Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 72

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 72 av 141 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 68 69 70 71 72 73 74 75 76 82 92 102 112 122 132 ... SisteSiste
Viser resultater 1,421 til 1,440 av 2813
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Klipsch er en suveren allrounder spiller alt fra klassisk til rock med bravur,med riktig elektronik
    De Klipsch høyttalerne jeg har lyttet til vil absolutt ikke karakterisere som noe gode allrounder. De favoriserer rock, metal og film. Det er nøytrale høyttalere som fungerer best til all musikk og rimeligere Klipsch er ikke i den kategorien.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Klipsch er en suveren allrounder spiller alt fra klassisk til rock med bravur,med riktig elektronik
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    De Klipsch høyttalerne jeg har lyttet til vil absolutt ikke karakterisere som noe gode allrounder. De favoriserer rock, metal og film. Det er nøytrale høyttalere som fungerer best til all musikk og rimeligere Klipsch er ikke i den kategorien
    Må si meg tildels enig med orso her når det kommer til billige Klipsch. Men det er noe i det eddie sier også, så lenge de er matchet med rett elektronikk, gjerne en rørforsterker. Dyrere Klipsch, f.eks, Palladium-serien er en helt fantastisk høytalere

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Xtz 99 W10.16

Nå har jeg ENDELIG fått fingern ut og bestillt meg ny sub; XTZ 99 W10.16 som skal erstatte men tilårskomne B&W ASW500. Gleder meg til den dukker opp 8-)

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med ny sub
    Du er sikkert klar over det allerede, men kan likevel nevne - plassering er alfa omega. På ett punkt i rommet hører en bare vage puff-puff. 1m bortenfor er det DUNK-DUNK!

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Backstreets
    Grattis med ny sub
    Du er sikkert klar over det allerede, men kan likevel nevne - plassering er alfa omega. På ett punkt i rommet hører en bare vage puff-puff. 1m bortenfor er det DUNK-DUNK!
    Joda, er klar over det. Blir nok noen timer med prøving og feilig før jeg blir fornøyd. Skal bli morsomt å se hvordan lydblidet forandrer seg i forhold til den gamle subben.

Newcomer OJMARØ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Regner med du mener biampe. Ja, kjør på.
    jepp det var biamp jeg mente8-)

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OJMARØ
    Hei. Trenger litt råd å veilledning:lol:
    Jeg har nettop kjøpt meg et surround oppsett fra xtz bestående av:
    Front: 99.26
    Center 99.25
    Surround 93WMT
    og 2 stk 12" subber.

Skal kjøre dette på en Yamaha 3900 som er en 7.1 forsterker.
    Det jeg lurer på er om det er en fordel å brokoble front høytelerene. Har lest litt her og ser at de er ganske "tungdrevne".
    Forsterkeren er 7X140W

Er det noen som har no erfaringer med dette?

Takker for alle svar

Mvh: Olav
    Bi-ampe kan hjelpe litt.

Men bare husk en ting. Alle kanalene kommer fra samme strømforsyning, jo ferre kanaler du bruker, jo mer kraft blir fordelt til de andre høytallerene.

Hvis du ønsker nok kraft til frontene, for at de skal spille skikkelig, så ville jeg mye hellet gått for Onkyos 607, og kjøpt to Rotel RB-06, en til frontene, og en du brokopler (jepp) til senter kanalen. Til surround så bruker du Onkyoen.

Jeg kan da faktisk garantere deg bedre lyd enn med Yamahaen, og prisen burte bli det samme.

Rotelene, er 2x70w, men ekte 70w, og ikke det Yamaha har målt seg frem til med 1 eller 2 kanaler i drift.

Jeg har RB-06 til mine surround back, og bruker Marantz MM8003 til front, senter og surround, hvor jeg bi-amper de tre høytallerene fremme. MM8003 er målt til 8x140w på samme vis som Yamaha. Men den er om dagen på reperasjon, og jeg må bruke Rotelen på mine Klipsch RF-63, som krever god forterker for å funke skikkelig, selv om de er lett drevne.

Til min store forundring så spiller de faktisk mye bedre med 70 Rotel watt, enn 280 Marantz watt (biampet 2x140 pr høytaller).

Jeg skal om ikke så lenge altså bytte ut min Marantz med en skikkelig Rotel effektforsterker for å si det slik. Det er slutt på lekewatt for min del.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm Fikk yamaha'en i posten i går:-x
    Så den får duge foreløbig.. Men da er fortsatt dilemmaet om jeg bør biampe elle ikke.... Fordelen med å ikke biampe er vel det at jeg får samme effekt også på center???? What to do..

Newcomer Bungle sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Hvis du ønsker nok kraft til frontene, for at de skal spille skikkelig, så ville jeg mye hellet gått for Onkyos 607, og kjøpt to Rotel RB-06, en til frontene, og en du brokopler (jepp) til senter kanalen. Til surround så bruker du Onkyoen.
    Må opp i 707 for å få pre-outs!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så den får duge foreløbig.. Men da er fortsatt dilemmaet om jeg bør biampe elle ikke.... Fordelen med å ikke biampe er vel det at jeg får samme effekt også på center???? What to do..
    Prøv selv og bruk ørene.
    Kjøp eventuelt en effektforsterker til frontene på sikt. Effekdelen er nesten alltid en svakhet i surround receivere.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte med biampede fronter med min gamle Pioneer, og da ikke bi-ampet senter.

Det var ikke noe stor forksjell å legge merke til. Frontene hadde litt bedre kontroll i bassen.

Husk at man drar ikke fulle 140w hele tiden, det er kun ved veldig veldig høye volum, så på mer normale volum så blir det nok greit fordelt. Man må jo uansett ha relativt liket volum på de tre høytallerene for at det ikke skal låte galt, med kanskje 1 dB eller 2 ekstra på senter hvis man vil fremheve dialoger litt mer.

Biamping gir rom regel mer kontroll på høytalleren, og ikke nødvendigvis høyere volum. Men hvis du setter forsterkeren i pure direct ved lytting til musikk så vil nok biamping gi en bedre effekt enn ved film, da frontene for all kraft i forsterkeren. Men det gjør den jo ved å ikke bi ampe også, så man må nesten teste og høre om man merker forskjell, og om det er positivt eller negativt.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Da er det bare å vente til kinoen er ferdig bygget så jeg får koblet opp og testet...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal kjøpe nye høytalere nå og skal forleby bare ha frontere.
    Sub'n skal være en XTZ 10.16
    Også er jeg ute etter noen ganske billige fronter høytalere da.
    Har sett på disse:
    XTZ 89 Front PAR XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    XTZ 93 WMT i sort pianolakk. Beste Kjøp i Lyd Bilde! - FINN Torget

Og Dynavoice F-6....

Hva mener dere er best?
    Evt. noe bedre i samme prisklasse?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynavoicene har jo fått bra kritikk til å være så billige...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det vet jeg...
    Men vil de andre jeg foreslo gi mye bedre lyd?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et spørsmål, kjøpte meg en onkyo 606 sammen med 99.26(front) og 93wmt(center og surr) like etter jul.
    Fant ut at jeg skulle prøve å bi-ampe frontene ettersom 606 gir deg mulighet for det.
    Gikk senere tilbake til vanlig oppsett ettersom jeg ikke merket noen forskjell, men etter dette har det vært en svak skurring i diskanten.
    Som oftest går det veldig greit(merker ingen ting), men til f.eks. Dire Straits som antageligvis har ganske fremtredende diskant høres det innimellom helt forjæ***g ut:cry:

Er diskanten "sprengt"?
    Er det p.g.a. meg(for lite forsterkerkraft+bi-amping), eller kan det ha vært feil med elementene?
    andre ting?:???:

Kan også nevne at jeg aldri har spilt veldig høyt p.g.a. sannsynsligvis verdens mest irriterende nabo( maks 45-50 på onkyon mens de var bi-ampet)
    Er også sikker på at alt er/var riktig koblet opp mot forsterkeren ettersom jeg satt meg mer enn godt nok inn i bruksanvisninger.

Trodde i utgangspunktet onkyon skulle ha nok forsterkerkraft så lenge man ikke dro på for mye?

mvh Stian

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bi-ampet, så regner jeg med at du fjernet laskene bak på høytallerene. Har du sjekket at disse sitter skikkelig?

Er det begge høytallerene eller er det kun 1?

Har du prøvd å bytte hvilke kontakter bak på høytalleren du putter kabelen i?

Ligger høytaller kabelene nær sterkstrømskabler? (Spesielt kveiler av dem)

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bi-ampet, så regner jeg med at du fjernet laskene bak på høytallerene. Har du sjekket at disse sitter skikkelig?

Hei
    Hadde samme problemet med 99.36. Leste et sted på forumet at det kunne være en jordingsfeil et eller annet sted.Jeg koblet fra strømmen til rommet mitt.Problemet er borte hos meg etter det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, fjernet de da jeg bi-ampet og de sitter som de skal.

Trodde i utgangspunktet kun det var den ene, men etter å ha lagt øret inntil den andre fronten så hører jeg en lav ulyd der og, dog ikke sjenerende.:neutral:

Har det noe å si? Bruker de nederste kontaktene, har også prøvd med nye kabler uten at det var noe forskjell.. hvis det har noe å si så er dette kabelen jeg bruker.

Sterkstrømkabler, dvs tv, ps3, reciever osv?
    Jeg lagde så korte kabler som mulig ettersom jeg hadde lest at dette gir best lyd, så de berører i utgangspunktet ingen strømkabler.
    De er ganske nærme bl.a. tv- og recieverstrømkabel på et punkt(2-4 cm).

Kan vel nevne at jeg oppdaget ulyden maks 3-4 uker etter at jeg kjøpte de, har desverre ikke hatt tid eller ork til å kontakte surround etter 2-3 telefoner da de lovte å komme med tilbakemld. Noe de ikke gjorde...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stianpian
    Trodde i utgangspunktet kun det var den ene, men etter å ha lagt øret inntil den andre fronten så hører jeg en lav ulyd der og, dog ikke sjenerende.:neutral:
    Det var interisant å få vite. Er ulyden hørbar kun når du ikke har lyd i dem, altså f.eks. CD på pause. Eller hører du det uansett?

Hvis det kun er når du har ting på pause, og du hører en liten during, og den er lik i begge. Og varierer i styrke om du skrur volum opp og ned. Så er det mest sannsynlig forsterkeren som ikke er "bra nok"

Som det stod i "Lyd & Bilde" når de testet Klipsch RF-83. Klipschene, slik som XTZene, er veldig lett drevne. Så hvis man på mer normale høytallere hører litt susing når man ikke spiller noe, men utstyret kun står på. Vil vil dette forsterkes med like mange dB som forskjellen mellom høytallerene (gammel er 87 dB mens ny er 93 dB med 1 watt inn) De vil støyen forsterkes med 6 db eller mer.

Det kan altså rett og slett være forsterkeren som ikke er støyfri nok. Jeg var skeptisk til dette når jeg kjøpte min Klipsch, og hørte så vidt litt susing med min Pioneer AX4ASi, men når jeg gikk over til Marantz AV+MM8003 så var det total stillhet (Selv om jeg skrudde forsterkeren så høyt den ville gå.)

Jeg vil tro dette er problemet.

Hvis det også høres når du spiller musikk, så er det mest sannsynlig jordstøy eller noe slikt.

Side 72 av 141 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 68 69 70 71 72 73 74 75 76 82 92 102 112 122 132 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •