Klipsch klubben - Side 211

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  4
Side 211 av 1034 FørsteFørste ... 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 207 208 209 210 211 212 213 214 215 221 231 241 251 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 711 ... SisteSiste
Viser resultater 4,201 til 4,220 av 20677
    Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Den primaren(2x250w) klarer vel fint å drive de fleste klipsch-høyttalerene?!

Ellers kan du titte på Klipsch Palladium...
    Som også er blandt de deiligste høytalerne noensinne produsert :-D
    Prishoppet fra RF til Palladium merker man på pengboka, så om sistnevnte er for dyre ville nok jeg tatt en nærmere titt på RF83.

Kjøpte mine RF83 nesten uhørt, og er ganske imponert. Har brukt de i en liten stue (ca. 16kvm), men jeg regner med de kommer til sin rett når kinoen på ca.22kvm er ferdigstilt. Om ikke så får jeg vurdere Palladium eller gå tilbake til Dali.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Dette blir litt teknisk, men se etter en sub som har ett element med lav "Le" faktor. Da får du hurtig bass

Drit i hvorfor. Sånn er det bare. Generelt betyr det store elementer med lav slaglengde i stedet for små elementer med stor slaglengde.

-Tim
    Har du noen eksempler?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 stk SVS PB12-NSD, eller 2 stk Klipsch RW12-D ?

Har egentlig ikke plass til to SUBer, men om det er mye bedre MÅ det jo bare vurderes? Er 2 stk Klipsch SUBer SÅ mye bedre enn én SVS?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chlo
    Har egentlig ikke plass til to SUBer
    Da kan jeg foreslå PC serien til SVS. Hva med 1stk SVS PC13-Ultra?

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har egentlig ikke plass til to SUBer, men om det er mye bedre MÅ det jo bare vurderes? Er 2 stk Klipsch SUBer SÅ mye bedre enn én SVS?
    Hvis du ikke har plass så beholder du svs'en. Tror ikke det vil være den store åpenbaringen og gå til to rw-12d.
    Tenker du kanskje på det paret rw-12d som ligger på avtorget? Det er jo alltid gøy å prøve noe nytt... 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    timc, har du hørt WF-35?
    Fortell litt

Ikke 35, men en mindre med samme horntype. Det låt litt sånn innestengt. Ikke tilbakelent, men litt som å presse masse lyd inn på ett bittelite område.

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roberth
    Har du noen eksempler?

Tja.

De fleste JBL TOTL elementer. Alle TAD elementer (pro serien). Tannoy Prestige elementene.

Beyma, B&C for å nevne noen.

Selv ønsker jeg å bygge meg 2stk suber i bassrefleks med 2242H element når jeg får råd og plass.

Sånn konkret så kan du jo sjekke specsene på JBL 2242H og 2245H. Legg spesielt merke til lav masse (mms) i forhold til motorstyrke (BL), og lav spoleverdi (Le)

Components - 2245H
    http://www.jblpro.com/pages/pub/components/2242.pdf

En annen som har helt vanvittige specs er TAD TL-1201. Dette er ikke ett subelement, men er en rå bass.

Mange elementer har enten det ene eller andre. Ved å øke spoleverdien så vil du øke BL, men også øke Le.

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mindre dypbass og skrammel, men en presisjon på et langt høyere nivå.

Er du ute etter kvantitet så gå for SVS. Vil du ha kvalitet så går du for 2x klipsch.

Dersom du skal ha begge deler, vil ingen av alternativene duge.

-Tim

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke 35, men en mindre med samme horntype. Det låt litt sånn innestengt. Ikke tilbakelent, men litt som å presse masse lyd inn på ett bittelite område.

-Tim
    Du har hørt WF-34? 34 og 35 har samme driver og dimensjoner på hornet. Så de vil nok være like sånn sett.
    35 har litt større basselementer.

Hornet som sitter i WF-serien er jo en ny type, en annen utforming, som visstnok skal ha bedre kontinuerlig spredning. Selve driverstørrelsen 1" er jo like stort som på RF-62 og RF-82.

Antar at du hørte noen uinnspilte horn da, mulig at de åpner seg ved litt mer bruk.

Uansett, skal gi tilbakemelding når jeg har fått testet WF-35'ene mot RF-82(og kanskje mot RF-62).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.

De fleste JBL TOTL elementer. Alle TAD elementer (pro serien). Tannoy Prestige elementene.

Beyma, B&C for å nevne noen.

Selv ønsker jeg å bygge meg 2stk suber i bassrefleks med 2242H element når jeg får råd og plass.

Sånn konkret så kan du jo sjekke specsene på JBL 2242H og 2245H. Legg spesielt merke til lav masse (mms) i forhold til motorstyrke (BL), og lav spoleverdi (Le)

Components - 2245H
    http://www.jblpro.com/pages/pub/components/2242.pdf

En annen som har helt vanvittige specs er TAD TL-1201. Dette er ikke ett subelement, men er en rå bass.

Mange elementer har enten det ene eller andre. Ved å øke spoleverdien så vil du øke BL, men også øke Le.

-Tim
    Ingen ferdigbygde subwoofere å henvise til?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette får timc avkrefte eller bekrefte, ettersom alt er relativt, men jeg antar at JL audio F113 har et "stort" element med kort slaglengde. Denne koster 30 000kr ny. Men du verden for en sub8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var egentlig litt av poenget mitt. Alle normale hifisubber er for små til å kunne fungere bra. Tilogmed slike som JL Fathom og Velodyne DD.

Begge de JBL elementene blir leverte som ferdige passive suber. Ikke koster det allverden heller, men de tar plass.

-Tim

Edit: Jeg hadde faktisk ikke lest innlegget ditt Unified når jeg skrev dette

PS: JL Fathom har lang slaglengde. Det er ett modifisert bilelement fra W7 serien til JL. En av de absolutt beste ferdigsubber, men langt fra virkelig bra.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du plass så prøv en Heresey eller Cornwall.

-Tim
    Cornwall kunne kanskje hvert noe ja. Jeg er meget interessert i at forsterkeren skal kunne drive høyttalerne skikkelig. Prøvde Array 1400 hjemme for en stund siden og Primaren følte jeg ble for liten ved høytspilling. Det er nok en høyttaler som egentlig kunne passet min spillestil meget bra, men føler at det fort blir himla dyrt skal jeg innvestere i forsterkeri som yter høyttaleren rettferdig.

Men nok om JBL, er La Scala II en "større" modell enn Cornwall, og er det mulig å drive de fullt ut med Primaren? Om det matcher godt er jo selvfølgelig også en sak da men.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var egentlig litt av poenget mitt. Alle normale hifisubber er for små til å kunne fungere bra. Tilogmed slike som JL Fathom og Velodyne DD.

Begge de JBL elementene blir leverte som ferdige passive suber. Ikke koster det allverden heller, men de tar plass.

-Tim

Edit: Jeg hadde faktisk ikke lest innlegget ditt Unified når jeg skrev dette

PS: JL Fathom har lang slaglengde. Det er ett modifisert bilelement fra W7 serien til JL. En av de absolutt beste ferdigsubber, men langt fra virkelig bra.
    Synes 20k på subwoofer til høytalere til 6k, blir litt ja.... Tror jeg heller sparer til cornwall eller kjøper meg subwoofer fra Klipsch. Dessuten, JL Audio sin subwoofer har ikke høytalerkabel-innganger, så dem får jeg ikke koblet til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Cornwall kunne kanskje hvert noe ja. Jeg er meget interessert i at forsterkeren skal kunne drive høyttalerne skikkelig. Prøvde Array 1400 hjemme for en stund siden og Primaren følte jeg ble for liten ved høytspilling. Det er nok en høyttaler som egentlig kunne passet min spillestil meget bra, men føler at det fort blir himla dyrt skal jeg innvestere i forsterkeri som yter høyttaleren rettferdig.

Men nok om JBL, er La Scala II en "større" modell enn Cornwall, og er det mulig å drive de fullt ut med Primaren? Om det matcher godt er jo selvfølgelig også en sak da men.

LaScala er mye lettere å drive en Cornwall, men den går ikke like dypt i bassen. Å bruke EQ på en hornbass har ikke mye for seg, da cutoff-frekvensen er mer eller mindre deffinert av lengden og arealet til hornmunningen. Du risikerer med andre ord å få en haug med forvrengning. Min erfaring er at LaScala kan presses til omtrent 45Hz med moderat EQ.

La scala er en god del større enn Cornwall ja. Den har muligens den hurtigste midbass som finnes i ett kommersielt produkt. Lite forbehold da jeg ikke har hørt wooferhornene til Avantgarde, men den er kjappere enn DuoGrosso.

Her er en sub som hadde passet til LaScala: Lansing Heritage Forums

Array 1400 blir for tøff last for primaren ja. Da må du ha tyngre skyts

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes 20k på subwoofer til høytalere til 6k, blir litt ja.... Tror jeg heller sparer til cornwall eller kjøper meg subwoofer fra Klipsch. Dessuten, JL Audio sin subwoofer har ikke høytalerkabel-innganger, så dem får jeg ikke koblet til.

Du kan mekke deg en rå sub basert på JBL, B&C eller Beyma for rundt 10k INKLUDERT en god PA forsterker.

-Tim

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    timc, kunne du sagt noen ord om kort og lang slaglende, jeg har forstått konsekvensene av de to, men hvordan defineres kort og lang? Kort og lang slaglengde i forhold til hva?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan mekke deg en rå sub basert på JBL, B&C eller Beyma for rundt 10k INKLUDERT en god PA forsterker.

-Tim
    Ja hvis jeg hadde hatt peiling ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hvis jeg hadde hatt peiling ja.

Sub er da det enkleste i verden.

Kan sette sammen ett prosjekt til deg jeg, dersom du ønsker. Send meg PM om interessert.

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    timc, kunne du sagt noen ord om kort og lang slaglende, jeg har forstått konsekvensene av de to, men hvordan defineres kort og lang? Kort og lang slaglengde i forhold til hva?

Hehe. Kinkig spørsmål.

Når jeg tenker normal (kort) slaglengde så ser jeg for meg i området +- 4-8mm. sånn ca.

Bassene jeg har i DIY prosjektet mitt er +- 3.8mm og det annser jeg for å være meget kort. En annen bass jeg har liggende har +-6mm det annser jeg som normalt kort. Altså ikke veldig kort, men heller ikke ett "longthrow" element. JBL 2269H er et longthrow element med rundt +-20mm slaglengde.

Det er egentlig litt sånn man tar på feeling etter hvert, og ser utfra databladet mer enn eksakt anntall mm. Subelementer som er laget for å spille i små kabinetter MÅ ha lang slaglengde, og dermed stive oppheng, og lange spoler.

Selv om ett element har f.eks +-8mm, så ville jeg ikke presset det. Jo lengre det må arbeide, jo høyere forvrengning og tregere bassopplevelse.

-Tim

Edit: Så ikke siste del. Tror ikke slaglengde blir definert ut fra noe som helst. Lydtrykket man kan oppnå ved en gitt frekvens er en funksjon av areal x slaglengde. Dette betyr at man trenger mindre areal ved en gitt slaglengde, jo høyere opp man kommer i frekvens. Diskantene mine mener jeg å huske har +-0.3mm. Det er kompresjonsdrivere så det vil aldri nå den slaglengden ved normalt bruk. Råfølsomhet på ca 110dB 1w/1m

Side 211 av 1034 FørsteFørste ... 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 207 208 209 210 211 212 213 214 215 221 231 241 251 261 271 281 291 301 311 321 331 341 351 711 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •