Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 70

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 70 av 141 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 110 120 130 140 ... SisteSiste
Viser resultater 1,381 til 1,400 av 2813
    Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Krisjch
    Vil jeg kunne forvente at problemene du opplever med bassen til film vil forsvinne hvis jeg kobler til en sub?
    Det vil jeg nok tro. En 10" eller 12" fra XTZ vil nok fikse biffen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Det vil jeg nok tro. En 10" eller 12" fra XTZ vil nok fikse biffen
    Er det slik at det er bass fra høytaleren som blir mest påvirket av avstand til vegg? Så det kan også kompenseres for kort avstand til vegg hvis jeg kobler til sub?

Vil VAN DEN Hul The Cleartrack være en egnet kabel for 99.25/99.26? Jeg tenker å bi-ampe høytalerne. Vil jeg klare meg med billigere kabler, eller bør jeg opp i pris?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krisjch :

Kutter du bort di laveste frekvsene fra fronten så får du såklart ikke bassproblemet jeg har med diss HT`ene.

Vil nok si at bass fra høyttalerne er mest kristisk da dette er veldig hørbar bass. Det som kommer fra subben er somregel veldig dypt og grovt, ikke like lett å høre om det låter riktig eller feil.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at det er bass fra høytaleren som blir mest påvirket av avstand til vegg? Så det kan også kompenseres for kort avstand til vegg hvis jeg kobler til sub?

Vil VAN DEN Hul The Cleartrack være en egnet kabel for 99.25/99.26? Jeg tenker å bi-ampe høytalerne. Vil jeg klare meg med billigere kabler, eller bør jeg opp i pris?
    Dess nærmere en høytaler med bassport på baksiden står mot en vegg jo mere bass vil det bli, MEN det er ikke dermed sagt at denne bassen blir så veldig bra. Man kan ende opp med at bassen blir helt feil og feil plassert i forhold til lytteposisjon. Dette må man prøve seg frem og tilbake med. Finne den høytalerplasseringen hvor man oppnår et lydbilde man er fornøyd med.
    Når det kommer til kabler er det en komplisert sak. Her er det haugevis av forskjellige meninger om hvor mye penger man skal legge i en kabel. Noen bruker mangfordlige tusner mens andre nøyer seg med Biltema og Clas Ohlson. Her må man også prøve seg frem. Det de fleste dog er enige i er at et godt tverrsnitt på kabelen er viktig. Ikke kjøp for tynne kabler. Den kabelen du har sett på gjør nok jobben mer enn godt nok i første omgang. Så kan du heller oppgradere ved en senere anledning. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Dess nærmere en høytaler med bassport på baksiden står mot en vegg jo mere bass vil det bli, MEN det er ikke dermed sagt at denne bassen blir så veldig bra. Man kan ende opp med at bassen blir helt feil og feil plassert i forhold til lytteposisjon. Dette må man prøve seg frem og tilbake med. Finne den høytalerplasseringen hvor man oppnår et lydbilde man er fornøyd med.
    Takk igjen!

Så en høytaler med bassport foran er mer plasseringsvennlig i forhold til bakvegg?

Er det noen fordeler med å ha bassport på baksiden? Blir lyden bedre av dette?

Dempes bassen hvis jeg setter skumgummiproppene i bassporten?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen!

Så en høytaler med bassport foran er mer plasseringsvennlig i forhold til bakvegg?

Som du sier så blir en høyttaler med port foran lettere å plassere, den eneste fordelen med å ha bak er iallefall i mitt syn bedre utseende.

Du endrer basskarakter ved å sette i plugg. Du kan også sette høyttalerne nærmere bakvegg med mindre negativt resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Mye bra her, men må arrestere deg på et par punkter. Det finnes lytdstudioer som faktisk bruker dyre kabler. Noe gjør det helt klart p.g.a. reklameinnetekter mens andre gjør det nok i tro på at de får bedre lyd. Er forøvrig helt enig med deg at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler.
    Jada, det finnes lydstudioer som bruker dyre kabler, det kan man ofte lese om på coveret, men jeg skal nesten garantere deg at det ikke utelukkende er brukt dyre kabler. Tror du ikke det er mer et gimmick enn et reelt scenario under innspillings prosessen? Det går ganske mange meter kabling i et lydstudio. Fra mikrofonen til mikrofon kabelen, til kontakten på veggen, igjennom en multicore til miksepulten, kanskje derifra til båndspilleren ( om man kjører analogt ). Har vanskelig for å tro at noen utelukkende kjører dyre kabler, blir dyyyrt. Kanskje der man driver med ren to kanals innspilling, men jeg tviler selv da på at multicore kabelen er "dyr". Uansett, de studioene som driver slikt er i dundrende mindretall og jeg stiller som sagt store spørsmålstegn til hvor konsekvente de er med å bruke slik kabling.

Du skriver at "hifi" akustikk produkter er det samme som rockwool absorbenter. Det er det ikke nødvendgivis. Jeg har både DIY rockwool akustikkplater og absorbenter fra GIK Acoustics. Forskjellen er ganske stor faktisk. GIK har klart å øke absorpsjons koffisienten kraftig i bassen i forhold til en tradisjonell rockwool plate. Selv med samme tykkelse på materiale og samme luftrom. Det er helt sikker mulig å lage noe selv som er like effektivt, men det er ikke enkelt. Realtraps har også produkter som er vanskelig å kopiere. Men det finnes helt klart produkter som ikke er annet enn enten en forkledt rockwool akustikkplate eller billig skumgummi som selges til høy pris. Så har man diffusorer, justerbare Helmholtz resonatorer og produkter som både absorberer og diffusorer som også er meget utfordrende å lage selv..
    En rockwool plate har da ikke absorbsjon i bassen? En rockwool plate er en porøsabsorbent som omdanner lydbølgene som treffer fibrene til mekanisk energi. 1/4 bølgen til en 20Hz tone er ca 4,25 m, skal endel rockwool til for å dempe 20Hz noe særlig, ca 4,25m faktisk. En pørosabsorbent er mest effektiv ved den bølgelengden som har en 1/4 bølge lik tykkelsen til absorbenten om jeg husker riktig. For å dempe bass, så trengs det store ting. En rockwool plate på veggen demper ikke bassen. Enig at det kan være vanskelig å bygge en diffusor, men det er jo nettopp det som er cluet, den skal beregnes og passes inn i rommet. Å bare klaske inn en hvilken som helst diffusor er langt fra optimalt og kan like godt gjøre vondt verre. Men, ulike materialer har ulik absjornskoeffisient og det kommer stadig nye ting på markedet, men man kommer godt på vei med rockwool i forskjellige tykkelser samt en god diger diffusor bak lytteposisjonen. Pent er det ikke...:-) Brave new world, er det ikke det man sier.

Lydkorreksjonen til audyssey får ikke spesielt god kritikk av folk som har litt peiling. Derimot har jeg mer tro på programmer som DRC, Audiolense og acourate. DEQX gir også meget gode resultater. Alle disse må settes opp manuelt og det er viktig.
    Uten at jeg har pløyet dokumentasjon mht Audessy, så er mitt inntrykk at det gjør en god jobb for prisen. Alt kan gjøres bedre og det er jo flott, regner med at vi har 10 kanals klasse D forsterkere med innebygget 256 bånds fullparametriske faselineære EQ'er om 10 år. Men pr idag, for det markedet det er tenkt for, så gjør Audessy en glimrende jobb. Hvordan man setter det opp vil vel variere ettersom hvor godt de automatiske instillingene er programmert i softwaren. Det er ingen automatikk i at manuelt er bedre. Bruk pc'en der hvor den er best og kontroller og korriger med hue. :-)

Bare for å bringe tråden back on topic, har ikke XTZ en 12" sub med innebygget DSP? :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen!

En bassport er tunet til å gi resonans ved en viss frekvens for å støtte responsen fra basshøyttalere nedover i frekvens = dypere bass. Følgelig kommer det like mye lyd ut av porten som det kan gjøre av elementet. Er porten på baksiden, så vil lyden ut av porten også komme ut på baksiden. Er porten tunet høyt vil den muligens inneholde litt av øvre bassmellomtone og til og med diskant om den er plassert litt aparte. Det vil du selvfølgelig høre.

Lyden blir ikke bedre av å ha den foran eller bak, konstruktøren velger et kompromiss mellom det som er akustisk forsvarlig, pent å se på og praktisk å bygge. Porten er en del av egenlyden til høyttaleren og å dytte en høyttaler som har porten inntil en vegg vil nødvendigvis ha lydmessige følger. Kan du høre slikt? Det er bare å prøve. Kanskje det funker greit, i din stue med 50cm eller 100cm til bakveggen? Det eneste du kan gjøre er å prøve, det finnes ingen fasit.

Bassporten er et akustisk resonans system som faller av med 12db/oktav under og over resonansfrekvens, det samme som en lukket høyttaler. Dvs, bass elementet og porten gjør tilsammen at du får mer bass der hvor de har resonansfrekvens, men prisen er at lydtrykket faller av dobbelt så fort av nedover i frekvens i forhold til hva et lukket kabinett av samme type gjør. Proppene gjør altså om høyttaleren fra et bassrefleks system til et lukket system. Du mister da det outputtet porten gir. Grunnen til at proppene kommer med er at du da kan leke deg med hvilken bassrespons du foretrekker. Kanskje du har problemer med for mye bass i anlegget ditt? Inn med proppene og du har langt mindre bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Som du sier så blir en høyttaler med port foran lettere å plassere, den eneste fordelen med å ha bak er iallefall i mitt syn bedre utseende.

Du endrer basskarakter ved å sette i plugg. Du kan også sette høyttalerne nærmere bakvegg med mindre negativt resultat.
    Som sagt, er porten plassert foran kan du få mellomtone lekkasje ut via porten og det kan høres. Det blir da en del av høyttalerens lydkarakter. Plasserer man porten på baksiden reduseres denne effekten.

My five cents.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OJMARØ
    DUDSTER: Fra en servicetekniker til en annen. TAKK
    Man prøver...:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dudster
    Lyden blir ikke bedre av å ha den foran eller bak, konstruktøren velger et kompromiss mellom det som er akustisk forsvarlig, pent å se på og praktisk å bygge. Porten er en del av egenlyden til høyttaleren og å dytte en høyttaler som har porten inntil en vegg vil nødvendigvis ha lydmessige følger. Kan du høre slikt? Det er bare å prøve. Kanskje det funker greit, i din stue med 50cm eller 100cm til bakveggen? Det eneste du kan gjøre er å prøve, det finnes ingen fasit.
    Takk for innspill!

Jeg har ikke kjøpt høytalere enda, men har veldig lyst på XTZ 99.25/99.26. Jeg vil trolig måtte plassere dem 15 cm fra veggen, og har liten mulighet til å flytte dem.

Jeg har prøvd å se litt på andre høytalere med bassrefleksrør på baksiden. Dali Ikon 2 har dette, og i informasjonen på nettsiden til HIFIklubben står det: "IKON 2 er en høyttaler som setter lyden i førersetet. Derfor er det også doble høyttalerterminaler, så du kan utnytte alle fordelene med bi-wiring. Det følger også med selvklebende gummiføtter til å dempe vibrasjoner fra underlag eller bakvegg." Dette tolker jeg som at den skal kunne henges på veggen eller i det minste settes veldig nært. I omtalen står det også at den kan plasseres i bokhylla. Det vil jeg igjen tro betyr at bassrefleksporten bak kan plasseres nært veggen.

Basert på omtalen av Ikon 2 kan det vel ikke være riv ruskende galt å plassere en 99.25/99.26 nært veggen? Eller er dette noe konstruktørene kan ha tatt høyde for i Ikon 2, men ikke i 99.25/26?

Jeg får vel ta meg en tur innom surround.no for demo og be dem sette høytalerne 15cm fra veggen...

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis

Jeg har et oppsett med 99.36,93.25,93WMT,99.12.16.Suben er koblet til Pre out:Subwoofer på recieveren.
    Ved tilkobling av sub nr.2(99.12.16) hvordan kobler jeg den?
    Har en Onkyo 876..

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,384
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker et y-ledd til å dele signalet

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop

Takk.
    Og det er subkabel jeg skal bruke mellom ?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,384
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det trenger ikke spesfikt være sub kabler, det holder med vanlige phono kabler av grei kvalitet.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,296
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dudster
    Jada, det finnes lydstudioer som bruker dyre kabler, det kan man ofte lese om på coveret, men jeg skal nesten garantere deg at det ikke utelukkende er brukt dyre kabler. Tror du ikke det er mer et gimmick enn et reelt scenario under innspillings prosessen? Det går ganske mange meter kabling i et lydstudio. Fra mikrofonen til mikrofon kabelen, til kontakten på veggen, igjennom en multicore til miksepulten, kanskje derifra til båndspilleren ( om man kjører analogt ). Har vanskelig for å tro at noen utelukkende kjører dyre kabler, blir dyyyrt. Kanskje der man driver med ren to kanals innspilling, men jeg tviler selv da på at multicore kabelen er "dyr". Uansett, de studioene som driver slikt er i dundrende mindretall og jeg stiller som sagt store spørsmålstegn til hvor konsekvente de er med å bruke slik kabling.

En rockwool plate har da ikke absorbsjon i bassen? En rockwool plate er en porøsabsorbent som omdanner lydbølgene som treffer fibrene til mekanisk energi. 1/4 bølgen til en 20Hz tone er ca 4,25 m, skal endel rockwool til for å dempe 20Hz noe særlig, ca 4,25m faktisk. En pørosabsorbent er mest effektiv ved den bølgelengden som har en 1/4 bølge lik tykkelsen til absorbenten om jeg husker riktig. For å dempe bass, så trengs det store ting. En rockwool plate på veggen demper ikke bassen. Enig at det kan være vanskelig å bygge en diffusor, men det er jo nettopp det som er cluet, den skal beregnes og passes inn i rommet. Å bare klaske inn en hvilken som helst diffusor er langt fra optimalt og kan like godt gjøre vondt verre. Men, ulike materialer har ulik absjornskoeffisient og det kommer stadig nye ting på markedet, men man kommer godt på vei med rockwool i forskjellige tykkelser samt en god diger diffusor bak lytteposisjonen. Pent er det ikke...:-) Brave new world, er det ikke det man sier.

Uten at jeg har pløyet dokumentasjon mht Audessy, så er mitt inntrykk at det gjør en god jobb for prisen. Alt kan gjøres bedre og det er jo flott, regner med at vi har 10 kanals klasse D forsterkere med innebygget 256 bånds fullparametriske faselineære EQ'er om 10 år. Men pr idag, for det markedet det er tenkt for, så gjør Audessy en glimrende jobb. Hvordan man setter det opp vil vel variere ettersom hvor godt de automatiske instillingene er programmert i softwaren. Det er ingen automatikk i at manuelt er bedre. Bruk pc'en der hvor den er best og kontroller og korriger med hue. :-)

Bare for å bringe tråden back on topic, har ikke XTZ en 12" sub med innebygget DSP? :-)

Så de som møysommelig mekker seg CAT kabler eller egenterminerte ledninger er altså heeelt på jordet ifølge deg....

De kunne like gjerne klart seg med noen lakris-snører til cdspilleren og en syltynn biltemaledning.. til ht.

Tykkelse, skjerming og kvalitet på lydkabler har null å si?
    For du er proffessor i offshore-teknologi?

Yeah right.....

Jeg har ikke sagt at det har all verden å si heller, men NOE har det å si.... Ja jeg vet at Qed er et billig-merke... men forskjellen mellom Qed med harde kontaktflater, tykk ledning og skjerming og de tynne rødhvite lakrislissene som hadde så dårlig kontakt at de av og til falt ut...

Forskjellen var markant...

Forskjellen merket seg med en følelse av høyere lyd/desibel, mer åpen diskant, mer klar lyd og ikke minst hærlig befriende at høyre høytaler ikke falt ut ett og stadig fordi phono-kontakten var dårlig....
    Kanskje det har med å gjøre at jeg er litt musikalsk og legger merke til slike detaljer. Kanskje jeg ikke hadde merket det like godt om jeg var en offshore ingeniør?

just kiddin... men det var en forskjell der. Tror nok at enkelte av de lissene har veldig dårlig kvalitet, de ryker ganske fort, og kontaktene er så løse at de kan falle ut bare du napper i de...

jeg har ikke noen ingeniørutdannelse i fysikk el men jeg tror nok et solid feste har litt å si for kvaliteten... Man strammer nok skruer og kontakter tight fordi det leder lyd bedre.... iallefall bedre iforhold til de som faller ut eller har dårlig kontakt/ mister kontakt.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop

Er ikke det feil type splitt?

For sub så må man vel ha 2 hann og 1 hunn, ikke omvendt.
    Da splitter man ved suben i og trenker ikke 2 lange signal kabler kun 1.

Slik som denne:

EDIT: Ved 2 subber så er den første riktig type, tenkte ikke på det med en gang. Surround.no anbefaler at man også splitter på vei inn også, får da 3dB eksta.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sporer snart litt av her, trodde dette vare en XTZ tråd...
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Sporer snart litt av her, trodde dette vare en XTZ tråd...

Jeppers, du har helt rett. Sorry.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,296
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg beklager også. Dette er jo kabeltråder andre steder hvor man kan diskutere sånt...

Men man trenger iallefall ikke Y-splitt til sub om man bare skal bruke en subwoofer, da blir det jo en ekstra utgift til en ledning man der og da ikke har bruk for.

Side 70 av 141 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 110 120 130 140 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •