Klipsch klubben - Side 212

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  4
Side 212 av 1033 FørsteFørste ... 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 208 209 210 211 212 213 214 215 216 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 332 342 352 712 ... SisteSiste
Viser resultater 4,221 til 4,240 av 20659
    Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Hehe. Kinkig spørsmål.

Når jeg tenker normal (kort) slaglengde så ser jeg for meg i området +- 4-8mm. sånn ca.

Bassene jeg har i DIY prosjektet mitt er +- 3.8mm og det annser jeg for å være meget kort. En annen bass jeg har liggende har +-6mm det annser jeg som normalt kort. Altså ikke veldig kort, men heller ikke ett "longthrow" element. JBL 2269H er et longthrow element med rundt +-20mm slaglengde.

Det er egentlig litt sånn man tar på feeling etter hvert, og ser utfra databladet mer enn eksakt anntall mm. Subelementer som er laget for å spille i små kabinetter MÅ ha lang slaglengde, og dermed stive oppheng, og lange spoler.

Selv om ett element har f.eks +-8mm, så ville jeg ikke presset det. Jo lengre det må arbeide, jo høyere forvrengning og tregere bassopplevelse.

-Tim
    Så du definerer slaglengden som kort eller lang etter hvor langt elementet fysisk kan vandre dersom man bunner det.

Da spør jeg videre. Vil et element kunne oppføre seg som kort slanglengde dersom de er gitt mer effekt enn det opprinnelig var tiltenkt?
    Dersom du har en passiv sub, og kjører på med effekt, vil effekten ha så god kontroll på elementet at den oppfører seg som om den har kort slaglengde, selv om den fysisk kunne ha gått mye lenger? Eller vil resten av konstruksjonen setter stopper for dette?
    Vet ikke helt hvorfor jeg vil vite dette, men siden du er online så

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Så du definerer slaglengden som kort eller lang etter hvor langt elementet fysisk kan vandre dersom man bunner det.

Da spør jeg videre. Vil et element kunne oppføre seg som kort slanglengde dersom de er gitt mer effekt enn det opprinnelig var tiltenkt?
    Dersom du har en passiv sub, og kjører på med effekt, vil effekten ha så god kontroll på elementet at den oppfører seg som om den har kort slaglengde, selv om den fysisk kunne ha gått mye lenger?
    Vet ikke helt hvorfor jeg vil vite dette, men siden du er online så

Nå blander du kortene litt.

Slaglengden jeg snakker om er den som er oppgitt til Xmax. Det er maksimal linær slaglengde. Altså det området der spolen er helt eller delvis i magnetfeltet til motoren.

Når elementet bunner når du det som heter Xmech, altså punktet der mekanisk skade kan/vil oppstå.

Dersom du med siste del spør om du kan kompensere for ett "sløvt" longthrow element med en forsterker med god kontroll er svaret nei. Kontroll har ingenting med effekt å gjøre. Du kan ha 50W forsterkere som har bedre kontroll enn 1000wattere. Måten forsterkeren takler strømmen som elemente sender i retur, og hvordan den reagerer på den reaktive (komplekse) lasten som elementet utgjør vil ha alt og si. I begge tilfeller er svaret "nei" til spørsmålet. Elementets oppførsel er i hovedsak styrt av Ts parametrene til elementet, og kassen du dytter den inn i.

Dette er grunnen til at PA forsterkere som er bygget for å takle kanskje flere 18" basser har så god kontroll, og dermed egner seg til subbruk. Bakdelen er at når man finsliper slike ekstremegenskaper så låter diskanten så som så.

Håper dette er oppklarende.

-Tim

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes, takkar. Du legger mye i svarene. Imponert.
    You the man!

Siden vi er inne på subber. Kjenner du til Klipsch RSW-10d? Kunne du sagt lit om den og hvordan den fungerer, og hva som er bra eller dårlig med en en slik konstruksjon? Tenker på et aktivt element og en slave, kontra f.eks. lukket kasse slik som RW-12d har.

Link til produsent

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Håper du blir fornøyd,RF63 trenger laaang innspillingstid og nå er klipsch litt rett i trynet høytaler hvis du ikke har hatt det før,bruker selv rørforsterker da jeg aldrig har hørt klipsch på transistor uten å bli meget raskt lyttetrett og jeg har hørt mye forskjellig transistor...
    Eg har faktisk hatt klipsch før,RF-7 kombinert med parasound a21 og tillhørende preeamp, OG det er den beste komboen eg har vært borti! Men de kjøpte eg brukt(som nå vises og vere fordel)
    Men eg får bare ta tiden til hjelp og satse på dem kommer seg med tiden! Noe musikk som er bedre en annen musikk og spille inn på?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg RSW modellene går RW modellene en høy gang. Mye mer presise. Tror de har en annen forsterker, og stivere kabinetter. RSW-10d er min personlige allround favoritt. Men for all del, har hørt oppsett med 2stk RSW-15. Det fungerte det også.

Når det gjelder ellementer og deres egenskaper så er dette ett komplekst studium som du må bruke litt tid på. Her er en link der jeg annbefaler deg å lese artiklene av Thiel og Small. Veldig teknisk, men dersom lyset går opp for deg, vil mye av mystikken og vodooen forsvinne.

Read Research - Articles

-Tim

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg googler mye, men det er jo veldig kjekt å få sine egne spørsmål besvart direkte:-D
    Du har vært en bra kilde for klipsch-eiere den siste tiden, man må bare ha i tankene at du besitter en del mer kunnskap og erfaring, og forstå at du har et høyere krav til ytelse enn flere av oss.
    Uansett, du er til stor hjelp!
    Takk for link, og takk for all informasjon sålangt.

Zzzzz...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg googler mye, men det er jo veldig kjekt å få sine egne spørsmål besvart direkte:-D
    Du har vært en bra kilde for klipsch-eiere den siste tiden, man må bare ha i tankene at du besitter en del mer kunnskap og erfaring, og forstå at du har et høyere krav til ytelse enn de fleste av oss.
    Uansett, du er til stor hjelp!
    Takk for link, og takk for all informasjon sålangt.

Zzzzz...

Takk for det. Selv om jeg er veldig direkte i kommunikasjonformen er jeg ganske ydmyk når det gjelder teknisk kompetanse. Jeg kan egentlig ikke så mye.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man hvor lite man forstår. Det som skjer er at man finner ut av ett problem og lyset går opp, bare for å forstå at det er 4 nye problemstillinger som dukker opp, og man må ta tak i. Mitt eget byggeprosjekt har nå pågått i snart 3.5år, og endelig begynner jeg å se enden på det.

Men du har veldig rett i at jeg er sær, og har ganske ekstreme krav til lydgjenngivelse. Har hørt for mye på JBL K2, Quad 2905. Martin Logan Summit og slikt. Blir helt ødelagt skal man vite :P

Samtidig har jeg funnet ut at god lyd trenger ikke koste huset og skjorta, dersom man kan litt, og er villig til å bruke litt tid.

-Tim

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, tenkte å spørre folket her først, vurderer nemlig å bytte Rf-82 mot B&W CM7. Jeg har vært å hørt på CM7 et par ganger,og for meg virker det som at b&w er litt mer hifi enn RF-82, men jeg opplever at B&W CM5/7/9 har større problemer med å gjengi avansert musikk som f.eks system of a down, eller tool korretkt. Jeg syntes B&W har problemer når det kommer mange forskjellige instrumenter samtidig. Kan det sytemme at klipsch er bedre enn CM der? Bortsett ifra den type musikk mener jeg CM serien er bedre totaltsett.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt så mye på B&W . Men Klipsch er jo enn meget dynamisk høyttaler .

Jeg kan ivertfall skrive under på at Heritage serien spiller Tool med STOR overbevisning .

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har plass så beholder du svs'en. Tror ikke det vil være den store åpenbaringen og gå til to rw-12d.
    Tenker du kanskje på det paret rw-12d som ligger på avtorget? Det er jo alltid gøy å prøve noe nytt... 8)
    Tenker på Klipschene (RW12-D) på avtorget ja. Bestilte meg nettopp en SVS PB12-NSD, men ser at Klipschene ikke blir så veldig mye dyrere. Så om Klipschene er et bedre valg avbestiller jeg SVSen, den kommer uansett ikke på lager hos lsound før månedsskifte. Hva hadde dere gjort?
    Tror jeg akkuratt får plass til 2 stk RW12-D i frontrekka, men det blir veldig trangt. Visuelt sett passer det best med en sub, selv om jeg egentlig ønsker to.

Mindre dypbass og skrammel, men en presisjon på et langt høyere nivå.
    Er du ute etter kvantitet så gå for SVS. Vil du ha kvalitet så går du for 2x klipsch.
    Dersom du skal ha begge deler, vil ingen av alternativene duge.
    -Tim
    Er veldig i tvil, så fint om du kan utdype litt. Er det slik å forstå at SVS vil gi en heftigere bassopplevelse, ved at den spiller høyere og dypere, mens Klipschene er hurtigere?
    Kan nevne at anlegget så og si kun blir brukt til film.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chlo, hvis du sier du har plass så, og kan ta deg roadtrip til stord, så ville jeg kjøpt rw-12d'ene. Du får mye for pengene ettersom du handler brukt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chlo

Er veldig i tvil, så fint om du kan utdype litt. Er det slik å forstå at SVS vil gi en heftigere bassopplevelse, ved at den spiller høyere og dypere, mens Klipschene er hurtigere?

Jepp.

-Tim

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor langt unna RSW 10-D må/bør stå unna bakvegg siden den har et element på baksiden?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    Noen som vet hvor langt unna RSW 10-D må/bør stå unna bakvegg siden den har et element på baksiden?
    Det aktive elementet på rsw-10d er plassert bak, og elementet foran er slaven. Så jeg tror den har best av å stå et stykke ut fra veggen, slik at man unngår udefinert bass.
    Men jeg har ikke hatt problemer med å ha mine bare 10cm fra veggen for å si det slik. RSW-10d er fysisk liten og en plasseringsvennlig 10".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er også en mulighet å plassere den i lengderetning. altså elementene pekende til sidene. Selv ville jeg valgt å vende det aktive elementet fremover, selv om det kan se litt rart ut.

Slike ting må nesten eksperimenteres frem til. Hva som fungerer best vil avhenge av akustikken i rommet ditt.

-Tim

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er også en mulighet å plassere den i lengderetning. altså elementene pekende til sidene. Selv ville jeg valgt å vende det aktive elementet fremover, selv om det kan se litt rart ut.

Slike ting må nesten eksperimenteres frem til. Hva som fungerer best vil avhenge av akustikken i rommet ditt.

-Tim

men hvorfor har ikke Klipsch puttet det aktive elementet i front, slik de har gjort det med RT-1xd ? må jo være en klar fordel å ha det aktive elementet plassert mot lytter, og ikke rett bak i vegg?

Selv synes jeg RT12d ble litt "romlete" når den sto for nært opptil hjørne, slik at slavene slo rett i vegg, den måtte ha litt mer luft rundt seg, kan ikke tenke meg hvordan det hadde blitt dersom det aktive står rett mot bakvegg..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med RT modellene så er det ikke meningen at den skal klines heeeelt oppi hjørnet. Hvorfor det har plassert aktive elementet bak på RSW aner jeg ikke. Visste det ikke før det ble nevnt her. For meg virker det helt ulogisk.

-Tim

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør Klipsch RF-62 seg bra som fronter i et lite rom (2,70 x 3,50) eller burde jeg se på RF-82? eller blir det et fett i et lite rom?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ganske sikker på at det aktive elementet er foran på rsw-10d....

Edit: Jeg tok feil! Her er hva som står i beskrivelsen av rsw-10d på Klipsch.com:

"The RSW-10d gets its hard-hitting intensity courtesy of dual ultra high-output 10-inch Cerametallic™ drivers (one front-firing passive radiator, one rear-firing woofer)"

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvorfor det aktive elemente er plassert bak. Hadde vært interssant å vite hvorfor.

Jeg har ikke tittet så mye på elementene i rsw10d'en, men hvordan reagerer egentlig slaven? Ut i fra trykket fra det aktive elementet produserer vil slaven ha kortere, lengre, eller lik vandring?

Side 212 av 1033 FørsteFørste ... 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 182 192 202 208 209 210 211 212 213 214 215 216 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 332 342 352 712 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •