Den store Dynaudio-tråden - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 32 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 621
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    .

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2re
    Har dere noen betraktninger og anbefalinger når det gjelder å velge mellom disse to ht ? Ser de har demo-modeller av Focus 220 til 16k. Det blir trolig sammen med Hegel H100 el H200. Lytter til all slags musikk. Fra Sissel Kyrkjebø til Rammstein. Kanskje andre alternative forsterkere/høytalere er bedre? Stua/lytteområde er ca 40 m2 og går i 90 grader. Samtidig er det en åpen løsning mot kjøkken/gang på ca 30 kvm. Altså et relativt stort rom, med plass til mye lyd. Se vedlagte bilde. Der vises nåværende ht plassering. Er litt låst når det gjelder plassering pga sittegruppe, TV, samt at jeg har PC etc. inne på arb.rom, og kabler til TV etc. går gjennom den veggen.
    Har i dag en Denon 3806 som jeg ønsker å beholde, og koble sammen med Hegel'n. Har forstått det slik at det er mulig? Kjøpet av nye fronter og forsterker er altså for å oppgradere stereokvaliteten.
    Jeg har selv Focus 220 i min ca 35m^2 stue og det passer utmerket, men du burde nok ikke gå for noe mindre i din stue. Så kan jeg bare si at du kommer til å bli fornøyd med kjøpet. Jeg syntes Focus 220 er lette og plassere og fyller rommet veldig bra. Ikke så avhengig av en snever sweet spot for å få godt utbytte av dem. Og noe som også var viktig for meg var at den takkler all slags musikk. Det gjør 220.
    Men du må nok ha en del kraft i forsterkeren, og det kan være lurt og velge en forsterker som ikke er så dyp, da 220 er ganske dyp i lyden.
    Til slutt 220, er ikke så 'spennende' i lyden. Den er veldig nøytral og ærlig, og takkler all slags musikk like bra. En perfekt allround høyttalere for musikk elskere.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    H100 har såvidt jeg vet ikke HT-inngang. Dette har kun H200, da fungerer den som et rent effekttrinn for Denon'en din.

Geir Arne
    H100 har også HT-Input

-untitled1-png

Sitat Opprinnelig postet av http://www.hegel.com/001h_technical.htm
    Home Theatre input: maximum level power amp input (RCA)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av indierock
    Men du må nok ha en del kraft i forsterkeren, og det kan være lurt og velge en forsterker som ikke er så dyp, da 220 er ganske dyp i lyden.
    Vil Hegel H200 karakteriseres som en "dyp" forsterker tror du?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Focus 140 vs 220 eller annet...

Godt Nytt År folkens, og takk for nyttige svar!

Det som sartet med et besøk hos Soundgarden i forbindelse med kjøp av Bose QuietComfort 15 hodetelefoner, ser ut til å utvikle seg. Det var jo da jeg kom i "skade" for å lytte på Nils Lofgren's "Keith Don't Go" på Focus 140. Og det låt jo helt magisk. Har nå hatt Fokus 140 på lån fra Soundgarden i et par dager, sammen med H100 og H200. De hadde dessverre ingen 220 til utlåns. Må jo si at 140 låter veldig bra! Spesielt med H200. Ikke det at det låter dårlig med H100, men synes det er mere "punch" i H200. (Naturlig nok?) Sørsmålet er vel om det er verd 7k? Men, det er allikavell noe som mangler.... klarer ikke helt å sette ord på det men, kanskje litt mere bass/dybde? Er det der et par gulvstående, eks. 220 vil gjøre susen? Har en Dahli SVA 12 sub i oppsettet mitt i dag. Kan jeg nyttegjøre meg av den sammen med Hegel'n, og samtidig bruke den på film? Er avstanden bra bakveggen avgjørende for "mengden" bass på Focus 140? Mener å høre forskjel for vær dm jeg flytter på de. Venstre ht er "tvunget" til å stå forran et vindu. Har det hørbar betydning for lyden? Både på stativ og gulv ht? Til slutt et lite spørsmål vedr. Hegel'n. Hvor kobler jeg hodetelefonene? :-)

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil Hegel H200 karakteriseres som en "dyp" forsterker tror du?

Med sine 38 cm vil jeg si den er ganske normal

Må jo si at 140 låter veldig bra! Spesielt med H200. Ikke det at det låter dårlig med H100, men synes det er mere "punch" i H200. (Naturlig nok?) Sørsmålet er vel om det er verd 7k?
    H200 finner du relativt ofte på torget til en god pris, til under nypris av H100

Men, det er allikavell noe som mangler.... klarer ikke helt å sette ord på det men, kanskje litt mere bass/dybde? Er det der et par gulvstående, eks. 220 vil gjøre susen? Har en Dahli SVA 12 sub i oppsettet mitt i dag. Kan jeg nyttegjøre meg av den sammen med Hegel'n, og samtidig bruke den på film?
    Det er naturlig at en større høyttaler med dobbelt så mange basselementer skal lage mer bass og dybde, ja. Dette kan Dali subben din også gjøre hvis du klarer å integrere den med frontene. For å bruke den på både til musikk og til film kan du når du spiller film koble den til sub-out på receiveren, og når du skal spille musikk koble preout fra Hegelen (både H100 og H200 kan dette).

Jeg vet ikke om dette er en optimal løsning for deg, da jeg ikke har så god kjennskap til receivere og hvilke muligheter man har angående diverse koblinger til film og musikk.

Er avstanden bra bakveggen avgjørende for "mengden" bass på Focus 140? Mener å høre forskjel for vær dm jeg flytter på de.
    Ja, avstand til bakvegg vil påvirke lyden, og som oftest bassen

Venstre ht er "tvunget" til å stå forran et vindu. Har det hørbar betydning for lyden? Både på stativ og gulv ht?
    Vinduet vil nok sannsynligvis ha en betydning for lyden, jeg vet ikke hva, men noen. Denne innvirkningen vil gjelde for både stativ og gulvhøyttaler.

Til slutt et lite spørsmål vedr. Hegel'n. Hvor kobler jeg hodetelefonene?
    Hegel har desverre ingen hodetelefonutgang...Du må eventuelt koble fra receiveren din

Newcomer Mjolnir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt Nytt År folkens, og takk for nyttige svar!

Det som sartet med et besøk hos Soundgarden i forbindelse med kjøp av Bose QuietComfort 15 hodetelefoner, ser ut til å utvikle seg. Det var jo da jeg kom i "skade" for å lytte på Nils Lofgren's "Keith Don't Go" på Focus 140. Og det låt jo helt magisk. Har nå hatt Fokus 140 på lån fra Soundgarden i et par dager, sammen med H100 og H200. De hadde dessverre ingen 220 til utlåns. Må jo si at 140 låter veldig bra! Spesielt med H200. Ikke det at det låter dårlig med H100, men synes det er mere "punch" i H200. (Naturlig nok?) Sørsmålet er vel om det er verd 7k? Men, det er allikavell noe som mangler.... klarer ikke helt å sette ord på det men, kanskje litt mere bass/dybde? Er det der et par gulvstående, eks. 220 vil gjøre susen? Har en Dahli SVA 12 sub i oppsettet mitt i dag. Kan jeg nyttegjøre meg av den sammen med Hegel'n, og samtidig bruke den på film? Er avstanden bra bakveggen avgjørende for "mengden" bass på Focus 140? Mener å høre forskjel for vær dm jeg flytter på de. Venstre ht er "tvunget" til å stå forran et vindu. Har det hørbar betydning for lyden? Både på stativ og gulv ht? Til slutt et lite spørsmål vedr. Hegel'n. Hvor kobler jeg hodetelefonene? :-)
    Hvis du liker 140, ville jeg mye heller vurdert contour 1.4 i stede for 220, har hatt 220, og gikk over til 1.4, mye mer bunn i 1.4 kontra 140, og i tilegg har 1.4 bedre kvaliteter på resten av skalaen enn Focus serien har.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjolnir
    Hvis du liker 140, ville jeg mye heller vurdert contour 1.4 i stede for 220, har hatt 220, og gikk over til 1.4, mye mer bunn i 1.4 kontra 140, og i tilegg har 1.4 bedre kvaliteter på resten av skalaen enn Focus serien har.
    Det var dette med prisen da skjønner du. Soundgarden har et par demo av Fokus 220 til 16k, det er derfor de er aktuelle for meg. :-)

Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var dette med prisen da skjønner du. Soundgarden har et par demo av Fokus 220 til 16k, det er derfor de er aktuelle for meg. :-)
    Hvis jeg ikke husker feil, så var det vel du som hadde en stor stue og åpen kjøkkenløysning? Da kommer du sikkert til å få mere ut av 220 enn 140. I småe rom kan 220 bli litt vell mørk, spesielt om de står nær bakveggen. Der spiller ofte 140 bedre etter mitt syn. Har selv H200 og Focus 220 som jeg er veldig fornøyd med.

PS. Soundgarden i Trondheim trenger seriøst ny musikk
    Øystein

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

soundgarden trondheim

Soundgarden Trondheim har hatt samme musikk så lenge jeg kan huske!!
    noe bør si noe til de!

Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TMC
    Soundgarden Trondheim har hatt samme musikk så lenge jeg kan huske!!
    noe bør si noe til de!
    Hadde med meg cd-spilleren min dit en gang, og da ble den plata med bl annet Nils Lofgren - Keith Don't Go spilt. Glemte selvfølgelig å ta den ut av cd-spilleren når jeg dro, så kom tilbake med den på ettermiddagen. Fikk dette svaret:

"At du måtte komme tilbake med den! Den ville ikke blitt savnet"

Tror selv de vil ha litt ny musikk å velge blant
    Øystein

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

musikk

når vi først snakker om musikk noen som har noen konge test tracks til Dynaudio Høyttaler ?
    vi kan jo lage en Dynaudio master demo liste!
    vis det er intresse for dette!

her er mine topp 5 etter mine ører!

Radiohead "lucky" ok computer
    John Mayer "Slow dancing in a burning room" Nokia arena
    Infected Mushroom "Never ever land" B.P.empire
    Dave matthews "when the world ends" live Radio Hall
    Mark Knopfler "so far from the clyde" Get lucky

har hatt Dynaudio før men har JBL nå!
    det var dette som jeg spilte mest når jeg hadde Dynaudio!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når vi først snakker om musikk noen som har noen konge test tracks til Dynaudio Høyttaler ?
    vi kan jo lage en Dynaudio master demo liste!
    vis det er intresse for dette!

her er mine topp 5 etter mine ører!

Radiohead "lucky" ok computer
    John Mayer "Slow dancing in a burning room" Nokia arena
    Infected Mushroom "Never ever land" B.P.empire
    Dave matthews "when the world ends" live Radio Hall
    Mark Knopfler "so far from the clyde" Get lucky

har hatt Dynaudio før men har JBL nå!
    det var dette som jeg spilte mest når jeg hadde Dynaudio!
    5 på topp-testlåter er uavhengig av hvilke høyttalere som står foran deg. Hva du liker er hva du bør spille.

Men takker for tipset (lucky).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    5 på topp-testlåter er uavhengig av hvilke høyttalere som står foran deg. Hva du liker er hva du bør spille.

Men takker for tipset (lucky).
    vet ikke helt om jeg er enig i det! det mye som låter meget bra på JBL som ikke låter i den hele tatt på Dynaudio!
    men det kan jo være øre som høre!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er er vel egentlig ganske subjektivt, men hvis du hører på all slags musikk er det greit å få testa høytalerene ordentlig for hva de er gode for. Min anbefaling er å teste litt ytterpunkter. Prøv rolig "enkel" musikk som f.eks. Feist. Musikk som Dave Matthews er det også flere høyttalere son takler bra syntes jeg. Så det som er gøy er å ta med noe litt hardere med masse lyd. Jeg foretrekker Slayer eller Gluecifer. Eller klassisk musikk med et stort lydbilde. Min erfaring er at veldig mange høyttalere ikke takkler dette. Det blir rett og slett for mye lyd. Spessiellt for høyttalere som sminker lyden litt for å få høyttalerene til å virke spissere. De henger rett og slett ikke med, noe som var en av grunnene til at jeg valgte 220 høyttalerene. De takkler dette utmerket!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

220

når jeg hadde 140 så var det en av grunnene til at jeg solgte de og kjøpte JBL de tålte ikke lydbilder der det cher mye! hadde ikke plass til 220 ellers hadde jeg kjøpt de! fornøyd med dine eller?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg hadde 140 så var det en av grunnene til at jeg solgte de og kjøpte JBL de tålte ikke lydbilder der det cher mye! hadde ikke plass til 220 ellers hadde jeg kjøpt de! fornøyd med dine eller?
    Jeg har ikke helt samme oppfatning, med mindre du spiller høyt. Da har jo 140'ene sin begrensning. Syntes JBL blir litt mer rørete, spess i toppen.

Skal dog legges til at verken LS40 eller LS80 som jeg har hørt har vært ordentlig innspillt. Liker lyden i den serien til JBL (dessverre kan ikke det samme sies om finish :P), men det er jo nesten yttepunktet til Dynaudio.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Syntes JBL blir litt mer rørete, spess i toppen.
    når du nevner det jeg hadde det problemet i mitt gamle rom ingen ting på veggen men der låt ingen ting bra! ja 140 er en konge HT på lavere volum!
    JBL blir rot når det er litt lite strøm! LS ser mye finere ut i virkeligheten enn på bilder!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der. Den trenger masse strøm for å bli ryddig. Det samme gjør igrunn 140'ene også, tross sin størelse (eller rettere sagt, på grunn av sin størelse).

Av LS serien til JBL liker jeg best LS40 faktisk. Den føler jeg har mye å by på ifht størelse og pris. Syntes gulvmodellene gir seg litt tidlig nedover i frekvens.

Ang finish, så er de oppservert, studert og ikke funnet i orden. :P Liker personlig mer rette linjer og kalde farger. Har forøvrig hørt rykter om at LS vil komme i pianolakk etterhvert. Det kan bli bra.

Beklager til alle hardcore Dynaudio-fans for OT.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten noen her som vet om Dynaudio kommer til å lage noen bi-polar bakhøytaler. Den eneste "bakhøytaleren" de har som kan henges på vegg er vel den lille lukkede Contour S R. Men er skeptisk til å bruke 16k på en så liten høytaler til kino'en.

Geir Arne

Side 24 av 32 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •