Den store Apple-tråden - Side 48

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 48 av 92 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 68 78 88 ... SisteSiste
Viser resultater 941 til 960 av 1828
    Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Hvordan er varmeutviklingen på den?
    Blir den varm på undersiden etter langvarig bruk?

Jeg har kost meg med mac mini 2011 2,3Ghz i5 utgaven i dag (minstemann).
    Det funker som bare juling, streamer tv signal, sluker 1080P lossless mkv ripper uten noe problem!
    Selv med 2GB minne=)
    Har du testet om du får 5.1 lyd via HDMI ?

Noen som har formening om hvordan Mac mini er å bruke som lydavspiller istedet for f.eks squeezebox ?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som gjør at en bør velge Mac mini med 2,5 GHz fremfor 2,3 GHz ?

Er det Amd radeon skjermkortet som gjør prisforskjellen på ca 1500 kr? Det kan ikke være 2 gb ram og 0,2 GHz .

Vipper mellom disse to modellene og vet ikke helt hva jeg skal velge. Har gitt opp bruktmarkedet da det er nypriser på brukt utstyr....

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

alt avhenger av ditt bruk. Store forskjellen er AMD skjermkortet som er dedikert (eget) kontra Intel som er innebygd og stjeler fra RAM'n din. Så har du tenkt å spille og ønsker topp grafikk er AMD for deg. 2GB ekstra ram er vel bare en bonus Lion er glad i RAM... hehe

Hjalp dette?

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klovnikamp
    Har du testet om du får 5.1 lyd via HDMI ?

Noen som har formening om hvordan Mac mini er å bruke som lydavspiller istedet for f.eks squeezebox ?
    Har glemt å se etter=P har bare stereo system pr dags dato, men forsterkeren viser Multi PCM ved avspilling fra spotify i hvert fall.
    Så da er det nok flerkanals signal ut.

Skal teste litt senere med film, kan tenkes den bare sender ut pcm og ikke bitstream...

EDIT:
    Litt kult at når jeg sjekker lyd innstillinger på Mac Minien så står der SP32 på lyd ut (Har koblet til Primare SP32 surround prosessor).
    Skjedde automatisk når jeg koblet opp macen.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hva er det som gjør at en bør velge Mac mini med 2,5 GHz fremfor 2,3 GHz ?

Er det Amd radeon skjermkortet som gjør prisforskjellen på ca 1500 kr? Det kan ikke være 2 gb ram og 0,2 GHz .

Vipper mellom disse to modellene og vet ikke helt hva jeg skal velge. Har gitt opp bruktmarkedet da det er nypriser på brukt utstyr....
    Gå for den med AMD skjermkort om du har planlagt å "spille" på den (fremdeles ikke helt 100% til spilling...kan ikke trylle apple heller=P).

Til alle andre ting er grunnmodellen vel så god!.

Min mening, spar de 1500kronene og invester i 8GB minne og SSD, da har du krem maskin delux!

Ps. det kommer nok ganske snart en plugg hos ifixit for å sette inn en ekstra hdd... det er plass til "to" 2,5" disker. ha en liten SSD til system og en stor snurredisk til media

Jeg har nå grunnmodellen med bare 2GB minne, ALT går pinnamed sømløst. koser meg med spotify/surfing/chat/youtube osv om hverandre uten noe glitching!

Core i5 prosessorene imponerer!

Btw, det er liten forskjell på de to i5 prosessorne, 0,2Ghz standard og 0,1 i burst ytelse!

Siste sitat, endelig en LYDLØS HTPC som bare funker, og ser pen ut i stua.
    Ferden har vært lang....

Kontroller er pr dags dato enten en Ipad, eller sammenkoblet Magic Trackpad/Blåtann tastaturet til apple. Alt ettersom hvilke som er innenfor håndstrekning=)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på ingen måte noen "gamer" så høres ut som lillebror er like bra for meg. Det blir media som blir arbeidsoppgave, wimp, spottify, bilder og video fra hdd.

Styring blir IPad og tastatur.

Målet må være å få lett og oversiktlig tilgang til musikk, egne bilder og videoer og kanskje rippe inn alle barnefilmene (ser for meg en stor innlastningsjobb av alle minnekort, plater, minneplugger og DV kassetter men det hadde vært så deilig å hatt alt samlet)

Hørtes ut på tidligere poster som en kan få 8 Gb ram til ca 800 kr. Stemmer dette? Link?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da trenger du ikke AMD. Har selv den forrige og den holder lenge for bare avspilling av diverse medier.

RAM kan du finne her: Komplett.no - Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB
    Faktisk har prisen sunket med omtrent 40% siden jeg bestilte! Skuffa
    Nå får du 8GB for prisen av 4GB...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Er på ingen måte noen "gamer" så høres ut som lillebror er like bra for meg. Det blir media som blir arbeidsoppgave, wimp, spottify, bilder og video fra hdd.

Styring blir IPad og tastatur.

Målet må være å få lett og oversiktlig tilgang til musikk, egne bilder og videoer og kanskje rippe inn alle barnefilmene (ser for meg en stor innlastningsjobb av alle minnekort, plater, minneplugger og DV kassetter men det hadde vært så deilig å hatt alt samlet)

Hørtes ut på tidligere poster som en kan få 8 Gb ram til ca 800 kr. Stemmer dette? Link?
    Ram er latterlig billig i dag.
    CORSAIR 8GB DDR3 1333MHZ (2X4GB) SO-DIMM
    Med studentkonto får man disse nå til 371!
    Husker ikke hva prisen var uten og gidder ikke logge meg ut=P mener den koster 450 eller no.
    med frakt så havner du på 470 eller 549 for 8GB minne.

Kjøp en SSD fra macsales.com og vips så har du det gående (bemerk at det er litt mer tungvidt å bytte disk, samt det bryter garanti osv.)

Minne er superlett å bytte, bare snur plata på undersida og putt i brikkene.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av åttitre
    Ja da trenger du ikke AMD. Har selv den forrige og den holder lenge for bare avspilling av diverse medier.

RAM kan du finne her: Komplett.no - Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB
    Faktisk har prisen sunket med omtrent 40% siden jeg bestilte! Skuffa
    Nå får du 8GB for prisen av 4GB...
    Samme produktet jeg linka til visst=P

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt dette. Til nå har det ikke vært noe problem å kjøre Wimp samtidig med spilling eller surfing, men i går og i dag har den satt seg fullstendig på bakbena. Lukker seg så snart jeg går ut av Wimp. Noen som opplever samme?

Edit: Never mind. Var visst i orden etter restart.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linker gutter

400 for 8gb er godt til å leve med. Tror jeg drøyer Ssd, både koster det en del og det er vel strengt tatt ikke nødvendig. Kjedelig å miste garanti også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mister absolutt ikke noen garanti ved å bytte til SSD. Apple legger til og med i bruksanvisningen hvordan man bytter harddisker på maskinene deres.

Og hvordan skulle de finne ut at du har brukt SSD på den? Dersom den skulle bugge seg, så setter du bare original HDD tilbake

Har selv "versting" utgaven av forrige Macbook Pro og har satt inn SSD. Den beste oppgraderingen jeg noen gang har gjort i en maskin (og jeg har bygd flere tidligere). SSD er verdt hver eneste krone dersom du kan oppdrive noen lapper ekstra

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EvenAug
    Du mister absolutt ikke noen garanti ved å bytte til SSD. Apple legger til og med i bruksanvisningen hvordan man bytter harddisker på maskinene deres.

Og hvordan skulle de finne ut at du har brukt SSD på den? Dersom den skulle bugge seg, så setter du bare original HDD tilbake

Har selv "versting" utgaven av forrige Macbook Pro og har satt inn SSD. Den beste oppgraderingen jeg noen gang har gjort i en maskin (og jeg har bygd flere tidligere). SSD er verdt hver eneste krone dersom du kan oppdrive noen lapper ekstra
    Nå er jo mac mini en annen operasjon...
    Der flere deler må av, blant annet kjølevifta osv...
    Ergo "bryter man garanti" ved å skifte disk
    Da dette aldri har vært tiltenkt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mac Mini til projektor

Hei
    Jeg vil bruke min nye mac mini i min hjemmekino. Jeg har en Yamaha Z11 Receiver. Problemet er at jeg ikke får bilde på lerret. Kobler den til min TV og det er ingen problemer. Så fort jeg kobler den til min receiver, får jeg problemer.Det kommer ett dårlig bilde når den starter opp, når den har startet blir det bare blått lerret. Noen som har vært bort i noe sånn? Det er siste modell Mac Mini med Lion.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI passthrough aktivert på Z11? Og, du har satt riktig oppløsning OG refreshrate på MacMinien?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    HDMI passthrough aktivert på Z11? Og, du har satt riktig oppløsning OG refreshrate på MacMinien?
    Har prøvd litt forskjellige innstillinger på Z11. Den skal stå på Through ja. Har prøvd både 50, 60 og 24 på refreshrate, og fra 575P til 1080P. Det som er litt rart når den starter opp ser jeg litt av oppstaren, og da står det 525P på oppløsning, uavhengig av hva jeg setter opp i Mac Mini, etter det blir det bare blått lerret.
    Koblet den også direkte til projektor. Da fungerte det helt greit.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som problemet ligger i reciver, men bruker du samme kabel slik at det ikke er den lange kabelen til pj som er problemet, hadde et problem med en lang kabel jeg hadde til min pj som løste seg når jeg byttet til en annen kabel (samme lengde men annet fabrikat). Problemet var at første kabel ikke hadde nok båndbredde.
    Hvis problemet er reciver så er det lurt å sjekke forskjellige Hdmi inn og ut (men det tipper jeg du har gjort)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sjekket den lange kabelen, brukte en annen når jeg prøvde på projektor ( vet ikke hvorfor) Har jo flere enheter koblet til denne Z11 en. Har ATv2, Blu ray spiller, mediaspiller, tv tuner. Har ikke noe problem med noen av disse.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart. Dersom du ikke får hjelp på epleforumet, så foreslår jeg at du installerer SwitchResX (eller tilsvarende) for å "låse" oppløsningen til noe Z11 aksepterer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Rart. Dersom du ikke får hjelp på epleforumet, så foreslår jeg at du installerer SwitchResX (eller tilsvarende) for å "låse" oppløsningen til noe Z11 aksepterer.
    SwitchResx? Det var noe helt nytt for meg. Må prøve hvis ikke noe annet funker. Får ikke prøvd mere i dag, må se på det i morgen.
    Hater å gå til sengs med uforettet sak

Side 48 av 92 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 68 78 88 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •