Rotel-klubben - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 11 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 209

Tråd: Rotel-klubben

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitter pr dags dato med en RMB-1075(5x120w) og en RB-1070(2x130w)...
    Spørsmålene omhandler vel egentlig watt kontra strømforsyning..

Mulig følgende spørsmål egentlig burde besvares av meg selv med litt prøving og feiling, men er litt nysgjerrig på hva elektro-kyndige og folk med greie på hvordan en forsterker virker synes om følgende scenarioer..

Mine fronter er B&W DM683 (Med HTM61 og DM685).

1. RB-1070 på 2x130w til frontene.

2. RMB-1075 til frontene og senter, RB-1070 til bak. 2x120w til frontene.
    (Men denne vil jeg allikevel tro har en "mye" større strømforsyning enn 1070, og dermed kanskje gir et bedre resultat med 2x120w enn 2x130 ville gjort)

3. Bi-amp av front med RMB-1075 pluss senter, og RB-1070 bak.
    (Vil vel tro dette gir den klart beste kombinasjonen.. Men greit å få litt input på hvordan disse tre mulighetene vil være opp mot hverandre.)

Svar gjerne på PM hvis noen har greie på dette... :-)

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved normal og litt høy lytting så vil du nok ikke merke noen forskjell i det hele tatt. Fordi man ikke bruker den fulle effekten uansett.

Men ved å få for bi-amping så vil muligheten være der for å takle en enda større guffe på anlegget. Spesielt ved spilling av musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var i stereo jeg mente...

I surround, deles hele anlegget på 80hz uansett.
    Ser heller aldri film på kjempehøyt nivå.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du aldri spiller grisehøyt, akuratt som meg, så ville jeg ha testet hvilken som gjorde det best på musikk, gir mest detaljer osv. Da med en dB måler så man ikke blir lurt av volum forskjeller. Samtidig prøvd med og uten bi-amping.

Men rent teknisk så er vel ikke forskjellen all verden på de 2 forsterkerene, utenom 2 og 5 kanaler. Det er nok samme forsterker trinn i begge, som er gitt litt ekstra guffe i 2 kanaleren. Det kan hende det er litt forskjell med at 2 kanaleren har bedre plass mellom komponentene. Men det er ikke sikkert det er noe man merker hvis man ikke sitter å finlytter. Normale lyttenivåer og normal lytting, altså til musikk, og ikke utstyr, så merker man nok ikke noe forskjell vil jeg tro.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men skulle vel tro at strømforsyningen i 5-kanaleren er en del større enn i 2-kanaleren, og at da en såpass vanskelig høyttaler som DM683 kanskje vil være gladere i den store strømforsyningen...?

nå begynner jeg å trå en del utenfor min kunnskap, og dette er egentlig bare synsing og hva jeg tror utifra å ha lest litt rundt omkring.. :-)

nå snakket jeg om 1075 vs 1070 i stereo med 2 forsterkerkanaler i bruk...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kun bruker 5 kanaleren til stereo, så har den i teorien det. Men husk at den nok ikke får brukt hele direkte, da det nok er begrensninger.

Sjekket bakpanelet på begge forsterkerene, og 5 kanaleren har 800w fordelt på 5, mens 2 kanaleren har 400w fordelt på 2. Så pr kanal så har 2 kanaleren en større strømfordyning.

Når jeg sjekker resten av spesifikasjonene, så ville jeg nok ha foretrukket RB-1070 fremfor RMB-1075 for stereo bruk.

Signal to noise ratio er 4 dB bedre, men det er nok Damping factor som har den største forskjellen, her har 1070 500, mens 1075 har 180. Damping factor er en måte å forklare hvor god en forsterker er til å kontrollere høytaller elementene. Mere kontroll over dem. Jo bedre en forsterker er til å stoppe ett element, jo bedre blir lydopplevelsen. Ved musikk, så er stillheten mellom notene meget viktig, selv om det ikke høres. Jo høyere Damping factor, jo bedre kontroll.

Damping factor - Wikipedia, the free encyclopedia

Men igjen, tall er ikke alltid det samme som opplevd ytelse. Den eneste løsningen er å fysisk teste selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp...

Men nå tok du opp ting som hjalp vetdu...

Jeg burde jo tenkt langt nok til å sjekke slikt selv først...

Damping Factor kan det jo bli for mye av også... Men 500 tviler jeg på at er for mye.

Blir spennende å teste 130w alene mot 4x120w (biamp).
    Men damping factoren på 5'ern får jo ikke blitt noe høyere av den grunn...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om dette med dempningsfaktor er så viktig som det blir påstått her. Om dette strides de lærde. Klasse D forsterkere har jo nokså lav i forhold til tilsvarende AB, men de beskrives allikevel ofte med å ha stålkontroll.

EDIT: Som eksempel: Rotel RB-1572 2x250w Klasse D dempningsfaktor på 400, Rotel RB-1582 2x200w Klasse AB dempningsfaktor på 1000.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg prøvd litt forskjellig.

Det er jo liten tvil om at en eller annen form for bi-amp er det klart beste.
    Synes mellomtone og diskant klarte spille mye renere når de hadde "egen" forsterkerkanal enn hvis to kanaler alene drev hele høyttaleren.
    Mulig dette er innbilning, men følte det var ganske stor forskjell.

Endte til slutt opp på mellomtone/diskant fra RMB-1075 og bass fra RB-1070.

Siden jeg ikke hørte noe forskjell på dette og biampet direkte fra RMB-1075 så lot jeg det stå slik pga totalbelastning ved film.
    Føler totalbelastningen ble jevnere fordelt slik, enn hvis RB-1070 bare skulle dra bakhøyttalerne...

Mulig mye av dette er flisespikkeri, men bassen i DM683 er hvertfall helt fantastisk mektig nå.
    Du verden hva 2 doble 6,5" kan gjøre.

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Rotel -15 sereien HDMI Oppgradering UTE

Da kan man få oppgradert til HDMI 1.4a
    da henger Rotel fremdeles med, det eneste de mangler er rom korreksjon, men det trenger man jo ikke å ha.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkorreksjonen må man jo uansett inn å korrigere etterpå så da kan man like gjerne gjøre det manuelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg melde meg inn i klubben! Har 1 stk RB1092 på frontene og 1 stk RB1091 på senter. Liker meget god lyden fra de. Litt mere drag i bånn enn Pio LX82 og større headrom selv om jeg sjelden for brukt dette i blokk argh!

Nå blomster Miragene mine som suger effekt med efektivitet på hele 83dB/1m/1watt...

Må bare finne RB1092 i sort til bakkanalene nå hvis jeg vil passere 100dB på film med litt headroom bak! Men dette haster ikke!
    Nå jobber LX82 lett med kun bakhøytalere

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Rotel

Mange som kjører Rotel her seg.
    Noen som har prøvd den nye 1575? lurer på å bytte ut min 1075 for å få det likt i front rekka:roll:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriblist
    Noen som har prøvd den nye 1575? lurer på å bytte ut min 1075 for å få det likt i front rekka:roll:
    Jeg bruker 1575 på et SVS-oppsett. Fungerer veldig bra hos meg, men jeg er ikke audiofil nok til å kunne si noe lurt om de.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriblist
    Jeg har hatt 1575 en god stund nå på Klipsch (RF-63, RC-64 og RS-64). Og syntes den funker meget bra.

Jeg byttet ut min Marantz MM8003 for å få mer kraft. Byttet først til en Emotiva XPA-5, som ga meg kraften. Men den hadde en del støy, så jeg byttet til 1575 som var ca dobbelt så dyr. Her fikk jeg samme kraften, men en haug mer detaljer.

Når min MM8003 var på reperasjon så brukte jeg Rotel RB-06 på frontene, normalt har jeg den på surround back høytallerene. Forskjellen fra denne på 70w og opp til 1575 er ikke allverdens, men når man drar på så er det mere kontroll og kraft enn ved RB-06. RB-06 er nok mer lik 1075 enn det 1575 er (uten å ha hørt 1075), men for meg er det kun kraften som er forskjellen, for lyden er like god på normale volum på begge dem.

Og 1575 har en god fordel, den blir nesten ikke varm.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Rotel rmb 1095 med et problem

Min rmb 1095 har begynt å koble ut selv etter en stund (høres ut som det er et rele som kobler ut) hvis jeg prøver å slå den på umiddelbart etterpå vil den ikke holde seg påslått. Etter et min. eller to går det fint, men problemet oppstår desverre igjenn etter en ubestemt tid. Har koblet til triggerfungsjonen. Hvis jeg fjærner trigger kabelen får jeg ikke slått på forsterkeren med trykk knappen. Hovedlyspæra lyser men de andre 5 lampene vil ikke lyse. Ellers en kjempe forsterker.

:?

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rotel rsp-1580

Er det noen som vet når denne gobiten kommer for salg i Norge? Lyst på en partner til min rb-1582 og bygge videre på Rotel komponenter.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Hjelp til Prisvurdering av Rotel RA-1062.

Kjøpt ny August 2007 hos BM Audio.

Jeg er eneste eier av den.
    Kun utlånt til min bror en kort periode da han var uten forsterker.

Kun en feil: Lysdioden på volumhjulet er røket, den skal vistnok kunne skiftes selv. (lyser opp rundt hjulet samt indikatoren på hjulet)
    Ellers er forsterker strøken og er godt under gjenomsnittelig brukt.

Hva kan en selge den for pr. dags dato tror dere ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corleone
    Er det noen som vet når denne gobiten kommer for salg i Norge? Lyst på en partner til min rb-1582 og bygge videre på Rotel komponenter.

Mener den er rett rundt hjørnet:-D. Kan tenke meg den er helt KONGE på alt. Har tenkt på den jeg også, hvis kjerringa er med på det:???: . Heldigvis er hun nesten like audiofil som meg så regne med det skal gå bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har erfaring med RMB 1095 og RC 1580 forforsterker? Har RMBen nå, også tenkte jeg på å bruke 1580 som preamp i stereo. Den har fixed level/pass through/"kall det hva du vil", slik at den blir kjekk å ha med å gjøre når kinoen begynner ta form etterhvert. Skal forresten brukes sammen med CM-serien til B&W (først CM1, deretter CM8/CM9).

Side 8 av 11 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •