Den store Apple-tråden - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 92 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 89 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 1828
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    kun ituneshelper, som står oppført som påloggingsobjekter.. Trenger jeg egentlig dette?
    Bare hvis du bruker iTunes...

Men hvis det er eneste påloggingsobjekt, er det neppe noe å hente på å koble det ut.

Om Mac'en virkelig bruker lengre tid på oppstart, ville jeg sett på nettverksfunksjonene.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen gutter.

Trenger litt hjelp igjen jeg. Kjøpte meg akkurat en Airport Extreme. Problemet er ikke og koble den opp mot modemet for og få til et trådløst nettverk. Men når ejg skal koble til en ekstern HDD, så finner den ikke HDD´n. Når jeg kobler den rett i USB porten på mac´n, så finner den den med en gang. Det var problem nr1.

Nr2:
    Når jeg kobler til HDD til maskinen for da og velge og bruke denne til Time Machine, så sier den at den er i feil format....! FAT32 er formatet på min HDD..
    Time Machine, sier at den skal slette alt innhold og formatere den på nytt.

What to do??

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problem nr. 1 kan jeg ikke svare på da jeg ikke har prøvd dette selv. Men kanskje det egentlig er samme problem som nr. 2, altså at airporten ikke vil lese den hvis den ikke er i apples eget format.

Så hvis du ikke allerede har masse stasj på hdd'en så ville jeg formatert den til apples system. Er da godt mulig at det løser begge problemene.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men...hvis du også har windows maskiner i nettverket så vil du jo da få delingsproblemer igjen da de ikke vil kunne lese hdd'en.

Skal ikke være enkelt.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig sikker på at HDDen må konverteres til HFS+ (Apple format).
    For å lese og skrive på HFS formatert HDD fra PC, kam man bruke MacDrive (Mediafour | MacDrive)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    What to do??
    Fra hjelpesystemet i Mac OS X:

"Time Machine kan ikke sikkerhetskopiere til en ekstern disk som er koblet til en AirPort Extreme-basestasjon, eller til en iPod eller iDisk eller en disk som er formatert for Windows."

Jeg mener imidlertid å huske at jeg brukte Time Machine med disk koblet til AirPort Express tidligere. Jeg trodde denne funksjonen var falt bort ved en eller annen systemoppgradering, men tatt inn igjen senere. Kan ikke få sjekket det, da jeg for tiden ikke har noen disker koblet til APE...

Når det gjelder diskformat, er det egentlig ingen grunn til å bruke FAT. Her er filstørrelsen begrenset til 4 GB.

Mac kan lese Windows-disker. For å kunne skrive til dem, trengs ekstra programvare, som er svært rimelig.

Windows-maskiner kan lese og skrive til Mac-disker med lignende programvare.

Formater eksterne disker for den platformen som er viktigst i daglig bruk, og installer et egnet hjelpeprogram på maskiner med annet operativsystem.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvorfor i alle dager, forteller de meg på PageOne, at dette er mulig. Og at den virker akkurat som Time Capsule. Han fortalte også at Time Capsule og Airport Extreme er helt like, bortsett fra innebygget HDD i TC..

DETTE LUKTER KLAGESAK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvorfor i alle dager, forteller de meg på PageOne, at dette er mulig. Og at den virker akkurat som Time Capsule. Han fortalte også at Time Capsule og Airport Extreme er helt like, bortsett fra innebygget HDD i TC..

DETTE LUKTER KLAGESAK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jeg har ikke prøvd dette selv, men kan lese fra andre brukere at ved nyeste OS oppdatering, AE oppdatert og HDD formatert i HFS skal det gå fint å bruke oppsettet for backup med TimeMachine.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk det til å virke til morran idag. Det hjalp nok å sove på det. Er egentlig litt usikker på hvordan jeg fikk det til. Men det virker ihvertfall. ENDELIG! Da slipper jeg turen inn til Tønsberg for å klage.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk det til å virke til morran idag. Det hjalp nok å sove på det. Er egentlig litt usikker på hvordan jeg fikk det til. Men det virker ihvertfall. ENDELIG! Da slipper jeg turen inn til Tønsberg for å klage.
    Det er jo ofte sånn, at produsenter (spesielt amerikanske) tar alle forbehold, og ikke garanterer for noe som ikke virker 100% for alle, hver gang. Dermed kan det skje at noe som virker helt fint i de feste tilfeller, ikke anbefales i brukermanualene...

Det ante meg at dette var et slikt tilfelle.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der gikk du forbi meg med ett innlegg Fahnsen.

Det står jo at AE kan dele en USB HDD på et nettverk. Bare synd det ikke er så lett å få til som de sier....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står jo at AE kan dele en USB HDD på et nettverk. Bare synd det ikke er så lett å få til som de sier....
    Det avhenger litt av disken (produsent og type). Noen disker har funksjoner som gjør det vanskelig.

Har selv droppet USB-disker på nettverket. NAS gir så mange fordeler, og back-up over trådløst nett går så tregt, at jeg heller tar bryet med å koble back-up-disken direkte til Mac'en når det trengs.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det avhenger litt av disken (produsent og type). Noen disker har funksjoner som gjør det vanskelig.

Har selv droppet USB-disker på nettverket. NAS gir så mange fordeler, og back-up over trådløst nett går så tregt, at jeg heller tar bryet med å koble back-up-disken direkte til Mac'en når det trengs.
    Jeg har alltid formatert nye HDDer jeg har kjøpt (NTFS for Windows og HFS for Mac), da jeg ikke liker å ha de billig-programmene som ofte følger med.

Enig med det Fahnsen skriver her, koble disken direkte i maskinen hvis praktisk mulig.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er siste oppdatering på plass.. Gleder meg til å trykke. Bare så synd at jeg bare har 3G...Ikke lenge til Iphone 4 kommer. Den havner her for å si det sånn.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laster ned nå. 19 minutter gjenstår...

Har 3GS.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om det er mulig og spille av avi. filer i iTunes?? Og ev. hvordan?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man bruke Remote til Iphone til å kontrollere to forskjellige itunes-kontoer/bibliotek på to forskjellige maskiner? Fikk ikke opp noe bibliotek på maskin nr 2.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Kan man bruke Remote til Iphone til å kontrollere to forskjellige itunes-kontoer/bibliotek på to forskjellige maskiner? Fikk ikke opp noe bibliotek på maskin nr 2.
    Bump..

Og noen spm til: Endelig er nytt hus på plass, og det planlegges med full eplehage... Blir enten en iMac eller en Mac mini som mediesentermotor, med Apple Tv som extender for bilde, og Airport Express for lyd. Skal lagre film og musikk på ekstern harddisk. Da er spørsmålet, er det like greit å bruke en Time Capsule, eller bør jeg gå for en dedikert NAS. Tanken er jo at mini/iMac skal stå på kontinuerlig, og kjøre Itunes, ev squeezeserver. Innbiller meg at det er enklere med en TC, enn å styre med å sette opp en NAS?

Hvis jeg ønsker å høre forskjellig musikk i stue og f.eks kjøkken, lar det seg gjøre? Tiger nevnte noe om det tidligere, men ikke sikker på om det gjaldt samme musikk i flere soner, eller forskjellig musikk i flere soner.

Har Altibox i det nye huset. Kan en iMac brukes som Tv? Har hørt noe om eyeTV, men er ikke helt oppdatert.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    er det like greit å bruke en Time Capsule, eller bør jeg gå for en dedikert NAS. Tanken er jo at mini/iMac skal stå på kontinuerlig, og kjøre Itunes, ev squeezeserver. Innbiller meg at det er enklere med en TC, enn å styre med å sette opp en NAS?
    Kjøp en TimeCapsule om du ønsker trådløs back-up til Mac. Til alt annet bruk er det dyr og ufleksibel lagring.

Selv bruker jeg er 4x1 TB Western Digital NAS (3TB effektiv lagringsplass med RAID). Fullstendig plug & play; alt oppsett unnagjort på et par minutter. Den har noe redusert funksjonalitet sammenlignet med dyrere løsninger, men om du har en Mac stående til å drive server-programmer spiller det ingen rolle.

Mitt oppsett omfatter ellers en AirPort Extreme med USB-disker koblet til etter behov, en Apple TV koblet til TV og stue-hi-fi, en AirPort Express koblet til soveroms- og badeanlegg (TOSlink-splitt til to DACer), og en "løs" Express til bruk der det måtte trengs (veranda, besøk, reise).

Hvis jeg ønsker å høre forskjellig musikk i stue og f.eks kjøkken, lar det seg gjøre? Tiger nevnte noe om det tidligere, men ikke sikker på om det gjaldt samme musikk i flere soner, eller forskjellig musikk i flere soner.
    iTunes kan sende til flere soner, man bare samme lyd til alle.

Jeg ville tro at du kan sende fra iTunes til en eller flere soner, samtidig som du sender fra en annen mediespiller via Airfoil til andre soner -- men jeg har ikke prøvd dette selv.

Har Altibox i det nye huset. Kan en iMac brukes som Tv? Har hørt noe om eyeTV, men er ikke helt oppdatert.
    Du kan ta imot ukodede sendinger på det digitale bakknettet (= NRK), men jeg kjenner ikke til noen måte å få CAM/kort inn i systemet på. Men jeg har heller ikke sjekket på en stund.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo!

Har ikke noe svar på ditt første spørsmål om 2 bibliotek på en og samme Remote, men trodde det var mulig ja. Skal se nærmere på saken da jeg akkurat fikk en Mac Mini inn døra.

Når det gjelder iMac vs Mac mini, da går min stemme til Mac mini da du ønsker ett mediesentermotor som du selv sier, og jeg antar at du ikke er avhengig av skjermen. Jeg har selv koblet opp min MM (Mac mini) mot min receiver. Stille som fy og mer plasseringsvennlig synes jeg!

Når det gjelder Apple TV og en AE (Airport Express), kunne jeg kanskje anbefalt ennå en Mac mini om økonomien tillater.
    Jeg har en Apple TV også, men den går nå bort pga. viften og varmeutviklingen. Den kan heller ikke spille av 1080p materiale uten en liten modifikasjon. Dette kan Mac mini uten problemer og du har også CD/DVD spiller/brenner om du ønsker å legge inn samlingen din. AE er kjempesnedig og kan ikke finne noe negativt på den

Angående TC vs NAS. Jeg ville brukt Mac Minien som jeg anbefaler tidligere. Den kan du koble til eksterne disker og dele 24/7 som du selv ønsker. TC er rettet mot Time Machine som du har i OS X, denne er da også i Mac minien og tenker at en TC blir overkill.

Håper jeg svarte på noen av dine spørsmål, og at forklaringen var god! Har jeg glemt noe så gjerne spør videre.

Hva slags program tenker du å bruke på ditt mediesenter?

Side 19 av 92 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 89 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •