Klipsch klubben - Side 205

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  4
Side 205 av 1034 FørsteFørste ... 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 201 202 203 204 205 206 207 208 209 215 225 235 245 255 265 275 285 295 305 315 325 335 345 705 ... SisteSiste
Viser resultater 4,081 til 4,100 av 20677
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Følsomhet på en gitt frekvens, kanskje, men over hele fjøla? Tvilsomt.

Mine KL-650 er rated til 48Hz(-3dB), og da er man allerede nede i 94dB HVIS tallene er reelle. Så har man korrigert litt med Audyssey osv, så man trenger litt mer headroom. Så la oss si 88dB, i beste fall. da er man oppe i 32W for å produsere 106dB. Så er det kanskje litt lavere impedans osv. som gjør at man trenger enda mer noen plasser. Da blir de 8-10W fort ensomme.

Tror de fleste spiller lavere enn referanse, og ikke innser hvor mye som egentlig kreves for å kunne komfortabelt levere 105dB til hver kanal, og hvor fort effektbehovet skyter i været.

Jeg sier ikke at ikke rør kan spille bra og høyt, men klarer det å spille høyt NOK?
    har ikke testet med en 8W hjemme i egen stue men de to forsterkerne jeg har har mer enn nok av krefter på la scala og rf-35 ihvertfall,når jeg runder 120db på under halvt volum så sier vel det sitt...
    har testet div transistorer og synes ikke de er fortjent med klipsch,aldrig hørt mellomtone/diskant være i nærheten på transistor men det er min smak

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du setter på en sinus tone ganske dypt klarer du da like enkelt samme lydnivå?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Hvis du setter på en sinus tone ganske dypt klarer du da like enkelt samme lydnivå?
    Det eneste jeg vet er at det aldrig går tomt for krefter og i mine ører så låter det langt bedre enn noen transistor jeg har testet uansett Watt på klipsch vel og merke,les testen på la scala i fidelity,der står det litt om forsterkerne Rognlien testet...Rf-7 er den eneste klipschen jeg har testet som trenger mer enn en normal rørforsterker klarer å gi...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men selvom man regner det ut slik(som jeg også synes virker veldig fornuftig) så skulle jo 40/65w være nok på sånn som mine Rf62? Kan ikke si jeg savner mer krefte egentlig.
    Du har full kontroll på RF-62 me MA det er helt sikkert,vet ikke hvilken transistor forsterker som skal få de til og låte bedre...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Du har full kontroll på RF-62 me MA det er helt sikkert,vet ikke hvilken transistor forsterker som skal få de til og låte bedre...
    Jeg må si jeg er litt uenig. Med Ma røra det seg til på guffenivå ( referanse på hvor høyt jeg spiller når jeg er alene i huset :-D ) Med MC 275 en var dette aldri tema. Der fikk jeg også mye bedre kontroll på mellomtone og diskanten var svært lite pågående. Maen spilte også veldig bra men kun på et lite utvalg musikk. Kunne feks glemme å høre på rock osv.

Med Parasounden er det bare å guffe guffe på med hva som helst egentlig, men diskanten er ikke like silkemyk og mellomtonen er litt raspete i forhold.

Bare min erfaring på RF 82.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Jeg må si jeg er litt uenig. Med Ma røra det seg til på guffenivå ( referanse på hvor høyt jeg spiller når jeg er alene i huset :-D ) Med MC 275 en var dette aldri tema. Der fikk jeg også mye bedre kontroll på mellomtone og diskanten var svært lite pågående. Maen spilte også veldig bra men kun på et lite utvalg musikk. Kunne feks glemme å høre på rock osv.

Med Parasounden er det bare å guffe guffe på med hva som helst egentlig, men diskanten er ikke like silkemyk og mellomtonen er litt raspete i forhold.

hehe ma skal jo ha mere watt en min to! og de har full kontroll på RF-35 men muligens er ikke ma så kraftig som mange mener da...
    MC er jo en helt annen klasse da både pris og kvalitet...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    har ikke testet med en 8W hjemme i egen stue men de to forsterkerne jeg har har mer enn nok av krefter på la scala og rf-35 ihvertfall,når jeg runder 120db på under halvt volum så sier vel det sitt...
    har testet div transistorer og synes ikke de er fortjent med klipsch,aldrig hørt mellomtone/diskant være i nærheten på transistor men det er min smak
    Halvt volum, hvor høyt er det?
    Halvt volum på volumknappen?
    10dB under maksimalnivå?
    3dB under maksimalnivå?

Hvis nå La Scala har følsomhet på 105dB over hele fjøla skulle du trenge 32W for å få 120dB på en meter. Sitter du to meter fra trenger du 64W. Usikker på hvor mye man skal regne med room gain her, egentlig, men litt får man jo 'gratis', i alle fall i bassen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halvt volum, hvor høyt er det?
    Halvt volum på volumknappen?
    10dB under maksimalnivå?
    3dB under maksimalnivå?

Hvis nå La Scala har følsomhet på 105dB over hele fjøla skulle du trenge 32W for å få 120dB på en meter. Sitter du to meter fra trenger du 64W. Usikker på hvor mye man skal regne med room gain her, egentlig, men litt får man jo 'gratis', i alle fall i bassen.
    sitter ca 3.5 meter ifra,vet ikke hvor mye kl 23 er på volumkontrollen...men målt db på 1 meter ja...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, målt på 1m. Så flytter du deg 2,5m vekk, da mister vi ca 8dB. Da er vi nede i 112dB, eller oppe i over 6 ganger effekten....

Kl. 23 på volumkontrollen er veldig ofte omtrent minimum demping på de fleste forsterkere med analog volumkontroll, forøvrig.

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, målt på 1m. Så flytter du deg 2,5m vekk, da mister vi ca 8dB. Da er vi nede i 112dB, eller oppe i over 6 ganger effekten....

Kl. 23 på volumkontrollen er veldig ofte omtrent minimum demping på de fleste forsterkere med analog volumkontroll, forøvrig.
    Er dette en regel? At man mister 3 db pr meter? Trodde ikke dette var en lineær sammenheng. Om man da spiller 90 db på noen ht og flytter seg 30m unna, er da all lyd borte?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har spilt så høyt jeg føler ht'ene klarer og ikke opplevd at MA'en har hatt noe problem med å holde stålkontroll på elementene. Dette gjelder egentlig på alt av musikk, pop, rock, trance, hip hop, ja you name it. Jeg har ingen spesiell sjanger for musikk jeg liker best så her går det egentlig i alt jeg selv synes er bra, så har vel fått prøvd på det meste tror jeg. Nå er vel sikkert 6,5"ene mine litt lettere å drive enn dine 8"ere også da.

Edit: Og som eddie sier så skal jo MA yte mer enn MC275 så det var da litt merkelig at den klarte det fint men.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Er dette en regel? At man mister 3 db pr meter? Trodde ikke dette var en lineær sammenheng. Om man da spiller 90 db på noen ht og flytter seg 30m unna, er da all lyd borte?

Du mister 6db ved dobling av avstanden dersom det er isotrop spredning. Altså jevnt hele veien rundt.

Med horn er regnestykket noe mer komplisert. Det må også taes høyde for dynamisk kompresjon. Spesielt i bassen.

I praksis må du ha en god del mer watt enn teorien tilsier, dersom man ikke tar høyde for kompresjon.

Kl 23 på MA er omtrent full guffe. At du synes det virkelig begynner å rocke her, er nok fordi den begynner med lett 2. harmonisk klipping.

Spilte Pink Floyd Pulse DVD'en på LaScala II. 3watt nominelt, men 300w i spissene. Marantzene vi brukte viser uteffekt.

-Tim

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da ha jeg lært noe nytt i dag og=) kl 11 er vel som oftest ganske nær maks, pleier å rocke da=)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har spilt så høyt jeg føler ht'ene klarer og ikke opplevd at MA'en har hatt noe problem med å holde stålkontroll på elementene. Dette gjelder egentlig på alt av musikk, pop, rock, trance, hip hop, ja you name it. Jeg har ingen spesiell sjanger for musikk jeg liker best så her går det egentlig i alt jeg selv synes er bra, så har vel fått prøvd på det meste tror jeg. Nå er vel sikkert 6,5"ene mine litt lettere å drive enn dine 8"ere også da.

Edit: Og som eddie sier så skal jo MA yte mer enn MC275 så det var da litt merkelig at den klarte det fint men.
    Tror ikke RF 62 er så mye lettere å drivere men lyd er subjektivt. MA yter ikke mer en MC 275. ( som jo er nesten 2 * 100 w )

Men den diskusjonen har vært tatt en del ganger tidligere, tror ikke Eddie sa det heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den diskusjonen har vært tatt en del ganger tidligere, tror ikke Eddie sa det heller.
    Beklager, så han skrev som hannes 2, men er jo ikke MC275 det nei:P My bad. Unasett så hører jeg fint her at Ma'en leverer det jeg trenger og tviler sterkt på at jeg hadde fått noe særlig "utbytte" av noe mer.

Ma'en min har jeg faktisk på kl2-3 når den brukes som effekt koblet til receiver og da kan jeg kjøre receiveren opp på mellom 0-4db master volume.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Ok, da ha jeg lært noe nytt i dag og=) kl 11 er vel som oftest ganske nær maks, pleier å rocke da=)
    kl 11 på mine forsterkere er ikke i nærheten av maks menmen

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har benyttet de siste 6 timene til å lytte til en Music Angel på et par RF-63.

Etter litt oppvarming så var det imponerende lyd fra MA. Faktisk for imponerende. Sliten i ørene. Sjekket bak og fant ut den stod i pentode (bryter opp). Høyttalerne var koblet ti 8ohm.

Switchet så til triode (bryter ned) og det var andre saker. Mye roligere, men altfor ullent og med udefinert bass. Crap.

Koblet derfor høyttalerne til 4ohm og da var det jaggu godsaker. De siste 3 timene har gått med til å snurre CD-er uavbrutt. Tiden går for fort.

Første erfaring med rør og Klipsch her hjemme.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et illebefinnende i går kveld når jeg drev å surfet på nettet.
    Det endte opp i et impulskjøp av et par Klipsch WF-35 fra statene.
    Ikke trenger jeg de, og ikke har jeg plass til de, men akk, må jo teste disse smale lekre gulvhøyttalerene.
    Gleder meg 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Fikk et illebefinnende i går kveld når jeg drev å surfet på nettet.
    Det endte opp i et impulskjøp av et par Klipsch WF-35 fra statene.
    Ikke trenger jeg de, og ikke har jeg plass til de, men akk, må jo teste disse smale lekre gulvhøyttalerene.
    Gleder meg 8)

Litt stygt av meg å ødelegge, men når du er vant med RF serien er det ikke mye å se frem til.

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har benyttet de siste 6 timene til å lytte til en Music Angel på et par RF-63.

Etter litt oppvarming så var det imponerende lyd fra MA. Faktisk for imponerende. Sliten i ørene. Sjekket bak og fant ut den stod i pentode (bryter opp). Høyttalerne var koblet ti 8ohm.

Switchet så til triode (bryter ned) og det var andre saker. Mye roligere, men altfor ullent og med udefinert bass. Crap.

Koblet derfor høyttalerne til 4ohm og da var det jaggu godsaker. De siste 3 timene har gått med til å snurre CD-er uavbrutt. Tiden går for fort.

Første erfaring med rør og Klipsch her hjemme.

At du måtte ned på 4 ohm på noe så følsomt som Klipsch vitner om ganske skralt oppbygd strømforsyning

-Tim

Side 205 av 1034 FørsteFørste ... 65 75 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 201 202 203 204 205 206 207 208 209 215 225 235 245 255 265 275 285 295 305 315 325 335 345 705 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •