Klipsch klubben - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  4
Side 31 av 1033 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 531 1031 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 20659
    Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    timc: hva er egentlig oppsettet ditt?

Ang. dette siste temaet med biamping: jeg kjører 2x130watt på hver av mine Klipsch RF-82, har aldri prøvd noe annet faktisk, men "på papiret" kan jeg ikke se for meg at det skal ha så veldig mye å si, en diskant svelger da vel ikke mye strøm/effekt?
    Jeg dog også lest erfaringer fra andre (her i tråden?) som mente at dem fikk en klart bedre diskant ved å biamp'e kontra uten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Oppsettet mitt er pr i dag ikke mye å skryte av. Bare PC-anlegget mitt er oppe å går. Bruker en StyleAudio USB DAC. Parasound Zpre V2 og Halo A23. Bruker et sett RF-62.

Hovedannlegget er under oppbygging. Jeg holder på å lage en slags klone av JBL K2 S9800, men med 12" bass i stedet for 15". Elektronikken blir nok bestående av dCS og Marantz eller ARC.

Tidligere hadde jeg et oppsett bestående av dCS Delius, McIntosh MC402 og TonArt Etera II.

Du har helt rett når du sier at hornet til klipsch ikke drar mye effekt. Likevel så oppnår du en del fordeler med biamping. Forsterkeren slipper eventuelle fasevinkler og impedanseendringer.

-Tim

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er å kjøre en forsterker på hver høytaler. På den måten får hver høytaler egen strømforsyning. Kjøre en i topp og en i bunn er ikke noe god løsning synes jeg. Forsterkeren som driver Hornene vil jo ikke jobbe hardt i det hele tatt i forhold til den som driver alle bassene.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har kjøpt nye broer eks Sound Planet - Lyd og bilde på første klasse... SC-4 terminalbroer og merket noen forskjell i lyden ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Det beste er å kjøre en forsterker på hver høytaler. På den måten får hver høytaler egen strømforsyning. Kjøre en i topp og en i bunn er ikke noe god løsning synes jeg. Forsterkeren som driver Hornene vil jo ikke jobbe hardt i det hele tatt i forhold til den som driver alle bassene.

Helt enig med deg her På Klipsch ville eg aldri ha biampet, men på tre veis høgtalere kann det jo være en grei løsning Eg føler iallefall att på Klipsch er det en kraftig stereo effektforsterker eller to monobloker eller en kraftig stereoforsterker med prosessor inngang viss en har hjemmekino og ønsker best mulig lyd i srereo på musikk og kann bruke effektdelen i stereoforsterkeren som effekt til suround receiveren Forklarer sikkert litt dårlig, men eg driver og trener og har litt dårlig tid til å skrive i detaljer Men som sagt ville eg personlig ikke ha biampet Klipsch høgtalerne som er to veis Men kort fortalt vil eg si meg helt enig med deg:-D

Dett er bare min mening og respekterer selvfølgelig andre sine meninger og løsninger på hvordan de kobler sine høgtalere:-)

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det så mye å si egentlig?

Greit nok at en biamper, men et problem er vel at forsterkeren som liksom bare skal ta seg av bunn vil jo få signalet ifra reciever, som innholder toppen og. Og dermed må vel den jobbe med hele frekvens registeret uansett?, for å så la delefilteret i høytalerene bare kaste vekk toppen. (Visa verse)

Eneste måten å unngå dette er vel å dele signalet(aktiv deling) før det går til effektforsterkeren?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Hehe. Oppsettet mitt er pr i dag ikke mye å skryte av. Bare PC-anlegget mitt er oppe å går. Bruker en StyleAudio USB DAC. Parasound Zpre V2 og Halo A23. Bruker et sett RF-62.

Hovedannlegget er under oppbygging. Jeg holder på å lage en slags klone av JBL K2 S9800, men med 12" bass i stedet for 15". Elektronikken blir nok bestående av dCS og Marantz eller ARC.

Tidligere hadde jeg et oppsett bestående av dCS Delius, McIntosh MC402 og TonArt Etera II.

Du har helt rett når du sier at hornet til klipsch ikke drar mye effekt. Likevel så oppnår du en del fordeler med biamping. Forsterkeren slipper eventuelle fasevinkler og impedanseendringer.

-Tim
    Fikk ikke med meg dette innlegget. Var så opptatt med å trene. Ikke lett å trene når en er så opptatt med forumet samtidig he he...Mulig du har rett når det gjelder att det er noen fordeler med biamping på klipschøgtalerne også selv om horndiskanten i klipsch ikke drar så mye effekt Det virker jo som du har litt peiling på dette området:-D Eg må innrømme att eg aldri har prøvd å biampe så eg skall ikke uttale meg for mye om dette. Trodde bare kansje att det vart litt forskjell i lydstyrke mellom horndiskanten og bass/mellomtone elementene og att det da ikke vart like bra sammenheng mellom bass/mellomtone elementene og horndiskanten. Att horndiskanten med like mye effekt som bass/mellomtone elementene kansje stikker seg for mye frem i lydbildet. Men som sagt dette har eg ikke så veldig greie på så eg skriver bare hva eg tenker Eg tar sikkert feil her iallefall siden det virker som du har mye mer greie på dette enn meg Fint viss du kann forklare meg hvordan eg tenker feil her siden eg synes dette er ett interessant tema og ønsker å lære litt om dette:-D

Edit: Må bare si att det ikke er vanlig att eg trener og er på AVforumet samtidig altså:-) Det var bare så interessant att eg ikke helt klarte å legge bort pc'n:-) He he...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge forsterkerene du bruke til biamping har lik Gain/følsomhet så vil volumet være det samme i bass og horn.

Det som ofte blir gjort på Hybrider som Klipsch er å bruke transistorforsterker på bassene og et lite rørtrinn på hornet. Hornet har meget høy dempefaktor i seg selv så det trengs ikke en forsterker med høy dempefaktor. Man trenger i slike tilfeller en måte å kompensere for ulik gain i forsterkerene. Dette kan gjøres med flerkanals forforsterker eller passiv tilpassning med motstander. Flere andre muligheter også.

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge forsterkerene du bruke til biamping har lik Gain/følsomhet så vil volumet være det samme i bass og horn.

Det som ofte blir gjort på Hybrider som Klipsch er å bruke transistorforsterker på bassene og et lite rørtrinn på hornet. Hornet har meget høy dempefaktor i seg selv så det trengs ikke en forsterker med høy dempefaktor. Man trenger i slike tilfeller en måte å kompensere for ulik gain i forsterkerene. Dette kan gjøres med flerkanals forforsterker eller passiv tilpassning med motstander. Flere andre muligheter også.

-Tim

Ok. Takker for god forklaring:-D

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye nyttige inputs om hvordan man kan koble forsterkere her :-D

Kane nevnte noe om horisontal bi-amping for noen innlegg siden, at det ikke blir bra å ha en forsterker til topp og en annen til bass/mellomtonene. Jeg synes det høres rett ut. Men er det noen som kan bekrefte dette?

Jeg fikk plutselig en fiks ide om å skaffe 3 stk parasound Halo A23, dvs å bruke en på hver høyttaler i frontrekka bi-ampet (RF-63 + RC-64) Noen som har testet det eller tror det kan bli bra?

2 stk A23 er jo billigere enn 1 stk A21 ifølge veiledende pris...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kan bli veldig bra Vincent_Vega.

-Tim

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kan bli veldig bra Vincent_Vega.

-Tim
    Er det ærlig talt noen stor forskjell på to stk A23 vs en A21 på RF-63?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kan kjøre fullbalansert så ja.

Dessuten så gir jo A21 dobbelt så mye kraft.

-Tim

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kan kjøre fullbalansert så ja.

Dessuten så gir jo A21 dobbelt så mye kraft.

-Tim
    Nå er det jo snakk om 2 stk A23 mot en 21 på frontene det er snakk om

Og nei, jeg har ikke planer om å kjøre balansert signal med det første, er bare ute etter noen gode effektforsterkere så jeg slipper å tenke på effekt når/hvis jeg bytter receiver i fremtiden...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du kjører 2 kanaler på A23 innpå en høyttaler så har du fortsatt bare 125w til rådighet. Du kan presse den litt mer før den gir seg, men likevel. Ved brokobling får du mer effekt, men lavere kvalitet.

A21 leverer på samme last 250w

-Tim

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du kjører 2 kanaler på A23 innpå en høyttaler så har du fortsatt bare 125w til rådighet. Du kan presse den litt mer før den gir seg, men likevel. Ved brokobling får du mer effekt, men lavere kvalitet.

A21 leverer på samme last 250w

-Tim

1 stk A23 = 2 x 125watt. dvs uten å broikoble vil man da ha 4 x 125 watt, og igjen 125 +125 = 250 watt med å biampe. og også større strøm styrke på papiret.
    - edit (med 2 stk a23..)

har dog ikke testet dette i praksis, synes likevel 125 watt på KUN hornet virker litt unødig, og da er vel a21 kanskje bedre uansett..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    1 stk A23 = 2 x 125watt. dvs uten å broikoble vil man da ha 4 x 125 watt, og igjen 125 +125 = 250 watt med å biampe. og også større strøm styrke på papiret.
    - edit (med 2 stk a23..)

har dog ikke testet dette i praksis, synes likevel 125 watt på KUN hornet virker litt unødig, og da er vel a21 kanskje bedre uansett..
    Så dommen blir at A21 til frontene og A23 til senter er best?

Hadde vært morsomt hvis noen hadde testet dette men jeg regner med at det er få som har utstyr til det :neutral:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det passive delefilteret i Klipschen står der så trekker hornet like mye effekt som bassene. Så regnestykket ditt stemmer ikke. Du kan ikke tenke 2x125 = 250. Du må se det slik at hver terminal blir dedikert 125w. Strømstyrken har heller ikke økt. I praksis kan du som sagt presse litt mer.

A21 er nok bedre uansett ja Spørsmålet blir om det er verdt pengene. En annen fordel med å kjøre med flere A23 er at du kan oppgradere mer gradvis.

-Tim

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det passive delefilteret i Klipschen står der så trekker hornet like mye effekt som bassene. Så regnestykket ditt stemmer ikke. Du kan ikke tenke 2x125 = 250. Du må se det slik at hver terminal blir dedikert 125w. Strømstyrken har heller ikke økt. I praksis kan du som sagt presse litt mer.

A21 er nok bedre uansett ja Spørsmålet blir om det er verdt pengene. En annen fordel med å kjøre med flere A23 er at du kan oppgradere mer gradvis.

-Tim

125 watt på bass/mellomtone + 125 watt til horn = 250 watt, ikke 125watt? i mitt hode blir det helt riktig å tenke slikt, MEN på a21 får du 250 watt på hele fjøla, istendenfor å bruke opp 125 watt fra ene kanal på a23 på "kun" diskant..

har aldri påstått annet enn at hver terminal får låst 125 watt jeg, derfor 125 watt horn, og 125 watt bass/mellomtone = 250 watt.

men etter min forståelse burde dermed a21 bli litt bedre, denne har høyere dempefaktor, samt du får mer krutt der det trengs, kontra halve kraften på kun diskant, som nevnt..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, absolutt sant det du sier timc!

Men hvis jeg kjøper A23 til senteren får jeg jo samme problemet som med frontene igjen! :-?

Kanskje det lureste jeg da gjør er å gå for multikanalsforsterker heller. Da får jeg i det minste samme styrken over hele fjøla :roll:

Synd at de ikke har 3 kanalsforsterkere i Halo serien, A51 er jo litt dyrt da...

Side 31 av 1033 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 531 1031 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •