Den store Apple-tråden - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 92 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 85 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 1828
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Aha. Ja, Samsung er ikke nettopp kjent for å være Mac-vennlige -- så skjermen har funksjoner som krever spesielle drivere/programvare, er sjansen stor for at dette er 'låst til Microsoft'...

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, ordlagde meg litt forkert tror jeg. Jeg mente at softwaren til skjermen ikke er tilgjengelig til en Mac, det betyr at man ikke får brukt MagicTune kalibreringen, samt MagicRotation som gjør man kan snu bildet på skjermen på høykant.
    Skjermen vil dog fungere utmerket likevel sammen med en Mac.
    MagicTuneUB for Mac Download(version 6.0.11)
    (Intel and PPC both supported - For Mac OS X : 10.3.9 to 10.5.7 )

SAMSUNG learning resource - download

Videre har Mac OS X innebygget funksjonalitet for å rotere skjermbildet, jeg har i alle fall valg for dette på min 2008 MB Pro 17" , og kan rotere på intern og ekstern skjerm (ACD 23").

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk!
    Jeg kjøpte meg en MacBook Pro til konen, men jeg driver å leker med den inntil hun skal begynne på skolen.
    Jeg er vant med windows så det å ikke ha en "angre" tast er litt uvant. Savner egentlig også en "Restore" i papirkurven men jeg er ikke alene om det har jeg set på nettet.
    Men, jeg har da et spørsmål, kan det passe at denne maskinen ikke husker "brightness" styrken på skjermen til neste gang den slås på? Denne starter opp med full guffe...

Men ellers, fantastisk maskine, veldig veldig bra tastatur, helt perfekt touchpad, vanvittig bra skjerm (selvom når du scroller på min 17" Samsung (25ms) er der overhodet ikke noe etterslep, det er der på Mac`en...
    Helt utrolig design er der jo også, men dyr!!! Får håpe hun tar vare på den....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Men, jeg har da et spørsmål, kan det passe at denne maskinen ikke husker "brightness" styrken på skjermen til neste gang den slås på? Denne starter opp med full guffe...
    Lysstyrken justeres individuelt for når MacBooken går på batteri og på strømnettet. Maskinen husker den justeringen du har utført. I tillegg kan du be skjermen justere lysstyrken automatisk i forhold til lyset ellers i rommet. Fungerer veldig bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan det passe at denne maskinen ikke husker "brightness" styrken på skjermen til neste gang den slås på?
    Jeg har en litt eldre modell. Mener at den har en føler som justerer skjerm- og tastelys etter omgivelsene. Justerer så å si aldri lysstyrken manuelt -- men må jeg det, er den snarere for lav enn for høy.

Med mindre man liker å måtte jobbe for at ting skal fungere som de skal, blir man begeistret for Mac. Har brukt det i 15 år, og blir like frustrert hver gang jeg må slite med Windows...

(Det med å savne angreknapp forstår jeg ikke. Alt kan da angres på Mac?)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er helt ny mht Mac så....og ja, angre kan man sikkert på en måte i programmene.
    Det kommer til å ta litt tid å få Mac`en til å fungere, akkurat nå klarer jeg ikke finde ut hvordan man har flere vinduer åpne i Safari, ikke skjønner jeg mye av symbolene på tastaturet heller jo....så det kommer til å ta litt tid.
    Men, planene om en iMac er fortsatt tilstede....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjelder å 'avlære' Windows fortest mulig...

Mac er 'vindusfokusert', der Windows er 'programfokusert'. Man kan ha vinduer fra ulike programmer liggende åpne om hverandre -- og i de fleste programmer kan man 'scrolle' i bakenforliggende vinduer selv om de tilhører et annet program, uten å forlate frontvinduet/programmet. Svært praktisk. Vinduer/programmer velges fra 'dock'en', eller med tastaturkommandoer om man gidder å lære seg dem og skrur på tastatursnarveier i Systemvalg. Selv foretrekker jeg fingerøvelser på styreflaten.

Newcomer Mortis360 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har per dags dato bare en iPhone, men vurderer sterkt å kjøpe meg en MacBook Pro 15"!

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er helt ny mht Mac så....og ja, angre kan man sikkert på en måte i programmene.
    Det kommer til å ta litt tid å få Mac`en til å fungere, akkurat nå klarer jeg ikke finde ut hvordan man har flere vinduer åpne i Safari, ikke skjønner jeg mye av symbolene på tastaturet heller jo....så det kommer til å ta litt tid.

Hold ut :-)...gi det et par uker...og det er ingen vei tilbake...jeg har fortsatt pcér i hus, men hva gjelder mitt bruk er det MBPro og iMac som gjelder nå...og terminalpålogging inn mot en windowsmaskin...ved behov :-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det med å scrolle og bla med fingrene det var det første jeg måtte prøve, det er virkelig genialt med den meget velfungerende touchpad.
    Jeg kjøpte også den boken med 50 Mac tips, men kr 500,- er den ikke verdt synes jeg. Jeg får fortsatt ikke ting til virke, som det med flere faner i Safari, der skjer ingenting når jeg klikker på det rare (cmd) symbolet på tastaturet.
    Jeg prøvde å redigere TopSites, her står noe nederst på skjermen a la "flytt url´en til dette vindu", men der er ikke noe vindu å flytte den til, jeg skjønner ingenting.....men det lar jeg ligge tror jeg, ellers sitter jeg her hele natten jo...
    Ja, jeg bare måtte ha en Mac, har sett på bærbar i to mdr nå, men synes det var vanskeligt å finde "den perfekte", enten var skjermen litt dårlig, tastaturet bråkete, eller, som regel, elendig batteritid.
    Litt "Windows" blir der jo på min, eh, min kones, maskin, har innstallert Office med Word, Excel osv, og under software oppdateringen av denne programvare frøs selvfølgelig Mac´en til is....måtte tvinge den til å avslutte det den holdt på med.
    Når skolen begynner i august kommer jeg til å savne MacBook´en, må kanskje kjøpe en for meg selv da...

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold inne cmd og trykk n = åpne nytt vindu, fungerer i nettleser og de fleste programmer, også finder.
    Hold inne cmd og trykk t eller direkte på link = åpner ny fane i nettleseren.
    Hold inne cmd og trykk z = angre/undo, fungerer overalt, til og med i finder f eks hvis du bytter navn på feil fil e.l.

cmd har ikke noen spesiell funkson alene tror jeg men i kombinasjon med en bokstav, eventuelt shift og bokstav går du til spesifike snarveier programmene.
    cmd +:
    q =quit
    c =copy
    v =paste
    p =print
    w =lukker vinduet du jobber i
    osv osv osv
    Hvis du klikker på apple symbolet øverst i venstre hjørne, eller et av de andre valgene på oppgavelinjen, kommer som kjent en liste med forskjellige valg.
    Bak hvert enkelt valg står tastatur snarveien for det valget.
    På den måten kan du lett lære deg snarveiene til de funkjonene du benytter mest. GENIALT!!! (dette har jo til og med windows...)

Håper dette ga svar på noen av spørsmålene dine i allefall :-D

Mac1.no | Norges Mac-portal | er det utrolig mange nyttige tips og triks.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og holder man inne 'alt' samtidig med 'epletasten', får man tilleggsfunksjoner ala Windows' høyreklikk. Men på en bærbar oppnår man det samme med flere fingre på styreflaten.

Uansett: På Mac kan det aller meste gjøres på flere ulike måter, så det gjelder å finne de måtene man selv synes er lettest. Den måten som ligner mest på Windows, er garantert den vanskeligste.

At Mac'en fryser ved programoppdateringer (eller annet) er en alvorlig og uvanlig feil. Har selv ikke opplevd det på over et år -- og da skyldtes det en defekt, ekstern harddisk. Vanligste årsak til slikt, er utdaterte systemtillegg eller valgfiler (typisk installert av 'lånt' programvare). Rens systemet med Onyx (fjerner 'cache'-filer etc; pass på å ikke slette noe du trenger) med jevne mellomrom, og alltid når det kommer en systemoppdatering -- og hold alltid programvare oppdatert. Unngå om mulig Open Source og betaprogramvare (mye AV-relatert programvare kommer i denne kategorien); det er potensielle problemkilder, som krever aktivt vedlikehold og endeløs tweaking for å fungere. Det lønner seg også å slette cookies og annet rask i nettleseren ganske ofte (igjen: pass på at du ikke sletter lagrede passord o.l.).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det paradoksale er at de programmene som synes å henge på Mac er faktisk Officepakka fra Microsoft, og særdeles få andre. Go figure...

Jeg synes også det var uvant å gå fra WinXP til OSX, men etter et par uker så var det ingen vei tilbake.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk ikke hatt nevneverdige problemer med de to siste Office-versjonene (bortsett, naturligvis, med at det er 'bloatware' som er treg og uhåndterlig).

Det som gir problemer, er alle amatørprosjektene. Spesielt innfor lyd/bilde er det mye som rent umiddelbart fremstår som snadder, men som garantert vil få deg til å bruke mere tid på programvaren enn på det den skal brukes til. Mitt råd er å bruke standardprogrammene som følger med Mac OS til lyd og bilde så langt råd er -- installer ikke-kommersiell programvare bare om du har absolutt behov for funksjoner som ikke finnes i Mac OS X's standardpakke. Og unngå programvare som krever omstart etter installerering, om det ikke kommer fra Apple eller en annen bunnsolid produsent.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusind takk for alle forklaringer, setter virkelig stor pris på dette, føler meg som en nøtt, tar tid å få noe inn under skallen.
    Noe jeg er litt uvant med, og som kan gjøre meg noe nervøs er at i windows er man vant med at alle innstillinger, caches osv osv der tilhører programmer er laaangt utenfor normal rekkevidde, så man ikke kødder med noe.
    Normalt bruker man jo bare "Mine Dokumenter".
    Klikker jeg på MacHD, og brukekontoen, da får jeg opp "Bibliotek" med masse rare greier. Synes nok det er litt risikabelt det ligger der, det er fort gjort man sletter noe av dette, og ender det opp i papirkurven husker man ikke hvor det kom fra (Der er jo ikke en "Restore" i papirkurven sin meny)
    Jeg har laget "høyre klikk" på touchpad´en nede i høyre hjørne, og klikker man på den er det fort gjort man ender opp med førstevalget i menyen som er "flytt til papirkurv". (tror jeg endrer valget med høyre klikk....)
    Trenger jeg være nervøs?
    Når hun kommer på skolen er der sikkert masse professorer der kan hjelpe henne med maskinen, men jeg tviler egentlig på hun vil spørre om hjelp, tror hun kaster maskinen i bosset istedet.

Ja, Office pakken, den innstallerte, men da var der jo en oppdatering der skulle med også, det tok laaaang tid å nedlaste, og den begynte da innstalleringen, men frøs selvfølgelig.

Jeg fik netopp et mindre sjokk, hadde rippet et par cd´er på Mac´en, men tok den nå inn ved siden av min HP stasjonære, åpnet ITunes på HP´en, og da begynte Mac´en å laste ned musikken fra HP maskinen, alle 80 GB.
    Der står "Delt", HP Eiers Musikk, i displayet på Mac´en, men jeg har ikke delt denne mappen på nettverket, men der står i HP maskinen at denne mappen av Windows Brannmur deles av andre maskiner på nettverket. Ja, jeg sagde jo jeg ikke vet mye om data...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Macs "Mine Dokumenter" er "Dokumenter" og de når du via menyen til venstre. Ikke rot i "Bibliotek". Det blir som å rote rundt under "Windows"-katalogen. Du skal vite hva du gjør der også.

Hold deg til "Musikk", "Bilder", "Filmer" og "Dokumenter" så går det der 100%.

Gratulerer med "å ta spranget". Om 1-2 uker med åpenhet vil du mest sannsynlig kunne senke skuldrene og jobbe the-Mac-way og glemme det der med foldere...

Windows eller Mac; ta backups. Dvs. på Mac så bør du lese litt om TimeMachine.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for nysgjerrighetsskyld, Niels: Har du prøvd Mac-en som digital kilde? Dvs. versus Windows med ASIO-driver...

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget "høyre klikk" på touchpad´en nede i høyre hjørne, og klikker man på den er det fort gjort man ender opp med førstevalget i menyen som er "flytt til papirkurv". (tror jeg endrer valget med høyre klikk....)
    Du kan holde inn ctrl knappen når du klikker. Dette gir høyreklikk.
    Jeg tror (er ikke helt sikker, sitter ikke på mac'en akkurat nå) at hvis du høyreklikker på filene i pappirkurven får du velge gjenopprett.
    Som sagt, er ikke helt sikker, men du kan jo sjekke.
    Jeg er i hvertfall sikker på at det er mulig å velge gjenopprett et eller annet sted.

Trenger jeg være nervøs?
    Når hun kommer på skolen er der sikkert masse professorer der kan hjelpe henne med maskinen, men jeg tviler egentlig på hun vil spørre om hjelp, tror hun kaster maskinen i bosset istedet.
    Hjelp menyen i finder er svært nyttig. Der finner du svar på omtrent alt.
    Det samme gjelder Hjelp menyen i de fleste mac programmer. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo bruke angrefunksjonen (Kommando-Z) på Papirkurven også...

Man skal naturligvis ikke rote for mye i Biblioteket -- men de mest destruktive handlingene kan man bare utføre som 'root'-bruker. Er man veldig paranoid, kan man opprette en brukerkonto uten administratorrettigheter. Men da får man ikke installere programmer.

En grunn til å ha Bibliotek-mappen lett tilgjengelig, er at det er mye enklere å installere og fjerne fonter ved å dra og slippe dem i/fra Fonter-mappen, enn å bruke installeringsprogrammer. Mac er mye basert på 'dra og slipp'.

'Høyreklikk' kan gjøres ved å holde 'alt'-knappen nede, ja. Men på en bærbar holder det lenge å plassere to fingre på styreflaten.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    'Høyreklikk' kan gjøres ved å holde 'alt'-knappen nede, ja. Men på en bærbar holder det lenge å plassere to fingre på styreflaten.
    Det gjør det ikke hos meg, men det har vel kanskje å gjøre med at jeg ikke har konfigurert styreflaten min for dette.
    Syns det er like greit å bruke 'ctrl' knappen, så slipper jeg i hvertfall problemstillingen som Nielsen nevnte siste posten sin.
    Det er altså 'ctrl' kanappen som gjelder på min macbook, ikke 'alt' knappen....
    Mulig det er 'alt' som gjelder på pro'ene da, ikke vet jeg...

Side 5 av 92 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 85 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •