Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 73

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 73 av 141 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 77 83 93 103 113 123 133 ... SisteSiste
Viser resultater 1,441 til 1,460 av 2813
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sjekk jordingsfeil. napp ut tv antenneledning fra vegg, og eventuelt napp ut laptopladeren.

Dersom det er jordingstøy, så er det kanskje lurt å kjøpe seg galvanisk skille.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Klipschene, slik som XTZene, er veldig lett drevne.
    XTZ er ikke spesielt lettdrevne, snarere tvert i mot.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ulyden hørbar kun når du ikke har lyd i dem, altså f.eks. CD på pause. Eller hører du det uansett?

Hvis det kun er når du har ting på pause, og du hører en liten during, og den er lik i begge. Og varierer i styrke om du skrur volum opp og ned. Så er det mest sannsynlig forsterkeren som ikke er "bra nok"
    Er hørbart når det er pause men da må jeg ha på høyeste volum omtrent, hvis ikke jeg har øre planta i høyttaleren. Til vanlig bruk er det ikke merkbart, men å høre på The Doors(ikke Dire Straits som jeg nevnte i forrige post) er umulig uten å få ørekatar.

Hvis det også høres når du spiller musikk, så er det mest sannsynlig jordstøy eller noe slikt.
    Prøvde å dra ut kontakter som kunne være i næheten, uten at dette ga noen videre innvirkning på lyden/støyen.
    Hvor lang avstand er egentlig regnet som "safe", i forhold til jordningsstøy?

Kan problemet gå over hvis jeg går til innkjøp av en kraftigere forsterker, eller er elementene skadet?:?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stianpian
    Er hørbart når det er pause men da må jeg ha på høyeste volum omtrent, hvis ikke jeg har øre planta i høyttaleren. Til vanlig bruk er det ikke merkbart, men å høre på The Doors(ikke Dire Straits som jeg nevnte i forrige post) er umulig uten å få ørekatar.

Prøvde å dra ut kontakter som kunne være i næheten, uten at dette ga noen videre innvirkning på lyden/støyen.
    Hvor lang avstand er egentlig regnet som "safe", i forhold til jordningsstøy?

Kan problemet gå over hvis jeg går til innkjøp av en kraftigere forsterker, eller er elementene skadet?:?
    Må først finne ut hva det er... jordingsfeil er lett å få med Subwoofer, antenneledning og laptop(lader).
    Iallefall særlig disse tre er syndere...

Dersom det ikke er det så kan det også være forsterkeren som avgir støy.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stianpian
    Prøv tipsene fra Danke først.

Men en kraftigere forsterker er nok ikke riktig, men en mer kvalitets forsterker kan nok løse det. For meg så høres det ut som at det er forsterkerens egenstøy.

Hvilken forsterker har du forresten?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lakmus
    XTZ er ikke spesielt lettdrevne, snarere tvert i mot.
    Sjekket surround.no nå, og de små ligger på 88-89 dB, mens de gulvstående på 90 dB, så veldig lettdrevne var de ikke nei. Husket feil, mente noen nevnte at de lå på 93-94 dB.

Så hvis suse problemet er det med så lav dB, så vil det virkelig gi problemer hvis man en dag bytter til noe mer lettdrevne høytallere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg får prøve ut tipset om galvanisk skille

Men hvis det er jordningsfeil, burde ikke det merkes i surround og senter da?

Har ganske mye dritt koblet opp bl.a. tv, dekoder, ps3, router og forsterker så kan jo være verdt et forsøk...

Må jeg ha til både hd-pvr´en og routern da eller? holder med den billigste på dinpris.no?:???:
    Forsterkeren er onkyo tx-sr606 btw

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo ta ut en og en ting (plugg) og høre når problemet forsvinner.

Så se om man får utbedre den.

Newcomer SuperioN sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xtz rundtom..

tittet litt på et anlegg. Hvordan tror derre dette oppsettet ville blitt?

Front: XTZ 99.26 + W10.17 P
    Center: Swans F1.1C
    Bak ht: XTZ 99.25
    SUB: SVS PB-13 Ultra
    Receiver: Onkyo TX NR-807
    Effektforsterkere front (XTZ 99.26): Midgard Audio Oberon 4.1
    Effektforsterker (W10.17P): XTZ Sub Amp 1 DSP

Stue på 28kvm? Musikk og film..

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville anbefalt effektforsterker til senter også, det er faktisk kanalen som man bruker mest under film.

Hvorfor ikke XTZ til senter også? Eller Swans til fronter?

Det er ikke alle merker som kommer overens lydmessig, og det kan være lurt med en nogelunge lik lyd signature på de 3 frontene.

Newcomer SuperioN sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe trøkk i den 9.26 centeren til xtz da ?
    Ser jo litt liten ut hehe

Noe som har disse XTZ 99.26 + W10.17 P ? Er det bra lyd og trøkk?
    Må man ha delefilter på disse når man har en sub utenom kansje?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ har overbevist meg. Har utrolig stor glede av min XTZ W12. Vurderer XTZ all the way snart.

Active mikkel rev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SuperioN
    Er det noe trøkk i den 9.26 centeren til xtz da ?
    Ser jo litt liten ut hehe

Noe som har disse XTZ 99.26 + W10.17 P ? Er det bra lyd og trøkk?
    Må man ha delefilter på disse når man har en sub utenom kansje?
    så mye trøkk er det vel kanskje ikke.den funker greit nok. og se litt på den swans centeren tror jeg ikke er så dumt..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville anbefalt effektforsterker til senter også, det er faktisk kanalen som man bruker mest under film.

Hvorfor ikke XTZ til senter også? Eller Swans til fronter?

Det er ikke alle merker som kommer overens lydmessig, og det kan være lurt med en nogelunge lik lyd signature på de 3 frontene.
    Jeg mener personlig at det ikke er så nøye at høytalerne er av likt merke.. Når det er sagt så er det jo sef noen høytalere om ikke passer sammen.

Merker du forskjellen mellom de så er det vel en indikasjon på at det ikke passer så bra, men jeg har aldri merket noen forskjell iallefall... Kjører Dynavoice front og Cerwin center og har aldri merket meg forskjellen i surround.

Swans er jo endel større enn Xtz også da, jeg har ikke Xtz selv men den Xtz senteren ser jo litt liten ut i forhold til det som er normalt... dvs ett element istedenfor to.
    Det at senter gir mindre lyd enn frontene er jo ikke akkurat bra det heller, for da kan du jo igjen potensielt høre en forskjell..

Det er dessuten mange her inne som kjører Swans sammen med Xtz med meget bra resultat. Andrewerdenskrieg gjør vel det feks... og mange andre..

Jeg tror det oppsettet kommer til å spille rimelig fett... mulig at du trenger ekstra effektforsterker på en stor center.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg akkurat kjøpt meg 2 stk XTZ W12S av en fyr her på torget. (Takker for handelen og tolmodigheten! )
    Har bare så vidt koblet dem til for å se at de fungerte og det gjorde de.
    Skjønte kjapt at dette ikke bare var plug and play, her må det mye jobb til med plassering, integrering og kalibrering. Skal ikke stå lenge i nåværende rom så legger ikke allverdens jobb i det enda, men er vell bare å begynne å lese seg opp på dette....

Noen som vil komme med noen innspill på hva som er mest grunnleggende?

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Da har jeg akkurat kjøpt meg 2 stk XTZ W12S av en fyr her på torget. (Takker for handelen og tolmodigheten! )
    Har bare så vidt koblet dem til for å se at de fungerte og det gjorde de.
    Skjønte kjapt at dette ikke bare var plug and play, her må det mye jobb til med plassering, integrering og kalibrering. Skal ikke stå lenge i nåværende rom så legger ikke allverdens jobb i det enda, men er vell bare å begynne å lese seg opp på dette....

Noen som vil komme med noen innspill på hva som er mest grunnleggende?
    Først og fremst plassering. I noen posisjoner i rommet vil du bare høre during fra menbranen, mens 1m unna romler det som om rommet skal falle i grus.
    Helt idellt er det å plassere sub i sweetspot for så å krabbe rundt i rommet og plassere subben(e) der det låter best. Men av praktiske grunner er ikke alltid dette så lett. Man har gjerne sin begrensede mulighet for plassering.
    Hold muligheten åpen for å sette subbene bak/ved siden av sofaen også - og ikke bare fremme med frontene (selv om det er mest vanlig og ofte kan låte best).
    Om de står på samme plass i rommet, la de ha samme fase. Volum bruker jeg å ha ca på kl 12. Frekvensbryteren vrir jeg helt over (subbene skal spille alt av de lave frekvensene). Om du vil bruke 'boost' bryterene velger du selv. Noen ganger blir det bra, andre ikke. Pluggene kan du sette i som anbefalt i manualen.
    Det er anbefalt, til film i alle fall, å sette delefrekvensen på øvrige HT til 80Hz.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Jeg mener personlig at det ikke er så nøye at høytalerne er av likt merke.. Når det er sagt så er det jo sef noen høytalere om ikke passer sammen.

Merker du forskjellen mellom de så er det vel en indikasjon på at det ikke passer så bra, men jeg har aldri merket noen forskjell iallefall... Kjører Dynavoice front og Cerwin center og har aldri merket meg forskjellen i surround.

Swans er jo endel større enn Xtz også da, jeg har ikke Xtz selv men den Xtz senteren ser jo litt liten ut i forhold til det som er normalt... dvs ett element istedenfor to.
    Det at senter gir mindre lyd enn frontene er jo ikke akkurat bra det heller, for da kan du jo igjen potensielt høre en forskjell..

Det er dessuten mange her inne som kjører Swans sammen med Xtz med meget bra resultat. Andrewerdenskrieg gjør vel det feks... og mange andre..

Jeg tror det oppsettet kommer til å spille rimelig fett... mulig at du trenger ekstra effektforsterker på en stor center.
    Nå er oppsettet i front som SuperioN nevner helt likt det som AndreWerdenskrieg har, - og det er jo en av de med mest erfaring med XTZ her. Men riktig at det trengs krefter. Tviler sterkt på at nevnte receiver er tilstrekkelig til å la Swansen spille skikkelig.

Når det er sagt har jeg selv 99.25 som senter (med 99.36 fremme og 93 WMT bak), og vil på ingen måte si den er noen pusling. Sammen med 99.36/99.25/99.26 må det vel være bortimot perfekt match, i og med at det er nøyaktig samme lydsigatur. Men la den (og frontene) få nok kraft. Minst 100 ekte watt. Dvs det er knapt noen receiver som klarer å yte de full rettferdighet.
    I tillegg bruker jeg å legge til +3-4dB på center etter Audyssey har gjort sitt.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SuperioN
    tittet litt på et anlegg. Hvordan tror derre dette oppsettet ville blitt?

Front: XTZ 99.26 + W10.17 P
    Center: Swans F1.1C
    Bak ht: XTZ 99.25
    SUB: SVS PB-13 Ultra
    Receiver: Onkyo TX NR-807
    Effektforsterkere front (XTZ 99.26): Midgard Audio Oberon 4.1
    Effektforsterker (W10.17P): XTZ Sub Amp 1 DSP

Stue på 28kvm? Musikk og film..
    Ikke kjøp et annet merke som senter! Hele frontrekken bør være av samme merke og serie for å få lik lyd. EQen i receiveren klarer ikke å jevne det ut. Det kan selvfølgelig gå bra, men det er et sjansespill.
    Ellers ser det ut som et glimrende oppsett. Midgardene vil puste liv i høyttalerne.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ikke kjøp et annet merke som senter!
    Andrèwerdnskrieg har dene komboen, så det funker nok bra dette.

Jeg tror det er mange som er alfor opptatt av å ha senter i samme serie, men jeg tror i de fleste tilfeller vil det funke bedre med en senter som er bedre en den som er i samme serie.
    selfølgelig, det finnes nok unntak.

Side 73 av 141 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 77 83 93 103 113 123 133 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •