Den store Apple-tråden - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 92 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 1828
    Newcomer supersmukken sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når du restarter Macen rensker den opp i endel loggfiler o.l så jeg vil tro den har godt av en restart i ny og ned. Min erfaringer jeg har med Mac er også jo mer du fyller inn av programvare og filer av forskjellige slag påvirker Operativsystemet slik at farten blir lavere med mer Gb.
    Siden jeg har brukt opp endel HD på min Mac Mini og Macbook valgte jeg SSD fra Intel internt denne gangen. Jeg lagrer stort sett alt til min ReadyNas filserver som som er koplet på mitt Gigabyte nettverk. Her for jeg respons jeg kun har drømt om tidligere bakdelen er såklart at det er lite du kan ta med deg når du skal ut på tur.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Vurderer nå sterkt en fullstendig konvertering til eplemenigheten. Skal snart flytte og har lyst på et helhetlig og brukervennlig mediesystem, som andre enn meg kan betjene. Vil ha både lyd og film til TV/lydanlegg.

Har nå sett på både Mac mini, Apple TV, Airport Express, Time Capsule, Macbook Pro, Ipad, Iphone/Ipod Touch som fjernkontroll og Sonos.

Slik det er nå heller jeg mot en Mac Mini i stedet for en Apple TV, og vurderer å anskaffe den først og installere Plex. Noen spm ang denne:

Kom gjerne med andre innspill til hvordan dette kan gjøres hensiktsmessig.
    Jeg sto i samme situasjon som deg, valget falt helt klart på Minien da dette er en fullgod datamaskin i forhold til ATV.Selvfølgelig om du hacker ATV for du jo noen åpninger men for meg og min travle hverdag var ikke dette ett alternativ.
    Plex kjøres på Minien her i huset koplet på en Samsung Tv. Programmet har gode kodeker og format støtten er svært bred. I tillegg styres der hele med Applikasjonen Remote Buddy, jeg bruker da en Iphone for å styre dette med.
    Barnefilmene er lagt inn i Itunes og styres enkelt for resten av familien igjennom front row som er helt genialt enkelt både for bestemor på 60 og 7 åringen i huset, de bruker den lille fjernisen som Apple lager til 200 spenn.
    Godt å bli kvitt tomme DVD cover, ripete rotete og ett ork og spole seg igennom alle valgene før selve filmen begynner, nå er den tid over :-D

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av supersmukken
    Barnefilmene er lagt inn i Itunes og styres enkelt for resten av familien igjennom front row som er helt genialt enkelt både for bestemor på 60 og 7 åringen i huset, de bruker den lille fjernisen som Apple lager til 200 spenn.
    Da mener du at du har rippet filmene med DVDShrink eller tilsvarende og lagt dem inn i Itunes?
    Hva er front row?

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har rippet filmene inn med Ripit for Mac.(fjerner kopi sperrer)
    Da står jeg igjen med en en video ts mappe som jeg konverterer ned til MP4 (igjennom Handbrake eller iskysoft) som Front Row og Itunes støtter. (også PS3)

Front Row er ett program som ligger latent i Macen når du kjøper den.

YouTube - FRONT ROW TUTORIAL: MAC OS X

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Plex en erstatning for Front Row?

Ser ut til at jeg går for en Mini til stua, og utvider med en ATV til TV-stua når jeg kommer så langt. Ser vel greiest ut å gå for den utgaven med 2,53MHz, 4 GB minne og 320GB HD. Skal man først oppgradere prosessoren, er det like greit å legge på 500,- til for mer minne og HD.

Når det gjelder leie av film/serier på amerikanske Itunes, er det noe som har engelsk tekst, eller er det uten?

Ripping av Blu-Ray, er det mulig enda, med et eksternt BD-drev? Er det programvare som kan spille av BD på Mac Mini?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har rippet filmene inn med Ripit for Mac.(fjerner kopi sperrer)
    Da står jeg igjen med en en video ts mappe som jeg konverterer ned til MP4 (igjennom Handbrake eller iskysoft) som Front Row og Itunes støtter. (også PS3)

Front Row er ett program som ligger latent i Macen når du kjøper den.

YouTube - FRONT ROW TUTORIAL: MAC OS X
    Ok

Det blir litt på siden da med mitt oppsett hvor jeg kjørte AppleTv mot PC med Itunes.
    Har konvertert noen filmer til MP4 men det tok lang tid. Brukte dog ikke handbrake som jeg ikke syntes var spesielt lettforståelig. Mac teritorium er nok litt fremed for meg. Men siden jeg liker både min Ipod touch og Apple tv frister det å integrere dem i systemet.

Front row er jo omtrent likt styresystemet som ligger på AppleTv. Så velidig likt ut med bare litt annen lay out

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du restarter Macen rensker den opp i endel loggfiler o.l så jeg vil tro den har godt av en restart i ny og ned.
    Det stemmer. Men mengden avhenger av bruken og programvaren.

Den mest åpenbare synderen her er spill og lignende som virker gjennom en nettleser.

Jeg tror at man kan si det er en tydelig forskjell mellom profesjonelle programmer, på den enes siden, og dårlig amatørarbeid og beta-versjoner på den andre. Dessverre kommer en del video/multimediaprogrammer inn under den siste kategorien.

Min erfaringer jeg har med Mac er også jo mer du fyller inn av programvare og filer av forskjellige slag påvirker Operativsystemet slik at farten blir lavere med mer Gb.
    Dette er nok tilfellet med Windows, men ikke med Mac.

Det eneste som kan gjøre en Mac tregere på denne måten, er at disken blir så full at systemet ikke får plass til virtuelt minne. Da må en svært høy prosent av disken være opptatt.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine erfaringer tilsier at dette ikke stemmer, har gjort flere "freshe" installasjoner og forbedringen med nyinstallert OS er svært fremtredende i form av bedre respons/hastighet.
    Dette er en min Subjetive mening men har du noen utfyllende referanse som du kan linke til i din sak er jeg takknemlig.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan si at jeg også har opplevd at mac'en har blitt treg etterhvert.
    Badeballen kan komme fra "out of nowhere" og snurre i evigheter.
    Reinstallasjon av OSX løste problemet, og maskinen ble god som gull igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Kan si at jeg også har opplevd at mac'en har blitt treg etterhvert.
    Badeballen kan komme fra "out of nowhere" og snurre i evigheter.
    Reinstallasjon av OSX løste problemet, og maskinen ble god som gull igjen.
    Dere ville oppnådd nøyaktig det samme på en brøkdel av tiden, om dere hadde slettet gamle bufferfiler med et vedlikeholdsprogram som Onyx. Det er fullstendig unødvendig å formatere disk og reinstallere programvare på Mac, dersom det ikke er alvorlige diskfeil.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Dere ville oppnådd nøyaktig det samme på en brøkdel av tiden, om dere hadde slettet gamle bufferfiler med et vedlikeholdsprogram som Onyx. Det er fullstendig unødvendig å formatere disk og reinstallere programvare på Mac, dersom det ikke er alvorlige diskfeil.
    Dette er helt korrekt. Apple anbefaler også et vist vedlikehold av systemet. Enten ved bruk av Apple´s egne systemverktøy eller ved bruk av tredje parts programmer som nevnt f.eks Onyx.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onyx hjalp ikke meg mye.
    Det ryddet opp litt og frigjorde et par giga fra disken, men maskina ble ikke særlig raskere av den grunn.
    Kjørte cleanup og maintenence....
    Nå skal det nevnes at jeg ikke er noen ekspert på mac, så det kan vel tenkes at jeg ikke brukte onyx riktig, eller at jeg ikke prøvde alt programmet har å by på, ikke vet jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onyx hjalp ikke meg mye.
    Det ryddet opp litt og frigjorde et par giga fra disken, men maskina ble ikke særlig raskere av den grunn.
    Da ville jeg sjekket hva Mac'en driver på med. Programvare som kjører kontinuerlig, og/eller lagrer store bufferfiler, eller som er utdatert.

Slett alle programmer som er for gamle for den OS-versjonen du kjører, selv om det er ting du tror du trenger. Om det ikke finnes nyere versjoner, må du finne alternativer.

Vær klar over at både spill på Internett og en del annen programvare (typisk gratisprogrammer fra Nettet) pøser på med saker som fyller disken svært fort. Ofte vil omstart slette slike filer; hvis ikke skal Onyx fikse det.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg sjekket hva Mac'en driver på med. Programvare som kjører kontinuerlig, og/eller lagrer store bufferfiler, eller som er utdatert.

Slett alle programmer som er for gamle for den OS-versjonen du kjører, selv om det er ting du tror du trenger. Om det ikke finnes nyere versjoner, må du finne alternativer.

Vær klar over at både spill på Internett og en del annen programvare (typisk gratisprogrammer fra Nettet) pøser på med saker som fyller disken svært fort. Ofte vil omstart slette slike filer; hvis ikke skal Onyx fikse det.
    Tror ikke jeg har noen programmer som er utdatert for øyeblikket, men nå funker mac'en greit også da. La jo inn alle programmer på nytt etter reinstalleringen.
    Kjører skjelden veldig mange applikasjoner samtidig, Mail er det eneste som alltid står på.
    Ellers er Mail, Safari, Skype, Msn og SABnzbd+ ganske ofte i gang samtidig.
    Det er skjelden noe problem nå, men SABnzbd+ har kjørt maskina i stå et par ganger.
    Når det skjer fryser hele systemet og da er det kun "hard reboot" som funker.

Et par eksempler på at badeballen dukker opp uten grunn er f.eks når jeg foretar enkle operasjoner som å fjerne avkryssingen på et album i iTunes, eller når jeg skal bruke målebåndet i SketchUp....
    Med andre ord operasjoner som normalt ikke skal kreve spesielt mye systemresurser.
    Hva dette kommer av aner jeg ikke, men som sagt løste det seg etter at jeg reinstallerte maskina.

Maskina er for øvrig en ca 3 år gammel sort 13" macbook med 2,2GHz prosessor og 2Gb minne...problemene oppstod først etter 2 år, kanskje senere...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er skjelden noe problem nå, men SABnzbd+ har kjørt maskina i stå et par ganger.
    Når det skjer fryser hele systemet og da er det kun "hard reboot" som funker.
    Det betyr, kort og greit, at dette er et program du bør hive. Det er inkompatibelt med den operativprogramvaren du kjører.

Jeg vil tro at dette forklarer de problemene du har...

Og igjen: Å slette dette programmet, og fjerne buffer- og valgfiler med Onyx, vil gjøre samme nytten som "clean install", på en brøkdel av tiden.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onyx kjører jeg ukentlig, og diskrettigheter blir også fulgt opp både før og etter at systemet trengte å reinstalleres så den kjøper jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onyx kjører jeg ukentlig, og diskrettigheter blir også fulgt opp både før og etter at systemet trengte å reinstalleres så den kjøper jeg ikke.
    Vel, det er din tid og din disk...

Men rent generelt lønner det seg alltid å sette seg inn i hvordan noe virker, fremfor å basere det man gjør på tro og antagelser.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr, kort og greit, at dette er et program du bør hive. Det er inkompatibelt med den operativprogramvaren du kjører.

Jeg vil tro at dette forklarer de problemene du har...

Og igjen: Å slette dette programmet, og fjerne buffer- og valgfiler med Onyx, vil gjøre samme nytten som "clean install", på en brøkdel av tiden.
    Det er sikkert ikke noen dum idé, men da vil jeg ha et annet tilsvarende program som funker bedre.

Forslag til dette?
    Gjerne gratisvare, men alle forslag er velkomne.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg offisielt inne i menigheten, bestilte meg en 13" MBP i går. Får leke litt med den før jeg velger veien videre.

Har dog ett spm: Musikk i flere soner, dvs forskjellig musikk på soverom og stue, hvordan løser man det med kun Appleutstyr? Har hørt noe om at man kan ha forskjellige Itunes kontoer pålogget, og sende til de forskjelllige sommene, går det på en og samme maskin, eller må man ha to maskiner gående for å få det til?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Installere Airfoil?

Side 12 av 92 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •