Monitor Audios venner - Bilder, erfaringer, spørsmål, svar... - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 9 av 85 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 1682
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Heisann Monitor Audio's Venner!

Lurer på om det er noen her som kan si noe om lydsignaturen til Monitor Audio høyttalerne? Hvordan er Monitor Audio ifht. B&W?
    Uten å ha hørt disse to selv, her har du en grei sammenligning av tilsvarende høyttalere fra begge produsentene: Test av Monitor Audio Silver RS6 Gulvhøyttaler - Tester - Lyd og Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin tråd!

Jeg kaller meg gjerne venn av Monitor Audio. Jeg har bare kjøpt høyttalere to ganger i mitt 36 år lange liv, og begge ganger ble det MA. Sist nå nylig kjøpte jeg disse for å ha som bakhøyttalere:

Your Speaker - R90HD | Monitor Audio

Og en slik som dette som senterhøyttaler:

Your Speaker - R250HD | Monitor Audio

Det vil si - det er forgjengeren i denne serien, som ikke heter "HD" til slutt, men ellers er ekstremt like. Siden den er avløst av serien som heter HD fikk jeg en meget hyggelig pris på disse tre høyttalerne (er det egentlig noen som handler på HiFi-Huset uten å få en hyggelig pris? :-)

Denne serien fikk forøvrig EISA-award for beste "Home Theater Loudspeaker" bare uken etter at jeg hadde kjøpt, så da følte jeg selvsagt at jeg hadde skikkelig bra teft, selv om det ikke var den nyeste utgaven jeg kjøpte.

Dette er fantastisk lyd fra små kasser. Testet R90 som rene mini-stereohøyttalere og det var mildt sagt imponerende. Kanskje det blir ett par slike i stuen, der vi egentlig ikke har stereoanlegg i det hele tatt...

Det jeg har fra før er et par Monitor Audio Studio 10, kjøpt på Hifi-klubben i 1992. Dette er forløperen til GR10 og GS10 og sikkert enda noen modeller imellom. Husker jeg leste anmeldelsen i Stereophile og den finnes fortsatt her:

Stereophile: Monitor Audio Studio 10 loudspeaker

Jeg var ganske enig i oppsummeringen inklusive "...it might be all the speaker you'll ever need." ;-)

Disse har vært trofaste følgesvenner siden det, og jeg har aldri følt behovet for å erstatte de. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk har sagt "utrolig bra lyd fra de høyttalerne!" De var veldig dyre den gangen, fikk kjøpt et par som hadde vært demo-modell, testet fem forskjellige integrerte forsterkere der og da: Tre Denon-modeller falt helt igjennom til fordel for NAD 3100. Dermed har jeg hatt et ambivalent eller kall det heller ikke-forhold til Denon siden det, litt barnslig kanskje men sånn er det. (Det at MA ikke matcher bra med NAD har jeg forresten lest flere ganger, men det gjelder i så fall ikke denne kombinasjonen, som var og er suveren).

Han som demonstrerte dette for meg fikk blod på tann fordi han selv ikke hadde hørt Studio 10 før, han ba meg lukke øynene, koblet på en Electrocompaniet ECI-1 og spurte hva jeg syntes om det - og det var virkelig minst en divisjon opp. Ingen bombe akkurat, men litt for dyrt for meg da. Den lytte-seansen glemmer jeg aldri. Morsom opplevelse, og selv om jeg sikkert kunne kjøpt en Electrocompaniet-forsterker senere så har jeg hatt den samme NAD 3100 leeeenge og først nå kommer det en Onkyo NR807 som erstatning/surround-oppgradering. Håper det fungerer bra - hvis ikke blir det effekttrinn som matcher bedre tipper jeg.

Så dette var min Monitor Audio-historie. Jeg har lyst til å ta med mine gamle men gode Studio 10 til HiFi-huset en gang for å sammenlikne de med dagens GS10. Lurer på om forskjellen er enorm eller ikke. Skal jeg ha noe nytt vil det sannsynligvis stå mellom GS10 eller GS20 - tror jeg ihvertfall før jeg har lyttet...

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg avtalt en demo på GS20 på hifi-huset i morgen. Blir spennende

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    Så bra! Litt misunnelig merker jeg :-)

Hva er egentlig veiledende pris på ett par GS20 nå?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaulHarald
    Så bra! Litt misunnelig merker jeg :-)

Hva er egentlig veiledende pris på ett par GS20 nå?
    i underkant av 20k ifølge hjemmesiden. Men han hadde kanskje noe brukt inne også. Slenger jeg med mine RS6 i bytte kanskje jeg får en ok deal.

Men dette er vel ikke noe pris-tråd, så jeg er bare spent på forskjellen fra mine RS6 til GS20 8)

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Erfaringer!

Da håper jeg at du legger ut dine inntrykk her:-D

Forskjellene er ikke enorme, men de er der RS 6 er en fantastisk høyttaler, som gir mer for pengene en noen høyttaler jeg noen gang har hørt. Ikke rart de får fantastiske tester world wide.

GS er nok mer kresne på elektronikk for å fungere optimalt. Sånn sett så er jo RS 6 totalt sett en rimeligere løsning.

Lykke til på demo:-D

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Da håper jeg at du legger ut dine inntrykk her:-D

Forskjellene er ikke enorme, men de er der RS 6 er en fantastisk høyttaler, som gir mer for pengene en noen høyttaler jeg noen gang har hørt. Ikke rart de får fantastiske tester world wide.

GS er nok mer kresne på elektronikk for å fungere optimalt. Sånn sett så er jo RS 6 totalt sett en rimeligere løsning.

Lykke til på demo:-D
    Jeg og frua møtte i dag opp hos André for demo, og ble geleidet inn på demorommet der han koblet opp GS20 for oss.

Musikken som ble spilt var en lett blanding av hifi-klassikere kjent for de fleste her på forumet (Nils Lofgren, Infected Mushrooms), samt litt ymse pop og rock. Vi glemte den utvalgte cd-bunken hjemme, men demo musikken som vi ble vartet opp med var bra og variert nok.

Først ble det spilt med Yamaha Z11 uten noe effekt.
    La det være helt klart. Dette var bra. Detaljer og nærvær, punch, ja stort sett hele spekteret føltes "riktig". Jeg syntes bassen ble noe utflytende på noen partier, men gliste alikevel fra øre til øre. Både jeg og frua nikket bifallende til en demo-vant André som styrte showet.

Deretter gikk demoen inn i avslutningsfasen eller salgs-fasen om du vil. Et chapter effekt-trinn ble koblet på (Couplet 250S?), og volumet hevet til godt over "heis-nivå". Ahh. Her ble det ryddet opp i bassen, og det trykte avsindig fra de nette små høyttalerene. Musikken bredte seg ut rundt oss og detaljene var til å ta og føle på. Helt herlig.

André var raskt på pletten etter endt demo med en meget god deal. Nå var planen å tenke litt på dette og spare en mnd til eller noe, så jeg tittet litt nervøst bort på frua og takket for tilbudet men att jeg ville tenke på det litt til. Andrè kommer da med att han skulle "se litt mer på saken", og ringe meg i morgen igjen.. Hehe. han håper vel ikke frua er der da tenker jeg, for uten henne ved min side hadde jeg vel bare slått til

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og frua møtte i dag opp hos André for demo, og ble geleidet inn på demorommet der han koblet opp GS20 for oss.

Musikken som ble spilt var en lett blanding av hifi-klassikere kjent for de fleste her på forumet (Nils Lofgren, Infected Mushrooms), samt litt ymse pop og rock. Vi glemte den utvalgte cd-bunken hjemme, men demo musikken som vi ble vartet opp med var bra og variert nok.

Først ble det spilt med Yamaha Z11 uten noe effekt.
    La det være helt klart. Dette var bra. Detaljer og nærvær, punch, ja stort sett hele spekteret føltes "riktig". Jeg syntes bassen ble noe utflytende på noen partier, men gliste alikevel fra øre til øre. Både jeg og frua nikket bifallende til en demo-vant André som styrte showet.

Deretter gikk demoen inn i avslutningsfasen eller salgs-fasen om du vil. Et chapter effekt-trinn ble koblet på (Couplet 250S?), og volumet hevet til godt over "heis-nivå". Ahh. Her ble det ryddet opp i bassen, og det trykte avsindig fra de nette små høyttalerene. Musikken bredte seg ut rundt oss og detaljene var til å ta og føle på. Helt herlig.

André var raskt på pletten etter endt demo med en meget god deal. Nå var planen å tenke litt på dette og spare en mnd til eller noe, så jeg tittet litt nervøst bort på frua og takket for tilbudet men att jeg ville tenke på det litt til. Andrè kommer da med att han skulle "se litt mer på saken", og ringe meg i morgen igjen.. Hehe. han håper vel ikke frua er der da tenker jeg, for uten henne ved min side hadde jeg vel bare slått til
    Så du syns det var stor forskjell opp fra RS6 altså?
    Er jo over dobbelt pris da - er det verdt mellomlegget?

Ellers så er jo sånne demoer "farlige" som du sier
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Så du syns det var stor forskjell opp fra RS6 altså?
    Er jo over dobbelt pris da - er det verdt mellomlegget?

Ellers så er jo sånne demoer "farlige" som du sier
    Om det er verdt det er opp til enhver å bedømme. Det er vanskelig å sette en pris på lydforskjeller.

RS6 synes jeg er fantastiske høyttalere, og GS20 er jo ikke "dobbelt så bra" som RS, men allikevel en god oppgradering i mine ører. Litt mer av alt.

Som det ble nevnt over krever de kanskje mer av elektronikken rundt for å få ut potensialet til fulle, men det er jo morsomt (og dyrt) å ha en ht som kan vokse med forsterkeriet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Har endelig fått mitt første stereoanlegg på plass. Det ble monitor audio rs6 sammen med nad c355bee og xindak fs-05 og xindak strømkabel. Kilden er spotify via dac.

Syns selv denne kombinasjonen er veldig vellykket, men tror nok det skal inn en sub med tiden. Noen tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ikke noe innlegg her på AV forum angående den kommende erstatteren til silver serien, så vil dele min lille oppdagelse med dere

HiddenWires - Monitor Audio Launches New Midmarket 'Silver RX' Speaker Range
    Monitor Audio Launches Silver RX Line - AudioReview Forums

Ser det går noen rykter på internett at den nye RX6 låter bedre enn GS60... men tar dette med en klype salt...

Fikk ikke noe mer lyst til å handle nye høyttalere nå...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gimegfem
    Hei!
    Har endelig fått mitt første stereoanlegg på plass. Det ble monitor audio rs6 sammen med nad c355bee og xindak fs-05 og xindak strømkabel. Kilden er spotify via dac.

Syns selv denne kombinasjonen er veldig vellykket, men tror nok det skal inn en sub med tiden. Noen tips?
    Grattis! Artig at du også endte med kombien NAD og Monitor Audio i ditt første stereoanlegg, jeg er helt sikker på at du kommer til å nyte det i mange år. Som sagt er det mange her på forumet som har ment at NAD ikke er en god match med MA men min opplevelse var veldig soleklar, selv om det altså var maaange år siden...

Men Spotify som kilde sier du? Hvordan høres det ut? Nå har du sannsynligvis et anlegg som kan og bør skille ganske bra mellom lossless og lossy signalkilde. Har du testet noen spor fra Spotify og sammenliknet med samme spor fra CD eller lossless CD-rip? Det ville være interessant å høre. Selv om Spotify er blant de bedre på bitrate kan det meget godt være du hører forskjell:

Fra Spotify - Wikipedia, the free encyclopedia
    "Audio streams are in the Vorbis format at q5 (approx ~160 kbit/s)[11] or q9 (approx ~320kbit/s) for premium subscribers, that is the highest streaming rate for any online service (requires Spotify version 0.3.17 or later)."

Tilbake fra digresjonen (beklager det): Jeg tror du gjorde lurt i å velge den forsterkeren til høyttalerne dine. En mer puslete integrert NAD BEE-modell ville sikkert gjort jobben, men ikke like godt. Det finnes nok mange konfigurasjoner der ute med supre høyttalere og litt underdimensjonert elektronikk. Man må ikke la seg mislede av at mange omtaler dine høyttalere som "lettdrevne" selv om de kanskje er det per definisjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye RX2 er meget imponerende!
    En 8" i en kasse på 12-13L, 90dB følsomhet og frekvensrespons ned til 40hz!
    Når vi legger til at de klarer 114dB og tåler 100w, må jo dette være de perfekte høyttalerne for surr rec.

Bare så synd jeg ikke tror på MA når de kommer med sånne data.............
    40hz er ihvertfall ikke -3dB målt ekkofritt uten romgain.

Men absolutt interessant. Ikke ofte man ser 2-veis stativht med 8", men har de fått det til, er det absolutt noe jeg liker.......

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nye RX2 er meget imponerende!
    En 8" i en kasse på 12-13L, 90dB følsomhet og frekvensrespons ned til 40hz!
    Når vi legger til at de klarer 114dB og tåler 100w, må jo dette være de perfekte høyttalerne for surr rec.

Bare så synd jeg ikke tror på MA når de kommer med sånne data.............
    40hz er ihvertfall ikke -3dB målt ekkofritt uten romgain.

Men absolutt interessant. Ikke ofte man ser 2-veis stativht med 8", men har de fått det til, er det absolutt noe jeg liker.......
    Ja dette var VELDIG interessant. Den ser jo også artig ut på bildene. Blir spennende å høre. Ikke for å mase for mye om mine gamle høyttalere, men disse gamle Studio 10, som altså er tippoldefaren eller noe sånt til dagens GS10, er faktisk en mellom 6,5" og 7" som angivelig går ned til 40hz. Dagens GS10 er også listet med 40hz i bunnen og har et 6" element.

Specs mine gamle Studio 10:
    Stereophile: Monitor Audio Studio 10 loudspeaker

Specs nåværende GS10:
    Specification - GS10 | Monitor Audio

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny pakke til far inn døren i dag 8)

Vedlegg 53750

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klar til installering

Beklager dårlige mobil-bilder, men frua har med seg kameraet i dag.
    Farge er walnut

Vedlegg 53751

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nå har jeg sittet noen timer og hørt på uinnspilte høyttalere plassert litt på måfå, og kost meg glugg ihjel.. Skive etter skive har gått med, og dersom dette blir enda bedre etter litt innspilling må jeg si meg meget fornøyd 8-)

Nå er det dessverre natta, og jeg skal reise på 1 ukes ferie. Venter med fininstillinger og rom-korreksjon og greier til da.

Et mer utfyldende innlegg kommer når ting er spilt inn.

Tungt er det; å reise fra mine nye GS20 nå

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nå har jeg sittet noen timer og hørt på uinnspilte høyttalere plassert litt på måfå, og kost meg glugg ihjel.. Skive etter skive har gått med, og dersom dette blir enda bedre etter litt innspilling må jeg si meg meget fornøyd 8-)

Nå er det dessverre natta, og jeg skal reise på 1 ukes ferie. Venter med fininstillinger og rom-korreksjon og greier til da.

Et mer utfyldende innlegg kommer når ting er spilt inn.

Tungt er det; å reise fra mine nye GS20 nå
    Skjønner deg godt - var tungt nok å reise fra mine RS6 som jeg fikk rett før ferien
    Hva driver du dine GS 20 med da?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lure litt på hvordan Onkyo er på MA RS serien, om den "passer". Kikker etter høytalere men ikke bestemt noe serlig annet enn at en Onkyo 807 er på tur så snart den kommer på lageret. Sett litt på RS8, RSFX og RSLCR. Muligens kansje ned på RS6 fronter. Både hørt og sett RS8 oppsett da med en yamaha 3900, fin lyd i det oppsettet JA.

Side 9 av 85 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •