Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 62

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 62 av 141 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 82 92 102 112 122 132 ... SisteSiste
Viser resultater 1,221 til 1,240 av 2813
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,297
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Pioneer og Onkyo receivere skal vistnok være meget bra matcher til XTZ-høytalerne...

Til film er det nesten samme filla hva slags klangbalanse forsterkeren har, iallefall det som er merkbart, da er det vel mer hva slags kvalitet filmprosessoren besitter....

Det er mer til musikk man virkelig sliter med klangbalansen, her kommer detaljene virkelig godt frem og er høytaler eller forsterker fokusert i diskant eller bass så merker man dette veldig godt med feil match...
    Dette kan være meget plagsomt..

Derfor har jeg kommet til den vurderingen at det er mye, mye enklere og billigere å velge oppsett til en klangnøytral forsterker kontra en klangfarget forsterker....

Dette rett og slett pga at fargede høytalere ofte er mye rimeligere enn mer nøytrale høytalere... samtidig har mange av de også veldig høy byggekvalitet som feks Klipsch, Dali Mentor, Xtz etc

Klangnøytrale forsterkere: Pioneer, Onkyo, Marantz
    Klangfargede forsterkere: Nad, HarmanKardon, Yamaha, Denon,

Klangnøytrale høytalere: BW, Monitor Audio, Dynaudio...
    Fargede høytalere: Proson, Dynavoice, Dali, Cerwin Vega, Klipsch, JBL,

Samtidig så finnes det jo klare unntak fra regelen...
    HarmanKardon matcher selvfølgelig med JBL høytalere.... Harman har vel produsert de for å passe hverandre så å si, det samme kan man vel si om Dali, Jamo og CW som passer rimelig greit med NAD og HK...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i går hos surround.no og hørte på 99.26 og 99.36 og må desverre innrømme at de ikke levde opp til forventningene.

Hørte ikke noe til det store trykket som alle tester av 99.26 henviser til. Diskanten var flott, men savnet mer trykk. Må si jeg ble skuffet etter å ha lest svært så mange gode tester.

99.36 låt langt bedre, men her merket vi at bassen sliter litt og faller ut noe når det kommer mye informasjon (merket særlig ved noen lydspor fra Nine Inch Nails). Men bassen ellers var tight og fin.
    I en Frank Zappa låt hørte vi noe jeg vil kalle skurring fra mellomtonen. Men ellers låt diskant og mellomtone perfekt.

Jeg hadde egentlig sett meg ut 99.36, men har blitt meget usikker. Merket meg raskt at lytterommet deres ikke var optimalt og at 99.36'ene var plasser meget langt fra vegg (1 m +).

Det var en XTZ Class A100 som drev de. Men mange har jo svært gode erfaringer fra 99.36. Noen som har merket seg de samme problemene? Mulig disse er bedre egnet for film enn for musikk?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vincleif
    I en Frank Zappa låt hørte vi noe jeg vil kalle skurring fra mellomtonen.
    Dette opplever jeg også i en scene på batman, the dark knight filmen.

Føles ut som det er luft som blir presset ut mellom elementet og fasepluggen, utrolig irriterende. Men kun hørt det veldig bra i denne scenen. Kan være forsterkeren min var litt i svakeste laget også da.

Basstrykk på stativerne har jeg fått til med å plassere de tett til bakvegg.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble heller ikke spesielt imponert av opplevelsen i surround's lytterom. Jeg endte likevel opp med å sjanse på 99.36 basert på all den gode omtalen. Og jeg kan med hånda på hjertet si at "amatør"-anlegget hjemme i stua mi får mer ut av disse høyttalerne enn det de gjør der. Men det er jo dette med psykoakustikk og jeg-vil-forsvare-mitt-kjøp effekten også da :-D

Men forsterkeri har mye å si, ingen tvil om det. Med min nyervervede Meridian 557 som svært beskjedent målt yter 2x200W i 8 ohm åpnet høyttalerne seg skikkelig. Mistenker denne for å ligge noen vektklasser over XTZ's egen forsterker. Bassen har ingen problemer; er spretten, klar og stram hele veien. 1 meter fra vegg er vel langt muligens, men sånt avhenger muligens av hele rommets størrelse. Hos meg er det i mine ører optimalt med 60 cm fra bakkant til vegg - da er det 3m10cm fra front til motsatt vegg.

Quisten: eksakt hvor i Dark Knight filmen hører du dette? Kan prøve å høre om det samme inntreffer hos meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har helt rett i at de spiller godt med en skikkelig forsterker. Og det er der mitt problem kommer inn. Jeg har en Oknyo 606 og er meget usikker på om denne vil klare å gi nok til å drifte 99.36.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MgrBuddha
    Quisten: eksakt hvor i Dark Knight filmen hører du dette? Kan prøve å høre om det samme inntreffer hos meg.
    Det er i en scene hvor bildet åpner med å filme utover en elv og bygninger litt uti filmen. Kan ikke få testet det heller nå som forterkeren min nylig er solgt.

Vurderer desverre HT`ene mine også solgt da de er litt for tilbakelet og uklare til tider. Men er usikker på om jeg vil angre på det, om jeg heller burde gått for en ny forseterke på de. Isåfall vurderer jeg XTX sin egen. Har sittet og tenkt i en uke nå, blir snart tullete, hehe

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Det er i en scene hvor bildet åpner med å filme utover en elv og bygninger litt uti filmen. Kan ikke få testet det heller nå som forterkeren min nylig er solgt.
    He he, blir jo nødt til å se på ganske mye for å finne akkurat den scenen. Får se om jeg får tid i morgen

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva de gjør med basspluggene hos surround ved demoer. Men jeg har ikke klart å få en god bassgjengivelse uten pluggene igjen. Til tross for mye jobbing med plassering og mange bassfeller. Plugger jeg derimot igjen de to nederste portene på 99.36, så blir bassen stram og fin. I hvert fall i forhold til høyttalere i denne prisklasse. Joda, et par Dali MS4 Euphonia til over 60 høvdingere låter helt klart vesentlige strammere.

På 99.25 som jeg nå bruker som bakhøyttalere, så slet jeg litt med å bestemme meg hva jeg foretrakk når jeg prøvde de som fronter. Bassen ble litt utglidende, pløsete og dominerende med porten åpen. Plugget jeg den igjen så ble det strammere og mer korrekt, men da savnet jeg bass. Uansett hadde jeg nok valgt sistnevnte til musikk hvis jeg skulle hatt 99.25 i front. Og så supplert med suber.

Så min erfaring tilsier at bassportene bør plugges igjen. Høyttalerne står forøvrig langt ifra frontveggen, så det har ikke spilt inn her.

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XTZ 99 W12.16 billgst hvor?

Blir å kjøpe en XTZ 99 W12.16 subwoofer i løpet av sommeren.

Ser at surround.no har denne sub-en til 3990,-.
    Det jeg lurer på er om det finnes noen butikker som selger denne til lavere pris?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian.V.H
    Blir å kjøpe en XTZ 99 W12.16 subwoofer i løpet av sommeren.

Ser at surround.no har denne sub-en til 3990,-.
    Det jeg lurer på er om det finnes noen butikker som selger denne til lavere pris?
    Det er kun surround.no som selger XTZ i Norge.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Plugger jeg derimot igjen de to nederste portene på 99.36, så blir bassen stram og fin. I hvert fall i forhold til høyttalere i denne prisklasse.
    Dette er det som i manualen anbefales for mindre rom. Helt klart valg hjemme hos meg også.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MgrBuddha
    Dette er det som i manualen anbefales for mindre rom. Helt klart valg hjemme hos meg også.
    Min ene høyttaler står i et hjørne og den andre i en åpning uten bakvegg. Det som både måler og fungerer best hos meg er bassplugg i den som står i hjørnet, men ikke i den andre.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at surround.no har utsatt leveringstiden på xtzsubbene til 7. juli nå. Noen som vet om de pleier å utsette datoene? Avbestiller visst det er stor mulighet for at de ikke blir levert 7 juli.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei alle sammen

angenede surround.no sine broblemer ang levering av xtz,nordby digital på nye nordby (svinesund) har xtz inne handlet en 99w10.16h/g til mor i går....

men, er det noen av dere som har prøv den med dynavoice suben har spillt i snart 25timer og virker slapp enda er yamaha og dynavoice f-6 den spiller med. min egen 12 er jo mye stamere ? eller er dete noe som kommer seg kjører en bass plug i venstre og ca kl12 på volumet på suben slik det står i bruks anvisningen.... har delt av ved 80htz er dete riktig syns det kom seg bra hva har dele stilt på deres 10? event stølse på romet,
    mvh morten

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan fungerer en 99 W10.16 til film. går vel ikke like langt ned som de andre, men bor i blokk og har ikke alt for forståelses-fulle naboer.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,491
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cossie87
    hvordan fungerer en 99 W10.16 til film. går vel ikke like langt ned som de andre, men bor i blokk og har ikke alt for forståelses-fulle naboer.
    Jeg har to sånne og syns de fungere veldig bra til både film og musikk! Går ikke kjellerdypt som du sier,men de spiller med skikkelig trøkk og engasjemang! Spørs jo litt hvor stor stua di er også da?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    totale stue er på 28m2, men delen anlegget står i er nok en 15-17m2 tenker jeg, og pga bo forholdene får jeg jo ikke spilt så veldig høyt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cossie87
    totale stue er på 28m2, men delen anlegget står i er nok en 15-17m2 tenker jeg, og pga bo forholdene får jeg jo ikke spilt så veldig høyt
    Har omtrent samme stuedel som deg.

Suben fungerer for meg helt konge både til musikk og film, spesielt film.

Plugg begge portene å skru den heller litt opp om du har naboer så får du tight og fin bass med kontroll å slipper at veggene rister.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar. legger inn en bestilling på en slik en når penger kommer inn.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bad_ip
    Etter å ha tenkt å sett lenge så har jeg funnert ut at jeg går for et XTZ stereo oppsett, og ikke surround som var planen i utgangspunktet. Hovedgrunnen til dette er nok økonomi og ønskene om en skikkelig frontrekke. Så har jeg også gode muligheter til å oppgradere med en reciver og til 5.2/7.2 senere.

XTZ 99.26 + 99 W10.17P + SUB AMP1 + Class A100D3, er det jeg håper på å kunne kjøpe på slutten av sommeren, om jeg fortsatt har økonomi til det da.

Dette vil komme på ca. 19000 inkl. frakt fra fyndborsen.se (alt etter hvordan SEK kursen endrer seg)

Det jeg trenger hjelp til er hva jeg trenger av kabler osv.

Kommer til å bruke PC og PS3 som kilde. Er dacen i Class A100D3 god? Hva slags kabler må jeg ha, sub og ht? Til PS3, PC, tv dekoder? Annet?

Så får jeg håpe på at det er penger på konto i august
    Legger denne ut igjen, og håper på svar

Greit å få alt av kablet inn i budsjettet også, slikt at jeg vet hva totalprisen blir.

Side 62 av 141 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 82 92 102 112 122 132 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •