Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 61

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 61 av 141 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste
Viser resultater 1,201 til 1,220 av 2813
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Hei !

Mine 99.25 svikter meg i mellomtonen.

Samenlignet med mitt AKG 701 headsett er 99.25 grumsete og veldig tilbakelent i mellomtonen. Bør jeg jobbe litt med forsterker for å rette på dette eller er det slik lydsignaturen i disse høytalerne er ?

Kjører nå på en H/K 675 forsterker å ps3 som signalkilde.
    Er vel bare slik de er konstruert, ser du litt lenger opp så skrev jeg det samme.
    Eller se sammendraget her: http://www.xtz.se/pdf/9926_ljudochbild_svensk.pdf
    Jeg er forbauset over at ingen her har sagt noe om dette tidligere
    Uansett er det så mye som mangler i mellomtonen at det hjelper ikke å bytte forsterker, EQ løser ikke problemet fullstendig heller.
    Men i dagens høyttalermarked så er de visst gode med tanke på pris

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Tenkte og dra til sverige og kjøpe meg 99.36. Jeg kjører abrahamsen V1,V3 og v4. Noen som vet om det spiller bra sammen? Ser det er mye klager på litt for tilbakelent mellomtone. Redd for at det kan bli det for meg og. Og om jeg har nok power.

Og kan jeg bruke abrahamsen DAC til ps3? Tenkte for og få lyd til film med annlegget.

Takker for svar

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mellomtonen

Sitat Opprinnelig postet av friskies
    Er vel bare slik de er konstruert, ser du litt lenger opp så skrev jeg det samme.
    Eller se sammendraget her: http://www.xtz.se/pdf/9926_ljudochbild_svensk.pdf
    Jeg er forbauset over at ingen her har sagt noe om dette tidligere
    Uansett er det så mye som mangler i mellomtonen at det hjelper ikke å bytte forsterker, EQ løser ikke problemet fullstendig heller.
    Men i dagens høyttalermarked så er de visst gode med tanke på pris

Dette merker jeg ikke noe til, at de mangler noe mellomtonen!
    Om det er ett gjennongånde problem på XTZ?? hmm hvem vet? Jeg plages ihvertfall ikke med det, men så kjører jeg Music Angel rørforsterker KT 88 med NOS rør; i front, senter og bak..med Yamaha 663 reciver som pre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke vet hvordan ting i utgangspunktet er ment å høres ut så vet du jo ikke hva som evt. mangler. Diskanten er gnistrende, bassen går dypt (på bekostning av forsterkereffekt) og oppløsningen er meget god, men mellomtonen er ikke noe tess. Og desverre er det i mellomtonen det mest kritiske foregår. Skarptrommer, vokal og gitar får ikke den lyden og dynamikken de trenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke vet hvordan ting i utgangspunktet er ment å høres ut så vet du jo ikke hva som evt. mangler. Diskanten er gnistrende, bassen går dypt (på bekostning av forsterkereffekt) og oppløsningen er meget god, men mellomtonen er ikke noe tess. Og desverre er det i mellomtonen det mest kritiske foregår. Skarptrommer, vokal og gitar får ikke den lyden og dynamikken de trenger.
    Som om jeg skulle sakt det selv, den har det meste men mangle litt for å komme helt i mål !

Noen som har fått forbedret mellomtone og mer engasjerende lyd på 99.25/26/36 ved forsterkerbytte ? Eller må jeg rett og slett se meg om etter andre høttalere for å få det lille ekstra ?
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd en annen forsterker enn Denon AVR-1802? Hvis ikke, vil jeg oppfordre deg til å prøve en litt kraftigere tokanals forsterker. Dette kan ha veldig mye med matching i forhold til klangbalanse. I tillegg tviler jeg på om surround receiveren din klarer å åpne høyttalerne skikkelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha forsterker med frekvensgjenngivningskurve som en banan for å emulere en naturlig lyd med disse høyttalerene. Si ifra hvis du finner en.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha forsterker med frekvensgjenngivningskurve som en banan for å emulere en naturlig lyd med disse høyttalerene. Si ifra hvis du finner en.
    Du er ikke fornøyd med de altså ? Ser du har 99.25 som senter !?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er faktisk veldig enig i at det mangler en GOD del i mellomtonen. Det gjør det iallefall hos meg. Men og det er et stort MEN, jeg tror ikke det bare er høytalerens feil. Nå skal jeg nå bytte ut forsterkeren, så får vi se hvor mye bedre det blir. Rommet er jo ikke akuratt optimalt heller.

Jeg hadde System Audio tidligere så jeg vet sånn ca. hvordan mellomtonen bør være! Men totalt sett så er uansett XTZ 99.36 en mye bedre høytaler!

Gleder meg til den nye forsterkeren kommer :twisted:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er flere her (og et par tester) som skriver at 99.26 er "tilbakelente" i mellomtonen og nå som mine er innspilte må jeg si meg enig. De er VELDIG tilbakelente i mellomtonen, enkelte innspillinger høres veldig innestengte ut og det er tidvis problematisk å høre hva som blir sagt. Jeg koblet opp èn 99.26 og èn av mine gamle snell-høyttalere for å sammenligne, brukte foobar + monofilter + 10 bånds stereo EQ for å sammenligne og jeg måtte opp minst 4db mellom 4 og 8Khz for å få en mer naturlig mellomtone, men dynamikken er fortsatt ikke der. Jeg regner med at dette kommer av litt dårlig delefilterkonstruksjon, for å få så mye bass ut av en liten høyttaler så må det benyttes spoler for å svi av mye av effekten til diskant/mellomtone, spørs om det er der feilen sitter. Noen andre som har synspunkter på dette?
    Hvis problemet ligger i 4-8khz området er jo absolutt ikke det et mellomtoneproblem!?
    Da burde jo mye løses med en justering av dempingen til diskanten.

I mine ører har altfor mange høyttalere det motsatte problemet, dvs med en rett frekvensgang i dette området, stor spredning (fra domediskanter) og høyttalerne plassert i en moderne stue blir det skarpt og slitsomt å høre på i lengden. Og med for mye energi i diskanten blir overtoner på vokal overdrevet og mellomtonen høres alt annet enn god ut.

Kommentaren er kun utfra påstanden om at eq i 4-8khz området er løsningen, jeg har ikke hørt på disse høyttalerne selv annet enn 2 minutter i forbifarten

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tro meg. jeg vet hvordan lyden skal høres ut, hvis det var meg du siktet til.
    Jeg har jobbet som lydtekniker i profesjonelt lydstudio og har mikset del del utgivelser:-) Jeg er itillegg utøvende musiker (gitarist og lydfreak). Det er også derfor jeg har satt inn NOS rør i forsterkeren og tunet lyden litt til min smak.

Det som merkes godt er hvordan forskjellige innspillinger låter, det er ikke alle cd'er som har like bra lyd. XTZ'ene mine sammen med MA forsterkeren fremstiller dette gåde på godt og vondt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er HK forsterkeren min lakt ut for salg, og jeg er på forsterkerjakt.

Budsjett rundt 6-7000 kr. (+++)

Enten blir det noe i samme dur med noe ekstra funksjoner som Optisk inngang og FM radio, eller en forsterker med pur lydfokus og ribbet for alt annet.

Ønsker en kraftig og god forsterker,gjerne med litt varmt lydbilde.

Tips ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Da er HK forsterkeren min lakt ut for salg, og jeg er på forsterkerjakt.

Budsjett rundt 6-7000 kr. (+++)

Enten blir det noe i samme dur med noe ekstra funksjoner som Optisk inngang og FM radio, eller en forsterker med pur lydfokus og ribbet for alt annet.

Ønsker en kraftig og god forsterker,gjerne med litt varmt lydbilde.

Tips ?
    Tja, vanskelig å si da det er så mange faktorer som spiller inn. Du har jo XTZ sin egen forsterker. Skal ifølge tester være et kupp til prisen og burde jo matche høyttalerne godt.

Er du spesifikt ute etter et varmt lydbilde, så kan f.eks Xindak være et godt alternativ. Spesielt XA-6950 får mye skryt, men den ligger litt over budsjettet ditt så sant du ikke finner en brukt eller billigere hos netthandel.
    Audiofoni AS
    Test av Xindak XA6950 Stereoforsterker - Tester - Lyd og Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye kan gjøres på høyttaleren selv ved hjelp av filterjusteringer. Om jeg f.eks. vil guffe opp mellomtonen på mine klarlakk 99.36 må jeg dempe bass og tweeter. Kjører f.eks. -3dB i bass- og -2dB i diskantområdet selv. Har en XTZ A100 DII.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av voidar
    Mye kan gjøres på høyttaleren selv ved hjelp av filterjusteringer. Om jeg f.eks. vil guffe opp mellomtonen på mine klarlakk 99.36 må jeg dempe bass og tweeter. Kjører f.eks. -3dB i bass- og -2dB i diskantområdet selv. Har en XTZ A100 DII.
    Takk for det! Jeg tenkte; Kan jo alltids teste det. Og hva finner jeg ut når jeg skal sette inn disse pinnene? Jo, at jeg har hele tiden har hatt -3db på bassen!
    Var sikker på at alt sto på null. Flekket ut pinnene når høyttalerne kom i hus. Mine forrige i svart matt, mener jeg alt var på 0 uten pinner. Men i pianolakken versjonen viser det seg at den øveste pinnen skal stå i for å få 0db i bassen.

Nå skal jeg ta nye målinger her. Tidligere har jeg hatt litt lavt nivå fra 110Hz-380Hz. Ikke umulig det har skjedd noe der nå.
    Hehe. Morsomt dette. Og nå er det en måned til høyttalerne skal gå videre til en kamerat.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Tja, vanskelig å si da det er så mange faktorer som spiller inn. Du har jo XTZ sin egen forsterker. Skal ifølge tester være et kupp til prisen og burde jo matche høyttalerne godt.

Er du spesifikt ute etter et varmt lydbilde, så kan f.eks Xindak være et godt alternativ. Spesielt XA-6950 får mye skryt, men den ligger litt over budsjettet ditt så sant du ikke finner en brukt eller billigere hos netthandel.
    Audiofoni AS
    Test av Xindak XA6950 Stereoforsterker - Tester - Lyd og Bilde
    Takker for tipsene. Xindak hadde mye spennende, spesielt innen rør til rimelig penge. XTZ sin egen forsterker var til vurdering, men jeg er litt begrenset på den fysiske dybden siden jeg skal ha forsterkeren i et stereoskap.

Sitter nå med følgende kandidater til forsterkere :
    H/K 980
    Nad C355BEE
    Cambridge 740A

Hvilken av disse burde jeg gått for ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fikk jeg endelig mine custom made stativer til 99.25. Dynavoicene som har fungert en periode som bakhøyttalere, ble litt smålig ved siden av.
    Fin høyde dette til bakhøyttalere, men litt ruvende blir det.
    Merker stor forskjell til musikk i multikanal nå. Til film har jeg ikke reagert på å ha et annet merke som bakhøyttalere (har 99.36 i front), men til musikk har det vært noe som ikke stemte. Nå sitter også lydbilde til konsert DVDer som et skudd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espennor
    Tro meg. jeg vet hvordan lyden skal høres ut, hvis det var meg du siktet til.
    Jeg har jobbet som lydtekniker i profesjonelt lydstudio og har mikset del del utgivelser:-) Jeg er itillegg utøvende musiker (gitarist og lydfreak). Det er også derfor jeg har satt inn NOS rør i forsterkeren og tunet lyden litt til min smak.

Det som merkes godt er hvordan forskjellige innspillinger låter, det er ikke alle cd'er som har like bra lyd. XTZ'ene mine sammen med MA forsterkeren fremstiller dette gåde på godt og vondt.
    Jada. Jeg har også drevet med lyd en god del år, men det er ikke troverdigheten din/min som er saken her, de fleste som sier "løp og kjøp" har kanskje ikke godt nok sammenligningsgrunnlag (og nei, dyre høyttalere er ikke det samme som gode høyttalere.) Tenkte bare jeg skulle nevne det med mellomtonen så ingen føler seg lurt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir får spett hvis noen trekker en konklusjonen at mellomtonen er dårlig hvis de kun har prøvd med en forsterker og med en plassering. Har man jobbet med ulike plasseringer og har testet ulike forsterkere, så kan man si noe mer sikkert.

Jeg vil tippe at man kan på langt vei få den mellomtonen man ønsker med XTZ ved å matche med ulike forsterkere. Ønsker man en mer nivå i mellomtonen, så finnes det eletronikk som legger til. Selvfølgelig har høyttalerne sine begrensninger, men hvilke høyttaler i samme prisklasse er bedre?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha tenkt å sett lenge så har jeg funnert ut at jeg går for et XTZ stereo oppsett, og ikke surround som var planen i utgangspunktet. Hovedgrunnen til dette er nok økonomi og ønskene om en skikkelig frontrekke. Så har jeg også gode muligheter til å oppgradere med en reciver og til 5.2/7.2 senere.

XTZ 99.26 + 99 W10.17P + SUB AMP1 + Class A100D3, er det jeg håper på å kunne kjøpe på slutten av sommeren, om jeg fortsatt har økonomi til det da.

Dette vil komme på ca. 19000 inkl. frakt fra fyndborsen.se (alt etter hvordan SEK kursen endrer seg)

Det jeg trenger hjelp til er hva jeg trenger av kabler osv.

Kommer til å bruke PC og PS3 som kilde. Er dacen i Class A100D3 god? Hva slags kabler må jeg ha, sub og ht? Til PS3, PC, tv dekoder? Annet?

Så får jeg håpe på at det er penger på konto i august

Side 61 av 141 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 57 58 59 60 61 62 63 64 65 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •