Den kjempestore Hegel tråden - Side 59

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 59 av 80 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 ... SisteSiste
Viser resultater 1,161 til 1,180 av 1585
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg nekter å tro at man tjener 6 db i økt lydtrykk.I teorien ville det tilsi : du har f.eks 110 db som ca maks med en 2x100 watter.Kobler man over til XLR så har man 116 db og det vil tilsi det samme som at man måtte brukt en 2x400 watter for å klare det.
    Det lille jeg har klart å skjønne av det er :
    -Man får bedre kontakt med XLR-plugger.
    -signalet blir overført i 2 speilvendte symmetriske kretsløp.
    -I praksis vil man KUNNE oppnå lavere forvrenging og mindre støy.Mer effektivt på lenger avstander.
    -F.eks surround-forforsterkere ala Onkyo og Marantz som er såkalt "semi-balanserte" vil man ikke kunne oppnå bedre lyd med XLR enn RCA.Man kan få bedre kontakt og mindre støy som fordel.Jeg ble anbefalt å bruke RCA av Hifi-klubben mellom denne Marantz-en og Meridian effektforsterker selv om effektforsterkeren var fullbalansert og forforsterkeren semi-balansert.
    -Det er svært vanlig at folk blir litt lurt av "full-balanserte" produkter,også dyre.Da det viser seg at de ofte ikke er det.
    -Jeg har sikkert skrevet ukorrekte ting nå,så greit om noen kan rette meg.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man har et ekte balansert signal har man samme spenning mellom 2 og 1 som man har mellom 3 og 1. Dette er også samme spenning som man har mellom + og - på RCA. Om man kobler sammen 1 og 3 på XLR får man samme spenning totalt som på RCA (og det er rett måte å konvertere til ubalansert). Da taper man 6dB (halve spenningen) jfr standard XLR. Om man kobler en RCA med adapter over til XLR har man i prinsippet ingen spenningsforskjell større enn RCA-signalet, ergo, man får ikke igjen de 6dB.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er max SPL helt uavhengig av signalnivåene, den begrenses av max effekt og følsomhet, evt effekttålighet.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Forøvrig er max SPL helt uavhengig av signalnivåene, den begrenses av max effekt og følsomhet, evt effekttålighet.
    + litt mer fra Snickers:

Jeg regner med det gikk tydelig frem, men altså, ved konvertering fra balansert til ubalansert taper man 6dB. Ved konvertering andre veien vinner man imidlertid ikke disse 6dB tilbake.

Mitt andre spørsmål:
    Sitat:
    Ja, men vil det si at en må kjøre balansert fra CD spilleren for ikke å tape? Eller er det nok å kjøre digitalt fra den til en DAC og så balansert derfra?

Svar:

Det kan jo godt tenkes CDspilleren din har et annet utnivå enn DAC-en, men det har ikke noe med balansert vs ubalansert å gjøre. Så lenge det balanserte signalet blir generert aktivt får du de ekstra 6dB enten det skjer i CD-spilleren, DAC-en eller preampen.

Takker masse Snickers!
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg nekter å tro at man tjener 6 db i økt lydtrykk.I teorien ville det tilsi : du har f.eks 110 db som ca maks med en 2x100 watter.Kobler man over til XLR så har man 116 db og det vil tilsi det samme som at man måtte brukt en 2x400 watter for å klare det.
    Det lille jeg har klart å skjønne av det er :
    -Man får bedre kontakt med XLR-plugger.
    -signalet blir overført i 2 speilvendte symmetriske kretsløp.
    -I praksis vil man KUNNE oppnå lavere forvrenging og mindre støy.Mer effektivt på lenger avstander.
    -F.eks surround-forforsterkere ala Onkyo og Marantz som er såkalt "semi-balanserte" vil man ikke kunne oppnå bedre lyd med XLR enn RCA.Man kan få bedre kontakt og mindre støy som fordel.Jeg ble anbefalt å bruke RCA av Hifi-klubben mellom denne Marantz-en og Meridian effektforsterker selv om effektforsterkeren var fullbalansert og forforsterkeren semi-balansert.
    -Det er svært vanlig at folk blir litt lurt av "full-balanserte" produkter,også dyre.Da det viser seg at de ofte ikke er det.
    -Jeg har sikkert skrevet ukorrekte ting nå,så greit om noen kan rette meg.
    Har lest i tester at det er ikke alltid det er bedre med balanserte kabler. Kjem nok an på kor mye peng produsenten legger i balansert kontra rca.
    Men som vi ser over + 6db.. ja var overraskende, men og forklarende da eg opplevde mer "guff" på samme volum med balanserte. Men dette får vi teste mer senere når eg får P4A til effekten. Men det betyr eg må jakte på en balnsert kabel som ikke er for dyr..får lage meg en tråd her på forumet.
    DACen din er meget bra alså.. skryt til Hegel for deira DAC.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv en heldig eier av Hegel sin HD10, etter å ha lånt den med meg hjem noen ganger, så klarte jeg ikke dy meg. Perfekt for folk som primært bruker mye nett og pc baserte musikkløsninger.

Newcomer audiooidua sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

cdp2a se

hei noen som kan hjelpe meg ang Hegel CDP2A Special Edition CD-spiller?
    lurer på om det vil bli en oppgradering for meg

har idag h200 hd10 nad cd542.

blir lydbildet dynamikken bedre med hegel sin speler eller gjør hd10 jobben?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiooidua

Får sikkert låne av soundgarden, dei selger og en på tilbud nå, 7-8000
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Godt spørsmål.Skal jeg tippe,så er vel drivverket stillere og av høyrere kvalitet på Hegel-en.Men lyd per kr vil nok bli lav.Sikkert fått mer igjen for pengene på andre ting.DAC-en er visst bedre på mange områder enn den dyreste cd-spilleren til Hegel for å gi en pekepinn.
    Vil selv bytte over til Hegel spiller siden jeg da kan bruke en fjernkontroll,likt design siden det er mange forskjellige ting i racket nå.Ingenting galt med Primaren.
    Lesere i tråden kan bare kontakte meg hvis de har en Hegel cd spiller i sort :-)

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål.Skal jeg tippe,så er vel drivverket stillere og av høyrere kvalitet på Hegel-en.Men lyd per kr vil nok bli lav.Sikkert fått mer igjen for pengene på andre ting.DAC-en er visst bedre på mange områder enn den dyreste cd-spilleren til Hegel for å gi en pekepinn.
    Vil selv bytte over til Hegel spiller siden jeg da kan bruke en fjernkontroll,likt design siden det er mange forskjellige ting i racket nå.Ingenting galt med Primaren.
    Lesere i tråden kan bare kontakte meg hvis de har en Hegel cd spiller i sort :-)

ok. ja er vel litt dette med fjernkontroll som plager meg også hehe:twisted:

Newcomer MOR OG FIS sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

den store hegel tråden

Hei,du skal ikke være i tvil med å bytte fra NAD til Hegel CDP2A se.Det blir oppgradering med sikkerhet:wink: Balasert ledning kan du bruke mellom hegel cd og hegel h200.Og begge komponentene er fullbalaserte.GEVINST.Du vil få et nydelig lydbilde.Jeg ville brukt HD 10 en imellom og vips har du lyden fra en Hegel CDP 4A.Da innholdet av hd 10 er samme dac,en som sitter i cdp 4.som koster over 20000kr.Men du får bare det løftet med bruk av cdp2+hd10=cdp4 da med h200.NYDELIG LYD.HIGH-END.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MOR OG FIS
    cdp2+hd10=cdp4
    =bedre enn cdp4amkII

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm,er dere sikre på dette eller er det en antakelse ? Jeg vet ikke altså og påstår ingenting.
    Referer bare til Soundgarden og hva andre butikker har sagt.At det er lite forskjell på hva du bruker som cd-spiller eller som kilde som cd-avleser siden det kun er et drivverk og at det er DAC-en som gir utslaget.
    Så en dyrere cd-spiller,man tenker ikke på DAC-delen der,leser plata bedre,går stillere osv ?
    Har ikke vært så mye diskusjon eller tester angående dette temaet.Har fått med meg at det er forskjell på Blu-ray spillere,så Soundgarden snakket vel ikke helt sant og jeg tror på dere :-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm,er dere sikre på dette eller er det en antakelse ? Jeg vet ikke altså og påstår ingenting.
    Referer bare til Soundgarden og hva andre butikker har sagt.At det er lite forskjell på hva du bruker som cd-spiller eller som kilde som cd-avleser siden det kun er et drivverk og at det er DAC-en som gir utslaget.
    Så en dyrere cd-spiller,man tenker ikke på DAC-delen der,leser plata bedre,går stillere osv ?
    Har ikke vært så mye diskusjon eller tester angående dette temaet.Har fått med meg at det er forskjell på Blu-ray spillere,så Soundgarden snakket vel ikke helt sant og jeg tror på dere :-)
    På bluray er det forskjell med DAC, ingen tvil om da, heller ikkje tvil via pc.
    Men ikkje fått igjen cd spilleren min enda.. Men er i stuss om det ikkje er bedre lyd i cd spilleren kontra bluray+DAC..trur ikkje det.. Men ikkje fått testa. Bare synser på bakgrunn av hva eg hugser.
    Høyttalere:

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

usikker ang

hmmm ja nå blei jeg usikker igjen!!! :???:

må nok inn til soundgarden å få låne med en hjem.

noen som hvet hvor lenge denne cdp2a se kommer til å være i butikkene??

ser også at Nordost Blue Heaven Signalkabel XLR er di billigste kablene soundgarden har... noen som vet om billigere og kansje bedre som passer til hegel oppsett?? erfaringer??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er blitt produsert i 50 eksemplarer denne gangen og. Så det er første mann til mølla...
    System Audio Mantra 60 - Hegel H1SE - Hegel CDP2SE - Audiolab M-DAC - Nordost Blue Heaven

Newcomer MOR OG FIS sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

den store hegel tråden

hmmm ja nå blei jeg usikker igjen!!! :???:

må nok inn til soundgarden å få låne med en hjem.

ser også at Nordost Blue Heaven Signalkabel XLR er di billigste kablene soundgarden har... noen som vet om billigere og kansje bedre som passer til hegel oppsett?? erfaringer??
    Hei,Jeg har Hegel h200 og Hegel cd-spiller cdp4a,Jeg har prøvd utallige xlr kabler,for xlr er best å bruke på hegeloppsett.Kimber,nordost,silk,osv.var ikke mye å hoppe i taket for.Men Mundorf Xlr sølvkabler er det beste i mitt oppsett.De blir ikke skarpe i diskanten og er raske(transittene).Mundorf er ikke så lett å få tak i,så jeg har et par tilovers.Kjøpte flere sett da jeg hadde monoblokker og hegel forforsterker,cd-spiller.Men har gått over til intrigert h200.Vanvittig lyd!mobnr:47391248.Hvis du vil høre nermere hvorfor disse xlr kablene er best og mer en rimelige i forhold til pris.ring etter kl:20.00.Vil på stå at de er like gode som cardas golden ref,og de koster 9000kr nå.Selger mitt par som er tilovers for under 1000lappen.:-D Hilsen f.robert.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hva Hegel lanserer her?
    Hifisentralen

Har ihverfall meldt meg på8)

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tittet litt på nettet, og det er sikkert P30 og H30 som demonstreres.
    Hegel Previews 1400-Watt Monoblock H30 Power Amp at Munich 2010 | AVguide

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MOR OG FIS
    Hei,du skal ikke være i tvil med å bytte fra NAD til Hegel CDP2A se.Det blir oppgradering med sikkerhet:wink: Balasert ledning kan du bruke mellom hegel cd og hegel h200.Og begge komponentene er fullbalaserte.GEVINST.Du vil få et nydelig lydbilde.Jeg ville brukt HD 10 en imellom og vips har du lyden fra en Hegel CDP 4A.Da innholdet av hd 10 er samme dac,en som sitter i cdp 4.som koster over 20000kr.Men du får bare det løftet med bruk av cdp2+hd10=cdp4 da med h200.NYDELIG LYD.HIGH-END.
    Dette er jo i beste fall missvisende, med mindre den NAD spilleren er ubrukelig noe jeg antar den ikke er. Så lenge signalet skal gå mellom HD10 vel og merke.

Når det gjelder design og kun 1 fjernkontroll derimot er jeg for oppgraderingen. Men sånn sett litt dyrt.

Side 59 av 80 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •