Den store XTZ-høyttaler tråden

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 1 av 141 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 2813
    Newcomer Mesa/Boogie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den store XTZ-høyttaler tråden

Etter mye interessant lesning om denne høyttalerprodusenten på forumet, er det på tide å samle inntrykk,spørsmål,råd og erfaringer på en plass. Jeg har også sett at det er mange som snuser på disse høyttalerne og ikke helt får gjennomslag for spørsmål osv.De kritikerroste 10 og 12" subbene er en kjent preferanse for mange, men selve høyttalerne de fronter er ikke like lett å finne informasjon og erfaringer om.

Selv har jeg akkurat gått til innkjøp av XTZ 99.26 med matchende stativer og jeg ble blåst av banen da disse spilte mye bedre enn mine forrige Audio Pro Black Diamond v.2 uinnspilt rett ut av boksen. Kom med innspill folkens :-D

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også meget fornøyd, synes de spiller meget bra. Veldig nøytralt, rent og dynamisk.

Byggkvaliteten er intet mindre enn imponerende!
    Skal prøve å skrive en slags test etterhvert.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig, det oser kvalitet av disse perlene..
    Fikk testet dem ut med den nye dvden Toto-Falling in between live og jeg nøt hvert sekund! Siden Toto kanskje er det mest stabile og tighte bandet noensinne er man ikke engstelig for sur koring og upresist trommespill, men man kan bare lene seg tilbake og nyte samspill og lyd.. Disse høyttalerne formidler liveinnspillinger utrolig bra syns jeg..Ble også spesielt imponert av Norah Jones- Sunrise på disse, det låt tørt,presist,korrekt og realistisk.. Mine har ikke engang fått mer enn 6-7timer spilling på baken så det kan bli moro å se hva de kan levere etterhvert..

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 99.36 + 99.25 senter, på vei i posten gleder meg stort!!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk, gleder meg enormt til å høre hva du syns om 99.36 :-)
    Etter hva jeg har hørt er 99.26 og 99.36 nøyaktig samme høyttaler bare at 99.36 har et ekstra element..De skal visst låte helt likt også, bortsett fra at 99.36 går dypere og har mer kontroll på bassen.
    Jeg syns faktisk 99.26 spiller godt med bass alene og jeg, men det blir nok en XTZ 10" om ikke så altfor lenge for å stramme opp bunndraget litt.

Når vi er inne på bass, så ble jeg veldig imponert over at disse ikke bare formidlet bass, men at man kan faktisk høre strengene på bassen..
    Alle som har erfaring med et strengeinstrument, vet hvordan det låter når man har byttet strenger når det har vært en stund siden sist.. Den crispy strengeskimringen høres godt i mitt oppsett nå, og det er en nydelig opplevelse:-D

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,708
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott bilde AW.

Har aldri hørt noe fra XTZ, men utseendemessig tar de seg godt ut.

Kunne gjerne ha hatt et par i stua.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Flott bilde AW.

Har aldri hørt noe fra XTZ, men utseendemessig skulle jeg gjerne ha hatt et par i stua.
    Takker!
    Kan fortelle at båndiskanten som sitter i 99.25, 99.26 og 99.36 er samme som brukes i Monitor Audio Platinium Line:
    Monitor Audio Releases Platinum Line [audiojunkies]

SEAS Excel-elementet er det samme som brukes i bl.a:
    SteinwayLyngdorf:
    STEINWAY LYNGDORF

Burmester B80:
    Burmester - Loudspeaker B50 Home Theater

Nordic Tone:
    The Nordic Tone | Model 1

Newcomer stephenm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nestene bidra litt i denne tråden jeg også Her finner dere mer info om diskanten som er brukt i 99.XX-serien til XTZ: Ribbon Tweeters, Ribbon Transducers, True Ribbon Speaker Components , loudspeaker introduced by Fountek

mvh.
    Stephen

Newcomer LiNK sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xtz 99.36

Har hatt mine 99.36 i et par uker nå, og må si at jeg er kjempefornøyd. Syns de har en flott lyd, og bra "punch". Inntrykket av byggekvaliteten er det heller ikke noe å si på.

-img_0474_2-jpg

Intermediate Folkvord sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv ikke hørt noe til XTZ men kunne likt å hatt en XTZ Subwoofer, etter å ha hørt så mye bra om de....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stephenm
    Må nestene bidra litt i denne tråden jeg også Her finner dere mer info om diskanten som er brukt i 99.XX-serien til XTZ: Ribbon Tweeters, Ribbon Transducers, True Ribbon Speaker Components , loudspeaker introduced by Fountek

mvh.
    Stephen
    Jeg har selv hørt Burmester høyttaleren som er 2-3 hakk under B80 på Oslo Hi-fi center med samme SEAS element som XTZ 99 serien.. Denne kostet mellom 90.000-100.000,- og jeg er overbevist om at XTZ 99 serien ikke er altfor langt unna med samme elektronikk som ble brukt under demoen..Om dette er pga XTZ er bra eller Burmester ikke holdt mål vet jeg ikke..
    Det hadde vært enormt interessant å prøve ut disse høyttalerne på godt påkostet elektronikk.. Noen som kan sammenlikne med andre høyttalere i høye prisklasser?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på-gliset bare kom automatisk, etterhvert som gamle cd-er ble testet. Intet mindre enn IMPONERT av mine 99.21 til kr.3800.-. Som jeg har forstått er dette identisk høyttaler som 99.25, med unntak av bass/mellomtone. Blir helt enkelt GLAD av høre musikken de leverer!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mesa/Boogie
    Jeg har selv hørt Burmester høyttaleren som er 2-3 hakk under B80 på Oslo Hi-fi center med samme SEAS element som XTZ 99 serien.. Denne kostet mellom 90.000-100.000,- og jeg er overbevist om at XTZ 99 serien ikke er altfor langt unna med samme elektronikk som ble brukt under demoen..Om dette er pga XTZ er bra eller Burmester ikke holdt mål vet jeg ikke..
    Det hadde vært enormt interessant å prøve ut disse høyttalerne på godt påkostet elektronikk.. Noen som kan sammenlikne med andre høyttalere i høye prisklasser?
    Det er ihvertfall ikke Burmester som er dårlig, det er helt sikkert. Har hørt B100 og den spilte helt fantastisk. Mine XTZ spiller bedre og bedre og nå begynner det også å bli liv i de nye subene. Ganske annen lyd enn mine gamle 99W12S. Bassen er strammere og raskere. Gleder meg til å få kalibrert dem skikkelig.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det er ihvertfall ikke Burmester som er dårlig, det er helt sikkert. Har hørt B100 og den spilte helt fantastisk. Mine XTZ spiller bedre og bedre og nå begynner det også å bli liv i de nye subene. Ganske annen lyd enn mine gamle 99W12S. Bassen er strammere og raskere. Gleder meg til å få kalibrert dem skikkelig.
    Jeg tror nok det bare var meg som ble litt kjedet av Burmester elektronikken..
    Syns de spiller litt for korrekt for min smak..Men høyttaleren var jo i en egen klasse mtp finish med sin hvite pianolakk..Jeg snuser fælt på de subbene du har skaffet deg AW, tror de hadde gjort seg godt i mitt oppsett også..
    Kan man bruke en sub-forsterker til to subber forresten?
    Selvom 99.26 spiller overraskende god bass alene, savner jeg litt mer definisjon og kontroll..Litt mer stram dypbass hadde heller ikke værtå forakte

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mesa/Boogie
    Jeg tror nok det bare var meg som ble litt kjedet av Burmester elektronikken..
    Syns de spiller litt for korrekt for min smak..Men høyttaleren var jo i en egen klasse mtp finish med sin hvite pianolakk..Jeg snuser fælt på de subbene du har skaffet deg AW, tror de hadde gjort seg godt i mitt oppsett også..
    Kan man bruke en sub-forsterker til to subber forresten?
    Selvom 99.26 spiller overraskende god bass alene, savner jeg litt mer definisjon og kontroll..Litt mer stram dypbass hadde heller ikke værtå forakte
    XTZ SUB AMP 1 kan brukes til å kjöre begge subene, det er slik jeg har oppsettet nå. Jeg gjör oppmerksom på at denne forsterkeren ikke er noe småkar når det kommer til störrelse. Du ser den mellom Krell og höyttaleren:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har erfaring med xtz w80 høyttalerne? De billige altså, har vurdert et surroundoppsett med dem, får 5.1 pakke (8.16 sub) til 2500 NOK hvis jeg kjøper på fyndborsen og henter i Strømstad. Er dog litt i tvil om jeg skal gå for disse eller dynavoice m-65 pakke, m-65 kommer på 2500 uten sub...

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var interessant. XTZ har jeg ingen erfaring med og har vel ikke hørt så mye om de heller. Veldig prisgunstige, og ikke så de så ille ut heller. Hvor kilne er de på forsterkersiden? Leste en test av XTZ 99.25 i går, fikk inntrykk av at de hadde noe lav følsomhet. "...vi anbefaler minst 100 watt per kanal..." sto det blant annet. Er mest interessert i XTZ 99.36.

Vil en Abrahamsen V2.0 gjøre jobben? Er en forsterker som jeg har fått litt lyst på, men er oppgitt til kun 2*70W. Kan jo evt. kjøre separat forforsterker(V1.0) og V4.0 effektforsterker i starten, og så utvide med en V4.0 til når økonomien tillater det. Har jeg forstått det riktig at man kan brokoble to V4.0?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Dette var interessant. XTZ har jeg ingen erfaring med og har vel ikke hørt så mye om de heller. Veldig prisgunstige, og ikke så de så ille ut heller. Hvor kilne er de på forsterkersiden? Leste en test av XTZ 99.25 i går, fikk inntrykk av at de hadde noe lav følsomhet. "...vi anbefaler minst 100 watt per kanal..." sto det blant annet. Er mest interessert i XTZ 99.36.

Vil en Abrahamsen V2.0 gjøre jobben? Er en forsterker som jeg har fått litt lyst på, men er oppgitt til kun 2*70W. Kan jo evt. kjøre separat forforsterker(V1.0) og V4.0 effektforsterker i starten, og så utvide med en V4.0 til når økonomien tillater det. Har jeg forstått det riktig at man kan brokoble to V4.0?
    Kan jo nevne at XTZ har meget gode Klasse A-forsterkere også, som heller ikke koster skjorta:

XTZ | Class A100 DII

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte høyttalere. Har en XTZ W10.16 subwoofer som har samme flotte finish. Desverre ikke brukt da den ble litt for liten for min store stue, men skal nok finne på noe den kan brukes til.

Når det gjelder deres sammenligninger med elementer, vær klar over at elementene ofte blir modifisert etter produsentens ønske. Så selv om de ligner designmessig, trenger de slettes ikke ha de samme spesifikasjonene/ytelsene.

Det satt til side, så er det liten tvil om at XTZ gir veldig mye for pengene.

AW: Flotte bilder. Oppsettet ditt er virkelig fint.... Definitivt fortsatt høy WAF.

Side 1 av 141 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •