Den store Dynaudio-tråden - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 32 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 621
    Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hegel og Dynaudio er en veldig god match, ingen ting å si på det... Jeg er strålende fornøyd med min H200 på mine nye Focus 220. Hvor mye vil du bruke på forsterker da?

40K er nye å må ut med på en gang, men hva med å dele det opp litt. Hvis du kunne tenke deg å bruke 20K på forsterker, kan jeg anbefale en H200. Drivverk kan du oppgradere etter hvert. Hegel kommer ut men en ny DAC snart, slik at å spille FLAC (eller annet losslessformat) fra PC er et godt alternativ.
    Øystein

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

focus 220 vs focus 220 mkII

Hva er forskjellen mellom 220 og 220 mkII?

Noen som har hørt dem mot hverandre? Prisforskjell?

Har 220, er strålende fornøyd Har hørt mye dyrere høyttalere som ikke klarer å matche disse!

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vetting
    Hegel og Dynaudio er en veldig god match, ingen ting å si på det... Jeg er strålende fornøyd med min H200 på mine nye Focus 220. Hvor mye vil du bruke på forsterker da?

40K er nye å må ut med på en gang, men hva med å dele det opp litt. Hvis du kunne tenke deg å bruke 20K på forsterker, kan jeg anbefale en H200. Drivverk kan du oppgradere etter hvert. Hegel kommer ut men en ny DAC snart, slik at å spille FLAC (eller annet losslessformat) fra PC er et godt alternativ.

+1

Sitat Opprinnelig postet av henning_pedersen
    Jeg likte Contour S 1.4 veldig godt, men tenker kanskje at jeg får mer lyd for pengene med et par Focus 220? Er ute etter en mye mer kontant bass enn jeg har på B500 i alle fall

Det kommer litt anpå rommet ditt sånn generelt gulvstående vs. stativht. Ellers har jeg ikke hørt S1.4, men har S3.4 og vil si at den er en bedre høyttaler enn 220 på de fleste parametre

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haavardk
    Hva er forskjellen mellom 220 og 220 mkII?

Noen som har hørt dem mot hverandre? Prisforskjell?
    Siterer meg selv fra en post tidligere i tråden:
    Sitat Opprinnelig postet av vetting
    MKII er ikke kommet til Norge enda, ihvertfall ikke til soundgarden. Så de har bare den første modellen inne. De skal være ganske like, men MKII skal være tunet en del bedre enn MKI. Dette tror jeg skulle gjelde mest for bass og diskant. Samt delefiltret er litt forandret, tror jeg.

Så de er ganske like, men MKII er tunet litt bedre...

Åja, MKII har frontgrillen helt ned til gulvet, mens MKI bare har halv grill...
    Øystein

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kommer Hegel med en jubileums modell av både H1 og CDP2A.. Samlet til rundt 15000 mener jeg...og det er jo en overkommelig pris...kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene så langt. Jeg tror jeg ender opp med gulvstående (Contour S 3.4 eller Focus 220), så en H200 er kanskje et sikrere valg enn H100, som blir noe effektfattig?

En fyr på Soundgarden i Porsgrunn snakket om et septembertilbud på H100 og CDP2 til rundt 15 lapper. Mulig han mente H1, kftosberg? =)

Ang. CD-spiller: Er det store forskjeller mellom Hegel CDP2A og CDP4A? Jeg tenker nok at CD-spiller er mindre viktig for lyden (sammenliknet med høyttalere og forsterker), men vil ikke ha dårlig utstyr på den fronten heller. En DAC er jo fristende.. Får se om jeg setter sammen en HTPC.

Ser ut som om det går an å få tak i noe brukt utstyr også. Så et par S 5.4 til 25 lapper på hifisentralen. Det hadde vært noe! Ulempen er kanskje at man ikke får velge finish..

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt forskjell mellom CDP2A og CDP4A. Selv har jeg en CDP2A, og er strålende fornøyd med den. I tillegg planlegger jeg å gå til anskaffelse av hegel-dacen. Dette synes jeg er en veldig god løysning, da det åpner for å koble til flere medier og få en god lyd...
    Øystein

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..
    Dere Dynaudio eksperter, kan dere anbefalle stativ høyttaler til meg?
    Vurderer å skaffe meg det etterhvert. Og Dynaudio er høyt på listen.
    Har tenkt å gå ned i pris i forhold til jeg har idag, og har begynt å tenkt på stativ. Ser for meg kanskje rundt 10 - 15000 kr. Gjerne mindre også
    Brukt er ikke noe problem det heller.

Men hvordan er Dynaudio stativhøyttalerne plasseringsmessig? Håper de kan stå nært bak og sidevegg?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er nært bakvegg slik du definerer det?

De fleste høyttalere med bassport bak, eller fremme for den saks skyld, presterer en mellomtone som er flott dersom de plasseres med en avstand til bak-/sidevegg på mer enn 50-100 cm. Husk at avstand da måles fra elementet til bakvegg og ikke avstand fra baksiden av høyttaler til balvegg.

Plasseringsmessig utover det så tjener du på å vinkle dem lite toe-in. Perspektivet / holografien blir sykt mye større enn en skarp toe-in (som f. eks. anbefalt på System Audio).

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke målt helt nøyaktig, men 50 ca bakover skal nok ikke bli så gærnt, men er redd det blir endel mindre til ene side veggen. Holder på å flytte skjønner du, og der jeg har satt tv-benken, så er det ca 50 - 55 cm fra kanten og til veggen. mellom der hadde jeg tenkt å ha stativhøyttaleren... :???:

Og det med å vinkle de toe-in, det må du forklare nærmere, for det skjønte jeg lite av.. ops:

Ellers takk for svar

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øverst = Toe-in
    Nederst = Rett fem

Greit å prøve seg frem i eget rom. Min erfaring med ulike høyttalere er at svakt toe-in gir den holografien jeg ønsker / liker. Du kan muligens sette mer pris på "Wow. Lyden i midten er så sentrert!". Dvs. toe-in er mer for deg.

NB: Husk for all del å påse at avstanden fra hvert høyttalerelement/-membran til lytteposisjon er litt lengre enn avstanden mellom senter av høyttalermembranene selv (les; avstanden mellom høyttalerne). Top notch lyd og perspektiv.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå er jeg mer med Flott tegningsbeskrivelse forresten.

Men Dynaudio sine stativhøyttalere, er de vanskelig å plassere? krever de mye plass og rom?
    Og er det noen stativ høytalere fra Dynaudio som skiller seg ut? Noen å anbefalle? Blir til en stue med bruk til tv, spilling og musikk. Stua er ca 45- kvadratmeter.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra det jeg har lest, og erfart hjemme (Focus 140 og Confidence C1) så er de ikke mer kresne enn andre høyttalere. Tvert i mot. De gir en særdeles god holografi.

Skal du plassere dem HELT nær bakveggen må du finne høyttalere som har bassport på fremsiden. Men, selv om du finner det, så vil du oppleve at mellomtonen (stemmer) vil høres litt innelukket ut uansett.

Mitt råd er at du plasserer dem litt ut fra bakvegg. Porter bassporten bak med de medfølgende skumgummiproppene og plasserer dem svakt toe-in. Da har du allerede 95% av grunnlaget for godlyd. Lykke til, Dynaudio, eller ikke.

Husk at de som har Dynaudio svært sjelden selger dem. De som har solgt dem, savner dem...

You do the math.

Det finnes mange gode høyttaleralternativ der ute. Dynaudio er ett av mange. Hvorfor ikke gi dem en fair sjanse. Jeg vil satse hatten på at du kommer til å like hva du hører. Ta en demo i nærmeste butikk. Det gjorde jeg, og Dynaudio var litt sånn...hæ...hva er det? Jeg er imidlertid solgt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt Dynaudio 2 ganger, første gangen med en sæææærdeles hifi freak av en arb.kollega, som har C2 og Accuphase forsterkeri. Det var rått. Men utenfor min liga
    Andre gangen var i sommer hos Soundgarden Trondheim, og det var Focus 140 på Hegel H200. Må innrømme jeg likte det veldig godt.
    Er litt derfor jeg nå ser på å kanskje selge Focalene, og gå over til stativ høyttalere i stuen, samt gå for klipsch i "kino" rommet som jeg skal begynne på i høst (håper jeg)

Hvordan er Dynaudio på forsterkere, vanskelig å finne god lyden?
    Har hvertfall skjønt Hegel er bra match...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort oppsummert og sterkt forenklet:

- Focus = har litt fyldig klang. Kan nyte godt av litt nøytralt forsterkeri.
    - Contour = har litt mer nøytral klang. Kan nyte godt av litt fet forsterkeri
    - Contour = nøytral lyd. Du gir den den forsterkeren som fremhever det du vil ha (les; dynamisk, nøytral og/eller analog / fyldig lyd)

Husk at dette er egentlig nesten meningsløst å beskrive da lyttepreferanser, musikkgenre og rom spiller en vesentlig rolle...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Focus er meget interessant. Både 110 og 140.
    Contour blir nok desverre en klasse for dyr for meg nå, men hvis de dukker opp gunstig på brukten, så kanskje
    Men ser på Soundgarden sine sider, og der er det en serie som heter Exite og en som heter DM..
    Er det ny serie som har kommet? Hvordan er de?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Ja, Focus er meget interessant. Både 110 og 140.
    Contour blir nok desverre en klasse for dyr for meg nå, men hvis de dukker opp gunstig på brukten, så kanskje
    Men ser på Soundgarden sine sider, og der er det en serie som heter Exite og en som heter DM..
    Er det ny serie som har kommet? Hvordan er de?
    Focus stativene er helt enorme og Contour er sikkert enda bedre. Sitter med ett par Focus 110 nå og det var ikke en liten oppgradering fra mine gamle B&W 705. Når jeg fikk 705 ene trodde jeg de var perfekte for meg, kjøpte de brukt så jeg fikk ikke testet de i min egen leilighet først.

Man kan kanskje ikke kalle 705 en dårlig høyttaler men på det beste vil jeg kalle den middelmådig.

Fikk den bare ikke til å spille skikkelig, prøvde alle muligens forskjellige plasseringer og forskjellige rom men til ingen nytte, derfor havnet de relativt fort ut igjen også.

Etter dette la jeg stereoen litt på is til Soundplanet hadde opphørssalg og jeg skaffet meg ett Roksan Kandy sett som spiller særdeles bra med Focus 110.

Har en liten følelse av at 110 og 140 ikke er spesielt kresen og jeg tror de vill spilt (ihvertfall 110) veldig bra på relativt "billig" elektronikk.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det stor forskjell på Focus 110 og 140??
    Tenker på ett rom som er rundt 45 kvm.. Klarer 110 den jobben?

Newcomer azerty sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bli min tur til å svare på dette siden jeg nettopp meldte meg inn i Dynaudio-klubben.

Fikk mine Focus 110 idag og er strålende fornøyd. Mer enn nok bass hos meg, men mitt rom er 12 kvadrat, så mulig det blir litt tynt på 45 kvadrat.

Uansett. Jeg kan ikke få rost Focus nok. Sitter å hører igjennom mange gamle plater og uansett hva jeg fôrer dem med, så er det gøy å høre på musikk!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Er det stor forskjell på Focus 110 og 140??
    Tenker på ett rom som er rundt 45 kvm.. Klarer 110 den jobben?
    Det spørs hvilket krav du har, 110 vil nok gjøre en utmerket jobb men ja.... 140 vil nok gjøre jobben enda bedre.

Med 45 kvadrat disponibelt ville jeg satset på 220, har ikke hørt de personlig men tror de vil være enormt bra på ett så stort rom.

Side 22 av 32 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •