Den store Apple-tråden - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 92 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 83 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 1828
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Apple Ipad:)

hei
    hvordan har det seg at Ipad fortsatt ikke er i salg i norge kan noen forklare meg dette?

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enkelt, Apple har ikke sluppet den i Norge ennå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk for den!

men er det noen som vet hva det er som tar så langt tid? hvorfor må vi vente?

Newcomer Duckand sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel et spørsmål om produksjonskapasitet. Den første iPhonen kom jo heller ikke til Norge, så det ville ikke overraske om iPad først kommer i form av en 2. gen. De mest ihuga forbrukerne vil uansett skaffe seg en iPad fra utlandet, og sansynligvis kjøpe seg den nye når den engang måtte komme.
    Dette er selvsagt bare synsing fra min side, men det er jo en fin metode for å skape behov/hype om produktet.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan laste opp bilder her på forumet med Mac?

Hei

Er bruker av MacBook og har problemer med å laste opp bilder her på forumet, noen som kan hjelpe?
    Greier fint å laste opp bilder på minHjemmekino og slik, men ikke når jeg for eksempel svarer i tråder på forumet. Hva gjør jeg feil?
    Setter stor pris på hjelp med dette!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegget nedenfor er via min MacBook. Sier vel det meste:

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Vedlegget nedenfor er via min MacBook. Sier vel det meste:
    Hei

Ok, da er det bare å hente bildet du vil ha frem, og trykke behandle vedlegg?, hvis jeg forstår det riktig?
    Takk for hjelpen!

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det annerledes med pc????

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Purolatinos problem kan skyldes 2 ting:

a) Den dagen han prøvde å laste opp bilder fikk han "Serveren er opptatt for øyeblikket. Vennligst prøv senere". Mao. alle brukerne fikk problemer i et gitt tidsrom.

b) Safariversjonen hans er "gammal"

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noen her der har problemer med Airporten? Min kutter ut og kan ikke slås på igjen, og ingen nettverk er tilgjengelig. For det meste kobler den seg til etter oppstart for da å kutte ut etter 10 sek. Igår kveld virket den dog det meste av kvelden, snodigt. Dette var kanskje fordi den var helt utladet, og jeg ladet den da opp igjen.
    Etter standby skjer der ofte heller ingenting når skjermen åpnes, den er bare sort og man må slå den av og på. Noen ganger må man prøve 2 ganger før den starter opp.
    Har re-installert Leopard uten at det hjalp.
    Har resettet PRAM, eller noe sånt, ved oppstart, men lurer på om jeg skal ta batteriet ut og sette det i igjen for å se om det hjelper, har sett en tråd på nettet hvor dette hjalp noen.
    Apple - Support - Discussions - airport won't turn on ...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man vha remote buddy på Iphone starte airfoil på en påslått mac, og deretter velge Spotify til f.eks "stue"? For så å styre spotify fra telefonen? Vurderer å kjøpe en mac mini, og bruke denne som mediasentral.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ikke noen her der har problemer med Airporten? Min kutter ut og kan ikke slås på igjen, og ingen nettverk er tilgjengelig. For det meste kobler den seg til etter oppstart for da å kutte ut etter 10 sek. Igår kveld virket den dog det meste av kvelden, snodigt. Dette var kanskje fordi den var helt utladet, og jeg ladet den da opp igjen.
    Etter standby skjer der ofte heller ingenting når skjermen åpnes, den er bare sort og man må slå den av og på. Noen ganger må man prøve 2 ganger før den starter opp.
    Har re-installert Leopard uten at det hjalp.
    Har resettet PRAM, eller noe sånt, ved oppstart, men lurer på om jeg skal ta batteriet ut og sette det i igjen for å se om det hjelper, har sett en tråd på nettet hvor dette hjalp noen.
    Apple - Support - Discussions - airport won't turn on ...
    Hei Niels, hvor gammel er Mac'en din?
    Jeg har min 2 år gamle jobb MBP inne til reparasjon, og jeg ble fortalt at en serie MBP har hatt feil på LogicBoard (dette er Apples navn på hovedkortet om jeg ikke tar feil). Kortet blir i mitt tilfelle byttet på garanti.
    Jeg hadde ikke noen problemer med Airport, men at maskinen ikke våkner fra dvale/når skjermen åpnes, det opplevde jeg en hel del av. Til slutt startet ikke maskinen i det hele tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noen her der har problemer med Airporten? Min kutter ut og kan ikke slås på igjen, og ingen nettverk er tilgjengelig. For det meste kobler den seg til etter oppstart for da å kutte ut etter 10 sek. Igår kveld virket den dog det meste av kvelden, snodigt. Dette var kanskje fordi den var helt utladet, og jeg ladet den da opp igjen
    Det virker vel som om du beskriver to ulike problemer her?

Nettverk som faller ut skyldes gjerne forstyrrelser. Forsøk de vanlige rutinene, med bytte av kanal, flytting av router eller datamaskin etc. Både andre nettverk, andre trådløse apparater, mikrobølgeovner, og bygningsstruktur kan forstyrre trådløse nettverk. Om det siste er tilfelle, kan små variasjoner i plassering løse problemet. Selv bodde jeg en tid i et hus der en halv meters flytting av sitteplassen gjorde forskjellen mellom problemfritt nettverk og brudd ved maskindvale...

En bærbar Mac som ikke våkner fra dvale er noe annet. Kan ha ulike årsaker.

Reinstallering av OSet har lite for seg med Mac. Om systemet gjenopprettes fra back-up, har det i realiteten ingen funksjon. Problemer skyldes vanligvis programvare som er inkompatibel med den installerte OS-versjonen, og/eller valgfiler o.l. som ligger igjen fra gamle programversjoner. Om man holder all programvare oppdatert, og kjører en omgang med renseprogrammet Onyx etter hver systemoppgradering, unngår man de aller fleste problemer. Reparerer man i tillegg diskrettigheter og filsystem regelmessig (med Diskverktøy, DiskWarrior e.l.) burde man unngå alle problemer.

Om du har problemer når batteriet ikke er fulladet, og det ikke hjelper med reset ved oppstart (husker ikke prosedyren nøyaktig, men den innbefatter å slå av Mac'en, ta ut strømkabel og batteri, og holde ned startknappen i omkring 10 sekunder, før man setter det hele sammen og starter pånytt) kan det være at batteriet er ødelagt. Et batteri holder ikke hele maskinens levetid; regn med et eller to bytter før Mac'en pensjoneres. Er batteriet utbrukt på mindre enn to år, kan du forsøke å reklamere -- men oftest vil forhandleren tviholde på ettårsgaranti for batterier (unntaket er når det er påvist produksjonsfeil på en batteritype).

Du kan sjekke batteri-"helse" med iStat Pro, coconutBattery e.l. -- men husk at slike målinger ikke er 100% pålitelige, og at spesielt ødelagte batterier kan gi misvisende resultater.

PS:
    På min 3 1/2 år gamle MacBook Pro er jeg nå nede på 81% batterifunksjon på maskinens andre batteri.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tatt av lokket i bunnen av maskinen nå, men så på nettet jeg ikke kan ta ut batteriet, stemmer det? Vil ikke rote med det om der er noen problemer....

Ja, veldig vanskelig å "pinpointe" problemet her. Batteri viser fortsatt 100 % etter lading. maskinen er kjøpt juli 09.
    Ikke noe har endret seg her mht router osv og jeg har sittet 40 cm fra routeren med maskinen hvor den også bare lukker Airport ned etter 10 sek. Den har fungert perfekt her i over 1 år.
    Vi hadde den med på 14 dagers ferie, alt fungerte perfekt, og den har ikke blitt skadet på noen måte, kom hjem, og da startet det dagen etter.
    Airport falt ut, trakk ned status på Airport, og Airport viser frakoblet. Åpnet Nettverk og det gikk ikke an å slå Airport på. Maskinen måtte restartes.
    (Et annet liknende scenario er at man plutselig mister internett, styrkemetret viser fortsatt 4 streker, men drar man ned status ser man at ingen nettverk er tilgjengelig, og åpnes da Nettverk kan man se at Airport er slått av)

Maskinen var treg til å starte, man måtte kanskje prøve to ganger før den kom opp.
    Var da nede hos Eplehuset, han koblet den til internett dernede, kjørte diagnose på disken via en separat startdisk og en feilmelding kom opp, han reparerte denne feilen og jeg kjørte hjem igjen. Men, det hjalp ikke.
    Jeg var dernede igjen, men gutten var da ikke på jobb, snakket med en annen og han mente jeg skulle levere inn maskinen, men vente en 14 dager slik at ventetiden ikke var så lang, nå starter skolen jo igjen.
    Så ja, LogicBoard, det er sikkert noe sånt da...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tatt av lokket i bunnen av maskinen nå, men så på nettet jeg ikke kan ta ut batteriet, stemmer det?
    Nytt for meg. Finnes det et "lokk" på undersiden av Mac'en, som ikke nettopp er batteriet?

Batteri viser fortsatt 100 % etter lading.
    Det er ladeprosenten. Den vil være 100%, selv om batterikapasiteten er redusert til (som i mitt tilfelle) 81%.

Ikke noe har endret seg her mht router osv og jeg har sittet 40 cm fra routeren med maskinen hvor den også bare lukker Airport ned etter 10 sek. Den har fungert perfekt her i over 1 år.
    Avstanden mellom datamaskin og router spiller i seg selv ingen rolle.

Så ja, LogicBoard, det er sikkert noe sånt da...
    Det kan høres ut som en maskinvarefeil, ja. Og da skifter de gjerne hovedkortet uansett -- siden arbeidstid er dyrere enn deler her i landet. Med en så ny maskin skulle det i alle fall ikke koste deg noe.

Hardwarefeil er sjeldne på Mac -- men det forekommer (mest, naturligvis, på bærbare maskiner). Dessverre betyr den lave feilprosenten at forhandlere og importør ikke har tatt seg bryet med å utvikle gode servicerutiner.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels har vel den nye MacBook der man ikke kan ta ut batteriet. Det skjedde jo en endring her "nylig".

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er den "nye" MacBook Pro, hele bunden er dekket av èn stor plate. Batteriet sitter med 3 stk 7 stjernede skruer.
    Kan sjekke med istatPro om jeg får maskinen til å fungere en stund.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a) Last ned Onyx og kjør Maintenance Scripts
    b) Lad batteriet helt ut. Heeeelt ut. La maskinen være av noen timer. Lad den helt opp uten å bruke den. Ha den av frem til neste døgn. Da er batteriet kalibrert: Apple Portables: Calibrating your computer's battery for best performance

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    b) Lad batteriet helt ut. Heeeelt ut.]
    Men la ikke maskinen stå uten strøm etter at batteriet er utladet. I noen tilfeller kan det føre til at du ikke får startet den igjen.

Forøvrig er det delte meninger om nytten av batterikalibrering. Mange mener at det eneste som faktisk blir kalibrert, er målefunksjonen for ladeprosent....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig. Men, det er jo verdt å prøve da det kan være interne linker i software som påvirkes av batteriindikasjon.

Og, når det gjelder å ha maskinen AV etter at batteri er ladet heeeelt ut. Viktig som Fahnsen sier. Ha maskinen AV. Ikke i dvalemodus. Da er det fare for at siste livsgnist trekkes ut av batteriet. Ikke på 1 døgn, men ved lengre tids dvale på heeeelt tomt batteri.

Jeg statser $0.02 på at a) og b) fikser problemet, Niels.

Side 23 av 92 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 83 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •