Rotel-klubben - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 209

Tråd: Rotel-klubben

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    vet du åssen 1575 og 1077 er da? lydbildet i forhold til 1095
    I følge testene som har vært av 15 serien til Rotel, så har ingen sagt at de har noe annen lyd enn de gamle Rotelene.

Har selv 1575, og er storfornøyd med den. Den blir aldri var. Egentlig ikke mer enn nesten lunken. Blir den brukt mye, så sparer man over tid inn pengene på den i forhold til en AB forsterker, siden det nesten ikke forsvinner noe av effekten til varme.

EDIT: Test av 1575 her: TechnoFile reviews Rotel's RSP-1570 and RMB-1575

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nice. hørtes bra ut

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    vet du åssen 1575 og 1077 er da? lydbildet i forhold til 1095
    Da jeg skulle handle forsterker så hadde jeg en dialog med B&W Group om 1565 vs 1077 og han anbefalte 1565 hvis jeg ikke trengte 7 kanaler pga at det er en bedre forsterker med bedre lyd. Ikke vet jeg, men jeg har lest tester der de mener at 15-serien er litt mer forsiktig i toppen enn 10-serien. Jeg har ikke hørt 10-serien, bare min egen 15-serie så jeg kan ikke uttale meg på personlig erfaring. Jeg er ihvertfall fornøyd med min. Den står med 3cm klaring over og fritt ellers rundt. Jeg har aldri kjent på den, men den har heller aldri klagd. Rotel selv sier at disse kan stackes.

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ingen problem og stacke disse forsterkerne, jeg har 1572 og den står helt fritt, den blir vel ikke varm men kan kanskje kalle det en litt varm lunk, og litt varmere ved film enn ved musikk faktisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må erstatte min tordenrammede Emotiva XPA-2 og lurer litt på Rotel RB-1572. Den skal drive referansehøyttalerene til Yamaha Soavo 1-PN med Denon 3310 som reciever.

Var egentlig fornøyd med Emotivaen som gav Soavoene bass som aldri før, men den er kjempesvær og kjempetung. Den var også eneste komponent i huset som ble ødelagt etter tordenvær og strømbrudd, noe som gjør meg litt tvilende til kvaliteten.

Kan Rotelen hamle opp med XPA-2 ? Og hva er poenget med bi-wiring ? Soavoene har to par terminaler for bi-wire, men jeg skjønner ikke hvilke fordeler dette kan gi ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anesthesis
    Jeg må erstatte min tordenrammede Emotiva XPA-2 og lurer litt på Rotel RB-1572. Den skal drive referansehøyttalerene til Yamaha Soavo 1-PN med Denon 3310 som reciever.

Var egentlig fornøyd med Emotivaen som gav Soavoene bass som aldri før, men den er kjempesvær og kjempetung. Den var også eneste komponent i huset som ble ødelagt etter tordenvær og strømbrudd, noe som gjør meg litt tvilende til kvaliteten.

Kan Rotelen hamle opp med XPA-2 ? Og hva er poenget med bi-wiring ? Soavoene har to par terminaler for bi-wire, men jeg skjønner ikke hvilke fordeler dette kan gi ?
    Spennende å se hva folk svarer her.Vurderer Rotel 200w classic og Emotiva-en selv.
    Bi-wiring har jeg testet lite.Noen mener man får bedre lyd,men diskusjonene er mange der.Personlig ville jeg kjøpt en god singel-wire kabel enn en like dyr bi-wire kabel hvis du har et fast budsjett.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du hører forskjell på kabler så kanskje du hører forskjell på singel- og bi-wire også. Det sies at det å separerer bassen og mellomtone/diskant skal gi bedre lyd, men... Det blir jo delvis det samme som å bruke tykkere kabel også, men om det gjør noe fra eller til når man ser på tykkelsen enkelte "highend"-kabler har se det er ikke så godt å si. Hvis høyttalerne er veldig tungdrevne så kan kanskje bi-amping være noe, men de lærde strides litt om det temaet også.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet ut XPA-5 med 1575, og det var en del forbedring i detaljenivået, hvor Rotel var mer detaljert. Kraft messig nokså like etter min oppfatning på Klipsch.

Når det gjelder Bi-wire, så er nok eneste grunn til å kjøre den, er for å bli kvitt den noe billige bøylen enkelte høytallere kommer med. En kompis har en høytaller som kostet ny 40 tusen, denne hadde en kjip bøyle som føltes som blikket som man har i takrennene. Jeg kjører selv også bi-wire for å ha lik kvalitet til diskant og mellomtone/bass. Kan ikke si jeg hørte direkte forskjell.

Du kan nok til samme pris få en bedre singelwire kabel, men selv så bygde jeg kabelen, og kjøpte da ett ekstra sett bananplugger. Kabelen hadde uansett vært den samme, med 4x4 kvadrat. (xtremecable.com).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjøpt en RB-1572 og venter spent. Postlagt i går. Håper at den yter like godt som det Emotiva gjorde. Når jeg tenker meg om så virket Emotiva litt unyansert, men løftet høyttalerene til nye høyder. Håper at Rotelen klarer det samme. Dropper nok biwire etter tilbakemeldingene her.

Hadde forresten reservert en Emotiva XPA-2 til sommerpris USD 699 med fri frakt innen USA. Tenkte å sende den med Jetcarrier båt til NOK 295.- for lavest mulig fraktkost. Fikk også oppgitt pris på levering på døren med FedEx til USD 187.83, så det var ikke så dyrt det heller. Denne avbestiller jeg nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Droppe bi-wiring på RB-1572 må du ikke finne på å gjøre…! Denne effektforsterkeren er designet for nettopp det. Har du høyttalere med doble terminaler, må du benytte deg av dette sammen med RB-1572.

Jeg har RB-1572 selv og kjører den i front sammen med RB-1575 i senter og bakkanalene. Front høyttalerne er en eldre utgave av Bowers & Wilkins, nemlig Matrix 804. Jeg har alltid synes at denne høyttaleren er litt slank i bassen, men fikk en helt ny høyttaler med RB-1572 tilkoblet.....

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om noen av forsterkerne i 15-serien kan brokobles. Lineupen ser inntresant ut, men savner monoamper. Er det noe som kan anbefales?

Kommer evt til å bruker på 4ohms høytalere som er singlewire.

Geir Arne

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Noen som vet om noen av forsterkerne i 15-serien kan brokobles. Lineupen ser inntresant ut, men savner monoamper. Er det noe som kan anbefales?

Kommer evt til å bruker på 4ohms høytalere som er singlewire.

Geir Arne
    Mener å ha lest at det ikke er mulig med brokopling av Klasse D forsterkere, har noe med teknologien å gjøre eller noe slikt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjøpt en RB-1572 og venter spent. Postlagt i går. Håper at den yter like godt som det Emotiva gjorde. Når jeg tenker meg om så virket Emotiva litt unyansert, men løftet høyttalerene til nye høyder. Håper at Rotelen klarer det samme. Dropper nok biwire etter tilbakemeldingene her.

Hadde forresten reservert en Emotiva XPA-2 til sommerpris USD 699 med fri frakt innen USA. Tenkte å sende den med Jetcarrier båt til NOK 295.- for lavest mulig fraktkost. Fikk også oppgitt pris på levering på døren med FedEx til USD 187.83, så det var ikke så dyrt det heller. Denne avbestiller jeg nå.
    Har en 1575 selv og den driver front, senter og baksurround. Fungerer utmerket, men siden så få filmer er 7.1 så får jeg ikke brukt bakkanalene noe særlig.

Bi-wire er vel uansett bortkastet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Mener å ha lest at det ikke er mulig med brokopling av Klasse D forsterkere, har noe med teknologien å gjøre eller noe slikt.
    Det er AB i 15-serien også, men tror ikke de kan brokobles.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tatt 1572 i bruk. Ikke akkurat noe å hoppe i taket etter ... Mindre bass på alle volumnivåer enn XPA-2. Og skarpere og mer metallisk diskant og mellomtone. Ingen genistrek å erstatte XPA-2 med denne.

Lurer på om den må spilles inn før den låter varmere eller gir mer bass ?

Og det mest negative er at den forsterker støy fra GET boksen. Nå er det en helv..etes lavfrekvent bankelyd i høyttalerene når PVR`n skrus på. Hverken Denon alene eller sammen med XPA-2 lagde denne forstyrrelsen.

Tror jeg sender den tilbake og kjøper XPA-2 allikevel

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tatt 1572 i bruk. Ikke akkurat noe å hoppe i taket etter ... Mindre bass på alle volumnivåer enn XPA-2. Og skarpere og mer metallisk diskant og mellomtone. Ingen genistrek å erstatte XPA-2 med denne.

Og det mest negative er at den forsterker støy fra GET boksen. Nå er det en helv..etes lavfrekvent bankelyd i høyttalerene når PVR`n skrus på. Hverken Denon alene eller sammen med XPA-2 lagde denne forstyrrelsen.

Klasse D er nøytral i forhold til de fleste normalt prisede AB-forsterkere. Det vil blandt annet si at bassen kan bli slankere og toppen lysere. Dette er en mer korrekt lyd enn fet bass og mørk topp, men ikke alle liker det. Er man vant til en overdreven bass så blir korrekt bass for lite. Man må kjøpe den forsterkeren som gir den lyden man vil ha og drite i om den er korrekt eller ikke.

Nå skal det sies at 1572'en har enorm kontroll på bassen noe som også kan bidra til at den høres tynnere ut i forhold til forsterkere som ikke klarer å ha kontroll på basselementene. Nå har vel ikke XPA-2 problemer med akkurat det vil jeg tro, men i mange tilfeller er dette grunnen til at folk som går fra AB til D synes at D har for lite bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Problem løst!

Har løst problemet! RB-1572 helt annen forsterker etter at jeg har fjernet jording på strømkabelen. Etter søk på nettet ser jeg at andre har hatt problem med at jordingen på nettkabelen til RB-1572 plukker opp støy fra kilder som pc osv.. Siden Get PVR har en harddisk og jeg har en NAS server på samme kursen valgte jeg å isolere jording ikke bare på forsterkeren, men også Get boksen og NAS serveren.

Før jordingsproblemet måtte jeg skru receiveren opp over -15 db før jeg fikk noe særlig trykk på lyden. Nå får jeg samme effekt på -26.

Bassen er nå noe helt annet og er både dyp og kraftig, på noen kilder nesten mer påtrengene enn Emotiva XPA-2, noe jeg synes er særdeles tilfredsstillende. Diskant fortsatt noe anderledes men er behagelig å høre på i forhold til tidligere.

En annen historie er at den svake brummingen fra XTC sub er borte i samme operasjon.

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har løst problemet! RB-1572 helt annen forsterker etter at jeg har fjernet jording på strømkabelen. Etter søk på nettet ser jeg at andre har hatt problem med at jordingen på nettkabelen til RB-1572 plukker opp støy fra kilder som pc osv.. Siden Get PVR har en harddisk og jeg har en NAS server på samme kursen valgte jeg å isolere jording ikke bare på forsterkeren, men også Get boksen og NAS serveren.

Før jordingsproblemet måtte jeg skru receiveren opp over -15 db før jeg fikk noe særlig trykk på lyden. Nå får jeg samme effekt på -26.

Bassen er nå noe helt annet og er både dyp og kraftig, på noen kilder nesten mer påtrengene enn Emotiva XPA-2, noe jeg synes er særdeles tilfredsstillende. Diskant fortsatt noe anderledes men er behagelig å høre på i forhold til tidligere.

En annen historie er at den svake brummingen fra XTC sub er borte i samme operasjon.
    Nå begynner det og ligne på noe ja, godt du fikk ordna opp i det. Her har jeg bra trøkk og kontroll i bassen og en utrolig behagelig diskant så jeg synes det var rart med de første beskrivelsene dine men nå virker og ha gått i orden.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er kjempefornøyd med 1572 Den yter utrolig bra og gir enda bedre liv i Soavoene enn XPA-2. Disse høyttalerene er nesten helt uten bass hvis en ikke bruker effektforsterker, så dette ble meget bra.

Det var helt vannvittig hvordan jordstøy ødela forsterkerens ytelser. Denne burde nesten vært levert uten jording på strømkontakten slik Emotiva XPA-2. Både lydkvalitet og ytelse var svært forringet når jording ble brukt i nærhet av PVR mottaker og NAS server. Anlegget står på en 20 A kurs i et nytt hus med jording over hele fjæla. Har man ikke jord på kontaktene er ikke dette et problem. Håper dette kan være til hjelp for andre som lurer på brumming og støy i høyttalere når forsterkerene står på.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av og til er det kjekt å bo i et gammel hus uten jording ser jeg.

Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •