Den store Apple-tråden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 92 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 91 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 1828
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den store Apple-tråden

På et såpass stort forum bør det være en egen tråd for Appleprodukter der de som er vel bevandret i produktene kan poste sine erfaringer (positive og negative) og nye og nysgjerrige brukere kan poste sine spørsmål knyttet til bruken av de samme produktene. Mao. en "Knowledge Base" tråd for Appleprodukter.

Basert på erfaring kan slike tråder bli emosjonelle, da man enten "elsker eller hater" Appleprodukter. Derfor vil useriøse innlegg bli rapportert til moderator for sletting.

Formålet med denne tråden skal utelukkende være å forankre en kunnskapsbase for Appleprodukter og assosierte applikasjoner / hardware.

Velkommen til å poste dine erfaringer / spørsmål.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny mac mini i Q1 09

bra tråd.

ITavisen | Rykter om ny Mac mini

The State of the Mac mini October 2008

Ryktene tilsier at dette kan bil et bra alternativ microsoft basert htpc.

Den er i hvertfall på ønskelisten min. Fyller år til våren så dette kan bli en fin gave til megselv.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i eget oppsett en MacMini som mediaserver med flere aTVs som trådløse klienter. Det fungerer 100% uten avbrudd. I tillegg så benytter jeg min trofaste MacBook som avspiller / fjernkontroll til å streame musikk via AirTunes til de ulike aTVs.

En ny MacMini, med et bedre skjermkort, ville blitt kjøpt med en gang som en ny trådløs server / klient node i stua. Uten tvil.

Dagens tips: Har dere med "respektabelt" steroanlegg prøvd iTunes innebyggde equalizer? Jada, jeg vet det høres helt harry ut, men litt rocka musikk på "pop" eller "elektronisk" gir faktisk et kult trøkk i rommet. Prøv litt da vel...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har erfaring med å bruke iPodTouch / iPhone som fjernkontroll på aTV? Dvs. kan man velge / starte filmer fra en vilkårlig aTV på lokalnettverket?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...mitt oppsett består egentlig av en Apple-TV, en iPod HiFi, en iPod Nano og en en Apple iPhone 3G som via MobileMe er fullt ut synkronisert med PCene mht mail, kontakter og instillinger... I tillegg har jeg en MacBook Pro og en MacBook... Med andre ord temmelig frelst! Ettersom jeg er "resident" også i USA i tillegg til Norge har jeg amerikansk kredittkort og tilgang til film og serier til helt andre priser enn her til lands.

Neste plan på agendaen er selvsagt å utstyre "AV-hytta" mi med en Apple-TV også, men venter litt til jeg ser om det dukker opp noe nytt og bedre...

Uansett må jeg bare si at jeg er utrolig imponert over hva Apple har prestert å få til av sammenkobling, dette er liksom så milesvis foran Microsoft at det er helt rart at ikke markedsandelen øker raskere.

Jeg velger fremdeles å påstå at det virkelige slaget mht innholdsleveranse står mellom Apple-TV og "hurven", der jeg mener Apple-TV har et svært godt utgangspunkt. Det som selvsagt er litt synd er at aktører som Sony også har enorme interesser i film og dermed utsetter og til tider rett og slett bare holder tilbake store filmlanseringer over Apple-TVen, så slaget er nok foreløpig ikke avgjort...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, jeg bruker iPhone som remote, Tiger, men synes ikke det funker veeeldig bra. Problemet er at den kun kan benyttes til å hente ut ting som allerede ligger på Apple-TVen, du må fremdeles navigere med den vanlige remoten for kjøp av nytt innhold, og da faller liksom mye av vitsen egentlig bort... Mulig jeg har misforstått noe, men har prøvd det meste tror jeg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøsses. Trodde ikke du var "en av oss". Apple har svakheter de på lik linje med mange andre, men på oppsiden så er de gjennomført såpass mye bedre enn mange andre.

Kjipt det du nevner om iPhone / iPodTouch. Hadde håpet at jeg kunne starte filmer på en aTV i 2. etasje vie en f. eks. iPhone. Får ta et dypdykk via Google. Skal rapportere tilbake her dersom jeg finner en løsning.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: På jobbe så flyr jeg flere ganger i uka inn og låner ei datamus fra nabokontoret. Vel, i dag så viste en at jeg kan benytte en iPhone som mus via BlueTooth. Svarte. Og jeg som er NERD visste ikke dette. Vissste du?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra annet nettsted:

Det nærmer seg januar og lansering av nye Apple-produkter og denne gang virker det som både iMac og Mac mini står for tur. Dypt begravet i konfigurasjonsfiler Mac OS X versjonen som følger med MacBook og MacBook Pro har man nemlig funnet referanser til iMac og Mac mini-modeller som ikke eksisterer og i disse benytter man nVidias brikkesett. Apple planlegger tydeligvis å gjennomføre en lignende oppdatering som på MacBook-serien. Det betyr mest sannsynlig Vidia-brikkesett, nVidia videokort og DisplayPort i hele Apples produktlinje.

Siden introduksjonen av nye MacBook og MacBook Pro-modeller har det blitt spekulert i at Apple vil videreføre mye av teknologivalgene i disse modellene til iMac og Mac mini. Valget av nVidia som leverandør av brikkesett og videokort er mest sannsynlig noe Apple planlegger å introdusere på tvers av alle modeller og nå gjenstår bare iMac, Mac mini og Mac Pro.

Dersom dette stemmer så er en ny MacMini et åpenbart valg for mange av oss.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, har selv et innslag av Apple i mitt hjemmenett, og sitter å vurderer AppleTV og MacMini for ytterligere å "Appleifisere" hjemmenettet

Pr. i dag er det en MacBook, en iPhone 3G, samt en iMac 24" som utgjør mine Appleprodukter. iMac står i kablet nett, koblet videre med overgang "MiniDVI - VGA adapter" til en LG Plasma. iMac brukes til å holde orden på musikksamlingen og familiebilder, samt streames filmer og diverse annet til for visning på Plasma i kjellerstue. iMac er i tillegg satt opp med Fusion slik at jeg kan kjøre Windows XP på den. Benyttet BootCamp tidligere, men liker funksjonaliteten med Fusion hvor man kan "swappe" mellom Mac og Win ved behov. SPM: Finnes det noen mulighet for å disable "Skjerm2" når denne ikke er i bruk, uten å måtte dra ut adapteret?

Iphone 3G brukes (bl.a. :-) ) til å styre sonos-systemet i huset. Gratis Apps fra Sonos som dekker samme funksjonlaitet som en Sonos Controller, helt fantastisk! :-)

MacBook er satt opp trådløst i nettet, brukes til generell surfing, mail etc. ...samt rdp-oppkobling til Homeserver og NAS som står i kablet Gigabitnett i kjeller.

Så nå, når Apple er satt opp, og etterhvert utgjør en integrert og viktig del i nettet her hjemme, vil AppleTV og MacMini være neste skritt for meg for ytterligere å bli kjent med produktene og funksjonaliteten, og fortsette "Appleifiseringen" av heimen :-)

Newcomer K_K sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    PS: På jobbe så flyr jeg flere ganger i uka inn og låner ei datamus fra nabokontoret. Vel, i dag så viste en at jeg kan benytte en iPhone som mus via BlueTooth. Svarte. Og jeg som er NERD visste ikke dette. Vissste du?
    Kunne du forklart meg hvordan du får til det? Såvidt meg bekjent så er vel iPhone veldig sparsom på Bluetooth-biten når det gjelder tjenester...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra tiltak Tiger.

Nå burde navnet mitt avsløre hva jeg har som hjemmemaskin. Vi har 6 stk Macer av ulik årgang. I tillegg er det noen iPoder og en iPhone som er hacket.
    Siden jeg har innkjøpt bedre hifiutstyr skal jeg igang med å digitalisere CDsamlingen med Apple losslesskvalitet. Det vil ta steike lang tid da jeg har en haug med CDer, men lyden blir knall. Til å overføre lyd til anlegget brukes idag en Airport Express som funker bra. En AppleTV står på ønskelista, men avventer om det skjer noe på MWSF (MacWorld San Francisco). En messe som jeg har vært på og er tragisk Apple trekker seg fra. Men vi har nå alle våre prioriteringer.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en MacBook Pro, Apple TV, Time Capsule, Apple 23" LCD, iPod, iPhone, Airport Express osv her i heimen, så jeg er vel også frelst.

Pt. bruker jeg Macen til stort sett alt hjemme, og streamer musikk osv via AE/ATV til anlegget. Har også amerikansk iTunes-konto og leier filmer derfra (sjekk Mac1.no | Norges Mac-portal | for oppskrift), noe jeg er veldig fornøyd med. Aldri opplevd hakking og 720p er godt nok. Eneste jeg ikke er helt fornøyd med er lyden på leide filmer, da den oppleves som lav og jeg må dra på en del på forsterkeren for å få "normalt" lydnivå. Videre mangler det (engelsk) teksting på det meste av materialet.

Jeg vet ikke om jeg noensinne kommer til å kjøpe meg en Blu-Ray-spiller (med mindre Apple kommer med noe), jeg er drittlei alt av fysiske medier etter SACD, HD-DVD osv. og synes det fremdeles er veldig overpriset. Så for meg er iTunes Store veldig bra, i alle fall. En får håpe de får startet noe lignende for Europa også.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Itunes starter plutselig av seg selv her. Bare en innstilling, eller er pc'n min blitt forkjølet?

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har erfaringer med Apple TV eller Airport sammen med Spotify? (På windows, men det har vel lite og si.)

Lest noe om et program som heter Airfoil som skal gjøre dette mulig. Lurer da på om det funker tilfredstillende?

Og er det noe bedre DAC i Apple TV enn Airport Express, eller bør man skaffe seg en ekstern DA-konverter uansett hva man velger?

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Apple sluttet med studentrabatt på nettsidene sine? Mener å huske at jeg fikk en hundrelapp eller to i avslag da jeg bestilte med studentrabatt for noen år siden, men da jeg gikk inn nå var det tilsynelatende null rabatt å hente på iPod Touch. Noen som vet noe om dette?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan og takk til Tiger for Eppletråd -
    (Ikke bare negativt å ikke få sove!!)

Jeg har hatt PC hele mitt liv inntil nylig da vi investerte i en diger iMac, en enda større MacPRO og en Time Capsule. "The Mighty Mouse" ble bytta ut med en Logitech MX Revolution Cordless Laser, snakk om å kalle en mus noe så langt!

Nå er planen å få til en lydstreamingsløsning mellom Capsul'en og kinoen, gjerne med en iPod (har doking for min Pioneer). Ta gjerne noen ideer fra Epplefolket vedr. dette. Lurer også på om jeg skal sette en ekstern HD på capsulen vi'a USB-porten (god ide?).

PS: Takk for infoen i startposten! Jeg er ufattelig lei "hva er best" diskusjoner.

"Vern om naturen - Kjøp eppler!"
    Lars.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Har Apple sluttet med studentrabatt på nettsidene sine? Mener å huske at jeg fikk en hundrelapp eller to i avslag da jeg bestilte med studentrabatt for noen år siden, men da jeg gikk inn nå var det tilsynelatende null rabatt å hente på iPod Touch. Noen som vet noe om dette?
    Har du sett HER? (apple.com/no/education/hed/students/discounts.html)

Lars.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, der ja. Ser ut som de har innskrenket rabatten til kun å gjelde laptoper og diverse annet utstyr. Det var som pokker.

Newcomer cináed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eier selv en Mac Pro med 23" LCD, en iBook G4, Airport Express, en iPhone og får meg snart en Apple TV. Har alltid vært fornøyd Apple sine produkter, sjelden problemer og alt snakker sammen uten mye problemer!

Side 1 av 92 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 91 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •