Den kjempestore Hegel tråden - Side 40

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 40 av 80 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 70 ... SisteSiste
Viser resultater 781 til 800 av 1585
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja og den mangler knapper og fjernkontroll (og dermed infrarød sensor). Mange små ting som utgjør litt men fortsatt er det masse penger i forskjell. Kom på noe nå og det er arbeidstid. Kan det være at en DAC er så mye raskere å produsere at man sparer masse arbeidstid kontra å lage en hel cd-spiller? Hadde vært interessant å vite produksjonstiden for DAC og cd-spiller.

Men egentlig så tror jeg ikke det er svaret heller. Det er jo samlebånd og man får kabinettet og monterer delene, lodder og på med lokket (enkelt forklart). Cd-spilleren er noe flere deler å montere og på med lokket. Kan ikke helt se for meg at cd-spilleren tar så utrolig mye mer tid å produsere likevel.

Mysterium dette

Cd-spilleren er veldig overpriset i forhold til DAC'en? Cd-spilleren selger/har solgt så bra uansett at prisen holder seg/øker.
    DAC er ikke solgt så lenge ennå så prisen på den er på ett lavt nivå. Introtilbud? Hvis den blir en suksess så øker prisen på den også etterhvert? Og prisen på cd-spilleren går ned fordi den selger dårligere og dårligere kontra DAC'en.

Forskjellene i pris blir DA mindre og mindre?

Nei jeg stopper her... Men det kan jo være noe i det siste her.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spurte hos Soundgarden angående pris på Dacen , å det er ikke ein introduksjons pris var svaret jeg fik der .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha
    Tvert imot. Jeg tror dette har to årsaker:
    1) Uvitenhet mht. CD-ripping, eller:
    2) Produsenter som ønsker å tjene gode penger på kunders uvitenhet.

Hvorfor selge et drev for 20K, når man kan lage en tykkere frontplate og selge den for 40K?
    Jepp, begge forklaringer virker jo logisk der

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker PC som lydkilde, er USB, under gitte forutsetninger, langt bedre enn SPDIF. Det er vilkårlig hvilket transportmedium som velges for SPDIF-signalet (coax, AES/EBU, optisk, HDMI...). Problemet blir det samme uansett; jitter som oppstår som en følge av at klokkene går ulikt mellom to apparater. I tillegg kan signaltap spille inn.

Et SPDIF-signal består av en bitstrøm uten feilkorrigering, i motsetning til nettverksprotokoller og annen mer sofistikert form for I/O. For at et signal skal kunne overføres korrekt over SPDIF-protokollen, må derfor et par forutsetninger være til stede:

* Klokkene i de to apparatene må være synkroniserte for at signalene skal "treffe riktig".
    * Kabeltopologi (kvalitet, avstand, skjerming mot støy, beskaffenhet) må være tilstrekkelig for at signaltap ikke skal oppstå.

Ved tap av signal retransmitteres ikke noe av bitstrømmen, slik at tapt informasjon må repareres. Tap som følge av klokkefeil må også ordnes opp i. Dette gjør DAC-er i dag helt greit, ved at lyden "glattes over". Gjentatte tilfeller av dette medfører allikevel et hørbart tap av detaljer. Noen DAC-er har også muligheten for å "hekte seg på klokken" til kildesignalet, slik at jitter unngås. Jeg er usikker på om Hegel-DAC-en har slik funksjonalitet.

Ved bruk av USB omgår man disse problemene totalt. Over USB korrigeres informasjon, på samme måte som i datamaskiner over nettverk eller til og fra harddisken. Dermed er alltid informasjonen som kommer til DAC-en 100% korrekt. Man blir uavhengig av klokke, siden lydkortet sitter i DAC-en og SPDIF ikke benyttes. Tap av informasjon vil ikke forekomme.
    Du tar feil i absolutt alt du skriver , men jeg velger kun å kommentere dette med USB-inngangen på Hegel: I tilfellet Hegel HD10, vil USB-inngangen gi langt høyere jitter enn de andre inngangene.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Capitaine
    Du tar feil i absolutt alt du skriver , men jeg velger kun å kommentere dette med USB-inngangen på Hegel: I tilfellet Hegel HD10, vil USB-inngangen gi langt høyere jitter enn de andre inngangene.
    Tull og tøys. Begrunn påstandene dine, ellers tar ingen deg seriøst. Dette er direkte barnslig.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det ble for liten tid til å argumentere mot hele innlegget ditt punkt for punkt, tidlig på quisten.
    Men hvordan i all verden har du kommet opp med alt dette? Er du selger hos Soundgarden, og har fått en "kvasi-innføring" i digital/usb-teknologi?

Hvis du bruker PC som lydkilde, er USB, under gitte forutsetninger, langt bedre enn SPDIF. Det er vilkårlig hvilket transportmedium som velges for SPDIF-signalet (coax, AES/EBU, optisk, HDMI...). Problemet blir det samme uansett; jitter som oppstår som en følge av at klokkene går ulikt mellom to apparater. I tillegg kan signaltap spille inn.
    Tull, jitter oppstår p.g.a mange ting men ikke som følge av at klokkene går ulikt mellom to apparater. Jitter i analog output oppstår når f.eks en klokke og dac (som i DAC-chipen i seg selv, som slaver til en eller annen kloke, være seg syntetisk eller "fixed" ) ikke er perfekt i sync. Det overføres heller ikke S/Pdif i HDMI. I en S/Pdif-strøm er klokken en del av signalet og DAC'ene bruker denne for å locke seg på signalet. DAC'ene har normalt ikke egne uavhengige klokker, men bruker PLL-kretsløp for å gjenvinne klokken.

Et SPDIF-signal består av en bitstrøm uten feilkorrigering, i motsetning til nettverksprotokoller og annen mer sofistikert form for I/O. For at et signal skal kunne overføres korrekt over SPDIF-protokollen, må derfor et par forutsetninger være til stede:

* Klokkene i de to apparatene må være synkroniserte for at signalene skal "treffe riktig".
    * Kabeltopologi (kvalitet, avstand, skjerming mot støy, beskaffenhet) må være tilstrekkelig for at signaltap ikke skal oppstå.

Ved tap av signal retransmitteres ikke noe av bitstrømmen, slik at tapt informasjon må repareres. Tap som følge av klokkefeil må også ordnes opp i. Dette gjør DAC-er i dag helt greit, ved at lyden "glattes over". Gjentatte tilfeller av dette medfører allikevel et hørbart tap av detaljer. Noen DAC-er har også muligheten for å "hekte seg på klokken" til kildesignalet, slik at jitter unngås. Jeg er usikker på om Hegel-DAC-en har slik funksjonalitet.
    Tap av data ved bruk av S/Pdif er ikke et problem overhode. Og om det nå skulle være slik at man får en og annen bit feil så vil ikke dette ha noe å si for lyden. Jeg har kjørt DTS/DD over S/Pdif, som begge er langt mer følsomme for feil enn hva vanlig 2-kanals data er. Hva mener du med å "hekte seg på klokken"? Det vanlige PLL-kretsløpet som alle DAC'er har?

Ved bruk av USB omgår man disse problemene totalt. Over USB korrigeres informasjon, på samme måte som i datamaskiner over nettverk eller til og fra harddisken. Dermed er alltid informasjonen som kommer til DAC-en 100% korrekt. Man blir uavhengig av klokke, siden lydkortet sitter i DAC-en og SPDIF ikke benyttes. Tap av informasjon vil ikke forekomme.
    USB er normalt en adaptiv protokoll. D.v.s det er USB-klokka som er Master, og dette er gjerne en meget kjip sak, som i tilleg har en frekvens på 12mhz. Iogmed 44100 ikke går opp i 12mhz, må i tilleg en kunstig klokke genereres med utgangspunkt i den allerede kjipe 12mhz klokka. Så skal USB-dacen hvert millisekund justere seg selv (derav adaptiv) etter denne USB-strømmen som fra før av er fullt av jitter.

I tilfellet med HEGEL HD10, så bruker denne en PCM29xx USB-Receiver. Disse er kjent for å ha uhorvelig mengder med jitter. I tilleg støtter denne løsningen max 16bits/44.1|48khz over USB.t

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lytteerfaringer

Er den noen som har fått lyttet ordentlig til dacen nå? Hvordan spiller den i forhold til Benchmark DAC1, Lavry DA10, Abrahamsen V6 e.l?

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett litt på dine andre innlegg, innser jeg at jeg har med en sjefskverulant å gjøre, og velger å trekke meg fra denne usaklige digresjonen. Håper denne tråden heretter kan handle om Hegel.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel du som er usaklig.
    Jeg har nå argumentert punkt for punkt for hvordan du er max på bærtur.
    En ting er å diskutere kvasiræl, det må du gjerne fortsette med.
    En annen ting er å anbefale konkrete ting basert på kvasiræl. Da syns jeg det er saklig, og på sin plass, å dementere dette.

Alle tar feil iblant, og dette må du tåle å bli påpekt uten å gå i skyttergravsmodus.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg faktisk ikke forstår er at man må ha flere klokker som synkroniserer, er ikke mediet i seg selv en klokke?

Jitter mener jeg er noe som kun er teoretisk i dagens utstyr og IKKE noe reelt i det hele tatt, har enda ikke hørt noen påvise jitter med sikkerhet.

44,1 KHz er jo en klokke i seg selv, har man en klokke i DAC-delen som teller sample må jo det være nok i seg selv. Teller man 441 Sample hver hundrede sekund, hva skal man med en klokke nummer 2.

Joda, er 100% sikker på at jitter forekommer og det gjør det hele tiden da hve puls UMULIG er 100% som den skal men den skal være relativt "deformert" for å gi en faktisk bitfeil som kan høres.

Jeg sier igjen, tar en utfordring med hvem som helst i Trondheim eller noen som vil møte og vi kan ta jittertester på forskjellige innganger og forskjellige drev og jeg er sikker på at ingen hører forskjell. Gutta på klubben eller lydhagen er sikkert med på en slik uformell test vil jeg tro....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tilfellet med HEGEL HD10, så bruker denne en PCM29xx USB-Receiver. Disse er kjent for å ha uhorvelig mengder med jitter. I tilleg støtter denne løsningen max 16bits/44.1|48khz over USB.t
    Bare 16 bit over usb? USELESS I SAY! Nå er jeg like glad i kvasiræl som alle andre, men om du bruker en usbkobling i hifisammenheng trenger du vel knapt lossless engang. Men du har åpenbart noe personlig imot både Hegel og soundgarden, mulig Bent Holter er stefaren din som du har et *******s anstrengt forhold til.

Btwbtw, dere er klar over at "uhorvelige" mengder jitter faktisk kan høres?
    Jeg tviler på at Hegel av alle hadde sluppet et produkt som hadde tydelig jitterstøy, selv om man skal ta alt man leser av "ekspertise" på avforum med endel salt.

Enn så lenge ingen produserer en dac for vanlig bruk som kan tilbakesynkroniseres med kildeklokken, tror jeg en tilnærmet jitterfri eksistens enda er et stykke unna.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg ikke er direkte glad i produktene eller butikkene, men jeg har ikke noe direkte imot hverken Hegel og Soundgarden. Bent er ikke stefaren, og jeg syns Bent virker meget hyggelig.

16bits holder i utgangspunktet for de fleste, for det er fortsatt 16/44.1 som fortsatt dominerer. Men selvsagt, skal man utforske hi-rez, er det S/Pdif-inngangene som gjelder.

Hegel og alle andre som bruker denne type USB-receiver, er og blir plaget av jitterstøy. Men det kan godt hende at de har et PLL-system som kan undertrykke en del av dette. (man kan også bruke asynkron resampling men jeg tror ikke Hegel bruker dette)

Sånn sett kan det meget gjerne være at du tror rett, men hva du tror vil isolert sett ikke spille noen rolle for hva som er fakta. Og ja, nå kverulerer jeg en smule, men tiltroen til at Bent og co fikser "alt" er sterk i denne tråden naturligvis. Bent kan ikke trylle han heller, men har et budsjett å forholde seg til. USB-inngangen på denne DAC'en virker mest som et attpåklatt. Det er i utgangspunktet negativt, men ikke nødvendigvis når man tar prisen med i ligningen. Er denne DAC'en veldig veldig god til prisen, kan man jo f.eks kalle USB-inngangen en ren bonus. De som vil ha en state-of-the-art USB-dings må uansett ut med flerfoldige lapper mer. Men, seriøst, må man presisere hver bidige ting slik som dette i en faktabasert diskusjon, for at tilhengerne ikke skal tro at man kommer med et angrep på merket, butikkene, eller Bent Holter?

Hovedpoenget er , i motsetning til hva Eha skrev, at jitter inn fra USB vil være høyere enn fra S/Pdif-inngangene. Dette er et ubestridelig faktum. Hva som er hørbart av jitter blir vel kanskje akkurat for OT å ta i denne tråden.

Det finnes USB-DAC'er hvor dac-chipen klokkes av en lokal klokke og som regulerer usb-strømmen utifra dette. Hegel-DAC'en er ikke en av disse.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedpoenget er , i motsetning til hva Eha skrev, at jitter inn fra USB vil være høyere enn fra S/Pdif-inngangene. Dette er et ubestridelig faktum.
    Du mener at dette vil gjelde for alle DAC-er med USB? USB overfører data over en feilkorrigerende protokoll, SPDIF gjør ikke. Jeg forstår ikke hvordan dette fører til jitter ved USB, da den i utgangspunktet er perfekt.

Man får da ikke jitter ved overføring fra harddisker, nettverk o.l.

Jeg holder fortsatt fast ved alt jeg sa, og mener det ikke er "kvasiræl". Men den respektløse måten å argumentere på vil jeg helst slippe. Jeg skjønner ikke at du skal være så bitter i tonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg H200 sammen med CDP2Amk2 som spiller på SA Explorer med Baldur signal og høytt.kabler! Noen som begynte på Baldur som nå kjører Frey signal? Ser at fler har gått opp på det nivået med H200 eller som kjører forforsterker med effektforsterker løsningene.. Mye å hente på Frey signal m\H200 CDP2Amk2, noen som har erfart noe her?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Du mener at dette vil gjelde for alle DAC-er med USB? USB overfører data over en feilkorrigerende protokoll, SPDIF gjør ikke. Jeg forstår ikke hvordan dette fører til jitter ved USB, da den i utgangspunktet er perfekt.

Man får da ikke jitter ved overføring fra harddisker, nettverk o.l.

Jeg holder fortsatt fast ved alt jeg sa, og mener det ikke er "kvasiræl". Men den respektløse måten å argumentere på vil jeg helst slippe. Jeg skjønner ikke at du skal være så bitter i tonen.
    Jeg er ikke bitter, eller nevneverdig respektløs, jeg var kanskje bare ikke "hyggelig", men jeg mener egentlig ingenting med det. Nok om det.

Harddisker/nettverk o.l sender dataene i asynkront i "bulk mode".
    Når det gjelder f.eks en USB-harddisk så kan denne sende dataene når som helst uten å ta hensyn til *når* de skal være framme. I bulkmode har USB en form for feildeteksjon. Dette "makes sense" i en asynkron protokoll, for da kan de samme datene f.eks sendes om igjen, selv om det for USB sin del ikke er mulighet for det da USB inneholder feildeteksjon men ikke feilkorreksjon. Man kan for det meste gå utifra at data'ene kommer fram bit for bit uten feil likevel. Men om en protokoll har feilkorreksjon eller ikke er irellevant for jitterstøy. Det er ikke feil data som fører til jitter men feil timing av data. Og timing av data er kun relevant i D/A-leddet.

Et USB-lydkort må i motsetning til en harddisk sende dataene synkront. D.v.s at lydkortet må hvert millisekund "ta en prøve" av dataene og justere seg etter denne. DAC'en i USB-lydkortet må også ha en klokke å synkronisere seg etter. Denne klokka blir kunstig generert av et PLL-kretsløp som hele tiden (normalt hvert millisekund) retter seg etter USB-strømmen. I tilleg blir klokka til denne USB-strømmen generert ved å interpolere en *ny* klokke utifra den faste 12mhz USB-klokka/krystallen (iogmed 12mhz kun går opp i 48khz, men ikke 44,1khz) Det er altså snakk om en annen klokke, fra avsendersiden altså. Dette er en kjip krystall av alle kjipeste sort, med kjip strømforsyning slik at variasjoner i strømmen vil føre til ytterligere jitter, samt at det blir jitter når dataene går gjennom USB-kabelen. Bruker du en bærbar PC er det lett å sjekke om du kan høre "jitter". Det er bare å koble fra/til strømforsyningen. Jitterstøyen vil være svært mye lavere ved bruk av batteriforsyning på laptopen f.eks.

Det finnes asynkrone DAC'er, hvor det finnes 2 lokale klokker (en for 44.100/88200 etc og 48/96 etc) som DAC-chipen syncer direkte mot.. med en feedbackstrøm tilbake til PC'en som forteller om den skal sende mer/mindre eller holde strømmen konstant. Men dette er en MYE mer kostbar måte å gjøre det på, og man kan ikke forvente at en Hegel DAC til 8000,- skal kunne dette. Slik jeg ser det, så er dette en S/Pdif-dac hvor USB-inngangen er en ren bonus.

ps! Dette er slik en vanlig cdspiller/transport fungerer, de har en fast klokke på 11,xxxx mhz eller en annen multippel av 44100hz, og hvor selve drivverket spinner raskere/senere alt ettersom for å holde tritt.
    Og dette er grunnen til jitter på S/Pdif inngangene som regel vil være lavere enn å bruke USB. DAC'en må fortsatt gjenvinne klokka fra S/Pdif-strømmen men S/Pdif-strømmen i seg selv inneholder som regel mye mindre jitter enn en "bastardisert" USB-strøm.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig! Takk for en konstruktiv forklaring

Jeg skjønner at jeg har noe å lære når det gjelder USB-overføring av digital lyd i sanntid. Jeg hadde alltid trodd at dette ble overført asynkront, men jeg ser jo nå at det er svært logisk, det du sier. Dersom det jeg hevdet skulle ha vært sant, måtte jo DAC-en ha vært en liten PC som spilte av "selv", men ettersom lydkortet og avspillingen foregår *før* USB-leddet ser jeg at det må skje på en helt annen måte.

Det du sier om dyre DAC-er med mulighet for flere klokker og feedback er også interessant. Hvis ikke Hegel DAC-en har dette, har du noen eksempler på hvilke som har det?

Jeg skal teste tesen din om jitterstøy mot en bærbar PC i helgen. Har ikke Hegel DAC-en, men en Cambridge (disse billige, populære fra "klubben" som du sikkert har hørt om).

(Forøvrig er jeg ikke assosiert med Soundgarden, jeg har ikke hatt noe kvasikurs i kvakksalveri, jeg er ikke selger og jeg driver ikke med lyd/hi-fi profesjonelt...)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Pr idag er det 3 produsenter av asynkrone USB-DAC'er som benytter seg av native drivere i operativsystemet. Dette er Ayre (Årets produkt Stereophile), Wavelength, samt DCS. Høy prisklasse på alle. Ikke bare p.g.a fordi de er asynkrone, (asynkront er ikke nødvendigvis et kvalitetstegn i seg selv, men en forutsetning for å omgås jitterproblematikken for å oppnå best mulig lyd) men fordi komponenter/kvalitet/layout og andre ting er fra "øverste hylle" for å nyttiggjøre seg fordelene med å kjøre asynkront. I en rimelig konstruksjon er det ikke sikkert at forskjellen ville være så veldig stor.

Det er publisert en måling av den Cambridge Dac'en som viser jitter med/uten PSU. Du finner den sikkert ved å google. Spent på om du hører forskjell.

Jeg syns at Hegel kan være litt vel kvasitekniske i databladene sine. Ser du 6moons sine anmeldelser av Hegel, får de endel tyn for dette, selv om produktene i seg selv fikk greie anmeldelser. Jeg tenkte muligens at Bent selv har fortalt ansatte i SG litt om den nye DAC'en, og da kanskje tatt et par snarveier angående USB... Det var ikke dønn seriøst ment å halvt insinuere noe , og mest på fleip, eller så tenkte jeg at hadde du kanskje blitt viderefortalt noe av dette fra ansatte hos SG.

Audioprodusentene har generelt ingen kjennskap til USB-protokoll, programmering etc. Det er derfor det pr idag kun finnes 3 produsenter av asynkrone DAC'er, hvor AYRE lisensierer teknologien fra Wavelength. Sånn som det står, må dette utvikles selv, eller lisensieres fra en tredjepart. I motsetning krever det "ingenting" å implementere disse ferdige USB-receiverne fra TI. Ren plug and play, ren bonus. F.eks bruker Audio Research bruker samme løsning i sin nye "ganske dyre" DAC, og dette er jo et mye større merke enn Hegel. Kommer TI i framtiden med en fiks ferdig asynkron USB receiver-chip, så blir det jo fritt fram for alle produsenter. Men som nevnt tidligere er asynkront bare 1 del av ingrediensen til topp lyd.

Så finnes det tilslutt noen produsenter som går for en mellomløsning. De lisensier USB firmware som i likhet med de asynkrone variantene støtter 24/96. Forskjellen er at de ikke er asynkrone, og da er man litt inne på samme jitterproblematikk som den ferdige USB Receiver-chipen som Hegel mm. bruker. Men ihvertfall er man ikke låst til kun 16/44,1|48khz.

Sånn, da skal dere Hegelelskere få lov til å ha tråden i fred inntil videre!

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så finnes det tilslutt noen produsenter som går for en mellomløsning. De lisensier USB firmware som i likhet med de asynkrone variantene støtter 24/96. Forskjellen er at de ikke er asynkrone, og da er man litt inne på samme jitterproblematikk som den ferdige USB Receiver-chipen som Hegel mm. bruker. Men ihvertfall er man ikke låst til kun 16/44,1|48khz.
    Hmm. Støtter ikke Hegel-DAC-en flere frekvenser? Cambridge-DAC-en støtter 44.1, 48, 88.2 og 96 i enten 16 eller 24 bits...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men ikke over USB.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men ikke over USB.
    Det er vel pga begrensningene i USB-standarden?

USB 1.1 og 2.0 støtter kun 32, 44.1, and 48 kHz sample rates og maximum word length 16-bits.

Det samme gjelder Cambridge DacMagic, Hegel HD10 og alle andre usb-dac´er.

Side 40 av 80 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 70 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •