Den kjempestore Hegel tråden - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 45 av 80 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 75 ... SisteSiste
Viser resultater 881 til 900 av 1585
    Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg fått en H200 i hus. Den låter helt fantastisk!

Jeg har imidlertid et par spørsmål omkring den. Bør den slås av mellom bruk? Stusser litt på at det ikke er noe stand-by slik at den kan slås av med fjernkontroll. Vil helst ha den til å fungere med universalfjernkontroll (Logitech harmony one), men da må de stå på hele tiden. Er det bra for forsterkeren (og strømforbruket)?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!
    For egen del slår jeg ikke av forsterkeren fra dag til dag, og har ikke opplevd noe negativt med dette.
    Men ved fravær over dager / uker, slåes alt av her.
    Strømforbruket tror jeg ikke du skal bekymre deg over, ettersom dette er ganske beskjedent når forsterkeren "går på tomgang".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Da har jeg fått en H200 i hus. Den låter helt fantastisk!

Jeg har imidlertid et par spørsmål omkring den. Bør den slås av mellom bruk? Stusser litt på at det ikke er noe stand-by slik at den kan slås av med fjernkontroll. Vil helst ha den til å fungere med universalfjernkontroll (Logitech harmony one), men da må de stå på hele tiden. Er det bra for forsterkeren (og strømforbruket)?

En forsterker bør egentlig stå på 24t i døgnet. Pleier kun å slå av min da jeg er vekke i lengre perioder (ferie etc.)

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier alltid å skru av komponentene, vet ikke hvorfor, men jeg gjør det!
    På samme måte skrur jeg av stekeovnen etter å ha stekt pizza og skrur av dusjen etter å ha dusjet, men meg om det...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svarene og gratulasjon! Da bør dette med andre ord ikke være et argument mot å beholde den. (skal prøve å programmere fjernkontrollen til å bla seg opp/ned i inngangsvalg ved skifte mellom tv og musikk - akkurat det tror jeg skal la seg løse).

Da jeg gikk fra Thule (IA252B) til Arcam (A32) mistet jeg mye av pondusen i bunn, men fikk en mer åpen og transparent lyd. Hegel gir meg begge deler. Masse energi i hver tone som kommer fra høyttaleren men likevel kontrollert og behagelig i toppen! Er såpass begeistret at jeg tror det blir Arcamen som går ut (selv om jeg holder også den høyt både når det gjelder lyd og funksjonalitet).

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått min Hegel HD10 Dac i hus. Børstet støvet av en 6 år gammel laptop og streamer Flac fra nettverk (NAS) til DAC gjennom USB. Det jeg legger først merke til er en mye mer fylde og autoritet i bassen kontra min rimelige Cambridge-CDspiller som var budsjettvinner en gang i bladet Fidelity. Flere detaljer og åpnere lydbilde mener jeg også å kunne høre (Placebo?). Det som definitivt er tilfelle er en litt tynn eller hard diskant og jeg merker litt "lyttetretthet" i løpet av kort tid. DAC'en er nå helt uinnspilt og nesten akkurat i riktig driftstemperatur. Er det jeg opplever i diskanten et klassisk "uinnspilt" fenomen? Er det diskanten man opplever mest gevinst under innspillingen? Eller er det også det relatert mest til USB overføringen/streamingen evt. begge deler?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg er en stolt eier av en Hegel H1SE og skal nå kjøpe et par passende høytalere.

Jeg lagde en tråd her om dagen i høytalerforumet, men har ennå ikke fått noe respons der...
    Kanskje det er her jeg burde ha postet...?

Uansett så hadde jeg satt pris på om noen kunne kommet med noen anbefalinger i følgende innlegg:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/9...hoytalere.html

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel får hederlig omtale i siste TAS i rapporten fra RMAF.
    Det står sågar at de skal ta H200 inn til test. Det hadde vært spennende lesestoff.

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg gikk fra Thule (IA252B) til Arcam (A32) mistet jeg mye av pondusen i bunn, men fikk en mer åpen og transparent lyd. Hegel gir meg begge deler. Masse energi i hver tone som kommer fra høyttaleren men likevel kontrollert og behagelig i toppen! Er såpass begeistret at jeg tror det blir Arcamen som går ut (selv om jeg holder også den høyt både når det gjelder lyd og funksjonalitet).
    Artig lesing! Jeg sitter nå med Arcam A85 og Primare I21 og lurer på hva jeg skal gjøre.. Arcam er open, dynamisk og stort lydbilde. Primaren er tilbakelent men mer basstung og fyldig, behaglig i lengden. Men det som irriterer mest er vel egentlig at Primare ikke får frem mikrodynamikk på lave volum og Arcam er slank på musikk med god bass. Vi har barn og det blir spilt mest med normale lyttevolum. Er Hegel det beste fra to verdener?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Strømforbruket tror jeg ikke du skal bekymre deg over, ettersom dette er ganske beskjedent når forsterkeren "går på tomgang".
    Øhh...?

H200 trekker 60W når den "går på tomgang", ikke akkurat noen sparepære

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel H200 trekker 60W, ja. Jeg kan bekrefte at den blir ganske varm, så god ventilasjon er essensielt (åpent både foran og bak dersom den står inne i en hylle). Har du den i et lite rom, bidrar den faktisk en del til oppvarmingen av rommet hvis du ellers har grei isolasjon

Ellers bør H200 skrus av om natten. Jeg spurte Bent Holter direkte om dette selv, og han forklarte at grunnet konstruksjonen vil den ikke slites av å skrus av og på, men den har en "total levetid". Derfor vil det slite ekstra å ha den på kontinuerlig. I tillegg låter den optimalt etter bare ca. 20 minutters oppvarming.

Jeg tror at de nyere forsterkerne (H100, H70) har et litt annet design på strøm- og tomgangsbruk, dvs. at de bruker mindre.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Øhh...?

H200 trekker 60W når den "går på tomgang", ikke akkurat noen sparepære
    Hehe, ok.
    Jeg får bare innrømme at jeg ikke sjekket dette godt nok. Beklager villfarelsen! ops:

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frha
    Artig lesing! Jeg sitter nå med Arcam A85 og Primare I21 og lurer på hva jeg skal gjøre.. Arcam er open, dynamisk og stort lydbilde. Primaren er tilbakelent men mer basstung og fyldig, behaglig i lengden. Men det som irriterer mest er vel egentlig at Primare ikke får frem mikrodynamikk på lave volum og Arcam er slank på musikk med god bass. Vi har barn og det blir spilt mest med normale lyttevolum. Er Hegel det beste fra to verdener?
    Har selv hatt de forsterkerne du snakker om her i hus (riktignok A90, og ikke A85, men den forskjellen er nok ikke stor), og jeg er helt enig i beskrivelsen din. Primare har en "fet" bass, mens mellomtonene er noe nedtonet. Arcam får frem tonene mer, men kan bli litt "snill" i stilen på enkelte typer musikk og høyt volum. Hegel har slik jeg opplever det en klangbalanse som ligger nærmere Arcam, men har mer krefter som gjør det artigere å skru opp i tillegg til mer pondus i bunn. (Snakker da om H-200. De mindre modellene har jeg ikke testet)

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha
    Hegel H200 trekker 60W, ja. Jeg kan bekrefte at den blir ganske varm, så god ventilasjon er essensielt (åpent både foran og bak dersom den står inne i en hylle). Har du den i et lite rom, bidrar den faktisk en del til oppvarmingen av rommet hvis du ellers har grei isolasjon

Ellers bør H200 skrus av om natten. Jeg spurte Bent Holter direkte om dette selv, og han forklarte at grunnet konstruksjonen vil den ikke slites av å skrus av og på, men den har en "total levetid". Derfor vil det slite ekstra å ha den på kontinuerlig. I tillegg låter den optimalt etter bare ca. 20 minutters oppvarming.

Jeg tror at de nyere forsterkerne (H100, H70) har et litt annet design på strøm- og tomgangsbruk, dvs. at de bruker mindre.
    Takk for oppklarende opplysninger. Da tror jeg at jeg programmerer universalfjerrnkontrollen min til å la TVen selv styre lyden på TV-titting. Ungene trenger jo ikke lyd fra stereoanlegget for å se barne-tv. Får heller slå på forsterkeren manuelt når jeg skal høre musikk. Litt synd at den ikke kan slås av/på med fjernkontroll og at ikke linjeinngang kan velges direkte. Gjør at den ikke samarbeider noe særlig godt med min Logitec harmony one. Har likevel vanskelig for å vrake den på grunn av dette, da lyden må gå foran.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt synd at den ikke kan slås av/på med fjernkontroll og at ikke linjeinngang kan velges direkte. Gjør at den ikke samarbeider noe særlig godt med min Logitec harmony one. Har likevel vanskelig for å vrake den på grunn av dette, da lyden må gå foran.
    Jeg er usikker på om den kan brukes direkte. Hvis du blar litt bakover i tråden, så ser du at bruken av Harmony One mot Hegel H200 har vært diskutert. En av oss (husker ikke hvem i farten, gidder ikke sjekke) hadde fått direktevalg til å virke ved å kontakte både Hegel og Logitech, og få sistnevnte til å legge inn direktekoder til kanalene på Harmony-brukeren.

Jeg forsøkte meg på det samme stuntet. Jeg sitter på et dokument med alle Hegels hex-koder til de ulike valgene. Dette ble lagt inn på min bruker, også - av Logitech. Men til min skuffelse innfridde det ikke. Noen av kodene fungerte (som ekstra volum og ekstra kanal opp/ned som ble lagt inn "om igjen"), men direktevalgene duger ikke for meg. Kanskje det er interne, små forskjeller på H200-ene?

Jeg har uansett et lite triks: Den lille opp/ned-pilknappen øverst på Harmony One (rett under skjermen) har jeg programmert til ALLTID å gå opp og ned på kanalene på forsterkeren - uansett Aktivitet. Dermed kan jeg justere dette manuelt - men svært kjapt - når jeg bruker Harmony One mot mitt ellers relativt kompliserte oppsett. Bare et tips
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har uansett et lite triks: Den lille opp/ned-pilknappen øverst på Harmony One (rett under skjermen) har jeg programmert til ALLTID å gå opp og ned på kanalene på forsterkeren - uansett Aktivitet. Dermed kan jeg justere dette manuelt - men svært kjapt - når jeg bruker Harmony One mot mitt ellers relativt kompliserte oppsett. Bare et tips
    Jeg har lagt til "source up" og "source down" som egendefinerte knapper på skjermen, men ser at tipset ditt om å bruke denne opp-ned-knappen er lurt ja. Stjeler den ideen. I og med at den ikke kan slås av/på med fjernkontroll, så tror jeg uansett ikke jeg vil bruke den til aktivitet "Se tv", men heller gå inn på "Forsterker" som komponent på fjernkontrollen hvis jeg skal se film e.l. Det viktigste med systemfjernkontroll er jo uansett at øvrige familiemedlemmer og gjester ikke møter krøll når de skal se tv...

Har nå definitivt bestemt meg for å beholde forsterkeren og har plassert den i møbelet for godt. Har 3 cm klaring på sidene, 10 cm klaring over den, glassdør foran og tatt bort bakplata bak. Håper det går bra mtp. luft selv om den sikkert optimalt skulle hatt det luftigere.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker på om den kan brukes direkte. Hvis du blar litt bakover i tråden, så ser du at bruken av Harmony One mot Hegel H200 har vært diskutert. En av oss (husker ikke hvem i farten, gidder ikke sjekke) hadde fått direktevalg til å virke ved å kontakte både Hegel og Logitech, og få sistnevnte til å legge inn direktekoder til kanalene på Harmony-brukeren.

Jeg forsøkte meg på det samme stuntet. Jeg sitter på et dokument med alle Hegels hex-koder til de ulike valgene. Dette ble lagt inn på min bruker, også - av Logitech. Men til min skuffelse innfridde det ikke. Noen av kodene fungerte (som ekstra volum og ekstra kanal opp/ned som ble lagt inn "om igjen"), men direktevalgene duger ikke for meg. Kanskje det er interne, små forskjeller på H200-ene?

Jeg forsøkte også å bruke direkte kilde på H200 uten at det fungerte som det skulle. Derfor bruker jeg SourceUp og SourceDown. Jeg bruker kun 2 av inngangene på H200: Balanced og HomeTheater. Derfor blir det 2 stk SourceUp når jeg skal bruke den som integrert på musikk og 2 stk SourceDown når jeg skal bruke den på de andre aktivitetene :-D

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Jeg forsøkte også å bruke direkte kilde på H200 uten at det fungerte som det skulle. Derfor bruker jeg SourceUp og SourceDown. Jeg bruker kun 2 av inngangene på H200: Balanced og HomeTheater. Derfor blir det 2 stk SourceUp når jeg skal bruke den som integrert på musikk og 2 stk SourceDown når jeg skal bruke den på de andre aktivitetene :-D
    100% identisk med min situasjon!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Jeg pleier alltid å skru av komponentene, vet ikke hvorfor, men jeg gjør det!
    På samme måte skrur jeg av stekeovnen etter å ha stekt pizza og skrur av dusjen etter å ha dusjet, men meg om det...
    +1!

Aldring, strømkostnad, miljø er vel gode nok argumenter.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel H4, P2A, CDP4A - FINN Torget

dette burde jo være noe for enhver Hegel elsker....
    sørg for å ta med stor nok bil. For esken til H4'n er DIGER..

Side 45 av 80 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 55 65 75 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •