B&W klubben - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 42 av 218 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 182 ... SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 4355

Tråd: B&W klubben

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    - hvis det hadde vært opp til meg ville jeg spart 11000 på subwoofer, og lagt det i receiver.
    Jeg er i motsatt oppfattning enn det du er. Nå liker jeg ikke ordet spare i en hobby som hifi/hjemmekino, det handler mer om hva man har råd til eller ikke. Suben er nesten like undervurdert som senter-høyttaleren, den er et must i en hver hjemmekino. Jeg er bestemt på at du får mer utbytte av en sub enn en reciver til 26k kontra 15k, men selvfølgelig så har du/dere retten til å mene noe annet.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Hadde vært interessant om noen som virkelig kunne dette kan avklare en del oppfatninger og myter.

Syns det er veldig rart at det går ann med bi-amping på recievere hvis det ikke har noe for seg... Salgstriks kanskje ?
    Dette er kan hende veldig off-topic i en tråd om B&W-høyttalere, men siden spørsmålet er kommet opp, får det stå sin prøve:

Etter min erfaring, henger effekten av biamping sammen med hvordan receiveren er konstruert. Hvis den er satt opp med én felles strømforsyning for alle kanalene, eller veldig underdimensjonerte strømforsyninger – slik man gjerne gjør på billige receivere – kan biamping vise seg å ha veldig marginal effekt. Biamper man en slik receiver, vil man kunne oppleve at man ikke får ut ekstra effekt, totalt sett – man bare omfordeler den tilgjengelige effekten på flere effekttrinn og flere høyttalerelementer. D.v.s. at de biampede høyttalerne muligens kan oppleves å spille litt bedre – mens anlegget som helhet faller i ytelse. Det spørs naturligvis hvor høyt man spiller – m.a.o. hvor nær receiverens ”smertegrense” man ligger.

Litt mer oppegående receivere bør ikke ha slike problemer, og da kan man forvente at biamping vil gi et løft. Min erfaring er dog at det løftet ikke alltid er like stort som forventningene. Men absolutt verdt å prøve.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøpe en receiver til mer enn 10k er fånyttes om det gjøres på grunn av mer effekt. 20-30 ekstra "receiver watt" er overhodet ikke verdt f.eks 10k ekstra.

Skal man gå særlig over 10k på receiver bør den førende motivasjon være ekstra eller bedre funksjonalitet. Effektverdiene bør ikke styre sien en receiver nærmest uansett prisklasse har halvslappe effekttrinn kontra skikkelige saker.

For å si det på en annen måte.
    Du får et totalt sett vesentlig bedre anlegg ved å kjøpe en receiver til 10k og et separat effekttrinn til 10k enn du får ved å kjøpe en receiver til 20k.

Min erfaring er at receivere rent lydkvalitetsmessig er svært lite forskjellige fra 10k opp til rundt 25k, og at man gjerne må opp på toppseriene før de kvalitetsmessige forskjellene blir ordentlige synlige.

Et eksempel er f.eks Yamaha:
    RX-V1900, RX-V3900 og Z7 er alle kun marginalt forskjellige lydkvalitetsmessig, men det prismessige er veldig forskjellig. Her er det funksjonalitet (og eierglede) som styrer. Z11 er imidlertid i en egen liga kontra disse, men den er jo også toppmodellen.

Så mitt forslag:
    Får du dekket dine funksjonalitetsbehov med en 10k receiver, så kjøp heller et effekttrinn enn en dyrere receiver! Det gir et mye bedre resultat! (Eller en sub som nevnt ovenfor)

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    marsboer, der ordnet du opp i en del myter for min del. Jeg kom bare ikke så langt at jeg tenkte tanken "receiver + effekt" i form av _billigere_ receiver, jeg ble hengt opp i tanken på at en receiver må være kraftig for å kjøre litt tung-drevne høyttalere.

Jeg kjøpte 3900 pga funksjonalitet (2 hdmi ut, nettverk, hdmi-hdmi oppskalering), og fordi jeg så meg litt blind på den testen hvor den vant blant receivere mellom 15-20k - "best kinolyd". MEN, jeg tenkte nok tanken "jeg må vel opp på en receiver til 15k for å drive CM9" - inntil nylig har jeg ikke tenkt at 150w på en receiver er noe annerledes enn 150w på en dedikert effektforsterker. Men jeg oppnår jo nye realisasjoner hver dag jeg leser på avforum..

Jeg er i motsatt oppfattning enn det du er. Nå liker jeg ikke ordet spare i en hobby som hifi/hjemmekino, det handler mer om hva man har råd til eller ikke. Suben er nesten like undervurdert som senter-høyttaleren, den er et must i en hver hjemmekino. Jeg er bestemt på at du får mer utbytte av en sub enn en reciver til 26k kontra 15k, men selvfølgelig så har du/dere retten til å mene noe annet.
    Jeg var litt rask i anbefalingen om "sparing" marsboer ga en god forklaring på ting jeg lurte på. Jeg hadde sub i mitt forrige oppsett (se link i signatur, har ikke oppdatert bilder enda) - men CM9 har mer bass en den slappe bassen, så jeg har ikke opplevd "ekte dypbass" enda. Kanskje åpner en ny verden seg når jeg skaffer subwoofer (f.eks. svs pc-13 ultra), og jeg innser at det du sier er riktig.

Men da et spørsmål til deg zatz: Hva synes du jeg bør gå for ved neste innkjøp?

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Raskt spørsmål. Noen som vet hvilken størrelse på spikes jeg trenger til mine nautilus 804?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Et eksempel er f.eks Yamaha:
    RX-V1900, RX-V3900 og Z7 er alle kun marginalt forskjellige lydkvalitetsmessig, men det prismessige er veldig forskjellig. Her er det funksjonalitet (og eierglede) som styrer. Z11 er imidlertid i en egen liga kontra disse, men den er jo også toppmodellen.
    Mener du at disse har lik kvalitet på både DAC'er og forforsterker også ?
    Både mtp musikk og film...

Newcomer DC-15 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Ser meg om etter nye høytalere, og rettet blikket litt mot b&w dm683. Har en Nad C370 integrert forsterker. Er det en bra kombinasjon?
    Ser at det er flere som bruker Nad C372, men er c370 og c372 veldig ulike?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at disse har lik kvalitet på både DAC'er og forforsterker også ?
    Både mtp musikk og film...
    Jeg opplever ikke min RX-V3900 som noe som helst bedre enn min gamle RX-V1800 lydmessig og jeg kan vel gå inn i klassen for de som er pirkete på lyden.

De er selvfølgelig ikke 100% like, bare svært nærme hverandre. Kvalitetsmessig vil jeg si forskjellen er tilnærmet ikke-eksisterende.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da et spørsmål til deg zatz: Hva synes du jeg bør gå for ved neste innkjøp?
    Det er vanskelig å si hvor skoen trykket mest hos deg. Har du et problem med bassen som er fundamentet i både film og musikk så ville jeg kansje gått for en god kvalitets-sub, er det rommet som skaper problemene så vil nok ikke en ny forsterker være løsningen der. Jeg mener CM9 fortjener en bedre forsterker enn det du har nå, men igjen tror jeg du får mest utbytte av å gå for en ny senter og bakhøyttalere i samme serie (CM5/senter2).

Dette her er vel litt som med høna og egget, men er du "fornøyd" med lyden idag så ville jeg nok gått for et effekt-trinn til slutt.

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker også det beste for mine CM9 med rommet jeg har nå tror jeg center hadde vært det første og beste. Deretter surround, og hive opp de nåværende Yamahaene jeg har bak som presence, for å teste det konseptet.

Og til slutt, når jeg flytter til et større / mer optimalisert rom uten nevneverdige naboer - sub + effekttrinn Da har jeg "hjemmekino light" fram til sommeren, men det overlever jeg..

Så, neste spørsmål (forut for sin tid) - hva er en bra match til CM9? Og, trenger Centre 2 / CM5 egne effekttrinn?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Lyngdorf og Parasound går for å passe bra til B&W.
    Da kommer det jo litt ann på slags lydsignatur man er ute etter.

Personlig har jeg Parasound på B&W, dog ikke noe så skilled som CM9, men elsker den varme mellomtonen fra FST'en ass. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir matchen CM9 og med mitt nye sett fra Rotel?
    Har ny innkjøpt RC-1580 og RB-1572
    HFK Sandvika hadde ikke CM9 inne og CM7 hadde noen trykket inn diskanten på så fikk ikke hørt på noen av de

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel eies vel av B&W.. Så hvis ikke det passer sammen, så blir det litt spes... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel og B&W pleier å være en god kombinasjon. Jeg har i hvert fall bare gode erfaringer med disse to, men det kommer jo også litt an på personlige preferanser.

Hadde vært gøy å teste CM9 + EC.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel eies vel av B&W.. Så hvis ikke det passer sammen, så blir det litt spes... ;-)
    Det visste jeg faktisk ikke. Synd at det kun er hfk som har b&w virker umulig å prute på de.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paddington
    Det visste jeg faktisk ikke. Synd at det kun er hfk som har b&w virker umulig å prute på de.
    hvorfor skal du prute på noe som allerede er priset bra i forhold til kvalitet ? ;-)

Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyngdorf finnes vel på HFK.. så en slik kan jeg sikkert ta med hjem og teste. Jeg ser ingen nevner NAD, er det en grunn til det?

Og skal jeg gå for 2, 3 eller 5-kanalers effekttrinn?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ingen nevner NAD, er det en grunn til det?
    NAD + B&W er en god kombinasjon.

trenger Centre 2 / CM5 egne effekttrinn?
    Ville gitt litt effekt til Centre 2 (kjører selv 200W på min HTM61). CM5 trenger vel ikke så forferdelig mye effekt, men du vill nok merke forskjell hvis du spanderer litt effekt på disse og.

Og skal jeg gå for 2, 3 eller 5-kanalers effekttrinn?
    5-kanals effekttrinn er vel det enkleste.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C30
    Ville gitt litt effekt til Centre 2 (kjører selv 200W på min HTM61). CM5 trenger vel ikke så forferdelig mye effekt, men du vill nok merke forskjell hvis du spanderer litt effekt på disse og.
    Trenger serøst en senterkanal som er satt til "small" og deles på 80 noe særlig mer effekt altså ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger serøst en senterkanal som er satt til "small" og deles på 80 noe særlig mer effekt altså ?
    Det er jo gøy med effekt. Har en Rotel 1095, så hvorfor ikke

Side 42 av 218 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 162 172 182 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •