Bilde

Ellers har også Stereoplay testet disse i en stor gruppetest av høytalere rundt 20 000, og disse gikk av med seieren foran blant annet Canton og T+A. Du finner sikker denne på nett også. Dette kan jo bygge oppunder det "psykiske" ved at du "vet eksperter mener du har en god høytaler".
    Tusen takk for tilbakemelding! Skal ned på OHC i morgen, tirsdag, og teste med egen forsterker/CD-spiller og medbragt musikk!

CNK: Alle tilbakemeldinger mottas med takk! Det er som regel litt av "storebror" å finne i "lillebror".

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HilRam
    Tusen takk for tilbakemelding! Skal ned på OHC i morgen, tirsdag, og teste med egen forsterker/CD-spiller og medbragt musikk!

CNK: Alle tilbakemeldinger mottas med takk! Det er som regel litt av "storebror" å finne i "lillebror".
    Spennende.

Vurderer selv å slå til på et par Yara superior, så hadde vært kjekt om du kunne poste dine inntrykk i denne tråden

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr.Fahrenheit
    Spennende.

Vurderer selv å slå til på et par Yara superior, så hadde vært kjekt om du kunne poste dine inntrykk i denne tråden

Audio Physic Yara 2 Superior

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Personlig test av Yara II Superior

Sitat Opprinnelig postet av mr.Fahrenheit
    Spennende.

Da var lyttetesten utført (og takk til Oslo HifiCenter v/Øyvind for god service).

--------------------

Utstyr:
    CD-spiller: Marantz CD5400
    Forsterker: Creek Classic 5350SE
    Høyttalere: Audio Physic Yara II Superior
    Signalkabel: Wireworld Luna
    Høyttalerkabel: Nordost ett-eller-annet-veldig-dyrt

--------------------

Testplater (som jeg rakk):
    Michael Jackson: Dangerous
    Carola: Blott en dag
    Ulf Christiansson: Himmelriket är nära
    Toto: Toto IV
    Gaither Vocal Band: Best of

---------------------

Hovedinntrykk: Ikke helt overbevist.

Jeg begynte med noen tracks fra Michael Jacksons "Dangerous". Track 7 - Heal the World - var i beste fall uengasjerende. Skippet raskt videre til track 9, "Who is it", som har et herlig rytmisk bassriff som dominerer sangen. Det var som noen hadde skrudd av basselementet. "rynke i pannen", det var jo ikke dette inntrykket jeg hadde fått under messen på lørdag.

Byttet til Carolas glimrende "Blott en dag", og ting ble meget bedre. Men i tittelsporet, når Iver Kleive kommer inn på orgel i et skikkelig crescendo, gikk liksom futten litt ut av det. Det virket som om når høyttalerne ble foret med et massivt lydbilde så ble det trangt og stengt, i stedet for å åpne seg opp. Men mitt inntrykk på lørdag var nettopp at høyttalerne var åpne!

Byttet til Uffe, og hørte på flere tracks. Stemmer og akustiske elementer låt fint, men jeg savner tredimensjonalitet. Hører og hører og føler at noe mangler.

Bytter til Toto IV. Starter på track 3 - "Won't hold you back" - men det er akkurat som om det er det anlegget gjør. (Og så tror jeg den skiva er mastret veldig, veldig lavt. Tatt fra Collection-boksen.) Men så er det som noe skjer. Ting begynner å komme til liv under track 4 - "Good for you" - og det ble det også!
    Switcher til Africa, så til slutt track 1 "Rosanna". Nå snakker vi. Snakker med personalet, og blir enige om at nå har Creek'en endelig spilt seg varm! Nu går alt så meget bedre, og jeg koser meg med Toto. Varmen og fylden begynner å komme i lyden, og vi begynner å få "3D". 8)

Setter på Gaither Vocal Band, og nå kommer høyttalerne virkelig til sin rett. På "Low down the chariot" overbeviser det stort, og for første gang denne kvelden får jeg den etterlengtede følelsen av at jeg hører noe jeg ikke har hørt før fra denne plata! Sangerne presenteres meget overbevisende, veldig bra plassert i lydbildet, og klang-egenarten i stemmene kommer bedre frem enn jeg har hørt på andre høyttalere. Så vips er klokka blitt seks på kvelden, og det er stengetid.

Jeg blir imidlertid invitert tilbake når jeg måtte lyste. Flott service-holdning, og ikke antydning til sure miner for at jeg ikke føler meg forpliktet til å bla opp der og da.

Og det kan jeg ikke gjøre pr nå. Lyttekvelden var 1/3 skuff (første del), 1/3 av "dette låter for trangt", og 1/3 wow med liten w.

Betjening og jeg ble enige om at selv om høyttalerne ble testet sammen med mitt utstyr, var det ikke optimale forhold. Ting som kan/vil virke negativt inn:
    * Det tok lang tid for forsterker å bli varm (kom rett inn fra kulda)
    * Høyttalerne er ikke ferdig innspilt (og det kunne jeg merke)
    * Lytterom er veldig høyt under tak, således et "for stort" rom å fylle i forhold til rommet høytt. evt. skal stå i. (=man må pøse på med mer volum)
    * Lytterom har 4 vegger av glass, skjult av gardiner hele veien rundt (=bassfelle).

Så spørs det da: Hvor mye av mine ikke innfridde forventninger skyldes de ovennevnte forhold? Eller bør jeg innse med en gang at dette ikke var en "match made in Heaven" og bare gå videre i min søken?

Frem til i dag har jeg levd bra med mine gode gamle Celestion 3 fra 1995! Plassert på gode stativer spiller de søkk åpent, men langt i fra superdetaljert. Ikke griper de særlig dypt heller, og nå er rommet blitt for stort for dem. Dessuten har begge to fått en kakk i domen under siste flyttelass. Men de er helt rå på stemmer, gitar og åpenhet. Helt rå.

Yara'ene innfridde i bass og varme på slutten. Ga mer detaljer i toppen enn jeg har hatt fra før. Men jeg kommer ikke forbi at det til tider låt trangt, særlig når de ble foret med et masssivt lydbilde. Så blir da spørsmålet: HVor langt i fra ferdig innspilt er de?

Må sove både en og to netter på det her... :-?

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •