Den kjempestore Hegel tråden - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 39 av 80 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 ... SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 1585
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hmm. Noe sier meg at du er relativt kjent på forumet, eller i alle fall innen "vår" verden?
    "Gammel" mann, nytt nick? 8)
    Det gjør i alle fall ikke meg noe, men innrømmer gjerne at jeg har litt problemer med å følge med i dine betraktninger rundt sitatet jeg klippet inn, litt høyere opp i tråden.
    Er det ikke bedre å ta ballen i stedet for mannen?
    Her er det jo tross alt produktene hans vi diskuterer, og ikke filosofien hans. ;-)

Sorry mac, det var ikke meningen å rakke ned på Holter. Holter er vår frelser fra overpriset hi-end, og jeg er VEEELDIG spent på Hegel HD10. Dersom den er det den burde være er det mulig jeg kjøper mitt aller første fullpris-komponent fra butikk.

Jeg har vært mer aktiv på hifisentralen under samme nick.

Newcomer T_Trosten sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes, da har hd10 kommet i hus. Men så ble selvfølgelig forsterkeren ødelagt for en ukes tid siden, så nå venter jeg bare på at den skal komme tilbake før jeg får testa dac'en.

Men jeg kan legge ut noen bilder jeg tok med telefonen.
    Og som dere ser på et av bildene så var det ikke stort som fulgte med; strømkabel, instruksjonshefte og selve dac'en. Altså ingen USB kabel for dem som trenger det. Og det er ikke vanlig mini usb, men en mellomstor type (lurer på om jeg har sett den på printere før?)

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T_Trosten
    Yes, da har hd10 kommet i hus. Men så ble selvfølgelig forsterkeren ødelagt for en ukes tid siden, så nå venter jeg bare på at den skal komme tilbake før jeg får testa dac'en.

Men jeg kan legge ut noen bilder jeg tok med telefonen.
    Og som dere ser på et av bildene så var det ikke stort som fulgte med; strømkabel, instruksjonshefte og selve dac'en. Altså ingen USB kabel for dem som trenger det. Og det er ikke vanlig mini usb, men en mellomstor type (lurer på om jeg har sett den på printere før?)

grattis..dette blir nok bra tenker jeg.. Så får du som jeg, pakke hjulene for sesongen. Trist når det går mot slutt av sykkel sesongen.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice, gratulerer!

Hadde vært spennende om du hadde lagt ut noen lytteinntrykk når du får tilbake forsterkeren

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytteinntrykk kommer så fort som mulig. Men hjula blir stående oppe, er jo fin fin pynt!

Men et lite spørsmål, kommer til å bruke hovedsakelig pc'en som lydkilde nå, men vurderer å kjøpe cd spiller også. Kan jeg da bare bruke hva som helst som drivverk? Eller er det noen feller jeg kan gå i, bortsett fra at det må være en med digital ut?

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytteinntrykk kommer så fort som mulig. Men hjula blir stående oppe, er jo fin fin pynt!

Men et lite spørsmål, kommer til å bruke hovedsakelig pc'en som lydkilde nå, men vurderer å kjøpe cd spiller også. Kan jeg da bare bruke hva som helst som drivverk? Eller er det noen feller jeg kan gå i, bortsett fra at det må være en med digital ut?
    kjøp en med et skikkelig godt drivverk..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tips til hva? Skulle egentlig bare kjøpe ny forsterker i høst, men har nå endt opp med å bruke 3 ganger så mye som jeg hadde planlagt... Kan si at oppgraderingsspøkelset tok en anelse overtak.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    kjøp en med et skikkelig godt drivverk..
    Der er jeg uenig, å legge masse penger i drivverk er bortkastet.

Grunn:
    EAC rippeprogram tilbyr brukerne å sammenligne sine ripper med andre som har rippet samme CD. Når jeg da ripper med en DVD-rom til 299 kr og det i de aller fleste tilfeller blir på biten lik de andre rippene som ligger å svever ute på weben ser jeg ikke at drivverket på en CD-spiller har mye å si når kvaliteten jevnt over er mer enn bra nok på selv billige CD-spillere. Det er verdt å merke seg at rippingen også skjer mye raskere enn en vanlig avspillig, likevel er drivverket på en DVD-rom til under 300 kr bra nok.

Tips:
    Bruker du mest PC som lydkilde så hvorfor ikke kjøpe DAC-en til 8000 kr Hegel HD10, hørt rykter om at den DAC-en skal være bedre enn den i deres beste CD-spiller.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zatuu
    EAC rippeprogram tilbyr brukerne å sammenligne sine ripper med andre som har rippet samme CD. Når jeg da ripper med en DVD-rom til 299 kr og det i de aller fleste tilfeller blir på biten lik de andre rippene som ligger å svever ute på weben ser jeg ikke at drivverket på en CD-spiller har mye å si når kvaliteten jevnt over er mer enn bra nok på selv billige CD-spillere. Det er verdt å merke seg at rippingen også skjer mye raskere enn en vanlig avspillig, likevel er drivverket på en DVD-rom til under 300 kr bra nok.
    100% enig! Ripping av CD-er med riktig program gir perfekt kvalitet! Under rippingen blir CD-ene lest på en annen måte enn ved direkte avspilling via et tradisjonelt drivverk. Hvis du bruker CD-spiller inn i DAC-en må du derfor ta med 2 kvalitetsforringende ledd i likningen:

1) Drivverket har betydning.
    2) Jitter.

Dersom du ripper CD-ene dine med EAC eliminerer du drivverkets betydning og får en garantert perfekt kopi som er bedre enn ethvert drivverk. Dersom du bruker en PC som lydkilde via USB-lydkortet i Hegel-DAC-en, eliminerer du dessuten jitter, siden klokkene slipper å synkroniseres.

Nå kan det tenkes at Hegels DAC har en fantastisk måte å omgå jitter på, selv ved bruk av vanlige (SPDIF) kilder. Men hvorfor ty til reparering av signalet når du kan eliminere det ved å bruke USB? :-)
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips:
    Bruker du mest PC som lydkilde så hvorfor ikke kjøpe DAC-en til 8000 kr Hegel HD10, hørt rykter om at den DAC-en skal være bedre enn den i deres beste CD-spiller.
    Nå har jeg faktisk allerede kjøpt den allerede, men har dessverre ikke fått testa den enda. Men kommer til å bruke pc'en primært som kilde. Hadde bare vært greit med en cd-spiller som er litt raskere å starte opp når jeg blir for utollmodig.

Så det er faktisk bedre å kjøre med usb enn med coax? Syns å alltid ha lest det motsatte...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha
    100% enig! Ripping av CD-er med riktig program gir perfekt kvalitet! Under rippingen blir CD-ene lest på en annen måte enn ved direkte avspilling via et tradisjonelt drivverk.
    Ja, den blir lest på en annen måte. Forskjellen vil jeg tro er at med ett program på en PC- går alt raskere og muligheten for feil er enda større enn ved standard avspilling i en CD.

Sagt på en annen måte, tar vi en High End dac og kobler på en CD-spiller til 100 000 kr og en til 2000 kr på digitalutgangene vil ingen høre forskjell, ikke engnag eha.

Nå har jeg faktisk allerede kjøpt den allerede, men har dessverre ikke fått testa den enda. Men kommer til å bruke pc'en primært som kilde. Hadde bare vært greit med en cd-spiller som er litt raskere å starte opp når jeg blir for utollmodig.

Så det er faktisk bedre å kjøre med usb enn med coax? Syns å alltid ha lest det motsatte...
    Ok, kjøpe gjerne en CD-spiller i tillegg da men hvis du er usikker synes jeg du bør lytte selv. Lån med 2 CD-spillere i ulike prisklasser med digital utgang og koble den til dac-en. Du vil ikke høre forskjell, få gjerne noen til å høre sammen med deg som ikke vet om oppkoblingene.

Nå er det jo slik at en CD-spiller fungerer nærmest som en PC på den lille tingen den gjør i avlesningen. Noe stor forskjell på programvaren i en PC og firmwaren i en CD-spiller er det nok da ikke.

Hvis det hadde vært stor forskjell.... hvorfor da legge flere tusen kroner i drivverk til en CD-spiller hvis den enkelt og greit kunne lages feilfri for en billig penge. Altså gi den de funksjoner en PC ville ha gitt... for eks. en liten linuxfunksjon og ett rippeprogram.

Grunnen er enkel... det er ikke noe å tjene å det. Drivverk på spillere til ett par tusen kroner er nok til å brukes i High End anlegg da man ikke vil høre forskjell gitt at dac-en er den samme.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er vi nok nødt til å komme med en liten oppklaring. Det ER forskjell på drivverk. Det hele handler om hvor presist drivverket er og hvor god feilkorrigeringen i spilleren er. Selv helt nye CD plater inneholder feil, og spilleren måte håndtere disse feilene. Hvor god spilleren er til å håndtere disse feilene avgjør hvilket signal som blir sendt ut på de digitale utgangene.

Sjekk ut denne linken for en grundigere forklaring:
    How do CD players reproduce the recorded music?

Neste interessant spørsmål blir da om det er noen forskjell på ripping av CD'er kontra direkte avspilling fra CD'en. JA, det er forskjell. Når man ripper en CD er man ikke avhengig av å spille av CD'en i riktig hastighet. Om man i rippeprosesson kommer et punkt på CD'en som er vanskelig å lese kan rippeprogrammet ta seg god tid til å lese CD'en og klarer på den måten å hente ut mer informasjon enn CD spilleren klarer.

Som et konkret eksempel. Jeg har en CD plate som ingen CD spiller har klart å spille av fordi det rett og slett er for mange riper i den. Jeg klarte likevel å rippe platen. Det tok griselang tid, men rippingen fullførte uten feil. Resultatet ble også bra.

Jeg har dessverre ikke klart å finne noen referansedokumentasjon om forskjellene mellom avspilling på en CD spiller og ripping med en CD-ROM spiller.

Til slutt er det jo interessant å tenke på hvor mye feil kan det være på CD platen / avspillingen før vi faktisk hører forskjell? Det har jeg ingen formening om, men skulle tre det avhenger av flere som faktorer. F.eks. kvaliteten på resten utstyret, hvor god hørsel den enkelte har, hvordan akustikken i rommet er osv.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk telefon i dag fra Soundgarden om at forsterkeren hadde kommet tilbake, hadde egentlig forventa at den skulle komme først neste uke pga. sykdom hos Hegel. Men en av de ansatte hos Hegel hadde visstnok tatt den med seg hjem og fiksa den på kveldstid, så stort pluss i margen!

Men over til saken, jeg fikk forsterkeren og fikk dermed testa dacen! Og det hørtes veldig bra ut. Det hørtes mye mer detaljert ut enn det gjorde med Pro-Ject dac usb box (Ikke rare sammenligninga, men det er det jeg har å sammenligne med). Og jeg hørte det spesielt godt i den dypere delen, bassen er mer detaljert og fremtredende. Eneste negative jeg la merke til var at de lyse tonene til Brian Johnson (AC/DC) var litt slitsomme, men tror at det bare er pga. at jeg er litt sliten og trøtt.
    Nå har jeg ikke fått testa med balanserte kabler, ettersom at de ikke kommer før til neste uke, så har da brukt Eagle MC100 rca kabel.

God natt!

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robolsn
    Her er vi nok nødt til å komme med en liten oppklaring. Det ER forskjell på drivverk. Det hele handler om hvor presist drivverket er og hvor god feilkorrigeringen i spilleren er.
    Jepp! Jeg har aldri påstått noe annet
    Selv helt nye CD plater inneholder feil, og spilleren måte håndtere disse feilene. Hvor god spilleren er til å håndtere disse feilene avgjør hvilket signal som blir sendt ut på de digitale utgangene.
    Der er jeg også enig.
    Om man i rippeprosesson kommer et punkt på CD'en som er vanskelig å lese kan rippeprogrammet ta seg god tid til å lese CD'en og klarer på den måten å hente ut mer informasjon enn CD spilleren klarer.
    Jepp, og hvis man ripper denne CD-en 100 ganger, med ulike PC-er, CD-ROM-stasjoner, hastigheter, ulikt antall riper i CD-en, osv., så vil man ved å bruke riktig rippeprogram - forutsatt at rippingen er vellykket - alltid, alltid ende opp med et "bit for bit"-identisk resultat som ALLTID vil overgå ethvert "magisk" drivverk, om det så koster 10K eller 500K. Dette forsøket kan veldig lett gjenprøves:

1) Ripp CD-en vha. f.eks. EAC eller Audiograbber med riktige innstillinger.
    2) Gjenta punktet over for ulike konfigurasjoner.
    3) Sammenlign filene ved å lage hash-er. Dette kan gjøres vha. enkle gratisprogrammer som fritt kan lastes ned. Hvis hash-ene er identiske, er filene etter tilnærmet 100% sannsynlighet 100% identiske.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den blir lest på en annen måte. Forskjellen vil jeg tro er at med ett program på en PC- går alt raskere og muligheten for feil er enda større enn ved standard avspilling i en CD.
    Der har du rett, samtidig som du tar helt feil. Du har rett i at muligheten for feil er større. Men fordi CD-en leses på andre måter, flere ganger, med feilsjekking, osv., klarer gode rippeprogrammer å oppnå et resultat som er perfekt, forutsatt at platen lar seg lese overhodet. Et godt drivverk, derimot, får som regel én sjanse til å lese informasjonen (mot datamaskinens ubegrensede antall ganger under korrekt ripping), og må derfor være av langt bedre kvalitet, samtidig som feilkorrigering spiller stor rolle.

Se forøvrig min forrige post.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker PC som lydkilde, er USB, under gitte forutsetninger, langt bedre enn SPDIF. Det er vilkårlig hvilket transportmedium som velges for SPDIF-signalet (coax, AES/EBU, optisk, HDMI...). Problemet blir det samme uansett; jitter som oppstår som en følge av at klokkene går ulikt mellom to apparater. I tillegg kan signaltap spille inn.

Et SPDIF-signal består av en bitstrøm uten feilkorrigering, i motsetning til nettverksprotokoller og annen mer sofistikert form for I/O. For at et signal skal kunne overføres korrekt over SPDIF-protokollen, må derfor et par forutsetninger være til stede:

* Klokkene i de to apparatene må være synkroniserte for at signalene skal "treffe riktig".
    * Kabeltopologi (kvalitet, avstand, skjerming mot støy, beskaffenhet) må være tilstrekkelig for at signaltap ikke skal oppstå.

Ved tap av signal retransmitteres ikke noe av bitstrømmen, slik at tapt informasjon må repareres. Tap som følge av klokkefeil må også ordnes opp i. Dette gjør DAC-er i dag helt greit, ved at lyden "glattes over". Gjentatte tilfeller av dette medfører allikevel et hørbart tap av detaljer. Noen DAC-er har også muligheten for å "hekte seg på klokken" til kildesignalet, slik at jitter unngås. Jeg er usikker på om Hegel-DAC-en har slik funksjonalitet.

Ved bruk av USB omgår man disse problemene totalt. Over USB korrigeres informasjon, på samme måte som i datamaskiner over nettverk eller til og fra harddisken. Dermed er alltid informasjonen som kommer til DAC-en 100% korrekt. Man blir uavhengig av klokke, siden lydkortet sitter i DAC-en og SPDIF ikke benyttes. Tap av informasjon vil ikke forekomme.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv helt nye CD plater inneholder feil, og spilleren måte håndtere disse feilene. Hvor god spilleren er til å håndtere disse feilene avgjør hvilket signal som blir sendt ut på de digitale utgangene.
    Forskjell i spillerenes egenskaper til å håndtere feil på i en CD som har mistet data er marginale om de ikke er helt like, selve feilrettingen av riper i en CD plate er det formatet selv som står for ved hjelp av en errorkorreksjonskode, Reed Solomon.

Neste interessant spørsmål blir da om det er noen forskjell på ripping av CD'er kontra direkte avspilling fra CD'en. JA, det er forskjell. Når man ripper en CD er man ikke avhengig av å spille av CD'en i riktig hastighet. Om man i rippeprosesson kommer et punkt på CD'en som er vanskelig å lese kan rippeprogrammet ta seg god tid til å lese CD'en og klarer på den måten å hente ut mer informasjon enn CD spilleren klarer.

Som et konkret eksempel. Jeg har en CD plate som ingen CD spiller har klart å spille av fordi det rett og slett er for mange riper i den. Jeg klarte likevel å rippe platen. Det tok griselang tid, men rippingen fullførte uten feil. Resultatet ble også bra.
    Joda, det er en viss forskjell der for de CD-ene ett rippeprogram vil bruke lang tid på vil sannsynligvis IKKE bli spilt av en CD-spiller i det hele tatt.

MEN når en plate først blir spilt, er den så korrekt som man får den.

Sitat Opprinnelig postet av eha
    Der har du rett, samtidig som du tar helt feil. Du har rett i at muligheten for feil er større. Men fordi CD-en leses på andre måter, flere ganger, med feilsjekking, osv., klarer gode rippeprogrammer å oppnå et resultat som er perfekt, forutsatt at platen lar seg lese overhodet. Et godt drivverk, derimot, får som regel én sjanse til å lese informasjonen (mot datamaskinens ubegrensede antall ganger under korrekt ripping), og må derfor være av langt bedre kvalitet, samtidig som feilkorrigering spiller stor rolle.

Se forøvrig min forrige post.
    Å når PC-en har lest platen uendelig mange ganger bruker den i omtrent ALLE tilfellene MYE kortere tid enn det hadde tatt å spilt av sangene.

Som jeg sier og har sagt, hadde det vært stor forskjell hadde det ikke blitt laget CD-spillere med dyre drev, da hadde en innebygd "PC" tatt jobben.

Som sagt.... orker ikke diskutere dette mer. Jeg bor i Trondheim, vil noen av dere overbevise meg i en blindtest er jeg med på det tar gjerne ett lite veddemål på det også. Setter vi opp ett komplett anlegg med DAC i 100 000 kr klassen med en spiller til 2000 kr og en til 50 000 kr hører ingen av dere forskjell fordi det ikke er noe forskjeller å høre

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sier og har sagt, hadde det vært stor forskjell hadde det ikke blitt laget CD-spillere med dyre drev, da hadde en innebygd "PC" tatt jobben.
    Tvert imot. Jeg tror dette har to årsaker:
    1) Uvitenhet mht. CD-ripping, eller:
    2) Produsenter som ønsker å tjene gode penger på kunders uvitenhet.

Hvorfor selge et drev for 20K, når man kan lage en tykkere frontplate og selge den for 40K?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har ett godt svar på hvorfor DAC'er er så mye billigere enn tilsvarende cd-spillere med samme lyd? F.eks. Hegel DAC til 8000,- kontra Hegel sin cd-spiller til 20.000,-. Det er jo nesten bare drivverket som er forskjellen eller? Og såklart større kabinett og kanskje større strømforsyning. Men uansett, 12000,- i forskjell og det er vel DAC'en som koster mest i en cd-spiller?

Og når de sier det er samme lyd i DAC'en kontra cd-spilleren, gjelder dette hvis man kobler til en billlig dvd spiller til 500,-?

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke fasit svaret her .

Men den leveres i mindre kabinett
    Den leveres uten den buede front plata hegel bruker
    Den leveres kun i svart
    Å den mangler som nevnt drivverk .

Jeg vet ikke om dette utgjør 12 000kr , men litt konstnader har de nok spart .

Side 39 av 80 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •