Ayon Audio tråden. Teknisk, Info, Spørsmål, Meninger, Etc..... - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 22 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 423
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor har de skrevet det?

Det jeg har fått med meg er at alle CD-spillerne og Skylla har en digital volumjustering, men at det er forskjell på Skylla/CD-5 og CD-07/CD1s/CD-2.

Det jeg merker meg er at volumjusteringen har et mye større funksjonsområde på Skylla enn den innebygde på CD-1s. I tillegg har du funksjonene bak på Skylla der du kan velge mellom High, Medium og Low gain, slik at du kan tilpasse volumjusteringen til diverse kilder.

Uansett; mulig jeg formulerer meg klønete eller ikke forstår riktig. Hva med å sende en mail til ayon@ayonaudio.com med konkrete spørsmål fra deg, og del dem gjerne med oss her i denne meget hyggelige tråden....

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke hvor jeg leste det da jeg har bladd endel både på de europeiske og amerikanske sidene til Ayon, i tillegg til div fora siden ryktene om CD-5 og Skylla begynte å dukke opp. Sjekket du med Ayon har du helt sikker rett i dette
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan!
    Ser at det er litt spekulasjoner rundt de nye kildene til Ayon
    La meg derfor pressisere de tekniske løsningene Ayon bygger på:
    Alle digitale kilder fra Ayon bruker digital volumkontroll med variabel utgang.
    Forskjellene her går på maks utgangsspenningen som er henholdsvis 4.6/4.8/8 og 9v på cd-1s,cd-2,cd-5 og Skylla. I tillegg så kan øvre grense stilles i tre trinn på cd-5 og Skylla.
    Når det gjelder Skylla og cd-5 så er de med små unntak like på alle tekniske spesifikasjoner når det gjelder analoge og digitale løsninger, mens cd-5 har fått eget drivverk (philips cd-pro 2).

Kan helt til slutt nevne at cd07 i utgangspunktet er bygget for det amerikanske marked, noe som gjør det usikkert om den noen gang vil komme til Norge.

Ønsker dere alle en fin helg

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott. Takk for innspillet Eivind :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strømkabler til elektronikken

Hei,

Dere som er inne på denne tråden kan vel kalles litt over middels interesserte i hifi og har anlegg som tilsier det. Hva slags strømkabler bruker dere egentlig?

Selv har jeg noen latterlig dyre høytalerkabler til 6000 kroner meteren, men bruker fremdeles de stømkablene som følger med på CD-spilleren og forsterkeren...ops:

Anfield:
    Grunnen til at jeg vurderer Typhon'ene er at det er en som vurderer å oppgradere (!!!!!) fra disse, og at jeg da kanskje kan få disse brukt via butikken hvor han kjøper nytt.
    Ellers vil jeg si at det var veldig artig da jeg for noen uker siden spurte på tråden her hvordan Spark passet sammen med Gemme Tanto og du svarte at jeg heller burde satse på Spirit. Før jeg leste svaret ditt var jeg inne på butikken og siklet på en slik Spark, men forhandleren sa at jeg måtte roe meg ned og at Sprit'en passet mye bedre til mitt anlegg og musikksmak :-D .

Fint at det finnes folk med peiling som kan passe på slike som meg som har mer egasjemnt enn vett, takker for det
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig.

Jeg skjønner dine tanker om Typhon, og det stiller selvfølgelig saken i et litt annet lys. Jeg skjønner også hvilken forhandler det er snakk om, så du er (tydeligvis) i trygge hender når det gjelder kvalifiserte råd.

Når det gjelder strømkabler: For øyeblikket gjør jeg som deg, og bruker de originale. Jeg vurderer dog å skifte dem ut til noen som har bedre skjerming, da de ligger "farlig" nær signalkablene, men dette er ikke noe jeg stresser noe fryktelig med. Erfaringsmessig er det slike ting som setter den siste prikken over i'en, men det er andre ting jeg prioriterer høyere og som bidrar mer til den totale lydgjengivelsen enn strømkabler.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Supra LoRad på anlegget mitt. Strømmessig er sikkert de orginale gode nok, men skjermede kabler er å foretrekke da det er vanskelig å skille strøm, signal og ht-kabler bak racket. Spennende om du går for Typhon. Ikke mange av oss som har disse blokkene da de koster endel, men er absolutt verd det etter min mening :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CD-2/5 som forforsterker??

Hei,

Leste nettopp følgende om CD-2:
    "Med sin innebygde volumkontroll muliggjør den direkte drift av effektforsterkere,....."

Vil dette si at den kan koples direkte til en effektforsterker? Ville dette gitt et bra resultat? I mitt hode er ofte forforsterkeren dyrere enn effekforsterkeren, og en veldig viktig del av totalresultatet..

Er det en "vanlig" feature/funksjon i en CD-spiller å ha denne muligheten?
    Della
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr at du kan koble den rett til et sett med monoblokker, ja.

Dette er vel ikke en helt vanlig ting for CD-spillere å ha, men det er blitt en vanlig ting for alle digitale kilder fra Ayon. Det CD-2 har er en innebygget volumkontroll, som ved å redusere utgangsspenningen i antall volt vil fungere som en forforsterker. Den har dog ikke en komplett forforsterker innebygget, men justerer kun volum. Nå kan en jo diskutere i det vide og det brede om hva som er best, og avhengig av hvem du spør vil du nok få rimelig forskjellige svar. Noen mener at det beste er å la signalet gå mest mulig upåvirket, gjennom færrest mulige ledd i kjeden, og sånn sett er ideen CD-2 --> effekttrinn en god ide. Andre mener at en forforsterker er en meget viktig del av hele kjeden, og at signalet bør "behandles" der før det sendes videre.

Erfaringen min er at det er litt for få trinn på volumkontrollen til CD-2 enn det eksempelvis er på storebrødrene Skylla/CD-5, og at den volumkontrollen kanskje ikke er 100% optimal. Men igjen, det spørs hvor høyt en satser, og hvilke krav en har. Uansett har du en genial mulighet med CD-2.

Devilej har vel forsøkt dette konkret med sine Typhon, og kan sikkert komme med mer utfyllende opplysninger.

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Takker for den Anfield.
    Ser jo nå at det er nettopp dette dere har diskutert på samme side i tråden ops: .

Dette åpner jo for mange muligheter. Nå må jeg lese gjennom tråden her en gang til for å se at jeg ikke spør om ting dere allerede har diskutert enda mer..

Devilej:
    Har du forsøkt å kjøre Typhon'ene dine med CD-2'en som både spiller og "forforsterker"? Er det noe en kan leve med mens en venter på Polaris?
    Della

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel....da har jeg funnet ut av noe angående mine "problemer" med Spirit. Mute knappen på tv remoten virker inn på Spirit, som da går i mute samtidig med tv og går ikke av før jeg "starter" den på nytt. :roll:

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Vel....da har jeg funnet ut av noe angående mine "problemer" med Spirit. Mute knappen på tv remoten virker inn på Spirit, som da går i mute samtidig med tv og går ikke av før jeg "starter" den på nytt. :roll:

Har du Sony tv?
    Det samme oppsto med min Sony blurayspiller.

Ble lei, så jeg solgte Sonyen i går.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Har du Sony tv?
    Det samme oppsto med min Sony blurayspiller.

Ble lei, så jeg solgte Sonyen i går.

Det stemmer faktisk! Har en eldre Sony lcd. Fa...så irriterende.:evil:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo et problem som dukker opp stadig vekk, og ikke bare på Ayon og Sony-utstyr. Med så mye utstyr jeg har hatt innom mitt rom i løpet av min tid som skribent og butikkeier har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har opplevd at produsenter benytter like frekvenser/koder på fjernkontroller. Når jeg hadde en Meridian G08 CD-spiller på besøk ble den slått av hver gang jeg justerte volumet på min Conrad Johnson-pre.

Vanskelig å gardere seg mot, men løsningen din, jahnmar, er jo å få ny TV...:-D

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en fin unnskyldning for meg å kjøpe en ny Denon 2010

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Vanskelig å gardere seg mot, men løsningen din, jahnmar, er jo å få ny TV...:-D
    Hehe, høres skummelt ut!;-) Fruen i huset var ikke heeelt fornøyd, da jeg koblet opp mine "nye" høytalere (duke 300B), i stuen for ett par timer siden...men på en annen side, så ble 40" tv ganske så liten!

Ligger lavt i terrenget en liten stund hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Triton

Go kveld folkens.
    Rekner med om ein 2-3 ukers tid så har eg ein nye forsterker på toppen av racket. :-)
    Med tanke på setupen av denne tritonen, leser litt rundt at det må litt justering til. Er det noen som har tips til justeringa av biasen eller er det veldigt godt forklart i manualen?
    mvh

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balarsen
    Go kveld folkens.
    Rekner med om ein 2-3 ukers tid så har eg ein nye forsterker på toppen av racket. :-)
    Med tanke på setupen av denne tritonen, leser litt rundt at det må litt justering til. Er det noen som har tips til justeringa av biasen eller er det veldigt godt forklart i manualen?
    mvh
    Gratulerer med en rå forsterker!

Tror det er samme metoden som på min Spirit, så da er det enkelt å greit.... står godt forklart i manualen!
    Ellers er det andre her inne som kan mer om dette en meg.

Jeg klarte og justere bias uten problem, så da det være enkelt!

EDIT: "When you actuate the rear power switch the Ayon logo on the front panel lights up and after a 40 second warm up a power on relay closes. With a digital voltmeter connected between a common speaker terminal and the Test Points-1 thru 8 you then proceed to adjust each of the corresponding trim pots close to the listed 430mv bias specification. After approximately one hour playing some type of music recheck the bias settings of all the tubes."

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Go kveld folkens.
    mvh
    Grattis med bestilling av ny forsterker! Moro at flere får øynene opp for Ayon.

Når det gjelder biasjusteringen er dette, som jahnmar sier, godt beskrevet i manualen (står enda mer enn det jahnmar har highlighted her). Det som er viktig er at en følger litt nøye med på om biasen justerer seg veldig i løpet av den første timen, og legg den gjerne litt lavt i denne tiden også. Bedre med for lav spenning enn for høy. KT88-rør har en liten tendens til å justere seg litt oppover, spesielt i starten når rørene er nye. Etter et par tre timers bruk begynner de å roe seg og du kan justere biasen mer nøyaktig i forhold til den verdien som står oppgitt i manualen.

Du trenger et voltmeter til dette, og jeg anbefaler deg en modell der du har en klype på den sorte (jordingen) kabelen. Vet de hadde en slik modell på Biltema for en tid tilbake. Lettere å feste på den "sorte terminalen" slik at du har begge hender frie til å holde den røde pinnen på kontaktpunktet for hvert rør og bruke den andre hånden til å justere biasen med et lite skrujern.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Go kveld folkens.
    mvh
    Gratulerer
    Triton er en morsom og lekker forsterker. Jeg fikk låne en til test i våres, og det var morsomme 2 uker. Skrev litt om det i innlegg 59 i denne tråden
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 12 av 22 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •