Elac høyttalere - Informasjon og erfaringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink Elac høyttalere - Informasjon og erfaringer

noen som har noe og komme her :?:

Newcomer Nick-Andre sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump! Vurderer selv Elac høyttalere. Men det ser ikke ut til å være så mange her inne som har prøvd dette merket dessverre.

For min del vurderer jeg først å fremst og bytte ut Klipsch RF-82 mk2 med Elac FS 249 Black Edition. Samt en senter som matcher.

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elac har også truffet hjernehinnen min, det samme har PSB og System Audio.

Skal kjøres fra en NAD C356 her, tenkte at jeg kan kjøpe en til og bare bi-wire de oppmot høyttalerne.

Er nok bare bruktmarkedet som aktuelt for mitt budsjett. Tenker jeg kan strekke meg til 7-8k.

Newcomer Nick-Andre sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du finner mye brukt av Elac dessverre. Syntes det nesten er litt rart at det omtrent ikke er noen som har Elac her inne. Da de ser ut til å gjøre det meget godt i alt av tester som jeg har sett.

Test av Elac FS257 Lyd&Bilde
    Test av Elac FS 249 Lyd&Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elac i Norge

Elac har på tross av at det er et av verdens eldste lydmerker (etablert 1.9. 1926 av en forretningsmann og to som forsket på lyd i luft og vann fra 1908) blitt solgt i svært begrenset antall i Norge. Derav er det også få på bruktmarkedet i Norge. Dynabel engros tok over agenturet i august i fjor og ønsker å endre på dette. I Tyskland er Elac det 2. mestselgende høyttalermerket og har rundt 60 ulike modeller. De som driver Elac i dag har bl.a. fartstid fra AKG og Burmester, og har en mer high end tilnærming til lyd enn tidligere. Samtidig har det kommet en del spennende nyere modeller. FS 257 er en spesialmodell for en tysk butikkjede som vi har tatt inn pga etterspørsel etter High End 2011 i München der de ble presentert. Denne modellen er en anelse mer "rocka" og bassheavy enn de andre modellene. En interessant serie er den nye BLACK EDITION serien som ble komplett først nå i mars/april med FS 249 Black Edition som ble klar for levering fra april. I forhold til 240-bestselgerserien har Black Edition et helt nytt delefilter med luftspoler og high grade komponenter hele veien, samt Van den Huul internkabling. Som importør har vi ikke lov til å skryte av egne produkter her i dette forumet, men vi må ha lov til å si at forskjellen er hørbar i Black Edition seriens favør! FS 247 Black Edition kan ikke sammenlignes med FS 247 lydmessig. Forskjellene er så store at de egentlig burde hatt helt andre modellbetegnelser. Tredje generasjon JET diskanter (modifiserte Heil Air Motion Transformer med 10 x større membranareal som domediskanter) har beholdt åpenheten og gjennomsiktigheten fra tidligere modeller, men er i tillegg mykere (silkemyk er min subjektive mening) i klangen. Det er foreløpig få forhandlere av Elac i Norge, men vi jobber med saken. Foreløpig er det den aktive AM 150 som har solgt mest og som er ute hos et titalls forhandlere; fire i Oslo området: Stereofil i Grensen, Kontrapunkt i Vibesgate, 3D/ B&O senter Skøyen, samt EHED i Oslo Nord mot grensen til Nittedal. Det er også mulig å lage avtale om lytting hos oss i Dynabel, men målet er å få Elac ut i de beste uavhengige Hi Fi butikkene. Dessverre ikke så mange igjen...

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare vært innom Dynabel og hørt på noen av modellene, de låt bra nok i forhold til pris til at jeg kommer til å dra med meg litt mer egen musikk og lytte nøyere før jeg skal kjøpe høyttalere neste gang.
    Anbefaler folket å ta en lytt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har flere modeller på lager enn på demo, men pr. nå har vi følgende Elac modeller på demo i Tvetenveien 32:
    GULVSTÅENDE:
    FS 247
    FS 247 Black Edition
    FS 257 (er akkurat nå hos Stereofil i Grensen 9, Oslo og Resonans i Stavanger)
    FS 68.2
    FS 249 Black Edition (demo utenfor huset - må avtales spesielt)
    FS 509 VX-JET (demo utenfor huset - må avtales spesielt)
    STATIV/BOKHYLLEHØYTTALERE:
    BS 52.2.
    BS 53.2
    BS 62.2
    BS 182
    BS 253
    BS 243 Black Edition
    BS 244 Black Edition (demo utenfor huset - må avtales spesielt)
    310 CE Indies Black
    301.2
    SENTER:
    CC 61.2
    CC 241
    SUB:
    SUB 2060 D
    SUB 111.2
    5.1 OPPSETT:
    60-SERIEN
    240-SERIEN
    PAKKER:
    Anniversary Set (Limited Edition) består av 301.2 og SUB 2060 D
    AKTIVE HØYTTALERE:
    AM 150 (kan også høres hos Kontrapunkt, Stereofil, 3D/B&O senter Skøyen og EHED i Oslo, Din Elektro Husnes og Resonans i Stavanger.

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Elac

ja hit må dere ta dere en tur, jeg har jo brukt Elac i snart 5 år, og har lurt på om jeg skal bytte de ut men har ikke funnet noe som slår mine 609.
    har testet mange av de mindre modellen å, de spiller utrolig godt til en god pris.

Elac liker å få mye power

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da blir det ELAC på meg. Får et sett med ELAC 330.3 JET kjørt ned hit neste onsdag. Skulle egentlig hatt de for en stund siden men har støtt på noen problemer med tyske helligdager og tull. Det ene basselementet hadde gått opp i limingen så det lagde en plagsom summe-lyd. Han kunne jo ikke selge de i den tilstanden så et nytt måtte bestilles, og her ble det endel kludder med leverandør.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hørt Elac FS 249 og kan prøve seg på en lydbeskrivelse? Er det en "gummiring" som man sette rundt diskanten for å dempe den? Har lest litt om det, men vet ikke helt hvordan det fungerer.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spikeld
    Noen som har hørt Elac FS 249 og kan prøve seg på en lydbeskrivelse? Er det en "gummiring" som man sette rundt diskanten for å dempe den? Har lest litt om det, men vet ikke helt hvordan det fungerer.

Ta en tlf eller en tur innom Resonans i Stavanger for en demo, snakket med dem for noen dager siden å da nevnte de at de har FS 249 Black Edition inne.

Dette er med forbehold om at jeg fikk detaljene riktig med meg pr tlf
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt fs 249, men jeg har de små 310.2 jet på hytta. Det som bør kunne være sammenlignbart er kvaliteten på diskantgjengivelsen - den oppfatter jeg som veldig oppløst og "silkemyk". Dette vil dog sikkert avhenge av klangbalansen i høyttaleren (selv om diskant elementet isolert sett er av høy kvalitet). Kvalitetsmessig har jeg et meget bra inntrykk av Elac - primært gjennom det ene settet jeg eier. Jeg blir ikke overrasket dersom de har noen større modeller som også spiller strålende i sin klasse.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elac FS 249 Black Edition

Skumgummeringen skal kun brukes dersom høyttaleren står helt nær en glatt og reflekterende flate som for eksempel vindusflater. Jeg bruker selv denne ringen på senterhøyttaleren fordi den står litt feilplassert i benken under TV med for mange flater helt i nærheten både over og under, samt sidene. Her hadde den en fantastisk fin effekt og jeg ble kvitt de uhelidge refleksjonene.

Som importør er det vel feil om jeg skal prøve å beskrive lyden, men skal prøve å få noen ubestridelig karakteristika:
    • Forskjellen mellom FS 249 Black Edition kontra den vanllige FS 249 er stor, både teknisk og lydmessig. Black Edition utgavene har helt nye delefiltre og med high end komponenter og Van den Huul internkabling. Dessuten har de Titan i svingspolekonen og JET diskanten er også en high end utgave. Kabinettene er også ekstra avstivet.
    • FS 249 er en "komplett" høyttaler fra sub område og helt opp ifølge en bransjeaktør i et av bladene. Den blir testet i desembernummeret av Watt.
    • Jeg har tidligere(80-tallet) vært importør av Infinity og er ikke selv så veldig begeistret for domediskanter. Derimot likte jeg EMIT diskantene til Infnity og elektrostater som de gamle originale Acoustat. For meg har Elac også noe av denne transparente silkemyke (og for meg naturlige) måten å gjengi stemmer og instrumentenes overoner på. Her er det smak og behag, og hver enkelt må lytte seg frem til det foretrukne. Den perfekte høyttaler eller perfekte anlegg finnes ikke. Alt annet enn levende musikk er en ilusjon og da gjelder det å velge den illusjonen man foretrekker.
    • I forhold til referanseserien 500, med toppmodellen 509 VX-JETsom er testet i alle norske blader og de fleste utenlandske er FS 249 Black Edition mer "laid back", mykere og varmere.
    • En annen fordel med høyttaleren er at den er lett å plassere og få til å spille bra i envanllig stue. Den er slank og opptar lite gulvplass. Høyden passer godt med optimal høyde når man sitter i en stol. Man er heller ikke avhengig av å sitte i "sweet spot" for å få med seg alt, men det er også individuelt hvordan man foretrekker plassering og lydbildet.
    • FS 249 BE er lett å drive og kan låte bra også på enkle integrerte forsterkere, samtidig er det lett å høre når man gir dem mer kvalitet og styrke. En god rørforsterker på rundt 50 watt går også fint i en stue på rundt 35 kvm.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elac FS 249 Black Edition hos Resonans i Stavanger

Hei, Det er riktig. Resonans har høyttaleren, men snakk med Kay, han har / eller har hatt høyttaleren på hjemlån og vurderer den selv privat etter at han hørte dem i butikken på den nye Electrocompaniet ECI6 DS.

Lykke til!

Sitat Opprinnelig postet av Jan Frode
    Ta en tlf eller en tur innom Resonans i Stavanger for en demo, snakket med dem for noen dager siden å da nevnte de at de har FS 249 Black Edition inne.

Dette er med forbehold om at jeg fikk detaljene riktig med meg pr tlf

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært hos EHED et par ganger å hørt på forskjellige Elac-modeller.
    Mitt intrykk er at det er veldig god lyd for penga. De jeg har likt best, med untak av toppmodellen, er ELAC AM 180 og FS 257.

Vidar

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

249 Black Edition

Kan bekrefte at vi (Resonans) har FS 249 BlackEdition til demo. Står koblet på Electrocompaniet riggen her (AW180, EMP1 og ECI6 DS). Preampen er på utlån så slik ble det... Bare og ta med en cd eller to og ta turen innom (eller en LP) står en Thorens TD309 med MC pickup i samme oppsetet.

KayM
    Resonans Lyd & Bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noe bra å si om Elac AM180 ?

Vurderer de til et oppsett med dac/pre og sub.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan si noe om hvilket forsterki elac høres bra ut på? Sitter og ser på fs257 med hegel 200 hd20

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fuzeo
    Noen som kan si noe om hvilket forsterki elac høres bra ut på? Sitter og ser på fs257 med hegel 200 hd20
    Utifra en del messebilder jeg har sett, og synes jeg leste det også en plass så ser det ut som det er Primare det går i.

Hørte høyttaler du her nevner på Electrocompaniet, og det var meget pen lyd.

Skal selv ha noe ifra Elac snart.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Noen som har noe bra å si om Elac AM180 ?

Vurderer de til et oppsett med dac/pre og sub.
    Hei
    Hvis ikke du har sett den så sjekk testen i lyd og bilde 10/2012 så blir du nok endda mer overbevist, 6 stjerner og best i test Vurderer dem selv eller Canton Vento 530.2 i et stereo oppsett......på sikt:wink:

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •