Den store Apple-tråden - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 92 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 1828
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Trenger litt hjelp her..

Har forsøkt å installere remoteless på Iphone og en Macbook Pro. Helper kjører, telefon og maskin er koblet sammen, men det skjer ingen ting. Når Spotify ikke kjører på maskinen er valgene nederst i remoteless grået ut. Får ikke opp den grønne knappen når Spotify er av.

Har installert SMBL. Lagt bundlefil i plugin-mappe, installert helper. Noe jeg har glemt?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Trenger litt hjelp her..

Har forsøkt å installere remoteless på Iphone og en Macbook Pro. Helper kjører, telefon og maskin er koblet sammen, men det skjer ingen ting. Når Spotify ikke kjører på maskinen er valgene nederst i remoteless grået ut. Får ikke opp den grønne knappen når Spotify er av.

Har installert SMBL. Lagt bundlefil i plugin-mappe, installert helper. Noe jeg har glemt?
    Fant ut av det, trengte bare å manuelt starte en låt så ble det tydeligvis kickstartet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her: Live from Apple's fall 2010 event -- Engadget

- iOS 4.1
    - Ny aTV
    - Nye iPods
    - iTunes -> Ping

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også nevne at iOS 4.2 kommer til iPad i november.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal nå i gang med å installere mediesystem i heimen nå. Er usikker på hvordan jeg skal konfigurere dette.

1. Skal ha mulighet for forskjellig musikk i flere soner. Da må jeg vel på Sonos eller Squeezebox, Itunes fikser vel ikke det?

2. Mac mini eller ATV? Ser verdien av å kunne leie serier og filmer, kan jo fikse amerikansk konto. Sonos er vel ikke avhengig av å ha en maskin i gang, så da holder det kanskje med en ATV i tillegg?

3. Skal ha mulighet til å starte musikk fra Iphone/ipod, uten å bruke andre skjermer. Spotify blir mye brukt.

Kan noen foreslå hva jeg trenger, om Mac mini er et naturlig hjerte i dette, koblet til TV? Eller en NAS, Sonos og ATV? Pris er ikke essensielt, men høy brukervennlighet, da det er kvinner og barn som skal betjene dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Skal ha mulighet for forskjellig musikk i flere soner. Da må jeg vel på Sonos eller Squeezebox, Itunes fikser vel ikke det?
    iTunes og annen programvare som sender til AirPort Express eller Apple TV kan bare sende samme signal til alle mottagerne, dersom det bare er én datamaskin som sender.

2. Mac mini eller ATV? Ser verdien av å kunne leie serier og filmer, kan jo fikse amerikansk konto. Sonos er vel ikke avhengig av å ha en maskin i gang, så da holder det kanskje med en ATV i tillegg?
    Sonos er et helt selvstendig system, uavhengig av datamaskin og -nettverk.

ATV er ingen erstatning for en fullverdig datamaskin. Du kan bruke den på to måter: Som en AirPort Express som også overfører vide, eller som en "mega-iPod" med TVen som display.

Med aTV Flash (eller, om du vil bruke fritiden på tweaking, en ikke-kommersiell løsning) får du en del utvidet funksjonalitet -- men noen datamaskin blir det ikke.

Den nye Apple TV har ikke harddisk, så "iPod-funksjonene" faller vel bort. Muligheter til filmleie/streaming skal jeg ikke uttale meg om, siden disse mulighetene ikke finnes i Norge.

3. Skal ha mulighet til å starte musikk fra Iphone/ipod, uten å bruke andre skjermer. Spotify blir mye brukt.
    Da vil jeg si at både Sonos og muligens Squeezebox er over-kill. Spesielt om du ønsker en Apple TV (med videomuligheter) i tillegg.

Kan noen foreslå hva jeg trenger, om Mac mini er et naturlig hjerte i dette, koblet til TV? Eller en NAS, Sonos og ATV?
    Mitt eget oppsett er som følger:

En NAS med musikk i originalformat eller lossless, i et delt bibliotek. Dersom du skal bruke en Mac med iTunes som sentrum for det hele, trenger du ikke programvare på NASen, og behøver ikke kjøpe en av de dyre "multimedia-NASene".

Jeg har både en AirPort Extreme, og en gigabit-switch med uttak i hvert rom -- så mulighet både til trådløs og kablet overføring.

Apple TV koblet til musikkanlegg og TV i stuen; AirPort Express koblet til musikkanlegg i andre rom. ATVen har aTV Flash installert, og ekstern harddisk tilkoblet. Den er synkronisert mot det delte iTunes-biblioteket.

Kona og jeg har hver vår MacBook Pro, med hvert vårt utvalg av yndlingsmusikk i egne iTunes-biblioteker. Vi har ingen stasjonær datamaskin -- men vurderer å sette opp en eldre MBP sammen med musikkanlegget.

Uansett, med dette opplegget har vi stor fleksibilitet med hensyn til hvilken musikk vi vil spille i ulike rom.

Det er en del ting du må tenke på med musikk over nettverk.

Sonos bruker sitt eget nettverk, på 5 GHz-båndet. Dette skal da ikke bli forstyrret av andre nettverk og trådløse apparater, som vanligvis bruker 2,4 GHz-båndet. Til gjengjeld har Sonos-nettverket ingen forbindelse med datanettverket, og systemet kan ikke brukes til video.

AirPort/ATV og Squeezebox bruker ditt vanlige datanettverk. Her er det verdt å merke seg, at mens Apple-utstyret støtter både 802.11n-standarden og 5 GHz, støtter Squeezebox bare 802.11g på 2,4 GHz. Dette betyr, at med Squeezebox må du enten senke hastigheten på datatrafikken til g-standard, eller kjøpe en (dyrere) router som kan kjøre g og n samtidig. Du er også bundet til det sterkt trafikkerte 2,4 GHz-båndet -- noe som betyr større sjanser for forstyrrelser og avbrudd.

Men det samme gjelder om du vil bruke iPod eller iPhone som fjernkontroll. iPhone 4 og den nye iPod Touch støtter n-standarden, men ikke 5 GHz. Eldre typer støtter bare g-standarden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    iTunes og annen programvare som sender til AirPort Express eller Apple TV kan bare sende samme signal til alle mottagerne, dersom det bare er én datamaskin som sender.

Sonos er et helt selvstendig system, uavhengig av datamaskin og -nettverk.

ATV er ingen erstatning for en fullverdig datamaskin. Du kan bruke den på to måter: Som en AirPort Express som også overfører vide, eller som en "mega-iPod" med TVen som display.

Med aTV Flash (eller, om du vil bruke fritiden på tweaking, en ikke-kommersiell løsning) får du en del utvidet funksjonalitet -- men noen datamaskin blir det ikke.

Den nye Apple TV har ikke harddisk, så "iPod-funksjonene" faller vel bort. Muligheter til filmleie/streaming skal jeg ikke uttale meg om, siden disse mulighetene ikke finnes i Norge.

Da vil jeg si at både Sonos og muligens Squeezebox er over-kill. Spesielt om du ønsker en Apple TV (med videomuligheter) i tillegg.

Mitt eget oppsett er som følger:

En NAS med musikk i originalformat eller lossless, i et delt bibliotek. Dersom du skal bruke en Mac med iTunes som sentrum for det hele, trenger du ikke programvare på NASen, og behøver ikke kjøpe en av de dyre "multimedia-NASene".

Jeg har både en AirPort Extreme, og en gigabit-switch med uttak i hvert rom -- så mulighet både til trådløs og kablet overføring.

Apple TV koblet til musikkanlegg og TV i stuen; AirPort Express koblet til musikkanlegg i andre rom. ATVen har aTV Flash installert, og ekstern harddisk tilkoblet. Den er synkronisert mot det delte iTunes-biblioteket.

Kona og jeg har hver vår MacBook Pro, med hvert vårt utvalg av yndlingsmusikk i egne iTunes-biblioteker. Vi har ingen stasjonær datamaskin -- men vurderer å sette opp en eldre MBP sammen med musikkanlegget.

Uansett, med dette opplegget har vi stor fleksibilitet med hensyn til hvilken musikk vi vil spille i ulike rom.

Det er en del ting du må tenke på med musikk over nettverk.

Sonos bruker sitt eget nettverk, på 5 GHz-båndet. Dette skal da ikke bli forstyrret av andre nettverk og trådløse apparater, som vanligvis bruker 2,4 GHz-båndet. Til gjengjeld har Sonos-nettverket ingen forbindelse med datanettverket, og systemet kan ikke brukes til video.

AirPort/ATV og Squeezebox bruker ditt vanlige datanettverk. Her er det verdt å merke seg, at mens Apple-utstyret støtter både 802.11n-standarden og 5 GHz, støtter Squeezebox bare 802.11g på 2,4 GHz. Dette betyr, at med Squeezebox må du enten senke hastigheten på datatrafikken til g-standard, eller kjøpe en (dyrere) router som kan kjøre g og n samtidig. Du er også bundet til det sterkt trafikkerte 2,4 GHz-båndet -- noe som betyr større sjanser for forstyrrelser og avbrudd.

Men det samme gjelder om du vil bruke iPod eller iPhone som fjernkontroll. iPhone 4 og den nye iPod Touch støtter n-standarden, men ikke 5 GHz. Eldre typer støtter bare g-standarden.
    Takk for fyldig svar.

Når det gjelder video, noen grunn til å gå for en mini, kontra en ATV? Det primære vil være leie av serier og film, se bort fra problematikken om at det ikke er tilgjengelig i Norge pr nå. En mini kan jo kjøre Plex, men er det noe å hente på å velge en mini kontra ATV? Mini kan jo kjøre Itunes, Spotify og ev Squeezeserver, og vil vel egentlig fjerne behovet for en NAS, og jeg kan benytte en airport extreme med eksterne harddisker, da er det kanskje enklere?

Det er altså slik at jeg MÅ bruke SB/Sonos for å få forskjellig mulig musikk i forskjellige rom, all den tid vi ikke ønsker å binde oss opp til flere maskiner. Ser at Sonos nå vil støtte Spotify, er dette greit også på SB?

Ser du snakker om at Iphone ikke støtter 5GHz, men den kan jo brukes til Sonos? Har lest at Sonos er noe mer stabilt enn SB, og jeg føler at det er det jeg har mest lyst på. De har jo også extendere med innebygget forsterker, slik at behovet for antall bokser synker.

Må en tur på Hifiklubben nå...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder video, noen grunn til å gå for en mini, kontra en ATV? Det primære vil være leie av serier og film, se bort fra problematikken om at det ikke er tilgjengelig i Norge pr nå.
    Apple TV er ikke noe kraftverk. Selv har jeg bare brukt ATV til DVD-spilling så langt. Vil du ha full HD, er det nok nødvendig med en fullverdig datamaskin.

Filmleie via ATV/iTunes dreier seg vel om noe lavere oppløsning.

[qoute]En mini kan jo kjøre Plex, men er det noe å hente på å velge en mini kontra ATV? Mini kan jo kjøre Itunes, Spotify og ev Squeezeserver, og vil vel egentlig fjerne behovet for en NAS, og jeg kan benytte en airport extreme med eksterne harddisker, da er det kanskje enklere?[/quote]
    Fordelen med en NAS, er at den kan settes opp med RAID for sikrere lagring. USB-disker koblet til AirPort Extreme vil også være mye tregere. Siden jeg ikke spiller HD-materiale over nettverket, vet jeg ikke hvor markbart dette vil være.

En Mac Mini vil fjerne behovet for programvare på NASen. Det gjør det mulig å velge en billigere NAS. Men en NAS er fortsatt det beste lagringsvalget.

Programvare ala Plex krever en del innsats og IT-interesse, og det er såpass ustabilt at det ikke bør kjøres på en datamaskin som også skal gjøre andre ting. Vet ikke hvor enkelt det er i bruk når det først er satt opp -- jeg ga opp lenge før det var i kjørbar stand. (Forbehold her om at programmet er blitt bedre siden jeg forsøkte.)

Det er altså slik at jeg MÅ bruke SB/Sonos for å få forskjellig mulig musikk i forskjellige rom, all den tid vi ikke ønsker å binde oss opp til flere maskiner. Ser at Sonos nå vil støtte Spotify, er dette greit også på SB?
    Tror det også er kommet en Spotify-løsning til Squeezebox.

De rommene du har AirPort Express i, må få samme musikk dersom du bare har én datamaskin i systemet. Med Apple TV (gammel versjon) kan du velge musikk separat i de rommene der denne står -- den virker som en "über-iPod", med musikk lagret på innebygd eller tilkoblet harddisk (ekstern disk krever aTV Flash eller hacking).

Vet ikke hvordan dette blir med nye Apple TV. Denne har jo ikke innebygd harddisk. Sannsynligvis kommer det tredjeparts programvare som gir også denne "iPod-funksjon" med ekstern harddisk.

[qoute]Ser du snakker om at Iphone ikke støtter 5GHz, men den kan jo brukes til Sonos?[/quote]
    Der sier du noe. Vet ikke hvordan de gjør det. BlueTooth?

Har lest at Sonos er noe mer stabilt enn SB, og jeg føler at det er det jeg har mest lyst på. De har jo også extendere med innebygget forsterker, slik at behovet for antall bokser synker.
    Sonos er mer stabilt, fordi det bruker et separat nettverk som ikke forstyrres av de vanlige 2,4 GHz-greiene (naboens nettverk, trådløse dingser av alle slag, mikrobølgeovner).

Til gjengjeld er prisen mange ganger høyere enn de andre alternativene... En Sonos-boks med forsterker koster 3 ganger så mye som en AirPort Express og en T-Amp -- og du må ha en del grunnutstyr i tillegg. Om du da ønsker Apple TV og/eller Mac Mini i tillegg, blir Sonos-utstyret smør på flesk.

Men hvis penger ikke teller, kan du selvfølgelig godt ha separate opplegg for musikk og video, dersom du synes dette fungerer bedre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk litt nok i dag, og hoppet i det og kjøpte en Mac mini og en 1TB Time Capsule. Så får jeg ta det derfra.. Kikket på Sonos på HFK, og syns det ser greit ut, trenger ikke voldsomt mye ekstra.

En ATV til kjellerstua etterhvert, så vil jeg tro det skal bli greit. Nå skal kvelden gå med til konfigurering...:-D

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har tips til meg her:

fikk min Iphone4 i går ettermiddag, og har selvsagt tatt den i bruk..

i går kveld koblet jeg meg sammen og la inn passord og alt på hjemmenettverket mitt (wifi) og står at jeg har full signalstyrke - men uansett hva jeg prøver får jeg ikke internett tilgang.

i dag på jobb søkte jeg opp nettverket der, la inn passord på samme måte og vips der var internett tilgang uten problem.

vel hjemme fikk jeg samme problem, logget på - alt vel - godt signal men ingen internett tilgang..

PS: hadde forøvrig nøyaktig samme problem når jeg kjøpte ny laptop for et par mnd siden - og dataidiot som jeg er husker jeg rett og slett ikke hva jeg gjorde for å få fikset internett tilgangen i nettverket hjemme..

noen ideer / tips?

EDIT: samboeren min kjøpte Iphone i dag, og samme problem stilling der... kan virke som det er noe innstilling eller slikt på nettverket hjemme, sideen jeg opplevde samme på PCen jeg kjøpte - og husker at jeg drev å virret inne på PCen for å "fikse" og uten å huske hva jeg gjorde så kom det plutselig opp internett tilgang.. har selvsagt ikke tenkt mer på det etter det... :P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    dataidiot som jeg er husker jeg rett og slett ikke hva jeg gjorde for å få fikset internett tilgangen i nettverket hjemme..
    Det kan være mye som spiller inn her.

Men først og fremst ville jeg sjekket "hastigheten" på nettverket.

Det er flere standarder her; de vanligste er 802.11g og 802.11n. Det siste er betydelig raskere enn det første, men en del utstyr støtter ikke denne standarden. Dette gjelder f.eks. iPhone og iPod før de nye versjonene som er lansert i år, Squeezebox og de fleste andre musikkstreamere (Apple-utstyr unntatt), og enkelte eldre PCer. Skal man bruke slikt utstyr, må man enten redusere hastigheten på hele nettverket, eller skaffe seg en nyere/dyrere router som støtter n og g samtidig.

Ellers er slurv med passord den vanligste årsaken til at man ikke får koblet seg til nettverk, da...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være mye som spiller inn her.

Men først og fremst ville jeg sjekket "hastigheten" på nettverket.

Det er flere standarder her; de vanligste er 802.11g og 802.11n. Det siste er betydelig raskere enn det første, men en del utstyr støtter ikke denne standarden. Dette gjelder f.eks. iPhone og iPod før de nye versjonene som er lansert i år, Squeezebox og de fleste andre musikkstreamere (Apple-utstyr unntatt), og enkelte eldre PCer. Skal man bruke slikt utstyr, må man enten redusere hastigheten på hele nettverket, eller skaffe seg en nyere/dyrere router som støtter n og g samtidig.

Ellers er slurv med passord den vanligste årsaken til at man ikke får koblet seg til nettverk, da...

står på info at det er 802.11 g/b/n og hadde nevnte samme problem med ntye laptop, som jeg nå har med Iphone - husker bare ikke hva jeg klarte å gjøre for å fikse problemet da - virker som det kanskje er samme..

forøvrig har jeg tastet passord sikkert 20 ganger, og alle gangene står det at jeg er tilkoblet, men uten internett tilgang..

også dette likt med laptop for et par mnd siden..

jeg har iphone 4, og fikk testet opp mot samme utstyr som jeg har hjemme hos mine foreldre nå, og der funket det også - også dette likt som jeg hadde problem når jeg kjøpte laptop..

æsj..

madammen kjøpte forøvrig 3gs, siden hun ikke klarte å vente på 4'ern i hvit..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    alle gangene står det at jeg er tilkoblet, men uten internett tilgang..
    Kan høres ut som om du ikke får IP-adresse.

Har du forsøkt å omstarte routeren? Gjerne la den stå noen minutter uten strøm før du starter den igjen.

Et enkelt trick som kan løse mange slags ubegripelige problemer...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan høres ut som om du ikke får IP-adresse.

Har du forsøkt å omstarte routeren? Gjerne la den stå noen minutter uten strøm før du starter den igjen.

Et enkelt trick som kan løse mange slags ubegripelige problemer...

sjekket litt, og ja jeg får opp IP-adresse på Iphonen, men prøvde å la den stå strømløs og kjøre igang igjen - uten hell.. får prøve å få noen litt kompetente på data innom tror jeg.. :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle sammen.
    Har akkurat kjøpt meg Imac og er helt fersk i apple verden. Er det noen som kan hjelpe meg med følgende problem:
    Har tatt en del nye bilder av kinoen , som jeg gjerne skulle lagt ut her. Men det viser seg at di er for store. Hvordan får jeg minsket oppløsningen på disse?

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Hei alle sammen.
    Har akkurat kjøpt meg Imac og er helt fersk i apple verden. Er det noen som kan hjelpe meg med følgende problem:
    Har tatt en del nye bilder av kinoen , som jeg gjerne skulle lagt ut her. Men det viser seg at di er for store. Hvordan får jeg minsket oppløsningen på disse?
    kan du beskjære de i iPhoto kanskje?

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Hei alle sammen.
    Du kan bruke Preview til å minske oppløsninga på bildene. Funksjonen ligger i Tools->Adjust size...

Hvis du har flere bilder oppe samtidig i Preview, vil denne funksjonen gjelde for alle markerte bilder.

Bruker jeg denne metoden pleier jeg å kopiere filene jeg vil gjøre noe med først og så åpne de med Preview. På den måten kan jeg velge å lagre alle samtidig etter at jeg er ferdig uten at originalfilene blir endra.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annan metode, hvis du allerede har importert de til iPhoto, er å markere bildene du vil skalere. Deretter velger du "eksporter" fra arkivmenyen øverst.
    Eller trykke shift+cmd+e samtidig.
    Derfra kan du velge å konvertere bildene, skalere bildene til ønsket oppløsning og div annet.
    Originalene forblir uendret, mens de nye skalerte bildene legger seg på skrivebordet eller der du selv angir.
    Veldig enkelt og greit.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått meg en Mac mini, med amerikansk ituneskonto. Leide akkurat en film, men syns jo ikke grensesnittet i itunes stores var å bli blåst ut av stolen av, sammenlignet med det som ble vist under ATV demoen på onsdag. Kan denne softwaren kjøres på en mini?

Newcomer Gaute7 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testa ut dette Apple Universal Dock - Apple Store (Norge) og kobla det til anlegget ?

Følger de kablene man da evt skulle trenge med ?

Spotify med kontroll fra iphone virker jo ganske gøy

Side 24 av 92 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •