Ren McIntosh tråd... - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 39 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 763
    Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av harleyy
    Litt av problemet ligger nok her i konstruksjonen 600w i 8 Ohm er 600w i 4 Ohm og selv i 2 Ohm det vil jo si at om man har litt vanskelige høyttalere som går i lave impedanser så er min mening at disse helt klart kommer litt kort til selv 1201 pushet jeg til grense land med Revel Ultima Salon høyttalerene mine Skal sies at jeg elsker å spille høyt da:twisted: :twisted: :twisted:
    harleyy, jeg er ikke sikker på at du har forstått hensikten med autoformeren riktig.(unnskyld meg hvis jeg tar feil!) Hvis vi feks tar Mc501, så skal den levere 500w i både 8,4 og 2 ohm. Det er imidlertid når du kobler ht til utgangen beregnet for denne impedansen.

Hvis vi se på målingene som Stereophile gjorde når de testet denne så ga 8 ohms utgangen 720w i 8 ohm og 1,2kw i 4 ohm. Når de skiftet til 4 ohms utgangen så var effekten igjen ca 720w i 4 ohm. Hensikten med autoformeren er altså å optimere lasten som forsterkeren ser slik at den drives innenfor sitt optimale spekter. Dette reduserer forvrengning og varmeutvikling, og øker levetiden.

Hvorfor oppfattes forsterkerner fra McIntosh av enkelte som "mindre sterke" enn andre - jeg har to faktorer som jeg mener er meget relevante:

(1) Ta igjen målingene fra Stereophile. De har også testet Electrocompaniets AW400 monoblokker (NADA). Hvis man se på forvrengningen denne forsterkeren gir i mellom feks 1w og 100w så er den omkring 10 ganger så høy som fra mc501. Alle som har eid eller hørt cerwin vega har opplevd at forvrengt lyd oppfattes som langt høyere enn uforvrengt lyd.

Dette merket jeg godt selv når jeg gikk fra EC AW250R til MC501. Når jeg sammenlignet foretrukket lyttenivå, så oppdaget jeg at jeg typisk spilte ca 3dB høyere med mc501 enn med AW250R. Likevel opplevde jeg mindre lydtrettet - det ble "litt for høyt" i lengden når jeg holdt dette nivået med EC'en.

(2) Hvis jeg husker riktig så har de fleste mcintosh effekttrinnene lavere gain enn en del andre forsterkere. mc501 har 23dB (8 ohm output), 20 dB (4 ohms output) og 17dB (2 ohm output). Electrocompaniets AW400 har gain på 34dB.

Det betyr at du må skru forforsterker volumet mye lengre opp for å nå samme lyttevolum på mc501. Egentlig er dette ikke en dum løsning. Hvis man tenker seg at det ligger et mulig kvalitetstap i det å først dempe 30dB (i pre) for deretter å forsterke 30dB (i effekt), så blir dermed kvalitetstapet kanskje mindre ved å bare dempe 20dB (i pre) og deretter forsterker med 20dB (i effekt).

Poenget mitt er at man raskt vil oppfatte en forsterker hvor man må vri volum kontrollen mye lengre for å oppnå samme volum som relativt sett svakere uten at den egentlig er det.

håper jeg ikke mistet dere underveis...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan jeg kanskje legge til at jeg aldri har kjørt mine mc501 slik at power guarden går på. jeg har lytteavstand på 2,23m til mine Piegaer (plus subber). Når de (akkurat) nå blir matet med kvelertaks ulvetid på jevnt 50w per kanal så er til tilstrekkelig til å riste invollene skikkelig. Så det kan hende at jeg hadde opplevd noe lignende problemer om jeg hadde dratt på enda mer.

EDIT: og så er ikke Piegaene like effekthungrige som enkelte andre ht i den klassen.

Intermediate harleyy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    harleyy, jeg er ikke sikker på at du har forstått hensikten med autoformeren riktig.(unnskyld meg hvis jeg tar feil!) Hvis vi feks tar Mc501, så skal den levere 500w i både 8,4 og 2 ohm. Det er imidlertid når du kobler ht til utgangen beregnet for denne impedansen.

Hvis vi se på målingene som Stereophile gjorde når de testet denne så ga 8 ohms utgangen 720w i 8 ohm og 1,2kw i 4 ohm. Når de skiftet til 4 ohms utgangen så var effekten igjen ca 720w i 4 ohm. Hensikten med autoformeren er altså å optimere lasten som forsterkeren ser slik at den drives innenfor sitt optimale spekter. Dette reduserer forvrengning og varmeutvikling, og øker levetiden.

Hvorfor oppfattes forsterkerner fra McIntosh av enkelte som "mindre sterke" enn andre - jeg har to faktorer som jeg mener er meget relevante:

(1) Ta igjen målingene fra Stereophile. De har også testet Electrocompaniets AW400 monoblokker (NADA). Hvis man se på forvrengningen denne forsterkeren gir i mellom feks 1w og 100w så er den omkring 10 ganger så høy som fra mc501. Alle som har eid eller hørt cerwin vega har opplevd at forvrengt lyd oppfattes som langt høyere enn uforvrengt lyd.

Dette merket jeg godt selv når jeg gikk fra EC AW250R til MC501. Når jeg sammenlignet foretrukket lyttenivå, så oppdaget jeg at jeg typisk spilte ca 3dB høyere med mc501 enn med AW250R. Likevel opplevde jeg mindre lydtrettet - det ble "litt for høyt" i lengden når jeg holdt dette nivået med EC'en.

(2) Hvis jeg husker riktig så har de fleste mcintosh effekttrinnene lavere gain enn en del andre forsterkere. mc501 har 23dB (8 ohm output), 20 dB (4 ohms output) og 17dB (2 ohm output). Electrocompaniets AW400 har gain på 34dB.

Det betyr at du må skru forforsterker volumet mye lengre opp for å nå samme lyttevolum på mc501. Egentlig er dette ikke en dum løsning. Hvis man tenker seg at det ligger et mulig kvalitetstap i det å først dempe 30dB (i pre) for deretter å forsterke 30dB (i effekt), så blir dermed kvalitetstapet kanskje mindre ved å bare dempe 20dB (i pre) og deretter forsterker med 20dB (i effekt).

Poenget mitt er at man raskt vil oppfatte en forsterker hvor man må vri volum kontrollen mye lengre for å oppnå samme volum som relativt sett svakere uten at den egentlig er det.

håper jeg ikke mistet dere underveis...
    Se min hi-fi har testet McIntosh 1201 mot Krell 750 og di er langt svakere. Har også opplevd 602 som ikke den sterkeste i klassen di sliter fælt med Ascolta Brennin hvorfor vet jeg ikke men både Sunfire 7401 og Krell 750 puster ikke tungt engang, mens McIntosh ikke klarer å dra disse i det hele tatt om man liker å spille med litt volum.......

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel legge til at jeg kjører biamp på Sunfiren:twisted: :twisted: :twisted:

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel legge til at jeg kjører biamp på Sunfiren:twisted: :twisted: :twisted:
    For interessens skyld : hva hviser meterene på 1201 når du synes de gir seg på revelene? Jeg regner med at de var koblet på 4 ohm outputene.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For interessens skyld : hva hviser meterene på 1201 når du synes de gir seg på revelene? Jeg regner med at de var koblet på 4 ohm outputene.
    Di gir seg ikke men di makser målerene dvs litt over 1200 viser di og begynner å blinke
    Har solgt Revelene nå så får ikke testet det på nytt men følte nok at jeg kunne fått di i kne mens på Krell 750 som selvfølgelig gir mer ved 4 og 3 ohm som revelene går ned til ville jeg nok blåst høyttalerene
    Skjønner jo at dette er feil tråd å skrive dette i men alle vet vel at krellene har mer strøm.....
    Jeg digger lyden i McIntosh så missforstå meg rett hvis ikke hadde jeg jo aldri hatt di
    Er som jeg skriver varmere og roligere enn Krell så er jo en smaksak som alt annet, men krefter er jo bare teit a diskutere disse mot hverandre

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Di gir seg ikke men di makser målerene dvs litt over 1200 viser di og begynner å blinke
    Har solgt Revelene nå så får ikke testet det på nytt men følte nok at jeg kunne fått di i kne mens på Krell 750 som selvfølgelig gir mer ved 4 og 3 ohm som revelene går ned til ville jeg nok blåst høyttalerene
    Skjønner jo at dette er feil tråd å skrive dette i men alle vet vel at krellene har mer strøm.....
    Jeg digger lyden i McIntosh så missforstå meg rett hvis ikke hadde jeg jo aldri hatt di
    Er som jeg skriver varmere og roligere enn Krell så er jo en smaksak som alt annet, men krefter er jo bare teit a diskutere disse mot hverandre
    He, he, ja det høres ut som du er litt hard på gassen!

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he, ja det høres ut som du er litt hard på gassen!
    Jeg må ærlig innrømme at jeg spiller på smerte terskelen til hva hørselen/anlegget kan tåle spørs hva som gir seg først.... he he og jeg elsker det

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question MC275 erfaringer - vurderer kappa 8

Hepp alle MC-ere!

Har en liten lyst i meg som sier det er på tide å skaffe seg noe morro rørsaker i stua. Da er MC275 et effekttrinn som passer pungen min bra. Har en onkyo 808 som jeg bruker pga mange digitale kilder som jeg ønsker en enkel kontroll på.

Har også vurdert Kappa 8 (de gode orginale) ettersom jeg alltid havner tilbake til disse etter å ha prøvd noe annet. :roll:

Så spørsmålet: hvordan tror dere MC275 vil drive Kappa 8? Nå har ikke jeg mulighetene til å dra på maks på volum, men noe drapåfaktor blir det jo.8-)

Håper på svar

-CR

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Ro0oG]Hepp alle MC-ere!

Har en liten lyst i meg som sier det er på tide å skaffe seg noe morro rørsaker i stua. Da er MC275 et effekttrinn som passer pungen min bra. Har en onkyo 808 som jeg bruker pga mange digitale kilder som jeg ønsker en enkel kontroll på.

Har også vurdert Kappa 8 (de gode orginale) ettersom jeg alltid havner tilbake til disse etter å ha prøvd noe annet. :roll:

Så spørsmålet: hvordan tror dere MC275 vil drive Kappa 8? Nå har ikke jeg mulighetene til å dra på maks på volum, men noe drapåfaktor blir det jo.8-)

Håper på svar

89 dB @1 watt, 1 meter disse krever mye, tror MC275 sliter litt med å drive di ordentlig. Har hørt MC275 i mange sammenhenger og den låter meget bra skal sies at jeg ikke har hørt di på disse så håper noen her har prøvd dette sammen da det beste er om noen faktisk har prøvd det sammen da dette forum er litt for mye synsing og tror he he

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=harleyy]
    Sitat Opprinnelig postet av Ro0oG
    Hepp alle MC-ere!

Håper på svar

89 dB @1 watt, 1 meter disse krever mye, tror MC275 sliter litt med å drive di ordentlig. Har hørt MC275 i mange sammenhenger og den låter meget bra skal sies at jeg ikke har hørt di på disse så håper noen her har prøvd dette sammen da det beste er om noen faktisk har prøvd det sammen da dette forum er litt for mye synsing og tror he he
    De krever en hel del og mye til! Men ser jo også mulighetene til å starte ivei med MC275, og kanskje på sikt skaffe en rimelig kraftkar til å drive basserne ettersom det er de som er den tunge lasten.

Noen som har erfaringer med rør på gode gamle infinity i det heletatt?

-CR

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Ro0oG]

De krever en hel del og mye til! Men ser jo også mulighetene til å starte ivei med MC275, og kanskje på sikt skaffe en rimelig kraftkar til å drive basserne ettersom det er de som er den tunge lasten.

Noen som har erfaringer med rør på gode gamle infinity i det heletatt?

-CR
    Har prøvd på 9.2i men synes ikke det var noe særlig det var rouge audio jeg testet med. Gamle Infinity er vankslig pga impedanse droppen og ikke bare at den dropper lavt, men hvor fort dette skjer. Dette tømmer di fleste forsterkere inklusive strøm reserver relativt fort

Newcomer OdinBerzerk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei godtfolk!

Noen som vet om noen butikker i Oslo området hvor man kan lytte til McIntosh? Tenker da spesielt på den nye forforsterkeren C48.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OdinBerzerk
    Hei godtfolk!

Noen som vet om noen butikker i Oslo området hvor man kan lytte til McIntosh? Tenker da spesielt på den nye forforsterkeren C48.
    Neby (importør) eller Soundgarden bør vel ha noe til demo.

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klubben

Må vel melde meg inne i denne herlige klubben ;P

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trym

har du funnet ut at du er rør-mann likevel?

Velkommen skal du være, McIntosh rør på Klipsch er nydelig :-)

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som ikke har fått det med seg, lyd og bilde har testet C50/mc450, mens hi-fi news har lyttet til (og målt) C50/MC601. Needless to say er begge proppfulle av lovord om disse komboene.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen Trym, det virker som rør og horn er en sikker vinner blandt rockere!

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen Trym, det virker som rør og horn er en sikker vinner blandt rockere!
    Er fornøyd med McIntoshen, men det var på helt andre parametere den var bra på enn det jeg har opplevd av rørforsterkere tidligere.
    Det jeg har hørt før har vært veldig behagelig i toppen, med myk lyd uten mangler av detaljer, men noe mere slapp i nedre frekvenser kontra gode tranceforsterkere. Men når en såpass kraftig forsterker som Krell Evo 302 ble byttet ut med McIntosh, var det faktisk fra midt-tone til lave frekvenser som imponerte mest. Og diskanten ble noe skarpere enn det jeg ønsker... helt motsatt av hva jeg trodde jeg skulle oppleve. Nå er det sikkert mye å hente på rørtypene, men vet at jeg skal ha rør som gir en mere avrundet topp, så hvis det er noen som kan hjelpe på dette området, tar jeg mot all hjelp med takk

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fornøyd med McIntoshen, men det var på helt andre parametere den var bra på enn det jeg har opplevd av rørforsterkere tidligere.
    Det jeg har hørt før har vært veldig behagelig i toppen, med myk lyd uten mangler av detaljer, men noe mere slapp i nedre frekvenser kontra gode tranceforsterkere. Men når en såpass kraftig forsterker som Krell Evo 302 ble byttet ut med McIntosh, var det faktisk fra midt-tone til lave frekvenser som imponerte mest. Og diskanten ble noe skarpere enn det jeg ønsker... helt motsatt av hva jeg trodde jeg skulle oppleve. Nå er det sikkert mye å hente på rørtypene, men vet at jeg skal ha rør som gir en mere avrundet topp, så hvis det er noen som kan hjelpe på dette området, tar jeg mot all hjelp med takk

hvilke smårør sitter i den nå? og hva bruker du som pre, denne skal overhodet ikke være skarp i toppen egentlig, jeg har jo lillebroren som er bygd utfra den du har, har en del erfaringer med rørbytting på den
    så kanskje jeg har noen tips til deg
    forøvrig er den forsterkeren din noe av det beste som er laget av rørforsterkere, så den skal levere i alle områder

Side 25 av 39 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •