Den store Apple-tråden - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 92 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 89 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 1828
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg hittet en tråd på nettet om dette med at Mac ikke husker sine nettverk, men desto mere jeg leser kommer jeg i tvil om dette er årsaken. Og dog, legger jeg inn en ny bruker, laster ned Firefox, da er jeg på nett på 0,2 sekunder, og innstillingene under Proxy osv er 100 % identiske med de den andre bruker (konen) har fra skolen av.
    Så altså, med 2 brukere, hvorav den ene bruker skolens nettverk, og jeg herhjemme, da er innstillingene de samme, det kan da ikke stemme?

(På skolen har de nå huket av for alle proxy, unntatt de to automatiske på topp, og lagt inn en proxy link, så nå fungerer Safari endelig på skolen. Vi har nå en manual på hvordan dette gjøres, fra skolen av.)
    Safari fungerte herhjemme igår, men ikke idag etter disse innstillinger er lagt in av skolen, men altså, Firefox går som en kule ja.
    Har lagt inn en tråd på Mac1 så vi får se, ellers prøver jeg ditt forslag fra 2. september Fahnsen, men jeg har prøvd å starte helt forfra med valg av nettverk osv.

Jeg må spørre èn sak til, når man starter en ny konto er skrivebordet helt tomt, men kan da dra Macintosh HD logoen til skrivebordet, men hvordan fjerner man denne igjen?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg må spørre èn sak til, når man starter en ny konto er skrivebordet helt tomt, men kan da dra Macintosh HD logoen til skrivebordet, men hvordan fjerner man denne igjen?
    Finder -> Valg -> Generelt -> Huk av det du ikke vil skal vises.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg hittet en tråd på nettet om dette med at Mac ikke husker sine nettverk, men desto mere jeg leser kommer jeg i tvil om dette er årsaken.
    Mac husker i høy grad ulike nettverk... Problemet her ser ut til å være at din kones jobbenettverk krever spesielle innstillinger i nettleserne. Disse innstillingene ligger altså i programmene selv, og må forandres manuelt.

En løsning kan da være å bruke forskjellige nettlesere hjemme og ute -- og eventuelt opprette et "sted" med spesialinnstillinger for skole og et "sted" for normal bruk i Systemvalg > Nettverk, dersom det også er ulikheter i selve nettverksoppsettene.

En annen løsning er å opprette forskjellige brukere. Da kan "skole"-brukeren tilpasses IT-avdelingens påfunn (som de sikkert vil hevde er nødvendige "av sikkerhetshensyn"), mens "hjemme"-brukeren kan beholde standardinnstillingene (som også vil virke på 9 av 10 andre nettverk).

Om din kone også bruker maskinen hjemme, må hun da opprette en delt mappe som gir tilgang til filer hun trenger uansett hvilken bruker maskinen er logget på med.

Det er lenge siden jeg kjørte to brukere på én maskin, så jeg husker ikke alle detaljer. Men jeg tror at det som skjer når du oppretter en ny konto, er at innstillinger og valg kopieres til den nye kontoen. Derfor må du antagelig nullstille de nettverksvalgene som er gjort av hensyn til skolenettverket. I Systemvalg gjør du lettest dette ved å opprette nye "steder" og "tjenester" og slette de gamle. I nettleserne er det gjerne en "nullstill"-funksjon.

Tips: Får man en ny Mac som skal brukes av flere, oppretter man brukerne før man gjør noe annet. Så kan hver bruker gjøre sine egne valg fra scratch, uten hensyn til hva de andre brukerne måtte finne på...

Harddisken skulle da ligge på skrivebordet i utgangspunktet?

Uansett er ikke harddisken noen man fjerner. Ønsker man det, kan man velge å ikke vise disker under Valg i programmenyen til Finder (menyen nest lengst til venstre øverst, ved siden av eplemenyen).

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Overføre bilder fra XP til Mac

Jeg har endelig gått til anskaffelse av en Macbook Pro og er som mange andre veldig godt fornøyd med total opplevelsen. Etter at jeg fikk iPhone 3GS på sensommeren var Mac et enkelt valg da den gamle laptop'en brøt sammen. Jeg har et enkelt problem som jeg tror flere kan bidra med å løse. Desverre må jeg ha det inn med teskje da Mac, Windows og nettverk er tydligvis langt fra min sterkeste side. Jeg har forøvrig også forsøkt å finne ut av dette ved å lese meg opp på flere forum uten hell.

Dette burde være en smal sak. Jeg ønsker rett å slett å overføre mine bilder fra min stasjonære PC (Windows XP) til den bærbare Mac'en. Hvordan får jeg dette til? Hva må jeg foreta meg på den stasjonære PC'en og hva må jeg gjøre med Mac'en for at de skal kommunisere? Til informasjon har jeg et trådløst nettverk, men muligens er det lettere å bruke en CAT5-kabel mellom de to enheten (evt. router). Jeg har forsøkt begge deler uten hell. Ikke glem at jeg trenger å få det inn med teskje.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med nettverk er ikke jeg noe god på heller desverre. Men den enkleste måten å gjøre det på er kanskje å kopiere bildene over på en hard disc og plugge den inn i mac'en. Da trenger du bare å åpne iPhoto og dra bildene over.
    Bildene vil bli sortert i såkalte hendelser bassert på datoen bildene er tatt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forslaget. Jeg har vurdert innkjøp av en ekstern HD. Når jeg først gjør dette tror jeg heller at jeg kommer til å kjøpe en NAS som kan være felles for alle PC'ene i hjemmet. Men denne løsningen ligger nok noe mer frem i tid for mitt vedkommende.

Andre innspill?

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du skrudd på "deling i nettverket" på de mappene du vil kopiere fra.. altså på den stasjonære maskinen din? Da skal disse dukke opp i Finder under delt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsøkt å dele mappen på den stasjonære PC'en med å høyreklikke på mappen og trykke på deling. Men mappen dukker ikke opp på Mac'en.

Edit: Hvordan får du frem delt-menyen på Mac'en?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Jeg har forsøkt å dele mappen på den stasjonære PC'en med å høyreklikke på mappen og trykke på deling. Men mappen dukker ikke opp på Mac'en.

Edit: Hvordan får du frem delt-menyen på Mac'en?
    Aha.. du må få maskinene i samme "arbeidgruppe"

Bruk denne oppskriften fra Apple support (et stykke ned på siden):
    Mac 101: Fildeling

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk frippsi,

jeg skal forsøke etter jobb.

Edit: Må jeg foreta meg noe annet i XP utenom å angi at mappen skal deles?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Takk frippsi,

jeg skal forsøke etter jobb.

Edit: Må jeg foreta meg noe annet i XP utenom å angi at mappen skal deles?
    Her er jeg på tynn is. 10 år siden sist jeg hadde windowsmaskin i heimen. Men jeg tror Windows oppretter en standard arbeisgruppe når man setter opp maskinen for internett etc. Tipper denne heter WORKGROUP. Lykke til :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått satt opp Mac'en etter anvisningen. Men jeg klarer ikke å få kontakt med XP slik at delte mapper vises i XP eller på Mac'en. Jeg tror det er den stasjonære PC'en som ikke er konfigurert riktig. For da jeg forsøker å klippe på hvilke maskiner som er tilknyttet nettverket får jeg en feilmelding som sier at MSHOME ikke er tilgjengelig?

Edit: Problem løst

Jeg kjøpte meg en Airport Extreme og en Airport Express. Disse enhetene ble koblet i bridge mode til routeren (PPPoE) i et teknisk rom. Dermed har jeg et nettverk som fungere med større trådløs rekkevidde enn tidligere. Apple produkter er heldigvis brukervennlige og lette å konfigurere slik at en trenger ikke være noen dataekspert.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå lastet ned nyeste apple etter formatering av pcen, men jeg kan ikke finne knappen som oppdaterer med alle sangene på pcen automatisk+at itunes legger ikke inn sangene på pcen min automatisk. Noen forslag? Orker hvertfall ikke legge til alle sangene manuelt..

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om dine musikk filer ligger på Mac´ens HD, da går du bare til iTunes, Arkiv, importer til iTunes (eple+O på en Mac), velg filer og da importeres de.
    Men jeg er ikke helt med, har du formatert harddisken er den vel tom?
    Har du musikken på en ekstern disk?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har PC ikke mac.. Har formatert alt ja, men tok backup av musikken så den er tilbake i mine dokumenter på pcen.. Før så lasta jo Itunes inn alle sangene automatisk+at jeg hadde ett valg så den fant nye sanger å la de inn. "oppdaterte" biblioteket på en måte

Edit: Tenker på så jeg slipper å finne alle sangene på pcen også legge de inn manuelt

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men har du all musikken din i f.eks. en mappe der heter "Min Musikk", da velger du jo bare dennne mappe når du importerer til ITunes, du trenger ikke importere hvert album for seg jo. Det er alt....etterpå må kanskje importere albumbilder, da bare markere du alle sange i et album, høyre klikker og velger last ned album bilde.
    Ripper du en cd vil denne jo, som vanligt, automatisk legge seg i biblioteket den oppløsning du har valgt i "Avansert" innstillinger under "Import".

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke helt du skjønte hva jeg mente, men har fått ordna det ca nå. Nå legger den også til sanger som legges inn på pcen automatisk igjen.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt spørsmål om mac.

Er det noe poeng å skaffe en mac maskin hvis en kun skal kjøre windows ?

Har blitt lei av mine diverse stasjonære maskiner som stadig går i stå, tenker at kanskje mac er mer driftsikkert. Men gjelder dette kun når en bruker mac operativsystem (som skal være virusfritt mm)?
    Har en laptopp med XP pro som fungerer ypperlig og det er flere i familien som bruker maskinen/e så en total overgang til mac blir for krevende/dyrt.

Tilleggspørsmål:
    Hvis jeg kjøper en mac mini, kan jeg da bruke min gamle skjerm (Dell 20" widescreen) og microsoft trådløse tastatur, Cannon Lide 80 scanner og Pixma 4200 printer?

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer

Har blitt lei av mine diverse stasjonære maskiner som stadig går i stå, tenker at kanskje mac er mer driftsikkert. Men gjelder dette kun når en bruker mac operativsystem (som skal være virusfritt mm)?
    Har en laptopp med XP pro som fungerer ypperlig og det er flere i familien som bruker maskinen/e så en total overgang til mac blir for krevende/dyrt.
    Jeg tviler på at du blir kvitt dette problemet ved å kjøre windows på en mac, for det er vel i de fleste tilfeller windows i seg selv som skaper problemene?
    Men det er selvfølgelig fult mulig å kjøre windows på mac'en.
    Det du kan gjøre er å kjøpe mac, partisere harddisken i 2 like store deler og installer 'bootcamp'.
    Da kan du ha både osx og windows på den, og du kan velge hva du vil bruke ved oppstart. På denne måten kan du fortsette å bruke windows og samtidig lære deg å bruke osx. Osx er i grunn veldig enkelt og greit når du blir litt bedre kjent med systemet, og det tok ikke lang tid for min del.
    Hvis du gjør dette tør jeg nesten å si at det kommer til å bli som en overgangsfase der du til slutt ender opp med osx :-D

Tilleggspørsmål:
    Hvis jeg kjøper en mac mini, kan jeg da bruke min gamle skjerm (Dell 20" widescreen) og microsoft trådløse tastatur, Cannon Lide 80 scanner og Pixma 4200 printer?
    Dette med tastatur og mus vet jeg ikke, så det tror jeg noen andre får svare på.
    Men jeg er sikker på at du kan bruke akkurat den skjermen du vil.

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har selv konvertert fra XP laptop til macbook pro og er strålende fornøyd :-)

Jeg kjører riktig nok ikke bootcamp, men VirtualBox et gratis produkt fra Sun som i bunn og grunn gjør det samme som VmWare. Jeg er stålende fornøyd med løsningen. Bruker OS X til det daglige (epost,web osv) og VirtualBox når det er snakk om hjemmekontor.

Anbefales !

Per Arne

Side 9 av 92 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 89 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •