Den store Apple-tråden - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 92 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 1828
    Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har en Mac mini i stereobenken, en MacBook Air som bærbar, og en iPod touch. iPod touch er forøvrig den morsomste dingsen jeg har hatt på årevis

I AV-sammenheng er Mac mini både server og avspiller, med optisk digitalt til forsterkeren og VGA til TVn.

Jeg holder på å sette opp et mediebibliotek. For å si det med amerikanske Stereophile: "Physical discs are so 20th century"

Å rippe alle CDene til Apple Lossless var trivielt, et par hundre CDer tok litt over en helg. Brukte iTunes for både ripping og avspilling. Litt fikling med systeminnstillinger for å digital lyd mest mulig uforandret ut til forsterkeren, og lyden blir glimrende.

Å rippe alle DVDene, derimot, er ikke spesielt enkelt. Fordi:

* Det er et hopetall formater og programmer ute og går, det tar en del research å finne frem i virvaret.

* Filmer i DVD-kvalitet tar masse plass (~7 GB per DVD) og blir dermed dyrt. Jeg har 4 TB harddisk-plass, men det kommer ikke til å være nok, så jeg sjekker ut prisen på 4 TB til, og kommer dermed til å ha brukt 10-15.000 kroner bare på lagring. Det kommer til å holde en stund, men det blir ikke aktuelt å rippe Blu-ray på endel år ennå

* Ripping er tidkrevende. Det tar rundt en time per DVD, med 300 filmer vil det ta to månedsverk hvis jeg ripper på fulltid... Vel, da har jeg noe å sysle med det neste halvåret eller så.

Men jeg har allerede fått hevet ut CDene og en del DVDer, og fått frigitt plass i stuen til andre ting.
    Jeg kan ikke se noen grunn til ikke å gå 100% diskfri på musikk. Men for film vil jeg vel si det er fortsatt mest for entusiaster

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mephisto
    Men for film vil jeg vel si det er fortsatt mest for entusiaster
    Forsåvidt enig, men jeg har såpass få konsert/musikk-DVD-er (20 stk?) at det er faktisk er litt moro å fikle med i ledige stunder. :-)

Dog tenkte jeg å teste litt med en ekstern disk igjen og bare blåse i å komprimere eller gjøre noe i det hele tatt og bare det spille det av via XBMC på ATV-en. Dog er det jo veldig behagelig og imponerende for slekt & venner å få opp alt der da, uten å gå omveier.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Forsåvidt enig, men jeg har såpass få konsert/musikk-DVD-er (20 stk?) at det er faktisk er litt moro å fikle med i ledige stunder. :-)
    Visst er det morsomt. Og alle på AV-forum er vel entusiaster nærmest per definisjon?

Dere som har holdt på med film på PC en stund: Hvilke alternativer har man for å få lastet ned coverne? Ser Plex henter det fra IMDB basert på foldernavn, kan iTunes/Frontrow/XBMC gjøre noe lignende?
    Og finnes det noen "standard" for å lagre slike metadata, så coverne er synlige i flere avspillingsprogrammer?

PS: Takk til Tiger for tipset om Plex, ser lovende ut så langt.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst er det morsomt. Og alle på AV-forum er vel entusiaster nærmest per definisjon?

Dere som har holdt på med film på PC en stund: Hvilke alternativer har man for å få lastet ned coverne? Ser Plex henter det fra IMDB basert på foldernavn, kan iTunes/Frontrow/XBMC gjøre noe lignende?
    Og finnes det noen "standard" for å lagre slike metadata, så coverne er synlige i flere avspillingsprogrammer?

PS: Takk til Tiger for tipset om Plex, ser lovende ut så langt.
    Plex er jo en XBMC port for mac Før jeg opdaget Plex brukte jeg Videodrive for å adde metadata/cover etc for itunes/frontrow.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videodrive ser jo veldig lovende ut. Har brukt MetaX til dette før, men har ikke noe mot i bla opp noen kroner for mer polert programvare.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

* Filmer i DVD-kvalitet tar masse plass (~7 GB per DVD) og blir dermed dyrt. Jeg har 4 TB harddisk-plass, men det kommer ikke til å være nok, så jeg sjekker ut prisen på 4 TB til, og kommer dermed til å ha brukt 10-15.000 kroner bare på lagring. Det kommer til å holde en stund, men det blir ikke aktuelt å rippe Blu-ray på endel år ennå
    sikkert et grønnskollingsprm, men har du en egen lagrinsserver i tillegg til mac mini eller har du stappa inn 4TB i den?
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    sikkert et grønnskollingsprm, men har du en egen lagrinsserver i tillegg til mac mini eller har du stappa inn 4TB i den?
    Mac mini er liten og lar seg ikke åpne uten videre, så man får ikke inn noe mer diskplass enn det som følger med standard. (Ikke enkelt, i hvert fall, og ikke uten å bryte garantien.)

Jeg bruker en ekstern 2TB USB/Firewire-disk og en 2 TB NAS. Ingen egen server.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et enkelt og banalt spørsmål.

Hvordan kan en se når Ipod Touch er ladet fullt opp?

Det er bare når den blir synkronisert med iTunes at den viser det store batterikonet. Når synkronisering er ferdig vises bare det lille "lyn" merket på det lille batteriikonet på skrivebordet. I følge bruksanvisningen et det hurtiglading til tilnærmet fullladet på to timer og fullstendig fullladet på fire timer. Har ikke min Touch tilkoblet noen dock så den lades kun ved synkronisering og ved behov. Hadde derfor vært greit å vite batteristatus. Har søkt på apps for dette men ikke funnet noe brukbart.

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lille batteriikonet, har det lyn på seg også når du ikke lader? For hos meg viser dette hvor mye batteri som er igjen når den ikke står til lading/synkronisering.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Et enkelt og banalt spørsmål.

Hvordan kan en se når Ipod Touch er ladet fullt opp?
    Får du ikke opp en stor batteriindikator midt på skjermen når den er tilkoblet strøm? Det er ihvertfall slik på min iPhone.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk1 black limited
    Det lille batteriikonet, har det lyn på seg også når du ikke lader? For hos meg viser dette hvor mye batteri som er igjen når den ikke står til lading/synkronisering.
    Ved nøye gransking finner jeg ut at det lille ikonet for batteri går over fra "lyn" til "kontakt" inni batteriikonet når det er fulladet. Men det gir ikke info om hvor mye bare om det lader.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Får du ikke opp en stor batteriindikator midt på skjermen når den er tilkoblet strøm? Det er ihvertfall slik på min iPhone.

Denne er den jeg skriver om som kommer opp når jeg synker med iTunes. Forsvinner når synk er ferdig. Den viser grafisk hvor mye som er ladet men ikke dette det står om i bruksanvisning med hurtiglading vs fulladet (2 vs 4 timer)

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør få den opp igjen om du trykker på Home-knappen under lading.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har det samme som striky på min iPod touch. Ikke bare ved synkronisering, men så lenge jeg er tilkoblet USB/strøm.
    iPoden må bare være låst for å se det - skru av og på igjen med knappen på toppen, og det store batteri-ikonet dukker opp.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mephisto og Striky

Dere har i og for seg rett og det besvarer halvparten av det jeg lurer på. Ladestatusvinduet som Striky postet kommer opp når Touch er låst. Den kommer ikke frem ved å trykke på home knappen men ved å trykke på power knappen på topp. (dette kan vel være en liten forskjell på pod og phone) Edit; jo da den gjør det jeg var bare litt for rask i test trykkingen. Det er ikke forskjell på phone og pod her
    Men uansett så ser jeg ikke om det er fullstendig fulladet, da det går ganske raskt opp til fullt grønt batteriikon i ladestatusvinduet, men det er fremdeles lyn på det lille batteriikonet i høyre hjørne oppe.
    Helst ville jeg hatt en visning i prosent, men det er mest pirk og det at jeg vil kunne se nøyaktig.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Canal-Digital parabol opptak til min Mac Pro?

Canal-Digital (DVB-S) opptak til min Mac Pro?

Jeg har denne HD mottakeren:

EDIT: Har en Pioneer VSX-LX60 receiver.

Er det noen som har en løsning på dette? Jeg vet at Elgato har en 310 boks men det jeg har hørt er at det er EPG problemer med denne i Norge. Finnes det en enkel løsning for opptak gjerne direkte fra mottakeren?
    Boksen sender jo bilde/lyd over HDMI til receiver så det burde ikke være umulig å kjøre signalet til en opptaksenhet i Mac'en, problemet er å finne ut av perreferijungelen og kjøpe det jeg faktisk trenger (ikke alt annet også!)..

Takk.
    Lars.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i eplebutikken forleden, og jeg følte pengene ville ut av lommeboken!
    Er virkelig lysten på å rydde skrivebordet for printer, HP tårn og alt. Tårnet tar mye plass, summer og bråker, og HP tastaturet er jo en katastrofe..
    IMac er jo helt utrolig flott.
    Det blir nok en MacBook Pro først dog, til konen. (som i ethvert ekteskap kan jeg låne den en gang iblant håber jeg). Jeg er virkelig lysten på 17" med matt skjerm....selvom den koster skjorta, og genseren med.....
    Jeg har dog et lite problem tror jeg. Vet ikke om jeg kommer til å bruke den, men jeg har en virkelig lekker Samsung 173P monitor, i 4:3 format, og den er utrolig skarp, med fantastisk innsynsvinkel, og genial til både foto og dokumenter. Men, jeg finder ikke Mac drivere til den. Softwaren er bare windows, kunne egentlig godt tenke meg kanskje å bruke denne, selges skal den ikke.
    All min musikk ligger allerede i ITunes så det er vel bare å eksportere denne.....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk aldri trengt drivere til skjerm på Mac. Har riktignok aldri prøvd en Samsung (og vet at Samsung har enkelte 'Mac-fiendtlige' produkter på andre områder) - men alle andre skjermer jeg har koblet meg til har virket uten videre.

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slår meg sammen på denne. Aldri innstallert noen drivere på mac siden jeg kjøpte mac for noen år tilbake. Kan ikke komme på at Samsung er en av merkene som er tilkoplet macen min, men plenty andre skjermer,tastatur,mus,harddisker etc som har vært tilkoplet uten problemer.
    Var det ikke noe som het plug & play hos windows?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ordlagde meg litt forkert tror jeg. Jeg mente at softwaren til skjermen ikke er tilgjengelig til en Mac, det betyr at man ikke får brukt MagicTune kalibreringen, samt MagicRotation som gjør man kan snu bildet på skjermen på høykant.
    Skjermen vil dog fungere utmerket likevel sammen med en Mac.

Side 4 av 92 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •