Monitor Audios venner - Bilder, erfaringer, spørsmål, svar... - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 12 av 85 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 1682
    Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Endelig kom det et lite svar, takker så mye! Begynte å lure på om ingen Monitor Audio-eiere hadde surround-lyd :-P Men jeg fikk jo for så vidt ikke noe innspill på MA-surroundhøyttalere nå heller... Ingen MA-folk som vil hjelp meg?
    Det er vel ikke så mange her på berget, som har stor erfaring med GSFX, men det jeg kan huske å ha lest om de er at de har samme styrker som resten av serien i diskant/mellomtone, men at basstrykket ikke er allverden, p.g.a lukket konstruksjon.

Skulle jeg valgt en 5.1 løsning ville mitt valg vært GS10 som bakhøyttalere. I et 7.1 oppsett ville jeg imidlertid brukt GSFX som effektkanaler, (fortsatt med GS10 bak). Men dette blir jo litt teori, i og med at jeg faktisk ikke har prøvd ut dette i praksis:-D

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig kom det et lite svar, takker så mye! Begynte å lure på om ingen Monitor Audio-eiere hadde surround-lyd :-P Men jeg fikk jo for så vidt ikke noe innspill på MA-surroundhøyttalere nå heller... Ingen MA-folk som vil hjelp meg?

Hør med Eksu her på forumet, han har full GS pakke.
    Også bor han i Halden, så kanskje en demo lar seg ordne.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har GSFX? Er den virkelig verdt over dobbel pris av RSFX? Vurderer en av disse på sidene i mitt nye 7.1-system, men syns vel egentlig at 12.500,- er litt mye.
    Tviler på at de spiller dobbelt så bra, eller er verdt dobbel pris. Som effektkanaler er jeg overbevist om at RSFX blir å funke alldeles ypperlig. RS-serien gir vannvittig mye for pengene IMHO:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NAD og MA

Nå har jeg faktisk byttet mine RS8 mot et par GS20. Jeg er i ferd med å spille dem inn, og etter ca 80 timer nå (noe mer kanskje), begynner ting å falle på plass.

Umiddelbart etter at jeg pakket dem ut av esken, kliss nye, var ikke lyden veldig imponerende, uten den gode og fyldige bassen som jeg var vant til, i tillegg til en forholdsvis skrikende diskant. Det minnet litt om lyden fra en TV-høyttaler. Det låt bedre i de gamle RS8. Men ikke nå lenger, heldigvis. Jeg tok dette i alle fall med ro, fordi jeg hadde hatt et par GS20 på hjemlån en stund, og fikk sammenlignet disse en stund med RS8-ene. Jeg visste derfor at lyden ville bli bedre. Så langt kan jeg ikke annet enn å si at dette er bra.

En liten kjapp sammenligning mellom RS8 og GS20 (i mitt lytterom):
    Umiddelbart: ikke så stor forskjell. Bytt frem og tilbake, hør en kjent låt en stund, bytt høyttalere, hør litt mer, bytt igjen. Hva skal man si, ikke forskjell som natt og dag. Men hører man en stund på GS20 og blir vant til lyden i disse og så bytter tilbake, så kommer forskjellene litt bedre frem.

Umiddelbart kan virke som om det er mindre bass i GS20 (med tanke på at det er ett mindre basselement), men det er det ikke. Bassen er like kraftfull, men bedre definert. En stor forskjell er at mellomtone-området (presensområdet som mange refererer til) er mye mer tydelig og fremtredende. Noe som fruen til og med merker, da hun sa alt alt låter mye klarere. Og det er det den gjør: låter klarere. Mellomtone og diskantområdet er mer fremtredende og dette henger bedre sammen med bassområdet.

Bassen overdøver litt av mellomtoneområdet på RS8 fremstår litt mer tilbaketrukket. Det er mulig at det er den såkalte partykulen som noen snakker om.

I tillegg får jeg enda bedre romfølelse. Når jeg spiller elekronisk musikk med mye effekter, f.eks Trentemøller eller Yello (nye Touch, som forresten kan anbefales), får jeg litt surround-følelse. Det virker som om enkelte lyder kommer fra siden eller bak. Aner ikke hva hifi-beskrivelsen på denne effekten er, men det finnes sikkert et ord for det (holografi?).

Men samme det:

Er det noen har prøvd NAD M3 på GS20? Jeg bruker i dag min vante Xindak, som jeg er faktisk godt fornøyd med. Men når jeg nå først har slått til med høyttaleroppgradering, hadde det vært morsomt med noe enda bedre elekronikk også.

Men jeg er litt usikker faktisk. Det spørs om jeg ikke kommer til å kikke på bruktmarkedet etter ett eller annet egnet. Så da har jeg tenkt litt på NAD M3. Jeg vil i alle fall låne en slikt fra hifi-klubben for å prøve den. Ikke sikkert det blir det kjempeløftet fra Xindaken.
    har også tenkt på Hegel HG200, men frykter at den blir litt for klinisk etter min smak.
    Andre alternativ jeg har begynt å vurdere er Naim Naitxs eller en brukt supernait, eller kanskje Parasound A21. Jeg vet også at mange anbefaler Abrahamsen.

Eller kanskje jeg rett og slett skal spare litt og satse på en brukt Chapter Precis. Man får vel en slik til en 20-25000 på brukten.

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RX8, vil den være noenlunde likt priset som RS8 eller vil den legge seg i samme prissegment som GS20? Den blir jo beskrevet som arvtageren til RX8 da, så jeg går ut ifra at den kanskje ikke er så mye dyrere?

For dere som sikkert har peiling på dette. Hva synes dere om denne komboen til Monitor Audio generelt? Onkyo TX-SR607 + NAD C275BEE + RX8 eller RS8.

Vet at receiver som pre-amp ikke er noe godt alternativ iom. at lyden går gjennom så mange ledd før den faktisk kommer til høyttalerne, men jeg har ikke råd til å kjøpe dedikerte løsninger til alt.

Er også åpen for andre forslag.

Enda et forslag: Onkyo TX-SR607 + Abrahamsen V4.0? Er jo noen tusenlapper dyrere da, men kanskje det er verdt det?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sir.KnowsAlot
    RX8, vil den være noenlunde likt priset som RS8 eller vil den legge seg i samme prissegment som GS20? Den blir jo beskrevet som arvtageren til RX8 da, så jeg går ut ifra at den kanskje ikke er så mye dyrere?

For dere som sikkert har peiling på dette. Hva synes dere om denne komboen til Monitor Audio generelt? Onkyo TX-SR607 + NAD C275BEE + RX8 eller RS8.

Vet at receiver som pre-amp ikke er noe godt alternativ iom. at lyden går gjennom så mange ledd før den faktisk kommer til høyttalerne, men jeg har ikke råd til å kjøpe dedikerte løsninger til alt.

Er også åpen for andre forslag.

Enda et forslag: Onkyo TX-SR607 + Abrahamsen V4.0? Er jo noen tusenlapper dyrere da, men kanskje det er verdt det?

Det er mulig at Rx8 er litt dyrere enn RS8, kanskje den ligger på rundt 12000 eller rundt omkring. Ring til Hifi-huset og hør der. Mulig du får en bra pris på disse.

Når det gjelder forsterkerkombinasjon, så synes jeg sistnevnte høres bra ut. Jeg har hørt RS8 på Abrahamsen v2, og det hørtes absolutt bra ut i mine ører. NAD har jeg ikke hørt på Monitor Audio, det er forøvrig en ting jeg har tenkt å prøve i nærmeste fremtid.

En annen ting jeg ikke er helt sikker på, det er hva som påvirker lydsignaturen mest i en for-/effekt-kombinasjon: forforsterkeren eller effektforsterkeren?
    Hva blir resultat dersom man bruker en f.eks Lyngdorf pre (analytisk anlagt) og en Abrahamsen V4 (mørkt anlagt): lystklingende, mørktklingende eller en mellomting?

Muligens noe å tenke på dersom du velger mellom NAD og Abrahamsen. Abrahamsen har i alle fall en varmtklingende lydsignatur, NAD sannsynligvis noe av det samme. Onkyoen tror jeg også spiller forholdsvis med en mørk klang.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får vel melde meg inn i denne klubb med mine monitor audio gs60 i valnøt finish,som ble handlet på mandag.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann=)

Skal et par gammle Proson med 2x6" basser spille fletta av GS20?

Å gratulerer med farsdagen til dem det angår=)

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Heisann=)

Skal et par gammle Proson med 2x6" basser spille fletta av GS20?

Å gratulerer med farsdagen til dem det angår=)
    Hæææ?!?!?! :???: Det har jeg vondt for å se for meg gitt, selvom jeg ikke har hørt de mot hverandre. :-|

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rx

Noen som har fått hørt på RX-serien?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Hæææ?!?!?! :???: Det har jeg vondt for å se for meg gitt, selvom jeg ikke har hørt de mot hverandre. :-|
    Er det jeg og stusser på, Proson'ene står i en stue som nesten er dobbelt så stor, og på en stereoforsterker.

MA20'ene blir drevet av en reciver(signatur). Har de noe å si at reciveren drar dem eller bør jeg prøve en dedikert effektforsterker?

Spekulerer og på om reciveren er litt F*** UP, kan ikke justere noe spesielt på den uten at det meget tydelig går ut over lydkvaliteten. Pure Audio er eneste instillingen som er overkommelig.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romakustikken er jo muligens det som påvirker lyden mest. Et kriterie for en sammenligning er at komponentene blir testet under like forhold.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Romakustikken er jo muligens det som påvirker lyden mest. Et kriterie for en sammenligning er at komponentene blir testet under like forhold.
    Tja, har jeg bare fått testet MA20'ene i stua hans så.

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Tja, har jeg bare fått testet MA20'ene i stua hans så.
    Forstår jeg det riktig at du har hørt disse Prosonene og MA GS20 i to ulike rom? Og med ulik elektronikk? :?

Hvis så er tilfelle kan det godt hende at man "oppfatter" den ene lyden som "bedre" enn den andre. :roll: Like forhold er det som gjelder.

Nå har ikke jeg hørt alt av Proson, men noen opp igjennom årene har det blitt, og jeg har til gode å høre noen som låter ok. Jeg har GS20 selv, og Proson kommer ikke i nærheten engang i mine ører

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har helt rett. Men jeg skal snarlig få testet dem i en normal stue(har dem i et bøttekott nå) og med et anlegg med for og effektforsterker. Får se om det blir andre boller.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    DET er jo selvfølgelig en smakssak. Men husker selv når jeg hadde GS, at det eneste ankepunktet jeg kunne finne på de, var at jeg syntes de var litt vel "kvasse" på enkelte innspillinger.

Det som derfor nå skrives om RX-serien er jo svært interessant da synes jeg. Med "GS-elementer" i bass og mellomtone, samt forbedret diskant, så må jo dette låte himmelsk. (Ihvertfall i mine ører):-D

Må bare føye til at RX serien har diskant fra GS serien. mellomtone og bass Elementene er laget på samme teknikk som GS. Men er ikke av samme kvalitet. GS har fast faseplugg. Noe RX ikke har. Noe jeg ser på som en vesentlig forskjell.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Må bare føye til at RX serien har diskant fra GS serien. mellomtone og bass Elementene er laget på samme teknikk som GS. Men er ikke av samme kvalitet. GS har fast faseplugg. Noe RX ikke har. Noe jeg ser på som en vesentlig forskjell.
    Er du helt sikker på dette med diskanten?

New C-CAM® tweeter design with damped rear chamber, providing improved clarity and wider operating range for HD audio formats

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da vært å bytta inn focal chorus 726 og tilhørende center i mot MA GS20 og GS LCR. i Tillegg har jeg bytta ut Rotel rsx1056 med yamaha rxv 1800.Biampet frontene noe som gjorde mirakuløse endringer i lydbildet.

En ting jeg ikke skjønner er at enkelte syntes disse låter skarpt/krasst.. har disse hørt CV eller klipsch til sammenlikning? GS20 er jo som en god årgangsvin. fyldig,rund og glatt.. De trenger riktig nok 2-300 timer med juling før de åpner seg skikkelig.. Men det er det samme med god vin. trenger å modnes.

En annen ting er at GS20 sparker i fra godt på en kraftig reciver. Man må ikke ha rådyre forsterkere for å få det beste ut av disse. Husk at rommet har stor innvirkning på hvordan en høyttaler oppfører seg.

Jeg har ihvertfall ikke hatt bedre høyttalere i stua. for lydbildet er virkelig 3 dimensjonalt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Er du helt sikker på dette med diskanten?

New C-CAM® tweeter design with damped rear chamber, providing improved clarity and wider operating range for HD audio formats
    Av det jeg finner på nettet så ser det ut som det er en helt nyutviklet diskant:

Would be interesting to hear how much closer/ or different the new tweeter is in revealing some of that detail.

What's really interesting are the internet rumours, spread by alleged Monitor Audio Dealers, that the new RX line sounds better than the existing Gold Series

Low frequencies are solidly punchy and tonally varied, the leading edge of bass plucks or hits translated with alacrity. There’s a detail-drenched vocal, well separated in the midrange, and the clattering top end is crisp without spilling into hardness.

Kommentarer fra nye eiere:

I had the opportunity to not only compare the RX6s with similar speakers from M.A.'s Gold range, but also with their Silver predecessors, the RS6s. I expected minor differences but in fact they are two completely different speakers.

Anyway, both sound terrific in their own way and it is a matter of taste whether you like the former or the latter but I liked the new RX6s better.

I partner them with a (also brand new) Marantz SR5004 AV amplifier and must say that this match is a winner! I audited Sony, Yamaha and Denon as well but the punch and neutral sound of Marantz complement the RX6s perfectly.

If you are ever going to visit your hifi-dealer and audit this combination, here's a shortlist of albums you should consider taking with you:

- Live - Throwing Copper, for good midrange impressions

- Enigma - The Screen Behind The Mirror, for electronic sounds, clarity and punchy basses

- Kings Of Leon - Only By The Night, for the opening track and overall dynamics

And my opinion? Keep the extra 550 euros you would have spent on the Gold range in your wallet or spend them on a better amp. Silver is the new Gold ;-)

JRKO October 14, 2009 07:41

Got them home for about a week now and have been running them non-stop from various sources.

WOW! The music from my mac mini (all ripped in AIFF) via a DAC sounds amazing! My room is smaller than the demo room but they are still tight and powerful in the lows, sweet in the mid and top.

The sound is clinical - not like metal domed tweeters used to be. Rather there is no overhang to notes, especially in the lower mid range and bass where many smaller, lesser speakers tend to bloom. The note begins and ends just as it was intended to by the musician.

Nothing is out of place and combines to a complete picture no matter how loud you play them - sorry neighbors!

naftas October 12, 2009 16:55

So nice and good speakers - excelent!!!

JRKO October 7, 2009 22:49

Wow! Just took these for a test drive at Sevenoaks in Brighton on the back of a Cyrus 6vs2.

Tight tight tight bass - seriously tuneful in the lower registers. Treble is sweet and silky not proving tiresome on any of the material I took with me for the demo.

Will take delivery of mine next wednesday along with a Cyrus 8vs2 for a bit of extra poke!!

Oh and they look gorgeous in oak!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    En ting jeg ikke skjønner er at enkelte syntes disse låter skarpt/krasst.. har disse hørt CV eller klipsch til sammenlikning?
    En annen ting er at GS20 sparker i fra godt på en kraftig reciver. Man må ikke ha rådyre forsterkere for å få det beste ut av disse. Husk at rommet har stor innvirkning på hvordan en høyttaler oppfører seg.

Jeg har ihvertfall ikke hatt bedre høyttalere i stua. for lydbildet er virkelig 3 dimensjonalt.
    Rommet har helt klart innvirkning på dette. Jeg hadde mine GS60 i en stue og man kunne oppleve litt lyttetretthet dersom man spilte litt høyt.

Hadde vært utrolig morro og testet de i et skikkelig kinorom. Når det gjelder forsterkeri så er det helt udiskutabelt at GS vokser veldig med skikkelig forsterkeri!!! En receiver yter de definitivt ikke rettferdighet. Ikke for å virke hoven eller noe, men tror ikke det er så mange her til lands som har testet ut så mye forskjellig forsterkeri på nettopp GS som det jeg har.

Prøv en god pre og et par skikkelige monoblokker. Du verden da vil du få deg en overraskelse. De kan sparke bra ifra med en receiver ja, men det er ikke sammenlignbart engang.

Side 12 av 85 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •