Den store Apple-tråden - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 92 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 78 88 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 1828
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Morsom teori dette. Nå har jeg 2 JÆ... ikoner hengende oppe. Og det funket ikke med Appcleaner for og fjerne det.
    Ble så nysgjerrig på dette mysteriet, at jeg måtte laste ned programmet og prøve selv.

Programmet lå der det skulle, og lot seg fjerne med AppCleaner. Men ikonet forsvant ikke før jeg omstartet (hadde sikkert holde med ut/innlogging).

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Ble så nysgjerrig på dette mysteriet, at jeg måtte laste ned programmet og prøve selv.

Programmet lå der det skulle, og lot seg fjerne med AppCleaner. Men ikonet forsvant ikke før jeg omstartet (hadde sikkert holde med ut/innlogging).

hadde jeg gjort dette med en gang, så hadde det nok gått på første forsøk. Men man prøver og feiler.

Learning by doing wrong many times.
    Det er mitt motto for kvelden.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har det seg, at å installere Aperture og Final Cut, som er programmer fra Apple, skal gjøre maskinen så til de grader tregere?

Måtte avinstallere begge programmene for at det i det hele tatt skulle gå an å åpne Mail, uten at det tok hele dagen.

WHY??

Og da hadde jeg 155 GB ledig på disken...Masse plass til å leke på det.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har det seg, at å installere Aperture og Final Cut, som er programmer fra Apple, skal gjøre maskinen så til de grader tregere?

Måtte avinstallere begge programmene for at det i det hele tatt skulle gå an å åpne Mail, uten at det tok hele dagen.

WHY??

Og da hadde jeg 155 GB ledig på disken...Masse plass til å leke på det.
    Har Aperture og flere adobe aplikasjoner stående på 24/7 som regel og har aldri merket noen som helst endringer i hastigheten.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Har Aperture og flere adobe aplikasjoner stående på 24/7 som regel og har aldri merket noen som helst endringer i hastigheten.
    Jøss, hvordan maskin har du??

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er krevende programvare til profesjonelt bruk. Final Cut har jeg ikke brukt, men Aperture krever faktisk det meste av hva en bærbar datamaskin kan stille opp med.

Det kan være lett å glemme, med tanke på pris og lettbrukthet på Apple-programvare, at noe av det de lager faktisk er profesjonelle verktøy som er laget for å kjøre på dedikerte, stasjonære maskiner med flere prosessorer...

At man må avinstallere dem for å få andre ting til å gå rundt, høres rart ut. Det skulle holde lenge å avslutte dem. Om det da ikke er eldre versjoner.

Programvare som er inkompatibel med den OS-versjonen man kjører -- enten det er dårlig programmerte shareware og open source-saker (flere populære mediaspillere kommer dessverre i denne kategorien), eller gamle versjoner av kommersiell programvare -- kan ha systemtillegg o.l., som kan påvirke OS'et, selv når programmene selv ikke kjører. Det er egentlig bare én ting å gjøre med sånt: Punge ut for en oppgradering, eller kaste ut hele greia.

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Fahnsen sier over her, begge disse programmene er store tunge programmer laget for avansert bruk. Så jeg er ikke overrasket over at en bærbar maskin kneler når du har begge kjørende samtidig. Merk, slike programmer belaster også maskinen betydelig mer under oppstart enn under "vanlig" bruk.
    Så har man det først åpent kan det nok fint stå og jobbe i bakgrunnen selv om man kjører flere andre programmer.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere er noen fantastiske mennesker. Her er det alltid hjelp å få, og det setter jeg utrolig pris på. Ville jo bare sjekke ut de programmene, så det blir nok ved en seinere anledning jeg får bruk for de...Har jo iMovie og iPhoto.. så jeg klarer meg..

Skjønner jo at dette er tunge programmer.

Men over til en annen ting. finner det ikke "Home", "End","PgUp","PgDwn" taster på denne maskina?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stryk siste spørsmål...hehe...mange nye fiffige knapper her...

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stryk siste spørsmål...hehe...mange nye fiffige knapper her...
    hehe... Men for all del, det er bedre å spørre og faktisk finne slike funksjoner enn å ikke spørre og tro de ikke er der

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finner det ikke "Home", "End","PgUp","PgDwn" taster på denne maskina?
    Har aldri brukt slike taster...

Men det finnes garantert en måte, og høyst sannsynligvis en mye enklere en, å gjøre det som trengs.

Beste rådet til en ny Mac-bruker, er å glemme Windows-vanene, og ikke lete etter løsninger man er vant til, men fortest mulig finne Mac-måten. Den er garantert enklere og raskere.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri brukt slike taster...

Men det finnes garantert en måte, og høyst sannsynligvis en mye enklere en, å gjøre det som trengs.

Beste rådet til en ny Mac-bruker, er å glemme Windows-vanene, og ikke lete etter løsninger man er vant til, men fortest mulig finne Mac-måten. Den er garantert enklere og raskere.
    holde inne ctrl og bruke piltastene, så funker de som pgup og pgdw, med cmd og piltastene, så er det home og end... fiffig. enkelt og greit.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    holde inne ctrl og bruke piltastene, så funker de som pgup og pgdw, med cmd og piltastene, så er det home og end... fiffig. enkelt og greit.
    Er det under serfing på nettet du føler du trenger disse funksjonene? Scrolling kan enkelt gjøres på styreflaten ved bruk av 2 fingre. Sjekk "Systemvalg" om det er skrudd på eller av.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Er det under serfing på nettet du føler du trenger disse funksjonene?
    Det er i alle fall funksjoner jeg aldri har brukt.

Bruker fingertuppene til det meste, og tastaturet bare når det er nødvendig.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda et spørsmål fra Sandefjord her. Om jeg skulle angre på alt som noensinne er gjort/installert på denne maskinen. Kan jeg fjerne absolutt alt, og få den "butikk ny" igjen??

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda et spørsmål fra Sandefjord her. Om jeg skulle angre på alt som noensinne er gjort/installert på denne maskinen. Kan jeg fjerne absolutt alt, og få den "butikk ny" igjen??
    I alle fall ved å reformatere disken og installere operativsystemet på nytt.

Men da forsvinner jo også alt du måtte ha lagret av dokumenter.

I eldre OS-versjoner kunne du også gjennomføre en "clean install" uten å slette disken. De gamle systemfilene ble da lagt i en egen mappe, som man eventuelt kunne slette.

Vet faktisk ikke om denne muligheten finnes lenger. Behovet for å løse problemer ved å slette alle systemtillegg er egentlig ikke tilstede i nyere utgaver av OS X.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I alle fall ved å reformatere disken og installere operativsystemet på nytt.

Men da forsvinner jo også alt du måtte ha lagret av dokumenter.

I eldre OS-versjoner kunne du også gjennomføre en "clean install" uten å slette disken. De gamle systemfilene ble da lagt i en egen mappe, som man eventuelt kunne slette.

Vet faktisk ikke om denne muligheten finnes lenger. Behovet for å løse problemer ved å slette alle systemtillegg er egentlig ikke tilstede i nyere utgaver av OS X.

hmmm...okay...føler bare at den har blitt så treg i oppstarten...har ikke noe å sammenlikne med, men mener den var raskere før...

kanskje bare innbilning?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm...okay...føler bare at den har blitt så treg i oppstarten...har ikke noe å sammenlikne med, men mener den var raskere før...

kanskje bare innbilning?
    Mac skal i prinsippet ikke bli tregere av flere installasjoner.

Om oppstarten tar lengre tid, kan det skyldes at noen av de programmene du har installert, også har installert startobjekter; altså deler som startes opp når maskinen starter, og kjører i bakgrunnen hele tiden (også når programmet ikke er igang). Om dette er ting du vanligvis ikke har bruk for, kan du skru dem av i Systemvalg > Kontoer > Påloggingsobjekter.

Den vanligste grunnen til treg oppstart, er imidlertid at Mac'en leter etter nettverk. Om dette skjer når du ikke er hjemme, kan du bedre det ved å krysse av for at den skal huske alle nettverk du har vært koblet opp mot: Systemvalg > Nettverk > Airport > Avansert.

Om det skjer hjemme hos deg selv, bør du kanskje se litt nærmere på nettverket ditt. Spesielt om du har nettverksdisker o.l. koblet til.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, hvordan maskin har du??
    imac 21,5" ganske standard maskin bortsett fra størredisk og 4gb ram

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mac skal i prinsippet ikke bli tregere av flere installasjoner.

Om oppstarten tar lengre tid, kan det skyldes at noen av de programmene du har installert, også har installert startobjekter; altså deler som startes opp når maskinen starter, og kjører i bakgrunnen hele tiden (også når programmet ikke er igang). Om dette er ting du vanligvis ikke har bruk for, kan du skru dem av i Systemvalg > Kontoer > Påloggingsobjekter.

Den vanligste grunnen til treg oppstart, er imidlertid at Mac'en leter etter nettverk. Om dette skjer når du ikke er hjemme, kan du bedre det ved å krysse av for at den skal huske alle nettverk du har vært koblet opp mot: Systemvalg > Nettverk > Airport > Avansert.

Om det skjer hjemme hos deg selv, bør du kanskje se litt nærmere på nettverket ditt. Spesielt om du har nettverksdisker o.l. koblet til.
    kun ituneshelper, som står oppført som påloggingsobjekter.. Trenger jeg egentlig dette?

Side 18 av 92 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 78 88 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •