Ayon Audio tråden. Teknisk, Info, Spørsmål, Meninger, Etc..... - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 22 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 423
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Langt færre krefter i Spark II. Det er også endel lydmessige forskjeller i lyden på disse, da Spark bruker 6C33-rør, og ikke KT88 som Spirit. Spark er, enkelt forklart, noe "renere" i lyden og har litt mer fylde i mellomtone og bassområdet, men tåler ikke et fullt så høyt lydtrykk og tungdrevne høyttalere som Spirit klarer.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,

Har ikke hørt på Spark'en, men vil bare si at Spirit'en er en utrolig artig sak som gjorde at jeg ble "ayonisert" som Devilej så fint sa det :-D
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planen er å benytte Klipsch RF-63, så jeg vil anta at jeg ikke MÅ ha den mest effektfulle rørforsterkeren, selv om det nok ikke er en ulempe. Jeg skal spille rolig musikk på "rett før jeg sovner lydnivå" så da vil jeg anta at Spark II holder opp mot Spirit II? Pentodemodus på sistnevnte er mao. høyst sannsynlig ikke noe jeg kommer til å bruke.

Men rørene i Spark II synes å være langt mindre utbredt enn KT88, så derfor kan det være lurt å gå for Spirit II...

Aaarrghhh.

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er litt kjekt også

Jeg prøvde pentodrift på min Spirit en (1) gang, og det var ikke noe for meg, mye kjekkere lyd i triode modus. Har ikke helt på plass dette "tight mellomtone o.l.-språket", men syntes helt klart at triodedrift var det jeg likte best, den modusen ga meg mest av det åpne lydbildet som jeg forbinder med Ayon.
    Della
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Ayon CD-2 som jeg skruer av på hovedbryteren under spilleren hver kveld. Men, hva anbefaler Ayon? Er det greit at jeg skruer den av hver kveld, eller skal også Ayon produkter som mange andre stå på 24/7 ?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru av spilleren. På den måten sparer du timer på rørene
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Jeg har en Ayon CD-2 som jeg skruer av på hovedbryteren under spilleren hver kveld. Men, hva anbefaler Ayon? Er det greit at jeg skruer den av hver kveld, eller skal også Ayon produkter som mange andre stå på 24/7 ?
    Enig med devilej, du bør skru av om natten. Det gjelder forøvrig det meste av rørutstyr. Dersom det anbefales at utstyret skal stå på 24/7, så er jeg rimelig sikker på at det dreier seg om transistorutstyr det snakkes om.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og min AudioNote dac. Ifølge manualen skal den stå på hele tiden, og røret er beregnet å ha en levetid på 10 år........
    Skjønt her snakker vi om et lite inngangsrør til under 100 kroner. Ingen krise om det skulle ryke med andre ord
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT: Hvilken AN Dac har du? Bygget den selv?

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Skru av spilleren. På den måten sparer du timer på rørene
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Enig med devilej, du bør skru av om natten. Det gjelder forøvrig det meste av rørutstyr. Dersom det anbefales at utstyret skal stå på 24/7, så er jeg rimelig sikker på at det dreier seg om transistorutstyr det snakkes om.
    Takk for raske svar, gutter!

De nye Pass forsterkerene mine har jeg fått oppgitt at bør stå på 24/7, derfor tenkte jeg bare å høre hva som var anbefalt for Ayon.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transistor utstyr bør ofte det pga oppvarmingstid. Mange krever opptil et døgn for gjennomvarme ifølge produsentene
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    OT: Hvilken AN Dac har du? Bygget den selv?
    Har en 10 år gammel AN DAC 1.x. Denne kom aldri som byggesett, men ferdigprodusert fra AN. Rognlien kjøpte den i ny den gangen og fikk den oppgradert endel før jeg fikk kjøpt den
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Takk for raske svar, gutter!

De nye Pass forsterkerene mine har jeg fått oppgitt at bør stå på 24/7, derfor tenkte jeg bare å høre hva som var anbefalt for Ayon.
    Oppvarmingstiden på de rørene soms tår i CD-2 er dessuten langt kortere enn det du vil oppleve på forsterkere. I løpet av ca 10 minutter er den (etter min erfaring) fullt oppvarmet og endrer lite klangsignatur etter den tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

har blitt foreslått at Ayon Audio Spirit II vil få frem det beste i mine rf82, men jeg bruker jo oppsetttet mest til film/spill/tv fremfor ren musikklytting, har
    noen erfaring med denne, eller andre rørforsterkere til slik bruk?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde ikke være noe problem med å få Spirit II godt integrert i et slikt system. Bruker du en AV-receiver ved siden av har jo Spirit II Direct-funksjon, det vil si at lyden går utenom forforsterkeren og fungerer som en ren effektforsterker. Har selv benyttet den i et slikt oppsett, og det fungerte meget bra hos meg.

Dersom du ikke bruker en AV-receiver, og kjører lyden direkte, så fungerer jo Spirit II som en hvilken som helst annen integrert forsterker, ergo burde det ikke være noe problem der heller.

RF-82 har jeg hørt den gamle Spirit på, og det låt bra det. Men, det er to 8-tommere i hver høyttaler den skal holde styr på, så dersom du ikke pleier å vrenge volumet mot maks i enhver anledning så burde Spirit'en sine watt holde greit.

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heeelp

Jeg har gått til innkjøp av et par Katana høytalere, og til min store fortvilelse opplever jeg en "skjærende" følelse i øvre diskant. Når Sara Brightman tar an helt ut i de øvre tonene "skjærer" det seg litt i ørene mine..

Rommet mitt er 45 m2, og 2,6 meter høyt, i massiv betong.. Ellers er rommet formet som 2 sammensatte 4-kanter, og den firkanten hvor anlegget står er ca 5,5*4 meter. Har gardiner langs begge kantene (den ene kanten vender mot den andre firkanten i rommet, og er derfor åpen..).
    Bakveggen og taket er ikke tildekket...

De står på noen dempeføtter, ikke spikene.

Hadde ikke tilsvarende problem med Tanto'ene, og er derfor veldig overasket over dette problemet.

Noen som har tips?
    Della

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er klar over at det er 2 forskjellige delefilter på diskantene?

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av prnesse
    Du er klar over at det er 2 forskjellige delefilter på diskantene?
    Ja, bruker de 2 nederste.
    Begynner å tro problemet er et sted mellom halsen og hårfestet mitt..
    Della

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    Heeelp

Jeg har gått til innkjøp av et par Katana høytalere, og til min store fortvilelse opplever jeg en "skjærende" følelse i øvre diskant. Når Sara Brightman tar an helt ut i de øvre tonene "skjærer" det seg litt i ørene mine..

Rommet mitt er 45 m2, og 2,6 meter høyt, i massiv betong.. Ellers er rommet formet som 2 sammensatte 4-kanter, og den firkanten hvor anlegget står er ca 5,5*4 meter. Har gardiner langs begge kantene (den ene kanten vender mot den andre firkanten i rommet, og er derfor åpen..).
    Bakveggen og taket er ikke tildekket...

De står på noen dempeføtter, ikke spikene.

Hadde ikke tilsvarende problem med Tanto'ene, og er derfor veldig overasket over dette problemet.

Noen som har tips?
    Nå har dette riktignok ikke med Ayon å gjøre (ref. Ayon Audio-tråd), men svarer her allikevel.

Tanto og Katana er to vidt forskjellig lydende høyttalere. Tanto er langt mer "avrundet" i toppen enn Katana, som er langt mer oppløst og detaljert enn Tantoene. Dersom en har et veldig nakent rom vil dette kunne forårsake problemer i det området du nevner, men dette vil jo kunne løses ved akustiske tiltak.

Opplever du det samme ved begge delefiltertilkoblingene? Har du også forsøkt forskjellige plasseringer, eller står de på samme sted som Tanto?

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Nå har dette riktignok ikke med Ayon å gjøre (ref. Ayon Audio-tråd), men svarer her allikevel.

Tanto og Katana er to vidt forskjellig lydende høyttalere. Tanto er langt mer "avrundet" i toppen enn Katana, som er langt mer oppløst og detaljert enn Tantoene. Dersom en har et veldig nakent rom vil dette kunne forårsake problemer i det området du nevner, men dette vil jo kunne løses ved akustiske tiltak.

Opplever du det samme ved begge delefiltertilkoblingene? Har du også forsøkt forskjellige plasseringer, eller står de på samme sted som Tanto?
    Ser den at det ikke er en direkte link til Ayon, men siden jeg har Ayon, og alle andre Katana-eiere jeg har sett som har Ayon lurte jeg meg inn her med den ops:

De står samme stedet som Tanto'ene ja. Tror nok løsningen må være å prøve med store mengder akustikkplater, somjeg nevnte er stuen VELDIG blottet for støydemping.. Har prøvd å omrokere på HT'ene så mye som går innenfor rammene.

Men om det er et problem som kan løses med akustiske løsninger skal det gå bra

Takk for svar/hjelp
    Della

Side 16 av 22 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •