Vienna Acoustics - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 49 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 969
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Hei

Jeg har ikke lest hele tråden, så det er mulig at det er gitt forklaring tidligere. Men, kan noen forklare en nybegynner hva disse målingene betyr i praksis? Handler det om hva man behøver av forsterkerkraft? Eller handler det mer om hvordan høyttalerne låter?
    Det betyr at høyttalern gjer ut X db med 1 watt inn når du er 1 meter ifra.
    F.eks høyttalere på 88db gjer ut 88db med 1 watt fra forsterkeren.
    Vandlig å si at dei under f.eks 90db er tungdrevne, men det kan en ikke gå ut fra.
    Men nå kom eg på at du spurde vel om ohm.. :-D
    En høyttaler varierer i ohm etter på hvilken frekvens den er på. Oftest er den mest tungdreven i bassen.
    En 8 ohm høyttaler kan f.eks gå ned i 5 ohm på det laveste.. da er den ikke tungdrevet.
    En på 4 Ohm kan gå ned i 2.7ohm, og er da tungdrevet.
    Dette var KUN et eksp. :-D

Men dette varierer på høyttalerene. Så hva dei er oppgitt til i db sier kun om hvor høyt dei spiller, med 1 watt inn.
    Og ellers er det ofte målt i f.eks 1000hz med en fast motstand, så må ta det litt med en klype salt.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne noen her sagt noe om forskjellene på den "gamle" Beethoven mot de nyere Beethoven Concert og Baby Grand?
    Var og hørte Baby Grand på Stereofil her om dagen og ble totalt forelsket i lyden fra disse perlene. Har nå fått et godt tilbud på de gamle Beethoven og lurer derfor på om disse er sammenlignbare.

Newcomer firmit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Haydn Grand "review"

Nå har jeg hatt høyttalerne oppe å kjøre 8 måneder (http://avforum.no/forum/hoyttalere/9...ml#post1387461)

Resten er på engelsk, da det er innrykk i en slags "history of personal hifi" på engelsk

I regard them as the most beautiful speaker I have ever owned (Rosewood). Being bookshelf, I'd say they are average size, maybe a bit slimmer than most. Having the bass-woofer behind the tweeter may give advantages with regards to placement. However, I believe this speaker actually could use a backported woofer. The bass is not massive. It's there, but in a very neutral way. I am not sure if I have had a wrongful impression of the share magnitude of bass expected from the music I have listened to, or if it's a general lack of bass in these speakers. Albeit, I must say that there are songs on Shock Value II that really kicks ass!

I have had them hooked up on Rega Cursa+Exon. I am expecting Meridian 551 by the end of this week, and I expect some changes. I have no personal experience with Meridian, but people I know say it's supposed to be dynamic. That's actually not something I miss. What I do miss, is some more control of the bass. I do not want to blame the room, but I may be wrong. Anyway, I have expectations to the 551. I would not have bought it if I didn't!

When it comes to classical and acoustical music (og blåsere - hva steike er det på engelsk!?), it is only matched by the RCF Mytho 3 which I previously, and regretably, sold. It is simply brilliant. A "presence" which is not arguable.

Cables have mainly been Chord. With a Bertram cable between the pre-amp and mono's. I have heard various reports about Bertram's cables. I have not had an alternative, so I just make due. But it's on my todo list.

Uansett - det skal bli artig å teste Meridian! buril2000 er jo en forkjemper Jeg har nettopp anskaffet meg en Sonos ZP90, rippet samlinga i FLAC, og til nøds er Spotify en vinner i sosiale lag. Fantastisk genialt! Det hele går gjennom en DacMagic.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøytral,detaljert og åpen lyd i Meridian.Punch i bassen som er veldig presis.Går ikke så veldig dypt i bassen.Litt smalt lydbilde.Kvalitetsmessig går de lett i stykker (i følge meg,kan jo ha vært uheldig flere ganger,men...).
    Spennende å se hva du synes.Meridian 557 er en klassiker.Lykke til :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meridian 551 testet på Haydn Grand

Dagen i dag har vært en av de bedre. På lenge!

Kl 8.44 fikk jeg mail fra reseptionen; "pakke til dig". Den ble umiddelbart hentet og pakket opp til utstilling på arbeidsplassen. Forhåndsbetalt og usett (!) så må jeg si den overgikk mine forventinger av forfatning. EN stakkars ripe på oversiden på frontdekselet - og manglende røde plastikk-skruterminaler. That's it.

Bilder på min profil - link i bunn

Når jeg kom hjem ble den umiddelbart satt opp. Morten Harket's "Spanish Steps" fikk æren - og jeg fikk hakeslepp! DER var bassen jeg savnet!

Utover en saftig bass og en form for attack jeg ikke har hatt før, vil jeg la inntrykkene synke litt mer før jeg uttaler meg for mye. Detaljeringen til Rega er fenomal. Og jeg har en sterk mistanke om at jeg har benyttet feil kabler mellom amp+pre-amp. Steike...

More to come - uansett - jeg er en happy dude "lige nu!"

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Det betyr at høyttalern gjer ut X db med 1 watt inn når du er 1 meter ifra.
    F.eks høyttalere på 88db gjer ut 88db med 1 watt fra forsterkeren.
    Vandlig å si at dei under f.eks 90db er tungdrevne, men det kan en ikke gå ut fra.
    Men nå kom eg på at du spurde vel om ohm.. :-D
    En høyttaler varierer i ohm etter på hvilken frekvens den er på. Oftest er den mest tungdreven i bassen.
    En 8 ohm høyttaler kan f.eks gå ned i 5 ohm på det laveste.. da er den ikke tungdrevet.
    En på 4 Ohm kan gå ned i 2.7ohm, og er da tungdrevet.
    Dette var KUN et eksp. :-D

Men dette varierer på høyttalerene. Så hva dei er oppgitt til i db sier kun om hvor høyt dei spiller, med 1 watt inn.
    Og ellers er det ofte målt i f.eks 1000hz med en fast motstand, så må ta det litt med en klype salt.

Hva med en høyttaler som er oppgitt til 8 ohm, men som går ned i 3,4 ohm?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandlien
    Høyttaler med en overraskelse
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine skal visst nok gjøre dette..

Jeg har høyttalere med overraskelse ! :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandlien
    Da haller den nok mot tungdrevet..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Da haller den nok mot tungdrevet..
    Akkurat dét, må vi jo få en liten forklaring på?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

551+Haydn Grand

Jeg har nå et aldri så lite inntrykk av hva Meridian 551, en snart mynding forsterker, kan gjøre med den "lille" Haydn Grand.

Først må jeg si at Rega oppsettet har fungert fint, dog med noe smal og forsiktig bass ( noe som jeg fremdeles tror skyldes Bertram kablene... ), men en tildels fantastisk åpenhet og diskant gjengivelse. Mellomtonen har vært nøytral - nesten for nøytral, men jeg har likt det.

Forskjellen til Meridian er markant. Bassen jeg har savnet dukket plutselig opp - den ga meg hakeslepp til gulvet, noe som var utrolig artig å oppleve Dama har vært særdeles fornøyd med humøret mitt etter "familie" forøkelsen

Det er en form for "attack" i lyden og en ekstra tilstede-værelse - en form for ekstra live følelse i all musikk - særdeles akkustisk musikk. Dette skyldes nok en mer robust og kanskje mer ærlig(?) mellomtone - en slags "her-er-jeg" lyd! Diskanten kan oppfattes som hard sammenliknet med Rega, men den bidrar til en helhet i lydbildet som jeg er i ferd med å falle fullstendig for.

Mitt bud: jeg kan anbefale Meridian 551 til VA Haydn Grand. Selv magre 60 W gir liv til denne fantastisk pene høyttaleren. Og jeg må si at 551 er rett og slett pen! Fjernkontrollen kan diskuteres, da jeg kun benytter to av 60+ knapper

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Akkurat dét, må vi jo få en liten forklaring på?
    Tenkte på at 8 ohm som går ned til 3.7 ohm.. ikke det at det er så veldig tungdrevet da.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beethoven Concert Grand

Har en kamerat her nede som vurderer å selge sine BCG. Hva kan man forvente å få - eller hva bør man få - for 3-4 år gamle Rosewood strøkne BCG?

Jeg vurderer å hjelpe ham, med brydderiet at få de ut av huset... Hvor mye bør disse ha av kraft? Min "nye" 551 håndterer glatt Haydn Grand, og jeg har hørt de kontrollerer Amphion Creon på moderate volum. Bør vel kanskje ha litt mer kraft om jeg skal erverve disse... men prisen... hva går de får?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen på BCG i Danmark ligger en del under den norske etter hva jeg har forstått. Kanskje 15000 Dkr er en grei pris? Har sett par ned i 11k på hifi4all.dk, dog da i en annen finish.
    En litt kraftigere amp er sikkert heller ikke et minus. BCG liker litt muskler.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nylig gått til innkjøp av Beethoven Baby Grand og det er nå på tide å supplere disse med en passende senter.
    Hva anbefaler folket? Noen som er på tanken av å kvitte seg med en, så ta gjerne kontakt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RimJob
    Har nylig gått til innkjøp av Beethoven Baby Grand og det er nå på tide å supplere disse med en passende senter.
    Hva anbefaler folket? Noen som er på tanken av å kvitte seg med en, så ta gjerne kontakt
    Gratulerer med knall kjøp. Da har jo Vienna 3 stk senter ht. Har du mulighet ville jeg absolut sett på Maestro Grand. En meget habil senter.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mozart imponerer stadig.
    Etter å ha fått hegel P4A i hus og, så spiller Hegel på disse nå.
    Kordan får dei ut den tyngden,lavbassen og kraften? Det er berre å ta av seg hatten..

Og ryktene om lys og tynn lyd i Hegel er bare tull!
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mhaler.. Kordan er dei mot Mozart?

Hva vil eg ha mer av?
    -dynamikk på trommene f.eks.. at når en trommis raser over trommene, skal det kjennes og ikke bare litt :-)

Mahler kan det vere noe?
    Høyttalere:

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mahler er jo i en helt annen liga enn Mozart Grand. Det ser du både på kabinett og ikke minst på bestykning. Jeg har ikke testet disse mot hverandre, men du vil jo får mer av alt egentlig. Jeg vil tro du merker det mest på fundamentet i bunn der Mahler går langt ned i frekvensene. Jeg har testet Mahler på H200 og det blir jo omtrent det du har med H2A. Skal du ha max ut av Mahler er nok H4xx et bedre valg, men det duger fint med H2A også. Kommer du over et par Mahler til overkommelig pris er det babre å slå til :grin:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Mahler er jo i en helt annen liga enn Mozart Grand. Det ser du både på kabinett og ikke minst på bestykning. Jeg har ikke testet disse mot hverandre, men du vil jo får mer av alt egentlig. Jeg vil tro du merker det mest på fundamentet i bunn der Mahler går langt ned i frekvensene. Jeg har testet Mahler på H200 og det blir jo omtrent det du har med H2A. Skal du ha max ut av Mahler er nok H4xx et bedre valg, men det duger fint med H2A også. Kommer du over et par Mahler til overkommelig pris er det babre å slå til :grin:
    :-D
    Bare å overbevise min fru om at den skråstillingen er knall :-)

Men blir ikke helt nå, må jo først kose meg med Mozart, men ser fremover, tenker mer trøkk og sånt, for har botna Mozart med H2A :-) selv om eg enda kunne tenkt meg å spilt høyere.. er vel trøkket fra bilstereo i alle år som er eit savn.. :-)

H4 ja.. kjem sikkert det og en gang..
    Mahler er jo lækre..

Men ellers, låter dei?
    Høyttalere:

Side 28 av 49 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •