Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 69

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 69 av 141 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 65 66 67 68 69 70 71 72 73 79 89 99 109 119 129 139 ... SisteSiste
Viser resultater 1,361 til 1,380 av 2813
    Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FILMartin
    Besøkte surround.no på Skedsmokorset idag, for en demo av div XTZ høytalere. jeg har vært på en del demoer, og irriterer meg alltid over det samme: Det er vanskelig å fastslå om lyden er god eller mindre god uten å ha en referanse tilstede.

Jeg har idag testet ut:
    Front: 99.36
    Center: 99.25
    Bak: WMT 93
    Sub: 12.16

Selv ønsket jeg egentlig å ha 99.25 bak, men dete lot seg ikke gjøre. Allikevel kan jeg ikke nekte for at jeg ble imponert av demoen. Jeg surfet meg gjennom "Speed Racer", "Incredible Hulk" og "Superman Returns". Jeg følte jeg fikk alt jeg ønsket meg, men som sagt: Ingen ting å måle mot i samme rom. Da tenker jeg sesielt på bakhøytalerne som er i en helt annen liga enn de andre (en som hørtes meget bra ut, neverthless. Noen som har gode råd og tips til om dette vil være et bra oppsett?

Rommet er 5x3m omtrent, og hele anlegget vil bli drevet av Denon AVR 3808a
    Jeg har også eksakt det samme, dvs WMT ligger på postkontoret i skrivende stund
    (har en W10.16 sub i tillegg til W12.16, for å være eksakt)
    Det som står i oppsettet i dag er noen XTZ 89 Satellite. De er noe mindre og rimeligere, men primære grunn til denne lille oppgraderingen er design. 89 skiller seg fra de andre med sin finér-konstruksjon. Lydmessig er de ikke så verst, men at WMT 93 vil være en oppgradering er det ingen tvil om.
    Alternativet fra XTZ er 99.26/26 bak også, men det tror jeg ikke jeg kan rettferdiggjøre både mht til pris og plassering (på hylle inntil vegg). WMT blir mer enn bra nok. De har også fått en god del skryt, både av brukere her på forumet og i tester. Lyd og Bilde hadde blant annet en test på de (pyramide utgaven, dog).
    Men forøvrig er dette et oppsett som jeg er særdeles godt fornøyd med. Har en Onkyo 876, men en Rotel som driver de tre fremme.
    Ta gjerne en kikk i profilen hvordan det ser ut.
    Rommet mitt er også temmelig likt ditt; en halvmeter kortere og 15cm smalere.
    Tror du skal lete lenge for å finne mer kvalitetslyd for kronene. Go for it!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Nei det trenger han ikke....

Y kabel forringer lyden...

Y kabel er kun praktisk dersom man skal bruke 2 subwoofere og kun har en inngang på spilleren sin.

Ellers holder det lenge med 1 kontakt til subwoofer... 2 gir litt høyere desibel men også DÅRLIGERE lydkvalitet siden hver kontakt gjør lyden dårligere...
    Selvfølgelig forringer ikke en y-kabel lyden. Eller, det lille den teoretisk kan forringe lyden vil du aldri, aldri kunne oppfatte gjennom en subwoofer. Kablers innvirkning på lyden er fortsatt høyst teoretisk ( og religiøst ) og vi mennesker har svært dårlig hørsel i bassområdet.

En XTZ sub har nesten garantert to phonoinnganger fordi den kan summere et stereosignal til mono. Har du en subutgang på forsterkeren, så trenger du ikke et y-ledd. Det holder i lange baner med en enkel phone kabel. Du kan muligens få litt mer støy uten ett y-ledd, men siden en sub ikke gjengir RF støy ( det er en subwoofer, ikke en diskant ) så vil du ikke høre noe.

En subwoofer har en innebygget forsterker med x antall loddinger utført på laveste anbud i Asia et sted, du vil få problemer med å argumentere for hvorfor enda en phonoplugg i signalveien skulle være meget hørbart. Det er kanskje 500 kontaktpunkter i en forsterker. Forklar meg da hvorfor 500+1 kontaktpunkter er drastisk dårligere...:-)

Ved å bruke en Y kabel vil du få en 3 dB heving av lydtrykket ved en gitt instilling av volumkontrollen. Subben har et maks lydtrykk den kan levere, å putte på en y-kabel vil bare føre til at subben møter maks lydtrykk enn med en mono kabel. Løsningen? Dra volumet på subben 3 dB ned...:-)

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dudster
    Selvfølgelig forringer ikke en y-kabel lyden. Eller, det lille den teoretisk kan forringe lyden vil du aldri, aldri kunne oppfatte gjennom en subwoofer. Kablers innvirkning på lyden er fortsatt høyst teoretisk ( og religiøst ) og vi mennesker har svært dårlig hørsel i bassområdet.

En XTZ sub har nesten garantert to phonoinnganger fordi den kan summere et stereosignal til mono. Har du en subutgang på forsterkeren, så trenger du ikke et y-ledd. Det holder i lange baner med en enkel phone kabel. Du kan muligens få litt mer støy uten ett y-ledd, men siden en sub ikke gjengir RF støy ( det er en subwoofer, ikke en diskant ) så vil du ikke høre noe.

En subwoofer har en innebygget forsterker med x antall loddinger utført på laveste anbud i Asia et sted, du vil få problemer med å argumentere for hvorfor enda en phonoplugg i signalveien skulle være meget hørbart. Det er kanskje 500 kontaktpunkter i en forsterker. Forklar meg da hvorfor 500+1 kontaktpunkter er drastisk dårligere...:-)

Ved å bruke en Y kabel vil du få en 3 dB heving av lydtrykket ved en gitt instilling av volumkontrollen. Subben har et maks lydtrykk den kan levere, å putte på en y-kabel vil bare føre til at subben møter maks lydtrykk enn med en mono kabel. Løsningen? Dra volumet på subben 3 dB ned...:-)

Vel, da er du så å si alene om å mene dette med støy. En aktiv subwoofer har den bakdelen at den har lett for å plukke støy fra nær sagt hva som helst... Jeg vet at ekstra koblinger feks kan føre til at støy fra andre ting blir høyere. Støy jeg her snakker om er strøm, støy, nettstøy og jordingsstøy.

Dette kan høres ut som susing eller summing.... en ekstra skjøtet antennekontakt kan også fremskape dette.

Dessuten er jeg ikke enig i at lydkabler ikke har noe å si... kontaktflate og skjerming har noe å si. Ikke like mye på digitale kabler, men kvalitet i lydkabler har så absolutt mye å si...

Det har ikke noe med religion å gjøre heller.. heller med metaller, metoder og deres begrensninger...

Newcomer Bungle sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten er jeg ikke enig i at lydkabler ikke har noe å si... kontaktflate og skjerming har noe å si. Ikke like mye på digitale kabler, men kvalitet i lydkabler har så absolutt mye å si...

Det har ikke noe med religion å gjøre heller.. heller med metaller, metoder og deres begrensninger...

Huffda. Det er jo VELDIG diskutabelt. Men det bør ikke diskuteres her, men på en kabeltråd.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bungle
    Huffda. Det er jo VELDIG diskutabelt. Men det bør ikke diskuteres her, men på en kabeltråd.

Hver kontaktflate forringer signalene, om det er hørbart eller ikke er vel en annen sak.

Men dersom signalene forringes så er det nok også trolig at man KAN høre det ved en eller annen anledning.

I lydkabler har nok kvaliteten veldig mye å si for resultatet... lyden blir helt forskjellig med forskjellige høytalereledninger, så at det gjør forskjell det er nok sant.

Det er forskjell på dårlig kobber, luftfri kobber, sølv og gull. Det er også forskjell på tykkelse, skjerming og lengdestrekk... og disse faktorene gjør nok ofte noe med lyden. Så kan det sef også diskuteres om alt dette er hørbart....
    Enkelte faktorer kan nok være hørbart...

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,384
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Y kabel forringer ikke lyden på subwoofere.

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen si meg:
    Vil biamping av XTZ 99.36 med Onkyo 876 gi nok effekt,eller bør jeg kjøpe en egen forsterker til å drive frontene(ved hifi)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver kontaktflate forringer signalene, om det er hørbart eller ikke er vel en annen sak.

Men dersom signalene forringes så er det nok også trolig at man KAN høre det ved en eller annen anledning.

I lydkabler har nok kvaliteten veldig mye å si for resultatet... lyden blir helt forskjellig med forskjellige høytalereledninger, så at det gjør forskjell det er nok sant.

Det er forskjell på dårlig kobber, luftfri kobber, sølv og gull. Det er også forskjell på tykkelse, skjerming og lengdestrekk... og disse faktorene gjør nok ofte noe med lyden. Så kan det sef også diskuteres om alt dette er hørbart....
    Enkelte faktorer kan nok være hørbart...
    Selvfølgelig kan en kontaktflate forringe et signal, dersom den er skitten og lader kapasitanser og halvleder effekter, men det er så godt som umulig å måle da det er mikroskopiske verdier det er snakk om. Hørbart er det i allefall ikke.

Kabeldiskusjon er rimelig fåfengt etter min mening. En kabel har ikke en "lydkarakter". All teori tilsier at den ikke har det og kabel fanatikere ser glatt bort i fra at det ligger metervis med dårlig kobberkabel og kobberbaner, billige potmetre, støyende kullmotstander, trådviklede motstander osv osv i forsterkerene. At noen opplever en forskjell, vel, den får stå for deres egen regning, men ikke vær så påståelig om noe som er meget, meget omdiskutert og lite troverdig. Skal man godta kabelhysteriet, hvordan stiller man seg da til Shakti stones osv?

Vi har svært dårlig hørsel i bassområdet og om det var noen som helst form for påvirkning i form av kabling, så hører vi det allerminst i bassen.

Men nok off topic nå, ville bare påpeke det feilaktige du sier mht y-splitt kabel og subber.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunter2
    Kan noen si meg:
    Vil biamping av XTZ 99.36 med Onkyo 876 gi nok effekt,eller bør jeg kjøpe en egen forsterker til å drive frontene(ved hifi)
    Jeg har 876 og 99.36, men kan desverre ikke svare helt konkret på ditt spm siden jeg lar de få strøm fra en effektforsterker.
    Dessuten er det et vrient spørsmål for hva er 'nok effekt'? Du får fint godlyd ut av disse med en 50W forsterker, men enkelte har jo på den andre siden flere hundre watt å pøse på med.

Men kan derimot si at jeg en kort stund (en mnd) hadde disse høyttalerene sammen med en 606 (ikke biamp) - og jeg vil absolutt si at Onkyoen gjorde en bra jobb. Det var nok helt sikkert ikke ideellt (7X95W i 8ohm) - men godlyd ble det likevel.
    Og med 876 som har 50% mer effekt enn 606 vil jeg tro det begynner å smake fugl. Joda, man kan si det hadde vært greit med enda mer strøm, men jeg tør likevel å kunne anbefale et slikt oppsett. Basert på egne erfaringer, litt antagelser, og ikke minst hva folk har skrevet her på forumet...

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunter2
    Kan noen si meg:
    Har selv 875 som jeg kjører biamp på 99.36. Og er godt fornøyd med det.

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hurtig svar.
    Da blir det biamping først.Har en kompis som har en Lyngdorf effekttrinn,skal teste med den for å se om det løfter ennå et hakk. Spennende.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig kan en kontaktflate forringe et signal, dersom den er skitten og lader kapasitanser og halvleder effekter, men det er så godt som umulig å måle da det er mikroskopiske verdier det er snakk om. Hørbart er det i allefall ikke.

Kabeldiskusjon er rimelig fåfengt etter min mening. En kabel har ikke en "lydkarakter". All teori tilsier at den ikke har det og kabel fanatikere ser glatt bort i fra at det ligger metervis med dårlig kobberkabel og kobberbaner, billige potmetre, støyende kullmotstander, trådviklede motstander osv osv i forsterkerene. At noen opplever en forskjell, vel, den får stå for deres egen regning, men ikke vær så påståelig om noe som er meget, meget omdiskutert og lite troverdig. Skal man godta kabelhysteriet, hvordan stiller man seg da til Shakti stones osv?

Vi har svært dårlig hørsel i bassområdet og om det var noen som helst form for påvirkning i form av kabling, så hører vi det allerminst i bassen.

Men nok off topic nå, ville bare påpeke det feilaktige du sier mht y-splitt kabel og subber.

Vel, det var faktisk her jeg først hørte om dette med Y-splitt...

Det med at ekstra kontaktflater forringer signalene det er iallefall ikke tull. Sett på ti ysplitt etterhverandre og kjør inn i forsterkeren.. tror du at du får fin lyd av det? Neppe....

Det samme kan du gjøre med strømkontakter, plugg inn alt fra vaskemaskin og kjøleskap, ja alt du bruker av strøm i en skjøteledning sammen med forsterkeren din.... Tror du at du IKKE blir påvirket at dette... tror du musikken lyder like ren og fri fra grums... Neppe, om ikke sprak og støy er en klang som du nyter.

Jeg synes det er litt rart at enkelte mener at kabler ikke har noe å si. For det har det så vist... Forskjellige materialer i høytaler og ledninger gir forskjellig resultat. En høytaler som er mer omkostet i materialer og kabler lyder faktisk bedre enn en dårlig skjermet høytaler som plukker opp støy fra altmulig...

Jeg husker selv hvor stor åpenbaring det var for meg å gå fra vanlige rødhvite søppel phono kabler som fulgte med cdspilleren.... til Argon og Qed som jeg kjøpte fra hifiklubben.... Sier du at det ikke er forskjell???

Vel forskjellen for meg var at det hørtes ut som om jeg hadde fått en ny forsterker... Ikke forskjell?
    Den forskjellen fikk meg til å undersøke om en bedre cdspiller også kunne gjøre lyden enda bedre.. og jo det kunne den også og dermed var jeg bitt av interessen..

Det å si at produkter og kabler med forskjellige materialer ikke gjør noen forskjell vel, jeg synes iallefall at det gjør meget stor forskjell.

Jeg tror nok det at enkelte har sett seg litt blind på HDMI og digital teknologi...

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme kan du gjøre med strømkontakter, plugg inn alt fra vaskemaskin og kjøleskap, ja alt du bruker av strøm i en skjøteledning sammen med forsterkeren din.... Tror du at du IKKE blir påvirket at dette... tror du musikken lyder like ren og fri fra grums... Neppe, om ikke sprak og støy er en klang som du nyter.
    Jøss, dette er jo da ganske så enkelt å sjekke ut vøtt, det må da være noe i veien med ledningsnettet hjemme hos deg dersom disse tingene oppstår?
    Har mange ganger gjort akkurat (eller lignende) ting som du sier her man ikke må gjøre dersom man liker godlyd. Det var dog ikke med vaskemaskiner og kjøleskap, men ovner og slikt. Dette har INGENTING med lydkvaliteten og klangen å gjøre om det ikke er noe som er i veien med strømmen hos deg.

Jeg synes det er litt rart at enkelte mener at kabler ikke har noe å si. For det har det så vist... Forskjellige materialer i høytaler og ledninger gir forskjellig resultat. En høytaler som er mer omkostet i materialer og kabler lyder faktisk bedre enn en dårlig skjermet høytaler som plukker opp støy fra altmulig..
    Dersom ledningene ikke er ødelagt er forskjellene så små at ikke engang et supermenneske klarer å høre det. Det er såvidt det gir utslag på moderne måleutstyr. Forøvrig aldri i verden hørt en passiv høyttaler som plukker opp støy fra noe som helst. Visste du at kablene som sitter i Dali Helicon serien koster rundt under 20kr metern?

Jeg husker selv hvor stor åpenbaring det var for meg å gå fra vanlige rødhvite søppel phono kabler som fulgte med cdspilleren.... til Argon og Qed som jeg kjøpte fra hifiklubben.... Sier du at det ikke er forskjell???

Vel forskjellen for meg var at det hørtes ut som om jeg hadde fått en ny forsterker... Ikke forskjell?
    Den forskjellen fikk meg til å undersøke om en bedre cdspiller også kunne gjøre lyden enda bedre.. og jo det kunne den også og dermed var jeg bitt av interessen..
    Hmmm, jeg husker også den store åpenbaringen da jeg byttet til Kimber signalkabler og QED sølv høyttalerkabler, Eerhm... Nei.. Hørte faktisk ingen som helst forskjell. Skjønner ikke at du klarer å høre forskjell når du kjører Argon? Sånn billig drit? Det må vel bare være hakket bedre enn lakrissnørene? Neida, mente det som en tull, men Argon er vel forøvrig ikke inne i high end hva kabler angår de heller.

[Edit] La til litt...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det var faktisk her jeg først hørte om dette med Y-splitt...

Det med at ekstra kontaktflater forringer signalene det er iallefall ikke tull. Sett på ti ysplitt etterhverandre og kjør inn i forsterkeren.. tror du at du får fin lyd av det? Neppe....
    Jeg vet at lyden blir akkurat like fin selv om du setter 300 kontakter etter hverandre. Hvordan? Jeg er utdannet servicetekniker, jeg har jobbet som lydtekniker, har studert lydteknikk i to år og har jobbet med instrumentering offshore i ti år, så jo, jeg vet akkurat hvor lite, om noe, en kontakt forvrenger et signal. Tror du at det sitter en kar hos engineering hos Krell og teller antall kontaktpunkter/loddinger i en forsterker for å få så få av dem som mulig? Jeg evner bare ikke å se hvordan du kan være så skråsikker på at en yttre kabel kan gjøre underverker, når det er så mye standard kobbertråd og dårlige loddinger, med halvleder egenskaper og annet snaks i en forsterker? Ser du ikke at det skurrer her? Det at du opplever en forbedring betyr ikke at den er der. Jeg har selv tweaket utstyr, byttet op-amp'er, større kondensatorer i PSU osv, DER er det uten tvil og meget målbart en forbedring. Men å påstå at en kontakt skal ha egenlyd og støy? Den vil du slite å argumentere med.

En vaskemaskin har en elektromotor som sender ut masse støy på nettet, spesielt om det er en dårlig konstruert PWM kontroller i maskinen, men dette vil du ikke høre i anlegget ditt. Det sitter en trafo i alle forsterkere og DVD spillere og hva annet du måtte ha i anlegget ditt. Den er et meget effektiv lavpass filter som demper bort alt du måtte ha av støy på el nettet ditt. Uansett, får du støy inn på anlegget ditt av hvitevarene dine, så foreslår jeg at du bytter det ut, for slik skal det ikke være. Tror du bør sette deg inn i hva støy egentlig er. Spraking tyder på en dårlig kontakt et sted, igjen, da har du feil på utstyret ditt...:-)

Jeg synes det er litt rart at enkelte mener at kabler ikke har noe å si. For det har det så vist... Forskjellige materialer i høytaler og ledninger gir forskjellig resultat. En høytaler som er mer omkostet i materialer og kabler lyder faktisk bedre enn en dårlig skjermet høytaler som plukker opp støy fra altmulig...

Det å si at produkter og kabler med forskjellige materialer ikke gjør noen forskjell vel, jeg synes iallefall at det gjør meget stor forskjell.
    Dette med kabler og deres påvirking er uhyre vanskelig, om ikke umulig å påvise. Ingen lydstudio bruker "high end" kabler. Spør deg selv hvorfor? Om forskjellen var så formidabel som enkelte her hevder, så ville ethvert lydstudio som ville overleve utelukkende kjørt slik kabling. Men slik er det ikke, fordi en kabel i et lydstudio eller ved en innspilling i et konsertlokale etc har ikke annen funksjon enn å tåle å bli tråkket på, være godt merket, ha gode XLR plugger som ikke faller ut når noen drar i kabelen, ha god skjerming slik at brum ikke induseres i signalkablene, men blir i skjermen osv osv. Lydkvaliteten ivaretas ved at kontrollrommet har en kontrollert akustikk, at nivåene er kalibrerte slik at man oppnår et best mulig signal/støy forhold osv.
    Å påstå at kabler har en innvirking på lyden er som å påstå at bilen går bedre med alufelger til 100.000 istedet for de til 10.000 ved kjøring rett fremover. Bevares, bilen ser aldeles perfekt ut med de dyre felgene og du føler at du kjører et glis, men prestasjonsmessig? Nja...

Om du føler at kabler er tingen for deg, så for all del, bruk pengene dine der. Men tenk over at i et lydstudio går gjerne halve budsjettet for kontrollrommet til utstyr. Resten går til... akustikk... En kontrollert og beregnet akustikk koster flesk, men gjør underverker med lyden. Folk som setter opp Krell osv i stua er bare tragisk. Kjøp heller noe til halve prisen og bruk resten av pengene på akustikken og les en bok om akustikk først og unngå "hifi" akustikk produkter, de gjør akkurat samme jobben som et stykke Rockwool eller en annen absorbent. [QUOTE]

Jeg tror nok det at enkelte har sett seg litt blind på HDMI og digital teknologi...
    Ikke i det hele tatt, jeg er tvert i mot meget åpen for at man kan gjøre mye for lydkvaliteten i et anlegg, spesielt har effektforsterker og høyttalere mest å si, bortsett fra akustikken. Til syvene og sist dreier alt seg om lydbølger og da er det kun akustikken som kan redde dagen, eller å ødelegge den. Det kommer gode produkter nå som en følge av utviklingen av DSP. Audessy er blandt annet et firma som har selger en DSP pakke til Denon blandt annet hvor man kjører en faselinær parametrisk multibånds EQ med praktisk talt null forvrengning for å tilpasse lydsignalet til rom akustikken. Det kan ikke erstatte akustikken, men det kan redde en god del. Folk må slutte å tro at lyd er så forbannet forbundet med "tweaks". Sett deg istedet ned og studer elektronikk og akustikk, da kommer det er par aha opplevelser. Forøvrig, det er svært få, om ingen studioer som idag bruker analog signalbehandlig, utenom de tilfeller der det er ønsket en eller annen effekt. Fulldigital signalbehandlig gir muligheter man før bare kunne drømme om. Igjen, tenk på all den elektronikken som sitter i en forsterker. Hvordan i all verden skal en kontakt og en kabelstump kunne drastisk endre lydkarakter? Og hvis forskjellen er så står, hvorfor ikke fjerne phonpluggene på utstyret og istedet lodde alt i sammen med så korte kabler som mulig? Om teorien din holder, da må jo det være det ultimate?

Newcomer OJMARØ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DUDSTER: Fra en servicetekniker til en annen. TAKK

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Krisjch: Det jeg ville gjort, hvis du har bestemt deg for høytalere, er når du har fått høytalere i hus. Ta de med deg til hifiklubben og få selgeren til å sette opp forskjellige forsterkere til deg. Ta med musikk du liker og kjenner og bruk god tid til å lytte. Den kombinasjonen DU liker best går du for, uavhengig av hva oss kverulanter(?) her på forumet mener om den eller den kombinasjonen. Selv om jeg ikke nødvendigvis er så fan av kombinasjonen av XTZ og NAD kan det jo være at det er akkurat den lyden/lydsignaturen du er ute etter/liker. Husk det er mye synsing når det kommer til anlegg og musikk.
    Kan uansett anbefale 99.25/26. Fantastisk høytaler til prisen. Men husk på at dette er høytaler som krever en del krefter. Ikke kjøp en for svak forsterker...

Lykke til og velkommen til forumet
    Tusen takk for kjapp tilbakemelding!

NAD T747 skal ifølge både surround.no og Hifiklubben være kraftig nok til å drive XTZ-høytalerne. Jeg har ikke funnet andre receivere med tilsvarende funksjoner og like mye effekt i samme prisklasse, så jeg er redd budsjettet mitt vil tvinge meg til å gå for et annet sett høytalere hvis XTZ er en dårlig match med NAD...

Har jeg forstått det riktig hvis 99.26/99.25 er en veldig god allroundhøytaler som passer til film og forskjellige typer musikk (pop, rock, elektronika og metall)? Det er ikke meningen det skal spille veldig høyt siden jeg bor i ei lita blokkleilighet..

Høytalerne vil bli plassert med 15-25 cm avstand fra bakkant til murvegg. Blir dette for nært, og er det noe jeg kan gjøre for å bedre situasjonen (avstanden får jeg nok ikke gjort noe med)? Er 99.25/99.26 bedre eller verre enn andre høytalere når det gjelder avstand til vegg (f.eks. B&W DM685 som også har fått god omtale og er ganske lik størrelsesmessig)?

Jeg har veldig lyst til å prøve 99.25/99.26 siden de får så god omtale, men vil gjerne føle meg litt trygg på at det ikke er helt feil høytaler til meg.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....
    Mye bra her, men må arrestere deg på et par punkter. Det finnes lytdstudioer som faktisk bruker dyre kabler. Noe gjør det helt klart p.g.a. reklameinnetekter mens andre gjør det nok i tro på at de får bedre lyd. Er forøvrig helt enig med deg at det ikke er lydmessige forskjeller på kabler.

Du skriver at "hifi" akustikk produkter er det samme som rockwool absorbenter. Det er det ikke nødvendgivis. Jeg har både DIY rockwool akustikkplater og absorbenter fra GIK Acoustics. Forskjellen er ganske stor faktisk. GIK har klart å øke absorpsjons koffisienten kraftig i bassen i forhold til en tradisjonell rockwool plate. Selv med samme tykkelse på materiale og samme luftrom. Det er helt sikker mulig å lage noe selv som er like effektivt, men det er ikke enkelt. Realtraps har også produkter som er vanskelig å kopiere. Men det finnes helt klart produkter som ikke er annet enn enten en forkledt rockwool akustikkplate eller billig skumgummi som selges til høy pris. Så har man diffusorer, justerbare Helmholtz resonatorer og produkter som både absorberer og diffusorer som også er meget utfordrende å lage selv.

Lydkorreksjonen til audyssey får ikke spesielt god kritikk av folk som har litt peiling. Derimot har jeg mer tro på programmer som DRC, Audiolense og acourate. DEQX gir også meget gode resultater. Alle disse må settes opp manuelt og det er viktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Krisjch
    Har jeg forstått det riktig hvis 99.26/99.25 er en veldig god allroundhøytaler som passer til film og forskjellige typer musikk (pop, rock, elektronika og metall)? Det er ikke meningen det skal spille veldig høyt siden jeg bor i ei lita blokkleilighet..

Høytalerne vil bli plassert med 15-25 cm avstand fra bakkant til murvegg. Blir dette for nært, og er det noe jeg kan gjøre for å bedre situasjonen (avstanden får jeg nok ikke gjort noe med)?

Av egne erfaringer....

Til musikk er XTZ ekstremt gode. De leverer fyldig og kjelledyp bass, luftig diskant og en klar og fin mellomtone. Hele lydbildet er noe tilbakelent, men det passer fint til musikk. En kan lytte lenge på dem uten å bli trøtt i ørene. De fungerer til alt av musikk å får med mye detaljer.

Til film blir det hele litt verre. Har du ikke surroundreciver å kan sette disse til small om du bruker de i front så sliter du med bassen i dem. Jeg kjører nå kun stereo til film, å ved bassfulle scener kommer det blafrelyd rundt fasepluggen (kun ved høyt volum). Tror dette er luft som presses ut mellom pluggen og membranen. Det er vist måten elementet er konstruert på som gjør dette står det skrevet i et tidligere innlegg her. Lyden blir også for tilbakelent til film, føler det mangler litt av morrofaktoren. Mulig andre her inne har fått disse til å spille bedre til film, men for meg fungerer de ikke å vurderer utskiftinger.

Kort avstand til bakvegg er ikke noe stort problem med XTZ. Mine står ca 15 cm fra bagvegg og dette bidrar til noe fyldigere og forsterket bassbilde. En fordel om du har forsterker du kan justere bassen på om du skal ha de nær bakvegg. Det følger også med plugg til bassporten for mer tweaking.

Håper du bler litt klokere av mine erfaringer med disse flotte høyttalerne.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Krisjch
    Høytalerne vil bli plassert med 15-25 cm avstand fra bakkant til murvegg. Blir dette for nært, og er det noe jeg kan gjøre for å bedre situasjonen (avstanden får jeg nok ikke gjort noe med)? Er 99.25/99.26 bedre eller verre enn andre høytalere når det gjelder avstand til vegg (f.eks. B&W DM685 som også har fått god omtale og er ganske lik størrelsesmessig)?
    15-25cm fra bakvegg synes nå jeg blir i minste laget. Mine 99.26 er plassert 49.5 cm fra bakvegg (ytterste hjørne) og skrudd 2 cm inn mot lytteposisjon, slik at inderste hjørne er 47.5 cm fra bakvegg.
    Nå følger det med skummgummipropper med XTZ høytalere, slik at man har muligheten til å justere bassen. Skal høytaleren plasseres nær bakveggen ville jeg nok prøvd meg frem med og uten propper i bassportene slik at bassen blir bra.

Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Til film blir det hele litt verre. Har du ikke surroundreciver å kan sette disse til small om du bruker de i front så sliter du med bassen i dem. Jeg kjører nå kun stereo til film, å ved bassfulle scener kommer det blafrelyd rundt fasepluggen (kun ved høyt volum). Tror dette er luft som presses ut mellom pluggen og membranen. Det er vist måten elementet er konstruert på som gjør dette står det skrevet i et tidligere innlegg her. Lyden blir også for tilbakelent til film, føler det mangler litt av morrofaktoren. Mulig andre her inne har fått disse til å spille bedre til film, men for meg fungerer de ikke å vurderer utskiftinger.
    Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner meg igjen i dette problemet, og jeg har heller ikke noe surround-reciver. (Mulig jeg ikke spiller høyt nok... ) Mye av basstrykket i film løses lett med en sub eller to vil jeg påstå...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, jeg ble klokere av dette :-D

Sitat Opprinnelig postet av Quisten

Til film blir det hele litt verre. Har du ikke surroundreciver å kan sette disse til small om du bruker de i front så sliter du med bassen i dem. Jeg kjører nå kun stereo til film, å ved bassfulle scener kommer det blafrelyd rundt fasepluggen (kun ved høyt volum). Tror dette er luft som presses ut mellom pluggen og membranen. Det er vist måten elementet er konstruert på som gjør dette står det skrevet i et tidligere innlegg her. Lyden blir også for tilbakelent:-D til film, føler det mangler litt av morrofaktoren. Mulig andre her inne har fått disse til å spille bedre til film, men for meg fungerer de ikke å vurderer utskiftinger.
    Jeg tenker å bruke høytalerne sammen med en surroundreceiver. I første omgang med bare 99.25 eller 99.26 sort matt(avhengig av hva min bedre halvdel synes passer best) i stereo. Bakhøytalere, senter og sub tenker jeg å kjøpe senere.

Vil jeg kunne forvente at problemene du opplever med bassen til film vil forsvinne hvis jeg kobler til en sub?

Side 69 av 141 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 65 66 67 68 69 70 71 72 73 79 89 99 109 119 129 139 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •