Vienna Acoustics - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 49 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 969
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspill på forsterker til Haydn Grand?

Hei!

Jeg har et par Haydn Grand drevet av en Primare I30. det spiller ok, men jeg har litt problemer med å få bassen til å "sittte" som jeg ønsker. Har en mistanke om at det er høyttalere og rom som ikke spiller helt på lag, men ser ikke bort fra at kombinasjonen forsterker - høyttaler heller ikke er helt optimal? Ønsker en strammere, "tightere" bass kanskje.

Noen som har innspill på forsterkere som spiller bra sammen med Hayd Grand?

Har selv tenkt på forsterkere i retning Hegel H100, Roksan Kandy, Cambridge 840A f.eks, uten at jeg har hørt disse med Haydn.

Mvh

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn i hodet mitt vil jeg tro både Roksan og Hegel H70 bør være gode kandidater å teste ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror også hegel/roksan ville være bra komb.. Ville også tatt en titt på parasound new classic 2100 og new classic 2125/2250.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Tror også hegel/roksan ville være bra komb.. Ville også tatt en titt på parasound new classic 2100 og new classic 2125/2250.
    Takk for tipsene! Jeg har egentlig lagt ut mine Haydn for salg, men det er visst veldig laber interesse ser det ut til . Så jeg får se hva jeg gjør.....

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye kraft er tingen tror jeg. Haydn er mer tungdreven enn for eksempel BCG, så det kan hende høyttalerne dine er noe undermotoriserte.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Mye kraft er tingen tror jeg. Haydn er mer tungdreven enn for eksempel BCG, så det kan hende høyttalerne dine er noe undermotoriserte.

Vel.. jeg tror da Primare I30 skal kunne håndtere disse på en grei måte. Mulig at de ikke er en kjempematch lydmessig sett, men at I30 skal være undermotorisert tviler jeg vel egentlig på.

Har vel egentlig mest tro på at det er plasseringsproblemer i stua som er største bøygen.

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hørt Vienna, men etter alt jeg har lest om Haydn Grand er jeg nå MEGET sikker på at disse blir mine neste høyttalere. Har per dags dato Sonus Faber Concertino (som jeg i og for seg er fornøyd med), men har lyst å prøve noe annet, så da blir det nok Vienna når jeg får solgt

Har Roksan Kandy K2, og folk skryter av denne komboen, så da blir jeg bare enda mer nysgjerrig

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gesel
    Har aldri hørt Vienna, men etter alt jeg har lest om Haydn Grand er jeg nå MEGET sikker på at disse blir mine neste høyttalere. Har per dags dato Sonus Faber Concertino (som jeg i og for seg er fornøyd med), men har lyst å prøve noe annet, så da blir det nok Vienna når jeg får solgt

Har Roksan Kandy K2, og folk skryter av denne komboen, så da blir jeg bare enda mer nysgjerrig

Roksan og haydn. Flott match.

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haber
    Hei!

Jeg har et par Haydn Grand drevet av en Primare I30. det spiller ok, men jeg har litt problemer med å få bassen til å "sittte" som jeg ønsker. Har en mistanke om at det er høyttalere og rom som ikke spiller helt på lag, men ser ikke bort fra at kombinasjonen forsterker - høyttaler heller ikke er helt optimal? Ønsker en strammere, "tightere" bass kanskje.

Noen som har innspill på forsterkere som spiller bra sammen med Hayd Grand?

Har selv tenkt på forsterkere i retning Hegel H100, Roksan Kandy, Cambridge 840A f.eks, uten at jeg har hørt disse med Haydn.

Mvh
    Haydn er overraskende tungdrevne. Byttet mine i Sonus Faber Concerto, må si jeg er overrasket over hvor mye høyere jeg kan spille nå. Før nådde jeg et platå hvor Haydn rett og slett ikke spilte høyere, og det med 2x200 watt og 1kw strømforsyning. Det var aldri snakk om forvrengning eller at elementene bunnet ut, de stagnerte bare etter et visst volum. I min stue på 20 kvm klarte de ikke spille høyt nok.

Men jeg savner dem! Selv om Concerto er mykere, har langt mer bass og nok passer bedre til min musikk hører jeg at noe ikke er der lenger. Haydn var akkurat så myke i toppen til at mikrodetaljene kom frem. De spiller også dynamisk på lavt volum. Jeg hører ikke all verden på klassisk men de få stykkene jeg liker er ikke lenger det samme. Ikke at jeg angrer, Concertoene står majestetisk tilbakelente og kler stua langt bedre, både i utseende og lyd. Bassen jeg har manglet er på plass og jeg kan skru av suben fremfor å mikke og justere for å finne et nivå som passer alt.

Skal jeg noensinne bytte ut Sonus blir det nok til fordel for gulvstående Vienna.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Damnation
    Haydn er overraskende tungdrevne. Byttet mine i Sonus Faber Concerto, må si jeg er overrasket over hvor mye høyere jeg kan spille nå. Før nådde jeg et platå hvor Haydn rett og slett ikke spilte høyere, og det med 2x200 watt og 1kw strømforsyning. Det var aldri snakk om forvrengning eller at elementene bunnet ut, de stagnerte bare etter et visst volum. I min stue på 20 kvm klarte de ikke spille høyt nok.

Men jeg savner dem! Selv om Concerto er mykere, har langt mer bass og nok passer bedre til min musikk hører jeg at noe ikke er der lenger. Haydn var akkurat så myke i toppen til at mikrodetaljene kom frem. De spiller også dynamisk på lavt volum. Jeg hører ikke all verden på klassisk men de få stykkene jeg liker er ikke lenger det samme. Ikke at jeg angrer, Concertoene står majestetisk tilbakelente og kler stua langt bedre, både i utseende og lyd. Bassen jeg har manglet er på plass og jeg kan skru av suben fremfor å mikke og justere for å finne et nivå som passer alt.

Skal jeg noensinne bytte ut Sonus blir det nok til fordel for gulvstående Vienna.
    Jeg har i alle fall ikke problemer med å spille høyt nok på Haydn med min Primare. Kan spille så høyt jeg bare vil uten at lyden bryter sammen av den grunn. Det jeg imidlertid er plaget med er at Haydn rett og slett ikke matcher min stue med tanke på plasseringsmuligheter, hvilket medfører at jeg får alt for mye bass. Riktignok skal det sies at dette er svært avhengig av den enklete musikktype og den enkelte innspilling, så antageligvis er det enkelte frekvenser som krasjer med min stue. Og på de innspillinger de "krasjer" så er det i og for seg det samme om jeg spiller lavt eller høyt, man hører at det ikke "stemmer" uansett.

Når det er sagt, når det stemmer er Haydn en fantastisk høyttaler, også i min stue, som man kan høre på musikk i timesvis uten å gå lei. Jeg kan fint leve med de, men har de fortsatt liggende ute for salg, da jeg har lyst til å prøve noe annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kikket veldig lenge på VA og det er vel BBG eller BCG som er mest aktuelle.Mest sannsynlig BBG siden jeg skal ha 5 eller 7 kanals og da koster jo ting fort en del.
    Bor i Arendal og etter Soundplanet slutta så er det ikke lett med demo.
    Har lest noen steder at bassene kneler ved litt pådrag.Gjelder også BCG.Hvis Kenneth leser dette kan han kanskje si noe om BCG i forhold til JM Lab/Focal Electra 936 som han hadde før?Jeg hadde 946.
    Er livredd for å selge mine B&W og så angre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gode råd?

ikke sikker på om dette er rette tråden men spør allikevel:
    jeg skal flytte til usa og vil gjerne ha med stereoen....
    bak på naim'en står det 100 - 120v og 200-240v og angitt to forskjellige sikringer for hver sin spenning. Vil det si jeg trenger å få byttet sikring for å kunne bruke forsterkeren "over there"?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haarek66
    ikke sikker på om dette er rette tråden men spør allikevel:
    jeg skal flytte til usa og vil gjerne ha med stereoen....
    bak på naim'en står det 100 - 120v og 200-240v og angitt to forskjellige sikringer for hver sin spenning. Vil det si jeg trenger å få byttet sikring for å kunne bruke forsterkeren "over there"?
    Nei, grunnen til at du må skifte sikring ved bruk av 110v er at forsterkeren da trekker flere ampere ved 110v enn ved 230v. Ofte er det en bryter bak eller inni forsterkeren som bestemmer om den tar 110v eller 230v. Har du funnet en slik?
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg var i Bergen og sjekka ut Bach Grand før påske, og må sei at eg blei litt skuffet. Bassen var rett og slett fantastisk, men eg synst lydbildet var ganske grøtete. Hørte på eindel akustisk musikk, og eg blei ganske skuffet over detaljegjengivingen. Ifølge selgeren så var det visst VA sin spesielle lydsignatur, noken liker den, mens noken liker den ikkje sa han. Høyttalerene var først koplet til ein rotelforsterker til ca.8.000,- trur eg, mens me avslutta med Pioneer LX-72, som tilsvarer LX-70 som eg har i dag.

Er det andre som har samme opplevelsen, eller var det rett og slett noke feil på denne testen?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Eg var i Bergen og sjekka ut Bach Grand før påske, og må sei at eg blei litt skuffet. Bassen var rett og slett fantastisk, men eg synst lydbildet var ganske grøtete. Hørte på eindel akustisk musikk, og eg blei ganske skuffet over detaljegjengivingen. Ifølge selgeren så var det visst VA sin spesielle lydsignatur, noken liker den, mens noken liker den ikkje sa han. Høyttalerene var først koplet til ein rotelforsterker til ca.8.000,- trur eg, mens me avslutta med Pioneer LX-72, som tilsvarer LX-70 som eg har i dag.

Er det andre som har samme opplevelsen, eller var det rett og slett noke feil på denne testen?
    Hørte du den hos BMH? i det små rommet? Der hørte eg Bethoven og opplevde det samme, men det må vere rommet.
    I butikken som er mye større hørte eg på Mozart og du og du for en høytaler Beste høytaler den dagen, etter en hel dag med lytting på 20.000 prisklassen + noen opp til 70.000
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var veldig merkelig. Må være rommet. Har hatt en del ht opp gjennom, og dette er helt motsatt av inntrykk jeg sitter med. Ville nok tatt en ny prøverunde på dette! Dette er stikk i strid med testene i hjemmekino og lyd og bilde har kommet frem til. Absolutt en vinner på akustisk musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie

Vet du om høyttalerne var skikkelig innspilt på forhånd? Det er ganske stor forskjell på et par Vienna høyttaler før og etter innspilling...

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haber
    Vet du om høyttalerne var skikkelig innspilt på forhånd? Det er ganske stor forskjell på et par Vienna høyttaler før og etter innspilling...
    Jepp, BMH demonstrerte en gang for oss et par med Haydn som ikke var innspilt, what so ever.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har forstått er Bach Grand kilne på plassering, så hvis de ikke er skikkelig plassert låter det deretter. Synes å huske og ha lest at Scrooge her på forumet brukte litt tid på å knekke koden til Bach Grand da han hadde de. Det skal sies at høyttalerne ikke har superoppløst diskant, men det skal ikke være grøtete.
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sikringer eller bryter

Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Nei, grunnen til at du må skifte sikring ved bruk av 110v er at forsterkeren da trekker flere ampere ved 110v enn ved 230v. Ofte er det en bryter bak eller inni forsterkeren som bestemmer om den tar 110v eller 230v. Har du funnet en slik?
    Nei jeg har ikke funnet bryter, men det står såvidt jeg kan erindre henvist til 2 forskjellige sikringer, altså en for 240 og en for 110 v. Det stemmer nok som du sier at det vil trekke mer strøm for jeg mener (uten å ha vært bak og kikket, igjen) at den for 240 er på 3 ampere (som vel står i) og den som er angitt for 110 v er på 6?

Side 20 av 49 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •