Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 85

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 85 av 141 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 125 135 ... SisteSiste
Viser resultater 1,681 til 1,700 av 2813
    Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    @hansamann

Det går helt fint, og som du nevnte så ville jeg heller lagt pengene inn i eventuelle akustikk-tiltak hvis rommet trenger det. dyrere kabler gir ingenting ekstra. for å være seif mtp signalet så kunne du sendt lyden digitalt fra ps til forsterkeren, f eks med optisk kabel

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar! Ja jeg går for optisk. DAC'en i xtz class A 100 D3 er visstnok ganske god. Nå bare venter jeg på at surround skal få inn 99.36 på lager. De sa onsdag eller torsdag denne uken. Gleder meg som en unge!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @hansamann

Eneste ulempe ved ps3 som lydkilde er vel viftestøyen, men den er tross alt ikke veldig ille. Kan ellers anbefale 99.36. Jeg fikk mine i sommer og sparte ca 1500,- på svenskeshopping fra nordby digital. Sjekk lagerstatus via info@nordbydigital.se

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt meg et par XTZ 99 W12.16 subber.
    Jeg er ikke helt tatt av stolen når det kommer til hvor dypt disse spiller. Trykket er bra i de litt høyere frekvenser.

Hvor mye kan jeg vente meg av forandring når jeg har fått spillt de inn?

Hvis jeg ikke aktiverer EQ1 (+7 DB v/25 HZ) på subbene så spiller den ikke dypbass overhodet. Jeg syntes dette er litt rart.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Jeg har kjøpt meg et par XTZ 99 W12.16 subber.
    Jeg er ikke helt tatt av stolen når det kommer til hvor dypt disse spiller. Trykket er bra i de litt høyere frekvenser.

Hvor mye kan jeg vente meg av forandring når jeg har fått spillt de inn?

Hvis jeg ikke aktiverer EQ1 (+7 DB v/25 HZ) på subbene så spiller den ikke dypbass overhodet. Jeg syntes dette er litt rart.
    Jeg hadde Xtz w12 og jeg syntes nesten ikke denne ga noe som helst trykk hverken i bunnen eller toppen før den ble spilt inn. Sto lissom bare å blafret, virka som det var noe galt. Er det samme greia med 12.16 så kommer det seg nok etterhvert som du får spilt inn mer.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subbene står optimalt plassert? Dette kan som kjent bety dag og natt i forskjell i forhold til trykket i sittepos.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subbene står optimalt! Det er jeg helt sikker på.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

99.26 i stereo

Sitter å lytter på Melody Gardot, det låter så bra. Masse å bryne seg på, ståbass, piano, kvinnestemme i mellomtone/lav. Avslappet tomming med noen fine symbaler. Det låter helstøpt, subben er satt til -10 db (mot frontene som er satt til 0 db) og 65-70 hz.
    Har prøvekjørt mye rock og hardrock, det sitter veldig bra. Live (bandet) er helt rått på disse høytalerne.

Min oppsumering blir som følger.
    Musikk - en fryd å høre på, ikke noen stressfaktorer i lydbildet. Ex. Melody Gardot har noen syke mellomtoner på sin plate, både vokal og trumpet som henger lenge på samme tone. Dette blir ikke slitsomt, men hvis det er kunstnerisk forsvarlig er en annen sak. Du sitter bare å venter på at du skal bli sliten av det, men det er myk og behaglig, akkurat som produsenten ønsket det. Diskanten er veldig fin og oppløst, og ikke frempå i det heletatt. Har stillt den både opp og ned med bøylene bak, men den, og jeg, trives best på 0 db. Bassen er tight, tørr og dyp (tatt i betraktning størrelse på høytaleren). Det synger lenge i bass-strengene og bass tromma låter som om den står i stua. Det er egentlig hele opplevelsen, hører du på en studio-live plate, så er du i studio. Hører du på en live plate så er du på konsert, sånn ca. ved mikserbordet, kjempe morro.
    Klemte in en gammel Toy Dolls cd, till og med den fikk nytt liv i disse høytalerne, Olga og bandet komm liksom frem og ut av høytalerne og øste på med saklige tekster og tøffe koringer.

Oppsettet som jeg hører på er:
    NAD T754 Surroundreceiver
    NAD C542 CD-spiller
    XTZ 99.26 Fronter
    B&W PV1 Subb
    AudioQuest signalkabler
    DALI SilverWave høytalerkabler, også som broer på høytalerne mellom x/-

I tilegg så er det 99.25 i senter og Dali Ikon W2 onwall bakhøytalere og T535 DVD-spiller når vi kjører kinomodus. Det låter kjempebra, men jeg må si at jeg savner mine gamle Phonar P40 (1",2x5",6,5") og Dali suite C0.8 (1",2x6,5") senter pga. lydtrykket (større høytalere rett og slett), også mer lettdrevene. Lydkavliteten er nå på ett vesentlig høyere nivå, men "veggen" i front rekka er blitt mindre. Jeg vurderer å pøse på med mer watt, jeg får da bedre lydkvalitet, men vil "veggen" vokse? Vi får se, det blir ev. ett sluttrinn til jul.

Jeg skal nå kjøpe et par høytalere til musikk rommet, og det blir vanskeligere for hver time jeg har forran disse høytalerne. Mitt budsjett er rundt 6k og da er dette rett og slett det beste jeg har hørt. En konkurent er Ikon 5, mens Ikon 2 blir for slapp i bunn. Eller noe som frister veldig. 99.36 ned i tv-stua og opp med 99.26. Det blir vel det tenker jeg.

Sån går det når man ha hjemme kontor og er alene en hel dag med PC og musikk. Nå kommer dragen snart hjem fra IKEA med JR, da er det over med kosing for denne gang.

Ha det på badet din gamle sjokolade, ser deg i morra i badekaret!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal kjøpe XTZ 99.26 og lurer på hva slags løft i lydbilde vil jeg få fra det jeg har i dag.
    Har fått litt nye ting i stua som Projektor, Dreamscreen V2 rammelerret, LG Blu-ray spiller (LG BD370) og en Yamaha forsterker (Yamaha RX-V2700).
    Er egentlig fornøyd, men på lydfronten så manger jeg nok en del.

Har i dag Jamo E serien som jeg kjøpte brukt for en god stund tilbake.
    Jamo E 850 front, bakhøyttalere i samme serie og E8 subwoofer.

Kanskje ikke så mange som kjenner til disse høyttalerene, men går nå for XTZ og håper på et mye bedre lydbilde, spesielt til film.

Vil jeg merke stor forskjell? Håper på høyere oppløsning i lyden og mye klarere og renere lyd.

Mulig jeg kjøper center, bak og sub i samme merke om jeg blir fornøyd

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av avanoreav

Kanskje ikke så mange som kjenner til disse høyttalerene, men går nå for XTZ og håper på et mye bedre lydbilde, spesielt til film.

Vil jeg merke stor forskjell? Håper på høyere oppløsning i lyden og mye klarere og renere lyd.

Se innlegg over. Men kort oppsummert. Ja en helt fantastisk lyd, oppløst og helstøpt gjennom frekvensområdene. Min opplevelse til filmbruk er at det er helt rå lyd, men de produserer ikke den store lydveggen i front som større høytalere gjør. Kansje det kan løses med en bedre bassløsning en det jeg har. Eller en bedre kalibrering av bass og fonter.

Men du kommer ikke tl å angre, det tviler jeg på.

Lykke til

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D Svært god beskrivelse av lydbildet Mjusikern.Er veldig enig med deg der. Og jeg som fortsatt mangler effektforsterker

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunter2
    :-D Svært god beskrivelse av lydbildet Mjusikern.Er veldig enig med deg der. Og jeg som fortsatt mangler effektforsterker
    Takk, det tar litt tid å komme frem til hva det er man digger med høytalerne, og det blir for meg helheten (og der ligger sikkert svaret på hvorfor dette har tatt tid, det er ikke noe som skiller seg ut i lydbildet). Og selvsagt den høye lydkvaliten, og ikke minst prisen. Takk XTZ for at dere kjører en prispolitikk ala tidlig HFK. Der var jeg inne på noe, hvorfor har ike HFK agenturet på denne (Pga. av Dali, sansynligvis).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er 99.26 center bra nok til 99.26 front? eller kan det bli litt for mye diskant og lite bass i center lyden?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er 99.26 center bra nok til 99.26 front? eller kan det bli litt for mye diskant og lite bass i center lyden?
    Etter min erfaring (99.26 i stereofront, 9.25 i senter), så får du akkurat det jeg skriver over. Drit bra lyd, uten noen områder som er overvektige, eller spinkle. Det du dåg ikke får er gulvhøytalerens presence, og jeg er av den skolen som sier en senter kan aldrig bli for stor (99.25 er fysisk en liten knøtt).
    Men det koker ned til at det låter bedre en alternativene i samme prisklasse og også bedre en mange dyrere alternativer. Men jeg ser at mange som har 99.26/36 har valgt en annen senter (tror det er Swans eller noe).

Sitter nå og ser på Jul i svingen med JR, og det låter meget bra, jeg må innrømme at det blir vanskelig å bytte det ut.

Så svar på spørsmål er nei. Du får nokk av allt.

Men når det er sagt så ville jeg (hvis jeg var XTZ) laget en skikkelig senter med 99.36 oppsettet i bestykkning, og da selvførgelig litt større kasse. Og en bakhøytaler for veggoppheng med samme diskanten som minimums krav.

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøre 2x 99.25 som senter. Eventuellt koble de sammen med en sub ?? Noen formeninger ?:idea:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, men har et til
    Leser at disse høyttalerene er tunge og drive, vil det da hjelpe med bi-amp?
    Har Yamaha rx v2700 (7 x 140 Watt)
    RX-V2700

Vil jeg kaanskje høre forskjell, eller blir det merkbart mere lyd?

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, men har et til
    Leser at disse høyttalerene er tunge og drive, vil det da hjelpe med bi-amp?
    Har Yamaha rx v2700 (7 x 140 Watt)
    RX-V2700

Vil jeg kaanskje høre forskjell, eller blir det merkbart mere lyd?
    Jeg kan prøve å svare. Det er riktig at disse trenger litt skikkelige watt for å låte optimalt. Jeg leker selv med tanken om 2 x 150w eller litt mer. Men det er dermed ikke sagt at mine 2 x 90w ikke låter bra på 99.26. Det låter som en kule. Men forbedringspotensialet ligger i forsterker hos meg.
    Jeg har også spillt med Camebridge 640v2 på 2 x 75w, det låt bra, men det var litt kleint på volum, klarte ikke gi mer en til ca. kl 12, på volumknappen. Etter det mista den helt pusten, og det var ikke veldig høyt da.

Jeg leste litt om din forsterker, da jeg ikke kjenner den. Det virker absolut som de er nok krefter til 99.26. Brokobler du så får du mer watt, men det er noen delte meninger om å brokobble i det heletatt er bra for lyden. Jeg vet ikke. Men ut fra prinsippet om mer watt så ville jeg gjort det.

Newcomer eirik89 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XTZ 89 , Yamaha rx-v 765 og ps3 skurr

Hei! Jeg har nett kjøpt meg nye høytalere. Spillt en god del forskjellig musikk nå og har fått meg et lite dilemma. Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette

Jeg kjøpte XTZ 89 Front for noen dager siden. Spiller en del metallica. Har skrudd opp en del på volumet og det er veldig god lyd! Bruker min PS3 til avspilling for cd, dvd og blu-ray. Disse metallica cd`ene brente eg fra dataen, det blir mesteparten av musikken jeg har. Men på noen original cd`er og brente cd`er skurrer det veldig masse, både på lavt volum og en del høyere. Men på f.eks metallica sangene kan jeg spille høyt, men ingen skurr, bare go lyd Kan det vere noe galt med PS3`en? Har en yamaha rx-v 765 reciver. koplet opp en litt gammel pioneer dvd spiller til audio 1. Altså rca hvit og rød fra dvd til audio 1 på reciver. spillte av sangene som det skurret på, og lyden var meget forbedret. Men måtte skru en del mer opp på reciver for å få litt guff i høytalerene. Er helt fin lyd når jeg ser film eller tv. Er nå koplet opp samsung 46", hdmi fra den til reciver og hdmi fra riks tv og ps3 til reciver. Høytalerene er koplet med monster cables 2,5mm.

Trenger jeg å kjøpe en sikkelig cd spiller og bruke rca kabler til reciver for å slippe at det er dårlig kvalitet på sangene? Har prøvd med 128kbps 192, osv. Men som sagt en original cd som skurrer, disse skal det jo være bra kvalitet på.

Håper det er noen som kan hjelpe meg! Utroli bale at noe av musikken er kjempe bra og noe med skurring, selv på VELDI lavt volum.

Mvh Eirik

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har lest en plass om dette. Om det er det samme var i alle fall løsningen å skru volumet på ps3'en så lavt som mulig(-2?).

Du kan vertfall prøve dette.

Newcomer eirik89 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bad_ip
    Tror jeg har lest en plass om dette. Om det er det samme var i alle fall løsningen å skru volumet på ps3'en så lavt som mulig(-2?).

Du kan vertfall prøve dette.

takk for hjelpen! gjore som du sa. Kan stille fra -4 til +4. Var på +4 når det skurret. Har nå stillt den til normal, i midten.

Men har et spørsmål til. Nå spiller jeg musikken på normalt lydnivå. Sånn at den er ingen problem å snakke med folk, men da må jeg ha volumet på -35. er dette normalt? skulle jo tro at det ble lyd på -60. Når jeg har på 60, hører jeg nesten ingenting:???: Reciveren går fra -80 til +16,5.

Så et lite spørsmål til:P Hva menes når den står i instrukjsjonsboka, 250w short term og 150w long term. Noen som vet? Står akkurat samme nr og bokstaver bak w betegnelsene.

Side 85 av 141 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 125 135 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •