Den store Apple-tråden - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 92 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 1828
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av GS-AAS
    Hvor kommer det ekstreme Apple-produkt hatet fra? Jeg kan ikke fatte hvorfor folk nærmest går amokk i kommentarfeltet til Applerelaterte artikler og slenger konstant den gjentagende dritten om at Apple eiere er kapitalistiske, slaver, dumme osv.
    Det er med Apple vs Windows på samme måte som religion. En kan diskutere til en blir blå, men enig blir en aldri.

En annen ting: Sist jeg sjekket lå denne tråden i en "Entusiast-tråd"-boks, da synes jeg med respekt at ikke-tilhengere kan finne seg en annen tråd i spre sitt negative budskap. Det handler om å respektere tråden, ikke om en er uenig eller ikke!!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Sist jeg sjekket lå denne tråden i en "Entusiast-tråd"-boks, da synes jeg med respekt at ikke-tilhengere kan finne seg en annen tråd i spre sitt negative budskap. Det handler om å respektere tråden, ikke om en er uenig eller ikke!!
    Konstruktiv kritikk må alltid være velkommen.

Problemet med Apple-haterne, er at de aldri er konstruktive. De har ofte ikke engang prøvd produktene de kritiserer, og aldri forstått prinsippene ved dem.

Som jeg leste et sted: Det Apple gjør, i motsetning til nesten alle andre teknologiprodusenter, er at de ikke henger seg opp i teknologien som sådan, men tar utgangspunkt i brukernes behov og finner løsninger som virker. Om de kan oppnå dette ved å bruke eksisterende teknologi, eller om de må utvikle helt nye patenter, kommer i annen rekke -- poenget er at de aldri hverken lar seg begrense av den teknologien som allerede finnes, eller slenger på alt som er mulig, uavhengig av brukernes behov.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Realitetsorientering, Tiger. Leter du etter tweakingdiskusjoner, er ikke Apple-tråden stedet....
    Sitert fra førte post i denne tråden: "Formålet med denne tråden skal utelukkende være å forankre en kunnskapsbase for Appleprodukter og assosierte applikasjoner / hardware."

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Musikkavspilling på Mac - Noen tips

Limer denne inn her da den passer inn i tråden, og lettere å finne for de som leter etter slikt i Appletråden.

Noen tips til de som benytter og/eller vurderer å få best mulig lyd ut av sin Mac:

Uavhengig av hva man har på forsterker / DAC siden, så er det viktig at signalkilden er best mulig. Mitt inntrykk er at flere og flere benytter Mac som avsåiller. Så, her er en kort oppsummering av erfaringer jeg har gjort i eget de siste månedene. Håper enkelte prøver det samme.

NB: Alle avspillerne nedenfor støtter såkalt Hog Mode. Det er også en liten detalj som forbedrer lydkvaliteten. Avspillerne, alle som en, støtter også Memory Play. Alle virker 100%. Oppsampling? Ja, det også. Jeg benytter ikke det selv, men har prøvd.

1: 64-bit eler 32-bit?
    Man setter opp sin Mac til å boote i 64-bit. Dette er det ikke alle maskiner som kan. Du kan sjekke dette enkelt selv ved å holde nede "6" og "4" samtidig når Macen booter opp. Hold nede knappene samtidig før oppstartslyden kommer, og hold dem nede litt til. Dersom din Mac støtter 64-bit og ER startet opp i 64-bit så vil du se dette under Eple -> Om denne maskinen -> Mer info. Se under Innhold -> Programvare. Står det "Ja" etter 64-bits-kernel og -tillegg så er det et godt tegn. 64-bit er ikke et must, men gir en merkbar anderledes lyd. Jeg mener den er bedre. Enkelte vil muligens finne endringen for detaljert. 32-bit låter ikke så dårlig det heller.

2: Avspillere
    Filene har du selvsagt i lossless. Har du de i FLAC og ønsker ikke å konvertere dem til ALAC, så anbefaler jeg følgende avspillere:

- Audirvana
    - AyreWave

Har du filene i ALAC tipper jeg du har dem organisert i iTunes allerede. Min anbefaling er da at du benytter dette programmet fra Channel D:

- Pure Music

3: Audirvana

Audirvana er en enkel avspiller som utvikles i raskt tempo. Den er gratis, og for de som ønsker å donere litt penger til utvikleren står fritt til å gjøre det. Lydkvaliteten er litt mer analog enn AyreWave. Integreringen opp mot iTunes som bibliotek jobbes det med. Man kan styre spillelista med Apples fjernkontrol. Tror Audirvana kommer til å forbli gratis. Anbefales som referanse opp mot AyreWave og PureMusic (på lyd), slik at man ser hva gratisprogrammer kan fare med av lydkvalitet.

Mer informasjon og diskusjoner knyttet til inntrykk av lydkvalitet og implementering av brukernes ønsker finnes her: New OSX Opensource audiophile player : Audirvana | Computer Audiophile

Utviklerens "hjemmeside" finnes her: audirvana - Project Hosting on Google Code

4: AyreWave

Mitt inntrykk er at utviklingen av AyreWave går litt senere enn Audirvana, men at AyreWave har et mer kjent grensesnitt. Programmet husker også spillelsistene og man legger lett til markerte sanger fra f.eks. iTunes til AyreWaves spilleliste. Foreløpig er utgivelsene gratis, men på sikt vil nok AyreWave bli et program man må betale for å bruke. Programmet spiller meget åpent og detaljert, og godtar Apples fjernkontroll som styring. Last ned og prøv: AyreWave from sbooth.org

5: Pure Music

Det mest kjente av de tre avspillerne. Fordelen til Pure Music (kan endre seg når de over er mer utviklet) er at Pure Music benytter iTunes som bibliotek, og man kan da benytte sin iPad, iPhone, and what have you til å styre spillelister, etc. via appen Remote (gratis)

Og, det er en ganske kjekk ting til for de av oss (alle?) som har enkelte problemfrekvenser / romforsterkning:

Du har installert anlegget så godt du kan og du har implementert enkelte akustiske tiltak. Du mener du ikke kan gjøre flere tiltak. Enten fordi rommet ikke skal se ut som et opptaksstudio, eller at din bedre halvdel setter foten ned. Hva gjør du? Du kan fintune lyden fra Pure Music (musikkavspiller for Mac) ved å benytte den innebygde parametriske EQ i Pure Music. Du kan legge in flere for ulike frekvenser. Eller du kan virkelig fintune dette via FabFilter Pro-Q:

Du justerer kurven slik du vil ha den for å justere mot hva du har målt responsen din er i rommet etter at du har nådd et metningspunkt med fysiske akustiske tiltak. I Pure Music velger du Advanced Audio Setup og deretter Audio Plugins. Her har du svært mange valg der du kan endre lyden. Bl.a. Parametric EQ. Men, velg FabFilter:

Velg deretter settings og du vil få opp FabFilter der du kan justere / fintune helt nøyaktig lyden slik du liker den (dvs. slik rommet ditt krever det). Husk å ha klikket av Bypass på de filtre du bruker i Pure Music, ellers så har de ingen effekt. Jeg prøvde dette nylig bare for morro skyld da jeg vet jeg har et rom som er kilen på bl.a 43 Hz. Ved hjelp av Parametric EQ og/eller FabFilter så var det lett å "normalisere" den frekvensen. Fantastik brukervennlig og effektivt. Har du Pure Music så prøv enten Parametric eller FabFilter. Har du ikke Pure Music? Da er det på tide du skaffer deg programmet. Et tips til slutt. Ikke overdriv justeringene. Dette er kun til fintuning.

Linker:

FabFilter Software Instruments - Audio effect and synthesizer plugins AU VST RTAS
    CHANNEL D - Professional and Audiophile Quality Software for Vinyl, iTunes, and commercial applications

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger: Takk! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Sitert fra førte post i denne tråden: "Formålet med denne tråden skal utelukkende være å forankre en kunnskapsbase for Appleprodukter og assosierte applikasjoner / hardware."
    Du lurte på hvorfor det ikke var innlegg om komplekse programvareoppsett i denne tråden. Jeg svarte at Mac-brukere flest rett og slett ikke driver med slikt -- en ren konstatering av fakta, som gjenspeiles i en rekke fora, både for Mac og for datamaskin som lydkilde.

Om du ønsker å skrive innlegg om slike oppsett, er det jo bare å sette igang.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det en app som gjør at man kan styre hva som spilles av på pcen fra iphone? Enten spille av musikk på iphonen eller styre feks iTunes ?

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Finnes det en app som gjør at man kan styre hva som spilles av på pcen fra iphone? Enten spille av musikk på iphonen eller styre feks iTunes ?
    REMOTE heter den appen.
    Den styrer hele iTunes biblioteket ditt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    ..Mac-brukere flest rett og slett ikke driver med slikt
    Men, nå er ikke den primære målgruppen for denne tråden Macbrukere flest, men snarere de som er AV-interessert og benytter Mac.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, nå er ikke den primære målgruppen for denne tråden Macbrukere flest, men snarere de som er AV-interessert og benytter Mac.
    Og ingen av dem har så langt interessert seg for de komplekse løsningene.

Jeg har også litt vanskelig å se hva man skal oppnå med dem.

Mac håndterer digital lyd som den skal, uten ekstra programvare. I motsetning til Windows, som trenger tredjeparts drivere (ASIO) for ikke å manipulere signalene, sender Mac OS X Core Audio signalene uendret ut til lydanlegget.

Det enklest mulige oppsettet, med iTunes som mediespiller, vil simpelthen sende musikken fullstendig uendret til DAC. Det er ikke mulig å "forbedre" signalet, slik man kan gjøre i Windows ved å gå utenom OS'ets "omsampling". Oppsampling vil ikke ha noen hensikt med mindre man manipulerer signalet digitalt etter oppsampling, men før DAC; altså endrer/forringer det.

Kort sagt: Alt annet enn programvare som sorterer og spiller av musikken, er bare interessant om man bruker Mac'en som forforsterker. Og det er det vel få som gjør, annet enn eventuelt med et sett av enkle PC-høyttalere?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er du (muligens for første gang) på ganske tynn is. Innlegget ditt inneholder flere faktafeil og feilantagelser. Min oppfordring er at du søker litt rundt på andre fora, benytter kunnskapen du har og nysgjerrigheten, samt din evne til å være kritisk (men snur den til en positiv ting) til å lese deg litt opp, samt prøve i eget anlegg. Ser frem til dine betraktninger da. Ikke nå, når du skyter skudd fra hofta basert på gjetninger. Ha en god (lærerik) helg. I aller beste mening.

Jeg kan bare sitere ditt eget innlegg lenger oppe: "Problemet ... er at de aldri er konstruktive. De har ofte ikke engang prøvd produktene de kritiserer, og aldri forstått prinsippene ved dem."

La oss forholde denne tråden i førsteinnleggets ånd, og ikke besudle den med "meg vs. deg" anekdoter. Jeg komer til å ignorere alle videre avsporinger.

Back on topic.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -ipadremotehd1-png

Har du en AppleTV og savner AirPlay muligheten AppleTV gen. 2 gir? En løsning er da å flashe din gamle, hvite AppleTV med ATVUSBCreator: atvusb-creator - Project Hosting on Google Code

Deretter så aktiverer du RemoteHD (ikke Aplles egen Remote) på AppleTV-en.

Til slutt så installerer du RemoteHD på f.eks. din iPad: Remote HD What is Remote HD?

Da har du fått AirPlay (video og bilder) på din gamle AppleTV. Det forventes at streaming av lyd kommer fra RemoteHD. Hvis ikke, er nytteverdien for de som er ute etter kun streaming av lyd begrenset. For de som er ute etter en "fullskjermsremote" (skjermdeling) til sin Mac kan RemoteHD være et alternativ som er verd å sjekke. Det finnes enklere varianter, men det er en smaksak.

Mer informasjon her: Remote HD Mac Support

-ipadremotehd3-png

Disclaimer: Skjermbildene over ikke fra min egen iPad. Jeg har imidlertid testet dette selv. Det tar 15 min. å sette opp. Synes imidlertid det er bedre skjermdelingsmuligheter enn RemoteHD, men for AirPlay av bilder og video virker dette som lovet. Når lydstreaming kommer, så er nytteverdien hakket større.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er du (muligens for første gang) på ganske tynn is. Innlegget ditt inneholder flere faktafeil og feilantagelser.
    Jaha? I så fall er jeg veldig interessert i å lære hvor jeg (og diverse fagfolk på diverse nettfora) tar feil.

Mac OS X sender ut "bit perfect" lydsignal via den innebygde optiske utgangen. Alt tredjeparts programvare kan utrette, er å gjøre signalet mindre "perfekt".

I motsetning til Windows, der det kan kreves tredjeparts programvare for å få et "bit perfect" signal. Det er dette som er utgangspunktet for de mange diskusjonene på ulike fora. Når noen overfører det til Mac, er det en misforståelse.

Equalizer blir jo noe annet igjen -- det er bevisst manipulering av klangen; ikke forbedring av signalet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips til de som benytter Mac og som er interessert i å få informasjon om lytterommets problemområder: FuzzMeassure.

Har testet dette selv, og programmet virker som en fit-for-purpose applikasjon.

Kan lastes ned enten fra Apple: Apple - Downloads - Audio - FuzzMeasure Pro

Eller programmets hjemmeside: FuzzMeasure Pro 3

-fm-png

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips til de som benytter Mac og som er interessert i å få informasjon om lytterommets problemområder: FuzzMeassure.
    Morsomt program, som også kan brukes til å "avsløre" hi-fi-myter (som dem som måtte ha glede av sånt).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips til de som vil benytte f.eks. sin iPad som ekstraskjerm til Mac: AirDisplay.

Mer informasjon her: Avatron Software: Air Display

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser etter en mediasenterapplikasjon for Mac? Prøv Plex.

Du kan også (selvsagt) kontrollere ditt Plex Mediasenter fra din mobile enhet.

Sjekk ut mulighetene og siste versjon her: Plex - A Complete Media Solution

-plex1-png

-plex2-png

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Tiger: Takk! :-D
    Bare hyggelig. Tråden trenger entusiaster. Og, det er mye å være entusiastisk over. 8)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer du Sonos? Har du en Airport Extreme med USB-inngang? Har du en TC så funker sikkert dette tipset også. Vil du ikke ha en serverdings som står på 24/7? Men, du vil ha mulighet for å spille av alle dine losslessfiler på Sonos? No problem.

1) Koble din harddisk til AEs USB-inngang. Eller du kan sette opp en share på din Mac, dersom du vil ha den på 24/7. De fleste har derimot et AP som står på 24/7...

2) Start Sonos App du har på f. eks. din iPad:

-bilde-5-png

3) Gå til menyvalget "Music Library Setup" fra hovedskjermbildet og du kan legge til den navngitte sharen du har satt opp. Legg til riktig share. Syntaks er //Computername/Share. Dvs. den nye sharen jeg viser lagt til her er //Mediaserver/Music. De andre to er andre delte foldere på nettverket:

-bilde-png

4) Når du har lagt til sharen og den er indeksert vil du se at den er lagt til med full "path":

-bilde-1-png

5) Du kan nå bla i alle de "shares" du har lagt til via menydelen helt til høyre i skjermbildet.

-bilde-4-png

6) Nå kan du lene deg tilbake med iPaden i hendene (eller en iPhone / iPod Touch) og nyte full kontroll av alle losslessfilene på din harddisk (eller Mac):

-bilde-2-png

7) Ulemper? Ja. Sonos kan ikke spille av high resolution filer. Har du "kun" lossless rippede CD-er (16/44.1) er det selvsagt ikke et problem. Har du høyoppløste lydfiler på disk, er ikke Sonos noe for deg. Benytt f. eks. Squeeze-produktene. Her vises hva Sonos forteller meg nå jeg prøver meg på ei 24/96-fil:

-bilde-3-png

Jeg kommer tilbake med en detaljert sammenligning mellom "Remote (Apple)" / "Sonos" / "Squeeze Touch". Men, det er tema for en annen tråd.

.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å bruke en Mac mini som mediacenter for avspilling av flac 16/44,1 ?
    Hvis ja, er dette bare via optisk og ikke USB?

Side 36 av 92 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •