Den store Apple-tråden - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 92 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 1828
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ta en titt her og avstem mot det du er tilbudt. Brukt1.no - Norges bruktmarked for IT-utstyr

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til ITunes.
    Mac´en har nyeste ITunes version ( 8.2.1 må det vel være), jeg har 7.4.3 på pc´en.
    På Mac´en er der det velkjendte fenomen at noen samlealbum deler seg i 3 albums, men det er bare med én form for visning, liste, at dette skjer. I "Cover Flow" er albummet korrekt.
    Vet ikke helt hvordan jeg fikser dette, må jeg kanskje legge inn en artist? Artist feltet er jo tomt, bare navnet på albummet er der.
    Og ja, jeg har prøvd å markere alle sange, kalde opp info og klikke på samlealbum, og jeg vet dette har fungert før på min pc, men denne gangen ei...

EDIT: lagde den inn igjen og nu funker det.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, på Eplehuset er disse adapterne 300,-, men ja, det fungerer fint herhjemme med skjermen fra pc´en....

Noen ide om hvorfor når Mac´en slås på den alltid åpner ITunes?
    Jeg tror jaggu jeg må få meg en Mac selv også....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Noen ide om hvorfor når Mac´en slås på den alltid åpner ITunes?
    Jeg kan tenke meg tre grunner til at dette kan skje:

1, det er en iPod koblet til
    2, det står en musikk-CD i Mac'en
    3, iTunes er satt opp som "påloggingsobjekt" i Systemvalg > Kontoer

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan det bare være kontoer, skal sjekke. Takk, du er kjapp i responsen Fahnsen.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var kontoer ja.
    Men, har nå et annet problem. Vi kjører Firefox nå siden kona bruker dette på skolen, jeg prøvde å skifte til Safari herhjemme men den fungerer ikke lenger. Jeg får en beskjed om at den ikke kan åpne siden, og noe med noen proxy innstillinger, men det skjønner jeg ikke så mye av.....
    I ITunes (med Firefox) fungerer ikke butikken, den får ikke kontakt og jeg må sjekke nettverket står der, men nettverket fungerer jo perfekt ellers....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om du har noe feil i nettverksinnstillingene dine.

Er det så at din kone bruker samme maskin på jobb, og har hun/"noen" gjort forandringer der?

Er ingen nettverksekspert, men har opplevd at noen jobbenettverk har "sikkerhetsfunksjoner" som gjør ting vanskelige for de som ikke vil bruke Windows. Da kan tricksing med proxy-innstillinger være noe man tyr til for å få gjort jobben sin...

En omgåelse av slike problemer, er jo å opprette opprette flere "steder" i Systemvalg > Nettverk -- en for konas jobb, og en for hjemmebruk. Da får dere to komplette sett av innstillinger, og slipper å fikle så mye.

Eller rett og slett opprette en bruker for deg og en for kona. Så kan begge tilpasse alt etter egen smak og egne behov, uten hensyn til om dette blir til ulempe for den andre.

PS:
    Gå i alle fall først inn i Nettverk og opprett et nytt "sted" med standardinnstilinger.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da maskinen var helt ny koblet jeg opp med Safari via min D-Link router, tastet bare inn wap koden og vi var på nett. Jeg husker ikke helt hvorfor vi innstallerte Firefox, det var noe med åpningen av dokumenter i Fronter tror jeg, men Firefox brukes jo uansett av samtlige lærere på skolen.
    Jeg skiftet en kveld til Safari og den virket da helt normal.
    Konen har ikke tuklet med maskinen, hun holder seg langt borte fra systemvalgene, men IT har innstallert en Citrix software på maskinen slik hun kan printe ut på skolen. Ifølge nettverks infoen på Mac`en er der ikke passord på nettverket på skolen så jeg tviler på noen har tuklet med maskinen.
    Maskinen husker jo nettverk og alt går helt automatisk, så jeg skjønner ikke helt dette. Hvordan kan internett fungere men ITunes kan ikke få kontakt med ITunes Store?? Jeg må sjekke min nettverksforbindelse står der....
    Jeg kan jo prøve å lage en annen konto på maskinen ja og se....

Har innstallert SnowLeopard i dag, får se hva villdyret inneholder....

Edit: Ja, vet ikke helt hva jeg skal tro nå. Det som jeg trodde passer ikke. Min kone siger at på skolen vil ikke Firefox åpne (denne er satt som standard nettleser i systemvalg). På skolen åpner Safari, og det er den hun bruker der siger hun.....så ja, nå skjønner jeg da slett ingenting. Herhjemme fungerer Firefox men ikke Safari. Det er jo ikke det store problem men jeg er interessert i å finde ut hvorfor...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De feste tilsynelatende kompliserte problemer har veldig enkle forklaringer og ditto løsninger. Ting som har med nettverk å gjøre, ligger likevel ofte utenfor den enkelte brukerens/datamaskinens rekkevidde...

Har aldri opplevd noe lignende av det du beskriver, og skjønner ikke helt hva som skjer, men skal forsøke å komme på mulige forklaringer etterhvert.

Å gjenopprette standardinnstillinger vil i mange tilfeller være veien å gå. Når det gjelder nettverk, er det enkleste da å opprette en ny "tjeneste" eller et nytt "sted" i Systemvalg -- så har man fortsatt de gamle innstillingene tilgjengelige.

Å slette bufferfiler (cache) vil også fjerne mange uforståelige problemer. Dette bør gjøres i forbindelse med alle oppgraderinger. Best til dette bruk er så langt gratisprogrammet Onyx -- men det er ikke kommet i Snow Leopard-versjon ennå.

I Safari kan man gjøre mye av dette direkte via programmenyen, og dette kan også løse en del problemer. Vær nøye med hvilke funksjoner som er krysset av -- her kan du også slette lagrede passord om du ikke er obs.

Folk som er vant til Windows begynner ofte å tenke på reformattering av disker og nyinstallering av operativsystem når ting begynner å bli uoversiktlig -- men dette skulle ikke være nødvendig på Mac.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkeligt, jeg lagde meg en konto, hvor jeg huket av for at jeg kunne endre systemet også, men når jeg logger meg på er maskinen nermest død.
    Jeg får opp en ny side med standard skjermbilde, kan bevege curseren, men kan ikke åpne noe som helst, ingen programmer, intet i menylinjen, kan ikke logge av engang, må slå maskinen av med bryteren ved siden av tastaturet....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkeligt, jeg lagde meg en konto, hvor jeg huket av for at jeg kunne endre systemet også, men når jeg logger meg på er maskinen nermest død.
    Merkeligere og merkeligere...

Hvis dette skjedde etter at du oppgraderte OS'et, er det mulig at du har programvare som ikke er kompatibel med den nye versjonen.

I en slik situasjon ville jeg kjørt Onyx (slettet gammelt rusk) og DiskWarrior (sjekke/reparere filsystemet). Men ingen av disse programmene er foreløpig kommet i Snow Leopard-versjon.

Du bør i alle fall tenke nøye gjennom hva du har installert på maskinen. Har du programvare som installerer kontrollpaneler/systemtillegg, Open Source-programmer og/eller hackede piratkopier, er disse "prime suspects".

Du finner ellers en liste over programvare som ikke virker med SL på Mac1.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vet ikke, det er første gang jeg prøver å lage ny konto så jeg vet ikke om den fungerte før.
    Der er ingen prgrammer på Mac´en bortsett fra den Citrix printer software, denne har et ikon i system innstillinger ja, som "Annet", og så er Firefox innstallert da, det er alt.
    Men jeg kan vel gå tilbake til Leopard ved å kjøre den andre innstallasjonsdisken, om det skulle være nødvendigt....
    Maskinen er helt ny, der er nesten ingenting på den, bortsett fra 5 GB musikk og hennes kopierte dokumenter fra vår windows maskine.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få bedre hjelp på Mac1 enn her, men sånn rent generelt:

Start opp maskinen som den opprinnelige brukeren.

Slett den nye kontoen.

Opprett nytt "sted" med standardvalg på Systemvalg > Nettverk.

Slett cache for de programmene som ikke virker som de skal, og sørg for at du har siste versjon/oppdatering.

M.a.o.:

Gå tilbake til start. Ikke eksperimenter mer før alt virker som det skal.

Reinstallasjon av nytt eller gammelt OS er ikke noe poeng. Sannsynligheten for at noe er galt her, er tilnærmet null.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Avansert valg i Safari er der noen proxy innstillinger. Her var huket av "Sikker Web Proxy" og "Web Proxy", jeg endret denne til "Automatisk søk etter proxy" og nå fungerer Safari herhjemme. Endelig!
    Tror av én eller annen grunn, at selvom den automatisk kobler til nettverket herhjemme da tror Safari fortsatt den er på skolens nettverk. Eneste, ikke særlig logiske, forklaring jeg kan finde.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror av én eller annen grunn, at selvom den automatisk kobler til nettverket herhjemme da tror Safari fortsatt den er på skolens nettverk. Eneste, ikke særlig logiske, forklaring jeg kan finde.
    Safari skulle ikke gjøre noen slike valg på egenhånd.

Jeg reiser mye selv, og kobler meg jevnlig opp til mange ulike nett. Har aldri hatt problemer med annet enn selve oppkoblingen -- og dette skyldes typisk at det er noe muffens med nettverket. Mest vanlig at det har samme navn som, men andre innstillinger enn et nettverk Mac'en 'husker' fra en annen anledning (derfor: Gi alltid nettverket ditt et unikt navn; ikke bare behold 'default'-navnet til ruteren). Eller at ruteren har hengt seg og må restartes.

Innstillingene i de enkelte programmene er det helt og fullt brukeren som bestemmer over. Proxy-innstillinger er, som sagt, noe man av og til tukler med i håp om å omgå begrensninger i nettverket. Da er det greit å opprette et eget 'sted' eller en egen 'tjeneste' og foreta tuklingen her.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne forsøkt med en gang. Men jeg er i utlandet for tiden, med lang vei til nærmeste Apple-forhandler og langt høyere priser enn i Norge...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da Spotify Premium og lastet ned Spotify App til iPhone. Med app´ns mulighet til å sette den i offline mode uten å sette telefonen i flymodus har portabel musikk fått en ny mening. Integreringen mellom spillelister på Premiumkontoen og iPhonen er helt utrolig kjapp og en god brukeropplevelse.

Utrolig grei måte å ta med seg masse ny musikk over alt.

At Apple godtok Spotify med offline modus på iPhone er overraskende. Dette må jo på sikt redusere salget av sanger via iTunes. Tipper Apple derfor kommer med sin "Spotify"-variant om ikke så lenge. Mobileme...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    At Apple godtok Spotify med offline modus på iPhone er overraskende. Dette må jo på sikt redusere salget av sanger via iTunes. Tipper Apple derfor kommer med sin "Spotify"-variant om ikke så lenge. Mobileme...
    Spørs om ikke Spotify først og fremst "stjeler" fra piratkopiering.

Og Spotify på iPhone handler ve først og fremst om å utvide bruksmulighetene for for telefonen, og dermed få solgt flere av dem. Skulle tro at en ny iPhones-kjøper gir flere penger i kassa, enn det som tapes ved at han/hun handler litt mindre i iTunes-butikken.

Uansett er det vanskelig å spå hva Apple kommer opp med. Suksessen deres bunner jo først og fremst i at de tenker annerledes enn konkurrentene.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumme tanker det. Mulig. Om kort tid så får vi kanskje vite mer...

Side 8 av 92 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •