Klipsch klubben - Side 40

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  4
Side 40 av 1034 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 540 ... SisteSiste
Viser resultater 781 til 800 av 20677
    Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Jeg har brukt MA oberon 6.1 på mine RF-63 i over 1,5 år. Jeg har spillt det anlegget klarer og vell så det mange ganger, men har aldri hatt problemer med ødelagte elementer.

Audiocompaniet mente at hvis man brukte dårlig kilde så kunne det være grunn til at elemetene tar kvelden. fks. PC, Mp3 spiller ol.
    Jeg ville nok ha vært litt forsiktigere hvis jeg hadde brukt en slik "dårlig" kilde.
    Regel:
    Det er ALDRI "anlegget" som sprenger en høyttaler. Det er idioten som styrer anlegget.

Jeg vil tro at hvis kilden er så dårlig at den ødelegger høyttaleren, så er det neppe noe du hører på , på dine klipsch høyttalere / oberon blokker.

At nabojenta klarer det med den nyeste plastikk-pop'en fra youtube, på funai-anlegget som hun har koblet til headphones-utgangen på den bærbare pcen sin ? Ja. uten tvil. Det samme om manta-rånereren nedi gata som har 4 tungdrevne biltema høyttalere på sin "4x60w" watt fra sin Sony-headunit til 1395,- i bilen, og har lastet ned vassendgutane i 96kbs. Null problem.

Men at noen gjør det med med med Klipsch på effektrrinn ? Da er det 2 opsjoner :

a) Personen har ræve full av gryn og har handlet uten å ha PEILING, men d ser kult ut. Ergo du spiller til det gir seg for du ANER ikke hva ordet "forvrenging" er.

b) Personen har promille over 2..

Edit : Vinklet det litt anderledels..

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarte selv og sprenge 2 basselementer i rf7 med oberon blokkene,spilte på rundt 110db og ingen antydning til forvrenging i lyden,plutselig så kom det en klirre lyd og begge elementene fikk "bulker" fikk svar ifra klipsch at dette var et ukjent fenomen på rf7 men ganske vanlig på rf83!!! så du over bommer litt der

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare få si at jeg nå etter ca 3 - 4måneder med rf 82 og 62 virkelig begynner å bli fornøyd med lyden her. Det spiller så dynamisk og fint og den skarpe diskanten i kjellern er noe heeeeeeeelt annet.

Bare måtte få det ut. Sitter og koser meg med masse gode gamle cder som var litt glemt :-D

god kveld fellow klipshers.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Klarte selv og sprenge 2 basselementer i rf7 med oberon blokkene,spilte på rundt 110db og ingen antydning til forvrenging i lyden,plutselig så kom det en klirre lyd og begge elementene fikk "bulker" fikk svar ifra klipsch at dette var et ukjent fenomen på rf7 men ganske vanlig på rf83!!! så du over bommer litt der
    Aldri en regel uten et unntak. Men jeg har "sett" (lest) det mange ganger på RF-serien, som du sier. Det er vist vanlig når du kjører kopperelementene over lengre tid på høyt volum. Men jeg vil heller si at det er en produksjonsfeil enn at det er "normalen"

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser litt for meg at cerametallic-elementa er veldig sårbare når det evt. er ein produksjonsfeil i dei. Papp-element er jo meir fleksible og vil derfor vere litt meir tilgjevande overfor eit svakt punkt, sidan heile membranen er meir fleksibel. Harde metallmembranar derimot oppfører seg nok som andre metalldelar som skal tåle mekanisk belastning, det held til bristepunktet, men då ryk det til gjengjeld skikkeleg.

Newcomer Thrawn sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    At nabojenta klarer det med den nyeste plastikk-pop'en fra youtube, på funai-anlegget som hun har koblet til headphones-utgangen på den bærbare pcen sin ? Ja. uten tvil. Det samme om manta-rånereren nedi gata som har 4 tungdrevne biltema høyttalere på sin "4x60w" watt fra sin Sony-headunit til 1395,- i bilen, og har lastet ned vassendgutane i 96kbs. Null problem.
    Hehe! Dagens kommentar :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Tviler ikke på at en dårlig kilde kan være grunnen til at noen få vrenger elementene sine galveien ut :roll:

Men en oberon 6.1 er vel ikke stor nok til å vrenge elementene på en RF-83...eller?

Ifølge det jeg har lest ifra utenlandske forum så har folk brukt nært opp mot 1000w watt og i mange tilfeller mye mer når elementene har røket :twisted:
    Oberon 6.1 kan spille i filler RF-83 uten å engang bli svett.
    Oberon gir 600W, RF-83 tåler 250W.

Det var i hvertfall nok til å sprenge kompisen min sine. Jeg var der når det skjedde.

Jeg har en teori på hva som ha vært medvirkende. Vi spillte en låt med vanvittig punchbass som ligger mellom 60-100 Hz. (Basshunter - Beer in a bar) Da vil altså slaglengden ikke bli så veldig høy, sammtidig som elementet må bevege seg veldig raskt. Dvs. at man kan spille sinnsykt høyt med stor forsterker uten at elementet bunner. Når man kommer høyt nok i volum så må noe gi seg. Når ikke forsterkeren gjør det, heller ikke magneten, så sier det seg selv hva som gir etter. (I dette tilfellet så var det ikke ørene heller)

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var i hvertfall nok til å sprenge kompisen min sine. Jeg var der når det skjedde.

Jeg har en teori på hva som ha vært medvirkende. Vi spillte en låt med vanvittig punchbass som ligger mellom 60-100 Hz. (Basshunter - Beer in a bar) Da vil altså slaglengden ikke bli så veldig høy, sammtidig som elementet må bevege seg veldig raskt. Dvs. at man kan spille sinnsykt høyt med stor forsterker uten at elementet bunner. Når man kommer høyt nok i volum så må noe gi seg. Når ikke forsterkeren gjør det, heller ikke magneten, så sier det seg selv hva som gir etter. (I dette tilfellet så var det ikke ørene heller)
    Var slik det ene basselementet i mine gamle RF-83 også røk. Var full guffe på Rammstein - Heirate Mich. Virket som rett å slett forsterkeren hadde så stålkontrol på høytaleren at når man virkelig begynte å tyne grensene så ga metallet etter på elementene. Var ingen skrapelyd eller noe, bare ett element som så helt jævlig ut. Bøyd å vridd i metallet, og med ett hull på den ene siden som det så ut som en "alien" hadde kommet ut av. Drev forøvrig mine med en Rotel RB.1092

Jeg VET at jeg var i grenseland å lekte meg, men der var ingen ulyder frem til det pluttselig gikk galt. Er ikke som når man presser en høytaler med for liten forsterker og det begynner å vrenge mer å mer desto mer man presser på. Her var det knallbra lyd som bare ble høyere å høyere helt til det pluttselig sa stopp. Man kan helt klart presse høytalerene mye lengre med enn bra forsterker enn med en dårlig en, men det betyr ikke at man ikke må følge litt med på hva som skjer
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Såpass...? Måtte sjekke og ja, RF-83 tålte kun 250w rms! :shock:

Merkelig hvor lite rms watt de er oppgitt til og tåle men 3/4 mer i peak watt!?

Synes jeg husker det sto i brosjyren på mine RF-63 at de tålte 750w, men ikke noe om rms watt så jeg har ikke tenkt så mye på det. Flaks at jeg ikke har testet skikkelig kraftige forsterkere på de ennå da!

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting man må huske når man kjører Klipsch (gjelder sikkert ikke alle høytalerene deres) men ihvertfall RF-7 og RF-83 er at selv om dette er 8 ohm høytalere så har de noen stygge dipper. Husket ikke i hodet akkurat hva det var men hentet dette fra Klipsch sitt eget forum

One thing that the rf-83 and rf-7 is really not is 8 ohms, its 8 ohms compliant but if you push the speakers at I believe around the 40 hertz area the ohms dips to 2.8 ohms which basically kills most home audio equipment as it is effectively 4 times the demand load of an 8 ohm speaker.

Å kjøre strømsvake eller kjøre brokoblede forsterkere på de er mao ikke noen lur ide. Tror man da fort kan ende opp med enten en sprengt høytaler, eller en forsterker som takker for seg. ( Dette gjelder selvsagt hvis man er litt hard på volumet )
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger litt råd

Hei

Går rundt med planer om å skaffe meg fullt Klipsch surround set etterhvert. Tenkte å begynne i det små med et par høyttalere som passer til den forsterkeren jeg har nå, og som jeg etterhvert kan bruke som bakhøyttalere når jeg får en kraftigere forsterker.

Det jeg lurer på er hvilket Klipsch høyttalerpar som passer best til forsterkeren Technics SU-VX500. (2x50w @8ohm 20hz-20khz)

Det høyttalerene jeg har nå er 2x CV! CD Series 12" og 2x Pioneer 8". Spiller aldri over halvt volum.

Vil en liten Klipsch ha tilnermet like god bass som det disse ht har? Hvilken Klipsch anbefaler dere?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får du nok bra liv i RF-63'ene ja, hvilken forsterker er det snakk om?
    Det er en Hegel H200 Er klar over att det er en del eller kansje også mange som ikke liker Hegel/Klipsch kombo, men med mitt oppsett i mitt rom fungerer det veldig bra etter min smak H200'n er jo en forsterker med nøytral lyd, men eg synes faktisk det er litt varme i lydbildet samtidig etter mine ører på mine RF82. Den spiller med bra dynamikk, stålkontroll på elementene og er veldig detaljert og eg opplever den ikke som anstrengende i toppen med mine RF82. Mulig det er fordi eg har ett rom som passer den komboen med tanke på demping o.s.v Må jo innrømme att eg lurer litt på om H200 fungerer like bra på RF63 som eg føler den gjør med RF82 i mitt rom, men eg håper og tror det skall gå bra siden eg er veldig fornøyd med H200 sammen med RF82 Skulle det ikke passe like bra sammen med RF63 er det jo bare å selge H200'n og kjøpe en annen forsterker H200'n er jo en forsterker som er lett å selge En annen mulighet er jo også å bytte cd spiller med en spiller med rør på utgangen Det kunne jo være litt spennende å prøve en slik cd spiller uansett

Edit: Må bare si att match av forsterker, høgtalere, andre komponenter, romutforming, møblering, demping av rom o.s.v betyr VELDIG mye og må IKKE undervurderes og vi har jo ofte forskjellig smak når det gjelder hva som er det beste for hver enkelt. Selv om eg liker Hegel H200 sammen med RF82 kann det være helt motsatt for andre selvfølgelig:-) Siden en del ikke liker denne komboen prøvde eg selvfølgelig H200 på mine RF82 før eg bestemte meg for å beholde den:-) Og sist men ikke minst så hugs att vi ikke alle har lik smak:-) Det eg prøver å si er enkelt og greit att en bør teste ting ut hjemme selv for å finne ut om de liker det de hører:-)

Edit 2: Rør skall jo være veldig bra på Klipsch er det mange som mener og selv om eg bruker transistor forsterker er det vel mulig å bruke en cd spiller med rør på utgangene? Cd spilleren eg har i dag er klar for å gå av med pensjon:-) Har jo hørt att en kann bytte rør for å finjustere på lydklangen. Det høres jo litt interessant ut:-) Mulig det kann bli min neste oppgradering etter RF63:-) Er som sagt veldig fornøyd med H200'n og tror ikke eg er klar for rørforsterker, men en cd spiller med rør på utgangene kunne jo vært spennende når eg en gang skall bytte cd spiller allikevel:-) Eller hva mener rør ekspertene om det? Blir det feil viss en ikke kjører rør over hele linja eller går det greit å bare bruke rør på utgangene tit cd spilleren?

Takker for svar på edit 2:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Det er en Hegel H200 Er klar over att det er en del eller kansje også mange som ikke liker Hegel/Klipsch kombo, men med mitt oppsett i mitt rom fungerer det veldig bra etter min smak H200'n er jo en forsterker med nøytral lyd, men eg synes faktisk det er litt varme i lydbildet samtidig etter mine ører på mine RF82. Den spiller med bra dynamikk, stålkontroll på elementene og er veldig detaljert og eg opplever den ikke som anstrengende i toppen med mine RF82. Mulig det er fordi eg har ett rom som passer den komboen med tanke på demping o.s.v Må jo innrømme att eg lurer litt på om H200 fungerer like bra på RF63 som eg føler den gjør med RF82 i mitt rom, men eg håper og tror det skall gå bra siden eg er veldig fornøyd med H200 sammen med RF82 Skulle det ikke passe like bra sammen med RF63 er det jo bare å selge H200'n og kjøpe en annen forsterker H200'n er jo en forsterker som er lett å selge En annen mulighet er jo også å bytte cd spiller med en spiller med rør på utgangen Det kunne jo være litt spennende å prøve en slik cd spiller uansett
    No er det eit par RF-63 på brukten til deg!

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=45174&cat=12

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en Hegel H200 Er klar over att det er en del eller kansje også mange som ikke liker Hegel/Klipsch kombo, men med mitt oppsett i mitt rom fungerer det veldig bra etter min smak
    Hegel H200 er nok en god combo til klipsch vil jeg tro! "Kriller" her på forumet brukte H200 til å drive RF-63 med kjempegodt resultat ifølge han selv!

Selv har jeg bare hørt H200 på Jbl LS80 så jeg kan ikke dømme lyden på den (fordi de høyttalerne var no forbanna dritt!) men det så ut som en solid og meget pen sak den Hegelen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Untouchable85
    No er det eit par RF-63 på brukten til deg!

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=45174&cat=12

Takker for tipset, men har allerede funnet meg ett par med RF63 som eg får kjøpe for ca. samme pris som nesten er ett år gamle Må bare vente til han kommer hjem fra nordsjøen Typisk når en endelig har fått tak i ett par brukte til en fin pris så dukker det selvfølgelig opp noen som nesten er helt nye på torget rett etterpå Ja ja det hadde blitt lengre å kjøre til Drammen også så eg sparer jo mye på bensin da:-D Får se det positive i det:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel H200 er nok en god combo til klipsch vil jeg tro! "Kriller" her på forumet brukte H200 til å drive RF-63 med kjempegodt resultat ifølge han selv!

Selv har jeg bare hørt H200 på Jbl LS80 så jeg kan ikke dømme lyden på den (fordi de høyttalerne var no forbanna dritt!) men det så ut som en solid og meget pen sak den Hegelen
    Ja det er litt takket være "Kriller" att eg sitter med H200 i dag:-D Hadde kansje ikke tenkt på komboen Hegel/Klipsch viss det ikke var for han:-D Angrer ikke ett sekund på att eg kjøpte H200'n:-D Klipsch og H200 er iallefall en god kombo i mitt rom Spurde også "Kriller" om forskjellene på RF63 og RF83 siden eg viste att han har hatt begge. Selv om eg egentlig hadde bestemt meg for RF63 allerede. Hadde ikke hatt stort nokk rom til RF83 uansett heller så...

Nå er det bare å vente i spenning til eg får RF63 på plass:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er litt takket være "Kriller" att eg sitter med H200 i dag:-D Hadde kansje ikke tenkt på komboen Hegel/Klipsch viss det ikke var for han:-D Angrer ikke ett sekund på att eg kjøpte H200'n:-D Klipsch og H200 er iallefall en god kombo i mitt rom Spurde også "Kriller" om forskjellene på RF63 og RF83 siden eg viste att han har hatt begge. Selv om eg egentlig hadde bestemt meg for RF63 allerede. Hadde ikke hatt stort nokk rom til RF83 uansett heller så...

Nå er det bare å vente i spenning til eg får RF63 på plass:-D
    Det er ørene dine som bestemer om hegel/klipsch er en god kombo!
    ikke andre

Ove

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ojda. H200 på LS80. Ikke rart det låt dritt........ Synes ikke du skal dømme LS80'ene for hardt. Jeg har prøvd dem med matchende elektronikk. De spiller ringer rundt RF-83 i mine ører. Jbl er derimot tunet på en måte som gjør dem noe vanskeligere å plassere bra. Klipsch spiller OK nesten uansett.

-Tim

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Ojda. H200 på LS80. Ikke rart det låt dritt........ Synes ikke du skal dømme LS80'ene for hardt. Jeg har prøvd dem med matchende elektronikk. De spiller ringer rundt RF-83 i mine ører. Jbl er derimot tunet på en måte som gjør dem noe vanskeligere å plassere bra. Klipsch spiller OK nesten uansett.

-Tim
    Sikkert en dårlig combo med Hegel ja, siden alle andre skryter så hemningsløst av de LS80'ene...

Det eneste som imponerte meg med de var bassen! Den slo knyttnevehardt og med et trykk som fikk buksa til å flagre! :twisted:

Men resten spillte for laidback mørkt og innestengt imo, synes klipsch spiller mye mer detaljert og finere, generelt lysere lydbilde kan også være et stikkord. Jbl'ene var liksom bare nedre mellomtone og bass, resten bare druknet totalt i lydbildet! :-?

Fikk ikke de Jbl'ene til å spille så høyt i toppen at det liksom kiler og klør inni ørene som jeg får med klipschene mine!

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper noen kan utdype litt her..
    Jeg er den heldige (og stolte) eier av Klipsch som det står i signaturen min, men jeg har ikke forstått hva folk mener når dem sier at høyttalerene er så dynamiske. Hva mener egentlig folk med dynamiske høyttalere? Det går igjen gang på gang at i prisklassen til f.eks. RF-82 finnes det bedre HT på musikk, "men Klipsch vinner klart på dynamikk", jeg skjønner rett og slett ikke hva dette betyr jeg, noen som vil hjelpe til?

Forøvrig så hører jeg jo enorm forskjell fra mine tidligere CV-høyttalere, mye mer morsomt å høre musikk nå enn tidligere, spesielt ting som akustisk, Pink Floyd, Dire Straits, Mike Oldfield m.fl.

Side 40 av 1034 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 540 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •