Vienna Acoustics - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 49 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 969
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Jeg har egentlig følt at mann kan sette seg ned å høre nesten rett ut fra eske. Di trenger jo selvfølgelig effekt, og kansje ikke forst din passer helt med vienna. Synes di spiller best på en mest mulig nøytral forst. Hegel, roksan, naim, er alle veldig gode komb med vienna.
    Joda..rett ut av eska var det greit. Men bør bli bedre etter hvert og.
    Triangle Altea EX eg har for salg nå, spiller bedre. Men regner med Viennaene kjem seg berre dei får spille seg inn. Triangle brukte ca 3/4 år på det men dei er jo ekstreme sånn, 700 timer før alt er perfekt.
    Roksan..kor bra er den egentlig? Har ikke mulighet her på vestlandet å få høre den.. Kan du skrive f.eks kordan den spiller mot f.eks Hegel?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Joda..rett ut av eska var det greit. Men bør bli bedre etter hvert og.
    Triangle Altea EX eg har for salg nå, spiller bedre. Men regner med Viennaene kjem seg berre dei får spille seg inn. Triangle brukte ca 3/4 år på det men dei er jo ekstreme sånn, 700 timer før alt er perfekt.
    Roksan..kor bra er den egentlig? Har ikke mulighet her på vestlandet å få høre den.. Kan du skrive f.eks kordan den spiller mot f.eks Hegel?
    Resonans Lyd & Bilde i Stavanger fører jo både Roksan og Vienna, bør jo være mulig å høre det der.

Ellers så finnes det vel flusst av lyttebeskrivelser nå her på AVforum angående hvordan Roksan Kandy K2 spiller, ikke minst på Vienna. Et søk på "Roksan Kandy K2" burde jo gi deg litt lesestoff.....

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Resonans Lyd & Bilde i Stavanger fører jo både Roksan og Vienna, bør jo være mulig å høre det der.

Ellers så finnes det vel flusst av lyttebeskrivelser nå her på AVforum angående hvordan Roksan Kandy K2 spiller, ikke minst på Vienna. Et søk på "Roksan Kandy K2" burde jo gi deg litt lesestoff.....
    Ingen som seie noke meir. Ja skal søke å sjå om det står beskrevet litt mer.
    Stavanger er langt unna :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mendez
    Øre som høre, Luvmusikk.
    Matching med riktige rør for bruk med vienna kan kanskje være,
    noen cleartop varianter, og siemens rør i forskjellige utgaver.
    Lysere, mer detaljerte.
    Oki :-)
    ================================

No etter en del timer innspilling er eg på vei til en ny trusretning. Nemlig Vienna Acoustic :-)
    Høyttalere:

Newcomer DC-15 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har prøvd med Electrocompaniet på Vienna? Er det en god match?
    Det er tilbud på ECI 5 så derfor lurer jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EC og vienna kan nok bli litt for mye av det varme. Kan bli litt grøtete. Ville ok gått for en med litt mere nøytral lydsidnatur.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hegel

Vart Hegel H2A MKII 8)
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel funker bra på Mozart, det må eg sei. 8)
    MAen spiller av og til fastere i bassen enn Hegel. Trudde jammen ikke den rørforsterkeren var sååå god, men den overrasker stadig. Vienna ja.. fast nydelig bass, hi-end :-D
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjell på Mozart Grand, og Beethoven Baby Grand?

Kan noen forklare meg forskjellen på Mozart Grand, og Beethoven Baby Grand?

Er det forskjeller i byggekvalitet, kabinett, elementer etc som forsvarer prisforskjellen? Virker som mange er svært fornøyd med Mozart, men er Beethoven Grand en merkbart bedre høyttaler? Har neppe behov for å spille voldsomt høyt, er ute etter en "pen" musikkgjengiver. Vil bli spilt mye gitar/akustisk. (Neil Young, Dylan, Clapton, Knopfler +++.)

Mozart grand:
    • To 6" X3P "cone" elementer
    • Én 1,1" Diskant

Beethoven Baby Grand:
    • To 6" XPP "Spidercone" elementer
    • Én 6" X3P cone mellomtone
    • Én 1.1" Diskant

Info om høyttalerne er hentet fra Interconnect.no. Jeg kan ikke voldsomt mye om dette her. Hva er likt i høyttalerne, og hva er ulikt? Passer Beethoven hovedsakelig bedre i større rom, og til større lyd, eller er det andre fordeler?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej. Jeg er ny bruger på dette forum. Skriver dog i ny og næ på Hifi4all.dk

Jeg kan stå inde for at Densen og Vienna er et Match made in Heaven !

Densen´s fodtrampende spillestil passer rigtig godt til Vienna´s lidt tilbagelænede spillestil.

Jeg spiller på:
    Densen B-400 Plus cd-spiller
    Densen B-200 PreAmp
    Densen DM-30 PowerAmp
    Vienna Mozart Grand. De ser ud til at være meget mere populære her end i danmark:-?
    Kabler er Vincent Sølv Interconnect og VdH The Magnum Hybrid højttakabel.

Vedlægger et par billeder af udstyret.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kabreivik
    Kan noen forklare meg forskjellen på Mozart Grand, og Beethoven Baby Grand?

Er det forskjeller i byggekvalitet, kabinett, elementer etc som forsvarer prisforskjellen? Virker som mange er svært fornøyd med Mozart, men er Beethoven Grand en merkbart bedre høyttaler? Har neppe behov for å spille voldsomt høyt, er ute etter en "pen" musikkgjengiver. Vil bli spilt mye gitar/akustisk. (Neil Young, Dylan, Clapton, Knopfler +++.)

Mozart grand:
    • To 6" X3P "cone" elementer
    • Én 1,1" Diskant

Beethoven Baby Grand:
    • To 6" XPP "Spidercone" elementer
    • Én 6" X3P cone mellomtone
    • Én 1.1" Diskant

Info om høyttalerne er hentet fra Interconnect.no. Jeg kan ikke voldsomt mye om dette her. Hva er likt i høyttalerne, og hva er ulikt? Passer Beethoven hovedsakelig bedre i større rom, og til større lyd, eller er det andre fordeler?
    Klangmæssigt lægger de to højttalere meget tæt på hinanden.

Mozart Grand kan spille meget dybt ift. hvor lille den er, og det går en smule ud over fastheden og stramheden i bassen.

Baby Grand´s bas går ikke meget dybere, men den har mere kabinat og membranareal at gøre godt med, og det gør også at bassen føles strammere. Det er i mine ører den største forskel.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Haydn Grand på stativ

Tiden er kommet for at jeg skal skru mine Haydn fast på stativet.
    Jeg har prøvd å finne hva slags dimensjon det er på bolthullene under høytaleren, men kan ikke se at det er listet noen sted.
    Noen som har gjort dette og vet hvilken bolt man trenger?

Og nei, dessverre har jeg ikke skyvelære i øyeblikket..:-?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boltene er M8 såvidt jeg husker :-)
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er Vienna Mozart Grand høytaleren for meg?

Byttet fra Ikon 6 til Mozart Grand rett før sommeren. Har en NAD c355BEE (2x 80W) som jeg bruker til å drive dem. Vet det er skandaløs matching og jeg har planer om å bytte den ut snart. Da gitt at jeg bestemmer meg for at Mozart Grand har kommet inn for å bli.

Synes Mozart grand har en fantastisk behagelig lyd, og veldig annerledes enn den til tider skrikende IKON 6. På den annen side synes jeg de er litt uengasjerene på rytmefast musikk deriblant funk. Har snust litt på System Audio Mantra 60 som virkelig får det til å svinge.

Lurer litt på om det er min forsterker som ikke klarer å gjøre Mozart engasjerende eller at det er et kjennetegn med Mozart flere kjenner seg igjen i. Alle innspill og tips mottas med takk. Kanskje noen som har byttet forsterker og sett Mozart blomstre etter det?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Volund
    Lurer litt på om det er min forsterker som ikke klarer å gjøre Mozart engasjerende eller at det er et kjennetegn med Mozart flere kjenner seg igjen i. Alle innspill og tips mottas med takk. Kanskje noen som har byttet forsterker og sett Mozart blomstre etter det?
    Volund: Kjenner ikke Mozart direkte, men ja, du bør absolutt prøve forsterkerskifte for du skifter dem ut!
    Jeg har sett BCG både visne og blomstre med forskjellige kombinasjoner.

I tillegg, se min neste post for en pekepinn av forsterkerbetydning.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyttesession med VA Haydn Grand

En kompis i nabolaget har nylig anskaffet seg Haydn Grand fra brukten. I tillegg hadde han lånt med seg et forsterkersett for testing.
    Og da var det selvfølgelig duket for lyttetest.

Jeg og en tredjemann dukket opp med sekken "full" av CDer.

Litt om rommet:
    Rektangulær stue, med anlegget plassert på langeside, dog inn mot kortsiden, altså ikke HELT på midten. Annet enn sofa og gardiner, var det smått med akustiske tiltak. En helt vanlig stue mao.

Utstyret:
    Avspiller: Sony NV900-QS
    PRE: Copland CTA 301
    Effekt: Copland CTA 505
    I tillegg hadde vi med et gammelt Linn forsterker sett, som vi kommer tilbake til.

Jeg er jo selv innehaver av Haydn og vet jo at ikke alle kombinasjoner passer, og at plassering også påvirker disse lille tassene.

Først med Copland-settet:
    Haha, helt latterlig! Det var rett og slett sinnsykt mye bass. Vi hørte noen låter, men bestemte oss for å trekke dem litt frem fra veggen, slik at dem nå sto rundt 30 cm fra.
    Bassen roet seg litt, men fortsatt MYE punsh, men også mellomtonen roet seg og lydbildet satt meget bedre.
    Det forsterkersettet spiller nok ikke helt linært eller flatt, men hvem ønsker egentlig det.

Musikken vi spilte var:
    Dance with a stranger - Best of (fantastisk dynamikk på denne platen IMO)
    Kari Bremnes - Gåte ved gåte
    Dire Straits - No name
    Yellow - Touch
    Leonard Cohen - Best of
    Eric Clapton - Best of

Det låt veldig bra! Veldig engasjerende! Flott mellomtone, detaljer i topp og punsh i bunn. Så mye punsh at en utenforstående ville nok sett seg om etter subben (seriøst). Første låten på Yellow platen spilte "helt" ned, og vi kan trygt fastslå at høytalerne spiller under 40 hz med mer enn nok trykk.

Etterpå koblet vi opp en gammel Linn kombo. Husker ikke helt modellene, men mener det var Linn Kairn og LK280.
    Også dette settet klarte fint å blåse liv i høytalerne, Men det forsvant litt mellomtone, og litt topp. Totalt sett falt lydbildet litt sammen vs. Copland.

Mitt ankepunkt mot Copland var at bassen var bittelitt treg, altså kunne den med fordelen vært ørelite raskere/mer presis.
    I tillegg var det innimellom tendenser til litt rumling. Det gjorde seg spesielt (bare) gjeldene på Leonard Cohen.
    Mulig dette også har med plassering å gjøre.

Denne seansen, med så pass rimelig elektronikk (ettersom man kan kjøpe det brukt) gjorde meg egentlig overbevist om at jeg aldri skal ha en gulvstående høytaler, så lenge jeg bare skal spille musikk og ikke har en diger stue.

I tillegg må jeg også si at dem som får demo på Vienna vha små Rotelforsterkere eller tilsvarende (slik som det ofte er hos forhandler i Bergen) risikerer å gå glipp av MYE godlyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til pegpisk : Flott at noen gidder å engasjere seg i å svare så lange,flotte utfyllende svar/innlegg.Altfor mange korte svar uten noen begrunnelse.
    Til Volund : Selv byttet jeg nettopp høyttalere.Solgte den ene effektforsterken og gamblet på at receiveren skulle gjøre jobben alene.Den er 7x140,men målt til ca 185 (tror jeg).Skuffelsen var enorm (var velig lite bass av de og med slank lydkarakter) og jeg savnet de gamle høyttalerene (B&W 803N) og effektforsterkeren.Jeg hadde en Musical Innovation 2x150 w liggende som jeg har lånt av en butikk siden den andre effektforsterkeren er til reperasjon.FOR ET LØFT det ble.Nå er jeg helt hekta på høyttalerene og det er de jeg har vært mest fornøyd med noen gang.Spiller musikk i timesvis nå og storkoser med med de nye høyttalerene.Angrer ikke 1 sek på høyttalerbyttet.Prøv med en annen forsterker før du bytter er mitt råd.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Mitt ankepunkt mot Copland var at bassen var bittelitt treg, altså kunne den med fordelen vært ørelite raskere/mer presis.
    I tillegg var det innimellom tendenser til litt rumling. Det gjorde seg spesielt (bare) gjeldene på Leonard Cohen.
    Har også vært borti 505, og min erfaring er at disse tingene meget vel kan skyldes forsterkeren, og ikke høyttalerne/plassering. Fast bass er ikke et første jeg ville satt på blokka når det gjaldt bassgjengivelsen til 505. Mellomtone og diskant på lettdrevne høyttalere derimot, den var prima...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Har også vært borti 505, og min erfaring er at disse tingene meget vel kan skyldes forsterkeren, og ikke høyttalerne/plassering. Fast bass er ikke et første jeg ville satt på blokka når det gjaldt bassgjengivelsen til 505. Mellomtone og diskant på lettdrevne høyttalere derimot, den var prima...
    Da høres det ut som om vi har nogenlunde samme inntrykk. Grunnen til at vi ikke trakk høyttalerne enda lenger frem, om ikke annet enn bare for å teste, er at det også bor en kvinne i huset, som uansett ikke ville akseptert en slik plassering. Så vi brukte ikke noe tid på det.

Ang bassen så lurer jeg på hvordan det ville slått ut på en større høyttaler? Jeg antar at denne tregheten vil bli mer fremtredende?
    Husker du hva du testet på?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet CTA-505 på Martin Logan Vista.

Side 24 av 49 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •