Klipsch klubben - Side 189

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  4
Side 189 av 1034 FørsteFørste ... 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 185 186 187 188 189 190 191 192 193 199 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 689 ... SisteSiste
Viser resultater 3,761 til 3,780 av 20677
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kjetilp
    Takk for raskt svar! Bare 1 hz dypere er jo ikke mye, men vil tro de trøkker mye mer enn 63?? Liker den litt varme amerikanske lyden i Parasound ampen, vil denne passe bra til Klipsch??
    RF63 trøkker mer i rommet ditt enn du trenger så RF83 er overkill,RF63 er også lettere å drive...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    I praksis får du en god del mer en 1hz lavere med RF-83. Den trøkker vesenlig mer ja, men du må også ha forsterker som takler den. Den er en mye mer vrien last enn RF-62

Parasound fungerer godt sammen med RF-63/83, men det må være Halo serien. NC serien blir for tynn.

-Tim
    Hvorfor er NC tynnere en Halo.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OIII RF 63 ene har ankommet JFS, blir tur til Drammen og oppkobling i kveld.

Lytteintrykk kommer folkens.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hornman
    Hvorfor er NC tynnere en Halo.

Eh....vet ikke helt hva du spør etter nå. Dersom du mener rent teknisk så vet jeg ikke. Har ikke brydd meg med å studere de, da de uansett ikke er interessanne for egen del.

Dersom du mener lydmessig, så er forskjellene ganske store. Halo låter mye luftigere og mer oppløst. NC blir mer flisete og skrikende. Helt greit til film, men til en så god høyttaler som RF-63/83 synes jeg man bør ett hakk opp.

Lånte en NC2125 til mine RF-62 men endte opp med A23. Enorm forskjell.

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh....vet ikke helt hva du spør etter nå. Dersom du mener rent teknisk så vet jeg ikke. Har ikke brydd meg med å studere de, da de uansett ikke er interessanne for egen del.

Dersom du mener lydmessig, så er forskjellene ganske store. Halo låter mye luftigere og mer oppløst. NC blir mer flisete og skrikende. Helt greit til film, men til en så god høyttaler som RF-63/83 synes jeg man bør ett hakk opp.

Lånte en NC2125 til mine RF-62 men endte opp med A23. Enorm forskjell.

-Tim
    Har du hørt NC 2250 og A 21 mot hverandre feks. Jeg har og synes NC 2250 ikke er i nærheten av flisete og skrikete den er varm og laidback med masse krefter. Rotelen min ble flisete i forhold 1080

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt NC 2250 og A 21 mot hverandre feks. Jeg har og synes NC 2250 ikke er i nærheten av flisete og skrikete den er varm og laidback med masse krefter. Rotelen min ble flisete i forhold 1080

Ikke hørt dem mot hverandre direkte. Men har eksperimenter med begge i ulike settinger. Ville valgt Halo uten å blunke.

Når det er sagt så låter A23 nesten like bra som A21 dersom man ikke trenger kreftene.

Det med flising på Rotel kan like godt komme av match med forforsterker. Jeg opplever Rotel og NC som relativt like der. Prøvde da med overkill forforsterker, så kanskje ikke helt realistisk.

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OIII RF 63 ene har ankommet JFS, blir tur til Drammen og oppkobling i kveld.

Lytteintrykk kommer folkens.
    Grattis;D Gleder meg til den dagen jeg har ett sted der det kan brukes og penger til det. (eller kanskje noe annet hvis det kommer noe nytt:P)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har mine RF 63, 3 timer på baken. Førsteintrykk er at de er dyyype, ikke så velig mye høyere enn RF 82 men de ruver greit. Kabinettet virker mye bedre og looken er tillitsvekkende.

Etter å ha koblet opp og satt på en CD slik at de får varmet seg litt opp ( ref jeg vet jeg har mange 100 timer igjen å spille de inn ) Så var det full pupp med masse forskjellig musikk. Jeg må si rett ut av esken høres de helt fantastiske ut. Jeg synes også diskanten er mye mindre masete enn på de rimeligere RF ene. At de små søte 6,5 " erne kan produsere så mye punch og bass er bare helt utrolig. Konsertdynamikk er tanken som farer igjennom hodet når det dundrer løs.

Når det gjelder NC 2250 en så har denne stålkontroll på disse og jeg kan faktisk spille høyere på disse en på RF 82 ene samtidig som man har god kontroll på alle elementene. Men mannen hos JFS snakket meget varmt om 2 ganger 2250 med brokobling og enda vassere kontroll men dette holder lenge for meg.

Kjenner at ørene har fått kjørt seg men føler ikke man bli lyttetrett, så dette var virkelig verdt oppgraderingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men mannen hos JFS snakket meget varmt om 2 ganger 2250 med brokobling og enda vassere kontroll

Dette er bare tull. Ved normal brokobling halvverer du strømmen forsterkeren kan levere. Dobbler utgangsimpedansen, og effektivt halvverer dempingsfaktoren. Grunnen er at ett normalt 8ohms uttak blir til ett 16ohms uttak. Altså må forsterkeren doble enda en gang for å spille i samme impedans.

Har testet brokobling på 2125. Ikke mye å skryte av. Men ja, mer bass ble det jo, men detaljeringen gikk fløyten.

2 forsterkere er flott, men det må biampes, eller kobles i paralell mono. Ikke mange som kan det. Ved paralell monokobling blir situasjonen stikk motsatt av normal brokobling.

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er bare tull. Ved normal brokobling halvverer du strømmen forsterkeren kan levere. Dobbler utgangsimpedansen, og effektivt halvverer dempingsfaktoren. Grunnen er at ett normalt 8ohms uttak blir til ett 16ohms uttak. Altså må forsterkeren doble enda en gang for å spille i samme impedans.

Har testet brokobling på 2125. Ikke mye å skryte av. Men ja, mer bass ble det jo, men detaljeringen gikk fløyten.

2 forsterkere er flott, men det må biampes, eller kobles i paralell mono. Ikke mange som kan det. Ved paralell monokobling blir situasjonen stikk motsatt av normal brokobling.

-Tim
    - 700 watts RMS x 1 @ 4 Ω or 8 Ω (bridged mono)

Halverer impedansen fra 8 til 4 ja, dette håndterer 2250

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skjønner åpenbart ikke hvordan dette fungerer. Det stemmer at forsterkeren rent teknisk klarer det, men den må jobbe fryktelig mye hardere enn ved vanlig bruk.

Det at den er oppgitt til omtrent samme effekt i 8 og 4 ohm vitner om dette.

Ved skikklig brokobling, og nok dimensjonering skal effekten ganges med 4 i samme impedans. Altså 1000w 8ohm, og en god del mer i 4.

Tallene du siterer bekrefter det jeg sier. Men dersom du har lyst å blåse en haug med penger på noe som gir deg dårligere lyd så er det så klart fritt frem.

-Tim

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skjønner åpenbart ikke hvordan dette fungerer. Det stemmer at forsterkeren rent teknisk klarer det, men den må jobbe fryktelig mye hardere enn ved vanlig bruk.

Det at den er oppgitt til omtrent samme effekt i 8 og 4 ohm vitner om dette.

Ved skikklig brokobling, og nok dimensjonering skal effekten ganges med 4 i samme impedans. Altså 1000w 8ohm, og en god del mer i 4.

Tallene du siterer bekrefter det jeg sier. Men dersom du har lyst å blåse en haug med penger på noe som gir deg dårligere lyd så er det så klart fritt frem.

-Tim
    Hey slapp av litt a. Nei har faktisk aldri brokoblet kun biampet fra receevere. Hvis du derimot forsøker å forklare dette så blir alt mer hyggelig.

Jeg har snakket med Norsk Audioteknikk, jfs og flere som kjører Parasound i bridged mode, de forteller om en drastisk økning i effekt som gjør seg gjeldende i mye bedre kontroll. Et aber er at man ikke kan dra lavere impedanse en 8 ohm da dette ikke er å anbefale på 2250. Fordelene er bedre kontroll, raskere forsterkere og mere effekt.

Et spørsmål blir jo da hvorfor kjøre mono som forsterkeren er designet for i bridged mode( trodde da dette var brokobling)

Men jeg har tatt feil før jeg så enlighten me please.

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey slapp av litt a. Nei har faktisk aldri brokoblet kun biampet fra receevere. Hvis du derimot forsøker å forklare dette så blir alt mer hyggelig.

Jeg har snakket med Norsk Audioteknikk, jfs og flere som kjører Parasound i bridged mode, de forteller om en drastisk økning i effekt som gjør seg gjeldende i mye bedre kontroll. Et aber er at man ikke kan dra lavere impedanse en 8 ohm da dette ikke er å anbefale på 2250. Fordelene er bedre kontroll, raskere forsterkere og mere effekt.

Et spørsmål blir jo da hvorfor kjøre mono som forsterkeren er designet for i bridged mode( trodde da dette var brokobling)

Men jeg har tatt feil før jeg så enlighten me please.
    Det er det som er problemet, ikke noe særlig under 8 ohm. rf63 går som alle ht lavere i impedans selv om de er oppgitt til 8ohm nominelt. Dette fører til at forsterkeren kan miste kontoll på elementene. Den får dårligere dempefaktor. 4 ohm med en 2250 i vanlig modus derimot er ikke noe problem. Det er sikkert noen som kan forklare det tekniske bedre enn meg. Kjøp heller en bedre forsterker i vanlig modus! Tror da 2250 skulle funke greit på rf63 alene også, ettersom hva jeg har hørt.

Newcomer catober sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Det er det som er problemet, ikke noe særlig under 8 ohm. rf63 går som alle ht lavere i impedans selv om de er oppgitt til 8ohm nominelt. Dette fører til at forsterkeren kan miste kontoll på elementene. Den får dårligere dempefaktor. 4 ohm med en 2250 i vanlig modus derimot er ikke noe problem. Det er sikkert noen som kan forklare det tekniske bedre enn meg. Kjøp heller en bedre forsterker i vanlig modus! Tror da 2250 skulle funke greit på rf63 alene også, ettersom hva jeg har hørt.
    Virker vertfall som den greier å drive de helt fint her så lenge forsterkeren får nok strøm
    Mangla kabelen selv så måtte bruke ps3 strømkabelen + dårlig padde var en veldig dårlig kombo vertfall
    men nå skal den få 2,5m3 rett in og virka mye bedre for min del.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    OK jeg prøver å søke men mange sier forskjellige ting. Får bare kjøpe en fuckings 2250 til å prøve da

Men ja den funker fint alene.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK jeg prøver å søke men mange sier forskjellige ting. Får bare kjøpe en fuckings 2250 til å prøve da

Men ja den funker fint alene.
    Kjøp en i svart da så kan du bytte den med meg vis du ikke er fornøyd

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catober
    Virker vertfall som den greier å drive de helt fint her så lenge forsterkeren får nok strøm
    Mangla kabelen selv så måtte bruke ps3 strømkabelen + dårlig padde var en veldig dårlig kombo vertfall
    men nå skal den få 2,5m3 rett in og virka mye bedre for min del.
    Strøm er bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catober
    Kjøp en i svart da så kan du bytte den med meg vis du ikke er fornøyd
    Man får de ikke i sølv lenger vistnok så svart it is.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøm er bra.
    ja kom plutselig på det selv i fylla av alle ting hehe
    Hadde ikke trodd det var så mye forskjell men var det gitt

Vet vertfall jeg skal ha mer enn en krets på 16a vis jeg skal bygge meg et kino rom en gang hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sorry. Blir bare oppgitt når det virker som du bestrider fakta, uten argumenter.

Ikke helt sikker hvordan dette kan gjøres enkelt, men prøver.

Strømmen som dras av elementet er gitt av Strøm=spenning/impedans.

Altså ved å brokoble dobler du spenningen, og altså også strømmen.

Effekten ut er gitt av Volt*Ampere

Du må huske at forsterkeren ikke pumper strøm inn i høyttaleren. Den bare leverer det elementet "forlanger" ved en gitt spenning.

Tingen er at strømmen ikke kan økes, uten at kretsene må overdimensjoneres noe voldsomt. Dette går ikke i praksis på de fleste forsterkere.

Tenk deg f.eks at du i utgangspunktet har 50 volt på utgangene.

Da vil en 4ohms last trekke 50/4=12.5ampere under ideelle forhold.

Doble dette til 100volt og du må pumpe ut 25 ampere. Det skal mye til det.

Reduseres så impedansen til f.eks 3ohm, som ikke er unormalt blir det 100/3=33.33 ampere.

Brokobling på normale forsterkere er bare en dårlig unnskyldning for å selge deg flere.

Så til det som også dreper kontrollen. Dempingsfaktor er gitt av impedansen til høyttaleren delt på utgangsimpedansen i forsterkeren PLUS resistans i kabler og filter i høyttaleren. Husk at det er elementet du vil ha kontroll på, ikke hele konstruksjonen som sådan.

Ved brokobling så dobbles utgangsimpedansen og dempingsfaktoren halvveres.

Ved paralellkobling blir det motsatt.

Jobber selv deltid på hifibutikk, og selger blant annet Parasound, men ville aldri solgt deg to stk. 2250. Mye heller en stk A21. Rimeligere og bedre.

-Tim

Side 189 av 1034 FørsteFørste ... 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 185 186 187 188 189 190 191 192 193 199 209 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 689 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •